Voor ik mijn hersenspinsels van deze week met je deel; heb je je al opgegeven voor de 4 daagse minitraining ‘Focus op succes’ van 4 – 7 oktober? www.jezaakvoorelkaar.nl/focus
Ik kreeg een aantal weken geleden een DM van iemand waarop een gezellig gesprek over en weer ontstond. De persoon in kwestie begeleidt copywriters naar meer klanten en hij gaf aan dat al zijn volgers nog steeds in de volle overtuiging zijn dat ‘niemand op ze zit te wachten’. En dan ken je me he, dan ga ik ‘aan’ zoals dat heet. Want hij is niet de enige die zijn potentiële klanten dat zo nu en dan hoort zeggen 😊 In dit schrijven geef ik je een samenvatting van de punten die ik met hem deelde en waarvan ik zeker weet dat iedereen die een eigen business runt, er wat aan heeft.
Allereerst; als je denkt dat niemand op je zit te wachten, dan is dat ook zo. Dus als jij één van de personen bent bij wie dat regelmatig door je hoofd flitst; je hebt hartstikke gelijk. Trek dan dus ook je conclusies en vergeet je ondernemersdroom. Wat je aan het doen bent is, terwijl je in je ene hand een hazelnootschuimtaartje hebt (mijn lievelings) en in de andere een bonbonbloc met hazelnoot (de melkvariant), zeggen dat je ‘zooooooooooooo graag af wilt vallen’. Als je dat die persoon hoort zeggen dan weet ik zeker dat jouw gedachte is ‘wat denk je zelf vriendin?’. Toch is dat hetzelfde als wat jij doet. Zeggen dat je echt hééél graag wilt en aan de andere kant met al je kracht aan je handrem gaan hangen. Zonde van je energie en leidt tot niets. In mijn boek noem ik dit ‘duikplankgedrag’. Stop het gedrag óf zoek een baan maar meer opties zijn er niet als je je eigen sanity een heel klein beetje wilt bewaren.
In dat kader kwam ik laatst een hele mooie quote tegen ‘if you don’t talk to yourself, yourself will talk to you’
Ja, die mag je nog eens lezen.
Vervolgens ging het gesprek over zichtbaarheid. Ook in dat kader weer een quote ‘you can’t be a secret and a succes’ en laat dat nu zijn wat er met heel veel copywriters aan de hand is. Terecht en begrijpelijk ook; als je gek op woorden en schrijven bent dan doe je het vaak niet heel goed op de rode loper. Dan hoeft je hoofd niet zo nodig online en begeer je meestal geen ‘Influencer status’. Snap ik ook nog; iedereen van taal houdt is minder visueel, anders waren ze wel reporter voor het journaal geworden. Laat staan dat ze zelf zichtbaar willen zijn.
Echter, ook hier gaat de vergelijking met de taartjes weer op. Ik ken namelijk een paar hele goede copywriters die ook heel goed hun brood verdienen. Meer dan goed zelfs. Die snappen echter het spelletje. Die weten allang dat ondernemen gaat over het heel goed in je vak zijn EN over je zichtbaarheid. Kun je vervelend vinden, kun je niet eerlijk vinden, mag je zelfs niet fijn vinden (ik snap je volledig) maar het is wat het is. Zichtbaar zijn zonder kennis maakt je tot een lege doos. Briljant zijn zonder zichtbaarheid geeft een lege portemonnee. Het succes zit hem in de combinatie. Voor tekstschrijvers en voor iedereen die een business wil bouwen. Ze moeten wel weten dat je er bent hé.
Derde punt hang ik op aan, hoe origineel, weer een quote. ‘You can’t argue with facts’ en mij heeft dat al behoed voor uren zinloze discussies met mijn eigen Urker mannenkoor (je kritische stemmetje, je interne duivel, you name it). Het meest recente artikel dat ik heb gevonden geeft aan dat er op dit moment 1.83 miljard websites zijn en dat er per uur 10.000 websites bij komen. Als we het over feiten hebben; kunnen we het erover eens zijn dat al die website-eigenaren zelf hoogstwaarschijnlijk niet de school voor journalistiek of een andere opleiding waarin je een leuk stukkie leert schrijven, hebben gevolgd? Wat heeft het overgrote deel van die mensen die hun website in willen zetten dus nodig? Is dat optie a) iemand die teksten schrijft, optie b) iemand die snapt hoe ze hun ideeën vertaalt in woorden of optie c) iemand die snapt dat een commerciële website iets anders is dan een persoonlijk dagboek dat je online knalt?
Ik ga ervan uit dat jullie allemaal door zijn naar de volgende ronde in deze quiz. Bijna 2 miljard sites en jij geeft aan dat er geen droog brood te verdienen valt? Think again. Je moet alleen wel zorgen dat die mensen aan jou denken als ze het plan opvatten om een website te lanceren. Dat je dan on top of mind bent. En laat dat nu voor iedere branche gelden………………
Last but zeker not least gaf ik de persoon in kwestie aan dat ik eigenlijk ook nog wel snap dat er een aantal tekstschrijvers zijn die het financieel niet breed hebben. In het vorige stuk noemde ik goed zijn in je vak x zichtbaarheid als de succesfactor en had ik het over het deel zichtbaarheid. Nu pik ik dat andere deel eruit; hoe goed ben je in je vak. En daar wringt hem vaak de schoen. En niet alleen bij tekstschrijvers…………….
Ik kom wel eens op sites waarop de teksten om te huilen zijn. En waar ik vroeger dan gelijk zei ‘had je die niet beter door iemand anders kunnen laten schrijven, iemand die er verstand van heeft’ doe ik dat nu niet meer. Ik kreeg té vaak het antwoord ‘maar dat heb ik nu juist gedaan!’ Oef…………. Ik zou mijn geld terugvragen.
Ik ben gestart als businesscoach omdat ik een aantal dingen goed weet als het gaat over het bouwen van een business. Toen ik bezig was kwam ik erachter dat er als ondernemer meer van mij gevraagd wordt dan alleen de beste strateeg te zijn. Geloof me, ik heb meer ‘geworsteld’ met dat zichtbaarheidsstuk dan een groot aantal van mijn lezers bij elkaar. Maar ik kwam er ook achter dat mijn kennis regelmatig een update nodig heeft. Dat de markt, de ontwikkelingen, mijn collega’s mij uitdagen vakinhoudelijk ook steeds te groeien en beter te worden. Inmiddels heb ik ook leren podcasten, bloggen, waag ik me zo nu en dan zelfs aan een vlog. Was ik vreselijk van de offline en weet ik inmiddels ook alles van online ondernemen. Anders zou ik er ook niet meer geweest zijn. Mijn business dan he 😊
Daar zie ik het dus bij heel veel tekstschrijvers niet helemaal goed gaan. Enneh, ik neem hen nu slechts als voorbeeld; dit geldt dus voor ook heel veel andere branches. Dat jij goede columns kon schrijven voor een dagblad of tijdschrift wil niet zeggen dat je ook hele goede commerciële teksten kunt schrijven. Dat je het heerlijk vindt om te schrijven en mogelijk zelfs al een boek hebt geschreven, wil niet zeggen dat je snapt hoe je marketing verweeft in de inhoud van een tekst. En dat is waar het mis gaat. Het is keurig geschreven maar niet geschikt. Omdat het vak tekstschrijver in de loop der jaren enorm veranderd is en op dit moment zoveel meer van je vraagt dan slechts de vertaling van woorden. Je moet eigenlijk specialist zijn in hoe het brein van potentiële lezers werkt en veel meer het doel van de tekst voor ogen houden. En te veel denken nog dat het het overbrengen van feitelijke kennis is en dat principe is, met name op websites, al heel lang geleden achterhaald. Zoals iedere babywinkel inmiddels snapt dat rompertjes niet meer roze of blauw moeten zijn, zo moeten wij ook vakinhoudelijk bij blijven bij een veranderende markt. En dat laten we nog wel eens achterwege. En ook jij als coach niet meer wegkomt met alleen je eigen ervaring met een vervelende bevalling en dat je daarom andere moeders bent gaan helpen. Daar red je het simpelweg niet meer mee.
In plaats van te klagen dat er ‘geen euro te verdienen valt’ vraagt het ondernemerschap van je dat je je zelfleiderschap oppakt en je afvraagt waarom dat voor jou het geval is. Dat heet zelfleiderschap. En als je het dan toch nog niet zo druk hebt, ga dan een cursus commerciële teksten schrijven volgen of id. Leer over het beïnvloeden (wat niet hetzelfde is als manipuleren!!) middels tekst, zorg voor zichtbaarheid door minimaal 3 – 6 maanden kei waardevolle content te delen op een zeer reguliere basis en als ik je over een jaar spreek dan weet je niet waar je met je business staat. Promised.
Enneh, laat dit principe nu niet alleen voor tekstschrijvers gelden………………….. Anders had ik het niet geschreven he 😊
Zo heb ik deze maand mijn podcastchallenge. Want ik zie de kansen van podcasten maar op de een of andere manier kwam ik er maar niet lekker in. Dus besloot ik het een maand lang iedere werkdag te doen. Er staan er dus inmiddels een flink aantal online, die ook nog redelijk enthousiast ontvangen worden, dus mogelijk iets voor jou om ze eens te beluisteren. Zo is vandaag de podcast online gekomen met ‘de 5 kritische vragen die iedere ondernemer zich zo nu en dan zou moeten stellen’. Ook te beluisteren via Spotify en Itunes. Luister jij ze overigens? Leuk als je me dat zou laten weten. Ik sta zelf verbaasd over hoeveel impact dit gewoon iedere dag doen heeft op mijn business. Niet alleen voor mezelf en hoe ‘geen tijd voor’ te vaak een argument is geweest terwijl het zelfs iedere dag blijkt te lukken. Maar ook hoeveel het mijn bedrijf oplevert als ik iedere dag consistent waarde produceer. Het is echt eng wat er gebeurt en wie me allemaal contacten die al ik weet niet hoe lang op mijn lijst stonden en nu hierdoor klaar zijn om met me te werken. Dát is hoe het werkt.
Dus, wat heeft dit blog van vandaag jou weer doen inzien, al ben je geen tekstschrijver? Ben ik heel benieuwd naar. Wil je het hieronder met me delen?
Goed, voor ik afsluit nog een paar dingen:
Van 4 – 7 oktober ben ik jouw persoonlijke businesscoach tijdens de focus 4-daagse. 4 dagen lang ga ik je leren hoe je focus kunt houden in je bedrijf waardoor je met dezelfde of minder moeite veel meer klanten en omzet kunt maken. 4 dagen, 4 opdrachten, 4 werkboeken. Mega waardevol en ook nog gratis! Doe je mee? www.jezaakvoorelkaar.nl/focus
Vanmiddag, 27 september, ben ik om 16 uur live in mijn Facebookgroep over het onderwerp sales. Je kunt natuurlijk gratis meeluisteren. Heb je nu nog een tikkie problemen met dit onderwerp, zorg dan dat je er bij bent! Dit is de link naar mijn Facebookgroep: https://www.facebook.com/groups/1854589991429201
Op 28 en 29 oktober organiseer ik mijn 2 daagde ‘Slim en Snel succesvol’ In 2 dagen neem ik je mee in de 5 basisstappen voor een bloeiende praktijk. Op een hele praktische en duidelijke manier zodat ook jij na deze 2 dagen kunt zeggen ‘oh, maar dát kan ik ook’. 2 dagen voor slechts Euro 127 ex BTW. Deze prijs geldt tot en met 2 oktober, daarna gaat de prijs omhoog. Ben je erbij?? www.jezaakvoorelkaar.nl/slimensnelsuccesvol
Ik heb nog 3 plekken voor mijn retreat van 21 – 23 oktober. Voor iedereen die minstens Euro 100.000 omzet met zijn bedrijf (niet vanuit interimwerk) en die omzet minstens wil verdubbbelen het komende jaar. Alle info vind je op www.jezaakvoorelkaar.nl/retreat
Fotocredits: https://unsplash.com/@
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Hoi,
Door iedere dag je mail te lezen krijg ik superveel inzichten en ideeën. Dus dank je wel. Ik ben er al mee aan de slag gegaan na mijn vakantie. Ben een planner aan het maken om die ideeën te structureren. Ben begonnen met mijn nieuwsbrief. Ben het al aan het koppelen met andere producten (strategie). Over de teksten op mijn site en in mijn content ga ik ook nadenken. Stap voor stap, want er mag nl ook gewerkt worden.
Ik hoop vanmiddag om 16 aan te sluiten in de FB groep en ik heb me al opgegeven voor 4 t/m7 oktober. Al kan ik ze niet live zien helaas.
Ha die Irene,
Cool! super goed die actiestand en heel leuk dat je mee doet met Focus op Succes!