Photo by Jeremy Bishop on Unsplash
PS Voor ik begin, weet je dat ik deze maand iedere werkdag een podcast online zet: www.jezaakvoorelkaar.nl/podcasts
Voor je nu denkt ‘Luchtbed? Krijgen we de vakantieverhalen van Prins in dit blog?’ maak je geen zorgen. Dit gaat niet over mijn vakantie. Dit gaat over een bedrijf dat in 2008 is opgericht en op dit moment $ 3.4 miljard omzet maakt. Waarbij deze post niet eens over die omzet gaat maar om het idee erachter. Ik hoorde het verhaal eerder deze week en vond het fascinerend en mega inspirerend en deel het daarom graag met je. Ook omdat er, je kent me, een aantal dikke businesshaakjes aan zitten. Gaat ‘ie.
In 2008 besloten Joe en Brian om hun baan op te zeggen om te gaan ondernemen. En, zul je altijd zien, net nadat ze hun zekerheid hadden opgegeven, werd de huur van hun appartement verhoogd. (Les 1 van dit blog; Heb je alles nog zo goed uitgekiend en doorberekend, wekenlang financieel zitten passen en meten en denk je ‘dit is het moment’ gebeurt er natuurlijk iets waardoor het nét even anders loopt. Besteed dus niet te veel tijd aan het vooraf uitdenken van plannen die op dag 1 alweer de prullenbak in kunnen 😊)
Goed, die huurverhoging die ze niet konden betalen. Dat was wel een dingetje dat opgelost moest worden en terug in loondienst was geen optie. Nu bleek dat juist dat weekend er een grote conferentie was in San Francisco, waar ze woonden, en alle hotels waren vol en nog niet iedereen had een slaapplek. En ook in 2008 was een nacht buiten een niet echt aantrekkelijk voorstel. Daarbij, waar laat je je krultang 😊? Om maar iets te noemen. Daar was dus sprake van een pijn onder de bezoekers.
Dus besloten de mannen om een aantal luchtbedden te kopen en die in hun woonkamer te leggen en die als slaapplaatsen te verhuren aan de bezoekers van de conferentie. Kregen ze er ook nog een ontbijtje bij. (Gaat er al een belletje rinkelen?)
Ze trokken aan een aantal touwtjes, plaatsten een aantal berichten online, gingen naar het conferentiecentrum om daar bezoekers aan te spreken of ze nog een slaapplek zochten en binnen 24 uur lag hun woonkamer vol met mensen en verdienden ze $ 1000 in een weekend. Daar lieten ze het trouwens niet bij want je hebt inmiddels vast wel door dat het hier over AirBenB gaat. Ja, daar komt dus ook die ‘air’ vandaan, dat verwijst naar het luchtbed. Ik heb me namelijk altijd afgevraagd waarom dat in de naam staat, maar dat is ook typisch iets van mij 😊
Wat is nu de ‘moraal van het verhaal’ want natuurlijk had ik een idee met dit blog. Eigenlijk is dit heel simpel; als je echt een CONCREET en DRINGEND probleem oplost, dan kun je geld verdienen. Het tegendeel is echter ook waar, als je geen concreet en dringend probleem oplost dan is geld verdienen een stuk minder makkelijk. Want stel dat er nog hotelkamers zat waren geweest en ze hadden die luchtbedden in hun woonkamer gegooid, denk je dat er dan iemand op was komen liggen………… snappie??? ER MOET EEN PIJN ZIJN, EEN TEKORT. Het vooruitzicht dat je een nacht op een bankje in het park ligt (en waar laat je dan je krultang en hoe moet het met douchen) maakt dat je desnoods bij iemand in de woonkamer op een luchtbed gaat liggen.
En ik weet dat veel van mijn lezers het ‘lastig’ vinden dat marketing over pijn gaat. Dat is niet fijn, dat voelt voor sommigen niet goed. Dat snap ik, maar juist die schurende plek is nu eenmaal wat ervoor zorgt dat mensen ‘in beweging komen’, zoals dat vaak genoemd wordt (niet door mij want ik vind het een term van niets maar jij als lezer snapt hem gelijk).
Als je dat probeert te omzeilen ontstaat er namelijk een ander probleem. Coaches die dat pijnissue lastig vinden, daar een beetje omheen praten op hun website en dan uitkomen op woorden als ‘zou je ook wel wat minder stress willen hebben’, ‘zou het niet fijn zijn als je je droom zou kunnen leven’, ‘zou je ook wat meer willen verdienen?’ of ‘wil je ook niet graag slank zijn?’
Ik roep op al deze 4 de vragen ‘ja’, lijkt me leuk, fijn prettig, doe mij dat, lijkt me inderdaad wel fijn. Ik vermoed dat jij ook op minstens 2 punten nu ‘ja’ roept tegen je scherm. Alleen…………………. Wat ben je bereid om er voor te doen.
We willen wel afslanken, maar niet ons eetpatroon aanpassen. Er zijn er veel die meer willen verdienen maar zich niet eens willen committen aan een omzet, er zijn er veel die graag minder stress willen hebben maar niet bereid zijn om de keuzes te maken die daarvoor nodig zijn. Wat vaak lastige keuzes zijn, I know maar die je wel zou maken als je er écht vanaf zou willen. Als………….. de pijn maar groot genoeg zou zijn. Je koopt geen nieuwe schoenen als je oude ‘niet zo lekker zitten’ (alhoewel, ik wel maar volgens mijn man ben ik een uitzondering 😊) maar wel als je er blaren van krijgt. Dan is de pijn groot genoeg. Voel je het verschil. En de meesten van ons verkopen op dit moment ‘niet zo lekker zittten’. ‘Het zou wel fijn zijn als…… maarja……………’ Herken je hem?
Nice to have geeft gedoe
Op het moment dat je bijvoorbeeld als diëtiste in gesprek met een klant die het ‘wel fijn zou vinden om een paar kilo lichter te zijn’ maar bij wie de gezondheid (nog) geen gevaar loopt, bij wie het gewicht niet in de weg zit, die er nog niet klaar voor is om te laten staan wat nodig is om af te vallen dan is sales een kwestie van duwen en sleuren. Je krijgt een miljoen verkoopbezwaren omdat haar hoofd roept ‘ik heb er geen zin in, ik heb het niet écht nodig’ en die overtuiging ga jij dan proberen om te buigen. Nou, succes. Het punt waarop je het écht weet dat de pijn niet groot genoeg is is het moment dat je de prijs noemt en de ander zegt spontaan ‘zo, dat is duur’. Want als ik niet af wil vallen, ik heb eigenlijk geen moeite met mijn gewicht en gezondheid dan is een programma van Euro 25 nog te duur. Snap je? Dan is sales altijd een issue omdat ze geïnteresseerd, niet gecommitteerd zijn. Dan lezen ze je blogs, volgen ze je Social Media kanalen, lezen ze je nieuwsbrieven omdat die wel leuk/goed/interessant zijn, maar je moet niet proberen om ze ‘over te halen’ totdat ze zelf zeggen ‘en nu ben ik er klaar mee!’ Het bijzondere is dat de prijs dán namelijk nooit een issue is. Zie ook mijn blog van vorige week.
Voel je hoe anders dat is? En waar je mijn blog tot aan dit stuk mogelijk nog inspirerend en misschien wel vermakelijk vond, kan dat nu ineens heel anders worden. Ik zie namelijk veel coaches en therapeuten, juist door hun pijn vermijdende en ‘het moet vooral fijn zijn’ communicatie, zichzelf als een ‘nice to have’ presenteren. Omdat hun taal vlak is, ze geen echte pijn kunnen of durven aan te stippen uit angst voor……………. Ja wat eigenlijk?
En dan ben je er nog niet. Ja het wordt nog erger dan dit 😊 Stel dat iemand gaat voor de ‘nice to have’ vanuit het ‘ik heb het niet echt nodig maar proberen kan geen kwaad en geld is voor mij toch geen probleem’ gedachte. Hoe denk je dan dat dat traject verloopt? Ga jij daar enorm enthousiast van worden? Is dat je ideale klant? Zet die door als het een tikkie lastig wordt (wat bij een transformatie altijd het geval gaat zijn…..) Ik durf zomaar hardop te zeggen van niet. Heb je dan voldoening? Gaan die mensen jubel juich je traject uit? Of herken je dat jij eigenlijk de verantwoordelijkheid voor het resultaat van een dergelijk traject over gaat nemen, de klant het werk niet doet want die hoeft eigenlijk niet zo nodig. En jij denkt ‘maar ze heeft betaald dus nu moet ik wel leveren en zorgen dat ze we krijgt wat ze gekocht heeft’. Met als resultaat dat jij hard werkt, de ander niets doet en er niets gebeurt. Je kunt het namelijk niet voor ze doen. Jij moet het niet liever willen dan je klant. En dat is een valkuil waar ik menig ‘nice to have’ coach nog wel eens in zie trappen. Want jij weet hoe fijn het is ‘aan deze kant’ en dat gun je de ander ook. Alleen als de pijn er niet is………………………
Jim Rohn zegt altijd ‘You can help a thousand but you can’t carry three’ en hoe waar is dat?
Hoe zit dat bij jou? Ben jij een ‘nice to have’ of een ‘must have’ en hoe communiceer je dat naar je doelgroep toe? Wil jij het liever dan jouw klant? Ben je van het sleuren of durf je los te laten als de ander eigenlijk niet wil, hoeveel beter het voor de ander ook zou zijn om met jou in zee te gaan? Ben ik heel benieuwd naar. Zou je het hieronder met me willen delen? Want je zult nooit hoeven leuren als je verkoopt als de ander behoefte aan heeft; kijk maar naar Airbenb.
Voordat ik afsluit nog even dit:
- Ik publiceer in de maand september iedere werkdag een podcast. Eigenlijk is dat iedere dag en minitraining, gratis en voor niks. Je kunt hem beluisteren op mijn website of via Spotify.
- Maandag 20 september geef ik om 20.00 uur de Masterclass ‘de 5 stappen naar een bloeiende praktijk’ In een gratis training van 90 minuten (en ik loop nog wel eens uit 😊 ) deel ik met je de 5 stappen die ik heb gezet om een succesvol fundament onder mijn praktijk te bouwen waardoor ik veel klanten kan helpen én een gezond inkomen heb. Ben je er bij? Inschrijven kan via deze link.
- Save the date! Regeren is vooruitzien 😊 Van 4 – 7 oktober organiseer ik mijn gratis ‘Focus op Succes’ challenge. Ik hoor zo vaak ‘ik kan me niet focussen’ en het bijzondere is dat ik dat als ADHD’er als geen ander kan. Hoe ik dat doe en hoe jij het ook kan toepassen in je praktijk, waardoor je veel meer gedaan krijgt in minder tijd, leer ik je in deze challenge. De inschrijving start volgende week, blokkeer in ieder geval vast je agenda van 4 – 7 oktober tussen 9 – 10 uur. Enneh, deze challenge is gratis! En dat zegt niets over hoe waardevol hij is. Mijn motto is ‘mijn gratis stuff is beter dan de betaalde stuff van iemand anders’. Je bent dus gewaarschuwd!
-
Maandag 13 september om 16.00 uur geef ik een live in mijn Facebookgroep over ‘de ideale klant’. Hoe, wat, waarom en waarom het voor velen zo lastig is en wat dat betekent. Ben je er bij? Dit is de link https://www.facebook.com/groups/1854589991429201
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Goedemorgen Veronique. Ik durf te zeggen dat ik geen “nice to have” ben. Iemand committeert zich aan mijn traject en dan horen daar afspraken en opdrachten bij. Ik ga niet sleuren. De klant heeft een eigen verantwoordelijkheid. Ik ben meer van “graag of niet”. Het is niet mijn feestje, maar dat van de klant. Ik draag er wel graag wat attributen voor aan. 😁🥳🎊
Spot on weer! Dankjewel voor de liefdevolle reminder om voor mezelf te gaan staan 🙂 Ik ben absoluut een must have. Ik mag het alleen nog beter uit gaan dragen.
Ja, fuck, ik ben een nice to have. Of nou ja, dat ben ik niet, maar zo communiceer ik dat wel. Dankjewel voor de reminder!
Ik heb er trouwens gelijk een insta post over geschreven. Je inspireerde mij. 🙂
Nou, dat komt goed uit, dit blog. Ik heb net een veel te lief ebook af, kan ik nog even wat meer scherpe voorbeelden in stoppen. #thanks!