‘Ik stop er geloof ik mee, er reageert echt nóóit iemand’. En die ‘nooit’ spreekt ze uit als ‘nooooooooooooooooooit’; langzaam en met een diepe zucht. ‘Ik word er moedeloos van’.
Tuurlijk snap ik de frustratie; zit je te zweten op een post, zoek je uren naar de ultieme afbeelding maar reacties ho maar. Je blog heb je 3 nachten onder je kussen liggen, je hebt er nóg een keer en nóg een keer naar gekeken/herschreven/verbeterd voordat je eindelijk op de verzendknop drukte en wat denk je? Een openingsratio van 35%, nul reacties en niemand heeft op de koopknop gedrukt terwijl er zo’n daverend aanbod onder stond. Ik zou willen dat ik kon zeggen ‘been there, done that’ maar dat is niet de waarheid. Het geldt namelijk voor mij ook nog altijd dat niet iedereen alles van me leest en liked, hoe briljant ik de tips ook vindt en ach man; hoe vaak ik al niet een super aanbod onder aan mijn mails had staan terwijl er nergens een kassa rinkelde. Dus wen er maar aan, dit is hoe het werkt……………. Zei ik de klant in kwestie overigens ook 😊 (Ik trouwens ook een top aanbod onderaan deze mail staan, ik zou het even checken 😊)
Nu is zij natuurlijk niet de eerste die met een zwaar hoofd en een dergelijke uitspraak tegenover me zit. Daarom is het denk ik goed om er eens een stukkie over te schrijven.
Het eerste wat ik altijd doe is de actie ‘teruggeven’ met de vraag; hoe vaak reageer je zélf op een blog? Hoe vaak laat jij zélf aan de afzender van een nieuwsbrief weten dat je het een waardevol stuk vond? Of ga je onder een post of via een DM een gesprek aan met degene die je zojuist een waardevol inzicht heeft gegeven? Alles is energie hé (dat ik dat jou nu moet vertellen 😊) en dat geldt ook voor dit soort dingen. Verwacht niet terug van anderen wat je zelf ook niet doet. Snappie? En deze is het snelste op te lossen; geef wat je wilt hebben. Zo eenvoudig.
Tweede is dat, sorry, ik regelmatig volledig snap waarom er geen reacties komen. Omdat de inhoud dramatisch is. Ofwel slecht geschreven in een taal die jouw klant niet begrijpt, ofwel omdat het een onderwerp is dat voor jou persoonlijk heel interessant is in de fase waar je zit maar waar je klant met waar hij/zij staat, nu niets mee kan. Dat ik nu bijvoorbeeld een blog zou schrijven over hoe ik mijn team beter kan laten samenwerken. 90% van mijn lezers heeft geen team, dat is niet hun fase. En voordat je denkt ‘dat gaat bij mij allemaal goed’, daag me niet uit want ik heb dit al te vaak gehoord en als ik dan kritisch met ze meekeek ze dan zeiden ‘néé, hoe heb ik ooit kunnen denken dat………’ Wat ik dan weer moet beamen 😊, je kent me he!
Ik zie lives op FB waar geen tekst bij staat; waarom denk je dat ik ga kijken als ik niet weet waar het over gaat? Ik zie quotes zonder eigen visie of statement, dan ben je een entertainmentkanaal. Quotes vindt iedereen leuk maar ze zeggen niets over jou, je kennis en je unieke visie. Ik zie hele persoonlijke dagboeken in posts verschijnen, onwijs leuk. En ik weet dat het ook gaat om wie je als mens bent. Maar post na post (ik heb het niet over stories…) met ‘kijk eens wat ik nu weer doe’ en ‘kijk eens waar ik nu weer ben geweest’ maken niet dat mensen daar juichend op reageren, tenzij je een inluencer bent en je actie gesponsord is. Snap je? Dat jij een training hebt gevolgd is mega leuk, maar wat heb ík daaraan. Ik worstel nog steeds met mijn gewicht of ik heb nog steeds een bureau dat een puinhoop is of een hoofd dat met me aan de haal gaat dus wat kan het mij schelen dat jij op een training bent geweest? What’s in it for me als lezer en dát is waar posts en berichten over moeten gaan. Mogelijk vanuit je eigen voorbeeld maar draai hem daarna altijd naar je klant, zodat die er wat aan heeft. Want daar schrijf je hem voor.
Verder heb je ALTIJD te maken met statistieken. En daar mag je proberen boven te blijven, graag zelfs, maar er zijn percentages die echt een wonder zijn en die neem ik niet mee in mijn dagelijkse bedrijfsvoering. Daar ben ik dan net weer te nuchter voor.
Bij een grote lijst (> 3000) namen is namelijk een openingsratio van rond de 35% van je nieuwsbrieven heel goed en gemiddeld. Dus ik kan me voorstellen dat als je net het allerbeste artikel uit je laptop geperst hebt en van je 5.000 abonnees lezen het er dan uiteindelijk maar 1.750 lezen, dan kun je dat teleurstellend vinden en er moedeloos van worden, maar ik vind het een super aantal. Ik juich bij 35%! Zonde van je emotie om op 3.500 te hopen, snap je? Tenzij je echt echt viraal gaat maar dat gebeurt ook niet wekelijks toch? 😊 Tot die tijd reken ik op max 35%. Max 22% van mijn volgers kijkt mijn stories, hoe leuk en grappig die soms ook zijn 😊 Kan je van balen, maar dat zou ik niet doen want het is een wetmatigheid.
Er komt een periode dat klanten ineens ‘uit de lucht’ lijken komen te vallen. Echt. Ik heb nu wel eens dat ik denk ‘waar komt deze vandaan?’ en als ik het dan vraag dan komt het antwoord ‘oh, ik volg je nu al zo lang maar het was steeds mijn tijd niet, nu moest het er maar eens van komen’. En ik denk dan ‘volgen’? Je hebt echt nog nooit ergens op gereageerd of zelfs maar een hartje gegeven (ik ben dan ook nog zo’n idioot die dat dan zelfs nog checkt zo nu en dan 😊) en toch heb je al die tijd alles van me gezien en gelezen? Dat is interessant. Wat ik er mee wil zeggen is dat ze niet reageren het niet betekent dat ze het niet lezen. Je hebt veel meer stille aanbidders dan je denkt, echt!
Als je een boodschap niet minstens 5 keer brengt reageert er ook nagenoeg niemand. Dus dat ze niet massaal op die knop drukken om zich per direct in te schrijven hoeft niet voor een depressie te zorgen als dit pas de eerste keer is dat je je aanbod deed. Snap je? Of schrijf jij jezelf altijd gelijk en onmiddellijk in voor iets de eerste keer dat het voorbij komt? Dat doe je toch alleen maar als je tickets voor dé WK finalewedstrijd van het Nederlands elftal kunt bemachtigen voor een normale prijs. Daar denkt niemand over na, daarvan weet iedereen ‘het is nu of nooit’. Maar jouw (en ook mijn!) training roept reacties op als ‘ik ga nog even kijken’, ‘ik moet eerst kijken of ik vrij kan krijgen/oppas kan regelen/mijn afspraken kan verzetten en dat heeft dan nooit top prioriteit als er niet maar een heel beperkt aantal kaarten beschikbaar is. Snap je? Dus als je niet herhaalt dan gebeurt er niets want dan krijgen ze niet nogmaals die prikkel ‘oh ja, daar zou ik nog even naar kijken’.
Echt, ik heb tijden gehad dat ik dacht ‘als ik er nu nóg een mail over moet sturen dan ga ik kotsen’. Omdat ik ervan baalde dat het niet makkelijker ging, omdat ik gewoonweg niet snapte en gefrustreerd was waarom niet minstens 10% van mijn lijst zich voor deze té belachelijk goede training inschreef. Die ook nog eens té goedkoop was en die minstens 90% van mijn lezers gisteren nog nodig had bij wijze van spreken. (Waar zelfs om gevraagd was door heel veel lezers nota bene, maar kopen ho maar……….. adem uit). Kwestie van je ego opzij, nog een keer aanbieden (zonder aan te smeren) en dán gaat je kassa rinkelen.
En dan komt de laatste en allerbelangrijkste. We rekenen ons vaak rijk met volgers en lijsten. Ik durf hardop te zeggen dat in het allerbeste geval 20% van al mijn trouwe fans en volgers ooit iets bij me zal kopen. 20%. De rest zijn ‘kijken, kijken, niet kopen’. En dát is precies waar de frustratie van mijn klant vandaan kwam. ‘Ze profiteren van alles wat ik deel maar ze worden geen klant’. Nope, dat klopt. Er worden er meer géén klant dan wel. Gegeven. Statistisch feit. Ik zou er niet om huilen.
Sterker nog, als je hier echt bent om je missie te leven, dan zou dat toch niet uit moeten maken? Ik hoor zoveel mensen zeggen ‘ik wil graag impact maken’, nou dat doe je dan toch? Ik vind het een voorrecht om iedere week minstens 10.000 mensen te mogen inspireren die nooit een factuur van me zullen ontvangen omdat ze nooit op een knop zullen drukken. Daar word ik niet warm of koud van, integendeel zelfs. Het maakt me dankbaar dat ze het dus klaarblijkelijk toch waardevol vinden wat ik doe, de moeite nemen om wat ik schrijf te lezen en dan heb ik toch die impact? En wie weet vertellen ze iemand anders over mijn account of mails en maken ze als ambassadeur dat iemand anders wél klant wordt. Dát is in overvloed denken. Los van het feit dat ik doodongelukkig zou worden als ik 10.000 klanten zou hebben want die kan en wil ik niet eens kwijt. Snap je?
Dus deel wat je wilt delen. Zoveel en waardevol mogelijk. Zonder er iets voor terug te verwachten. Wees dankbaar voor iedereen die je de moeite waard vindt om te volgen. Denk in overvloed. Wees consistent en herhaal. Dan heb je nooit meer de frustratie die mijn klant had. Had ja. Want zij is inmiddels ook gaan omdenken en wat denk je……………… ze lijken ineens wel uit de lucht te komen vallen 😊
I rest my case en hoop dat ik jou weer heb mogen inspireren met mijn schrijfsel 😊 Zelfs als je geen klant bent en het ook nooit zult worden. Enneh, als je nu een inzicht had nav deze woordenbrij, dan zou ik het heel leuk vinden als je hem hieronder met me zou willen delen.
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
De zin ‘geef wat je wilt hebben’ kwam hier heel goed binnen!!! Dus eerste actie: reageren op je mail natuurlijk 😉 Bedankt weer voor de inzichten Veronique en ik kijk uit naar je actie van morgen!
Ha Silvia,
🙂 Dankjewel voor jouw reactie!
Mooi! Net wat ik nodig had zo net voor de start van mijn onderneming.
Nog altijd ontvang ik je mails. Inspirerend. Vorig jaar heb ik traject 90-dagen gedaan. Het lijkt wel alsof bepaalde items steeds beter binnenkomen. Voor mij is feit dat cliënten niet reageren op posts, let wel, naar mijn idee. Komen ze op een later tijdstip toch in mijn praktijk blijken zij al volledig op de hoogte te zijn. Ook ben ik gestopt met het overtuigen waarom mijn therapie zo goed zou zijn. en ik deel mijn wetenswaardigheid en de meest normale, basale zaken die mogelijk interessant zijn. En dat wordt gewaardeerd. Gestaag groeit mijn praktijk.
Zo blijf ik wel volgen Veronique:) thanks!
Lieve Veronique, bedankt voor je inspiratie, je heldere taal en je congruente boodschap. Ik volg je al jaren, heb je meerdere keren life ontmoet, me verbaasd over je geheugen en genoten van een 1 op 1. Ik volg en blijf volgen.
That’s the way Maaike! consistent doorgaan en dat doe je super goed.
Super mooie blog dit! Helemaal raak dat je krijgt wat je geeft. En het klopt dat je stille aanbidders hebt. Ik was (toen dat nog kon) op een netwerkbijeenkomst toen iemand tegen mij zei: je schrijft altijd zulke goede posts op Instagram. Ik viel bijna steil achterover want ik dacht heh!? jij hebt nog nooit iets gereageerd! Toen besloot ik dat er veel meer mensen iets aan hebben dan ik denk. Lekker delen en impact maken zonder in de trek en overtuig energie te komen.
Ha Anouk,
Prachtig voorbeeld hoe het werkt! Dankjewel voor het delen 🙂
Je zegt “Dus deel wat je wilt delen. Zoveel en waardevol mogelijk. Zonder er iets voor terug te verwachten”.
Juist die laatste regel vind ik het belangrijkste. Want veel mensen doen dingen omdat ze er iets voor terug verwachten.
Juist het onvoorwaardelijk geven is belangrijk. Dan werk je namelijk met een hele andere energie.
Onvoorwaardelijk betekend zonder voorwaarde.
Veronique, als opmerking aan jou. Het is soms een zoektocht om een commentaar kwijt te kunnen!
Als iedereen dat zou doe hadden we een betere wereld (als in relaties).
Ha Maarten,
Mooie aanvulling dank! en fijn dat het reageren hier wel lukt, ik waardeer dat enorm.
Precies wat ik nodig had vandaag Prins! En je hebt gelijk, ook al wordt ik geen klant van jou omdat onze branches niets met elkaar te maken hebben maar ik raad jou wel altijd aan als jouw ideale klant met de handen in het haar zit. Je bent goud!
Hoi Vivian,
You are the best ❤
Ik vind dat je boeiend, motiverend schrijft, en goed realistisch uitlegt hoe het allemaal werkt!
Zelf ben ik nog zoekende naar wat ik precies wil, het lezen van jouw mails zorgt dat ik daar weer even bij stil sta en me laat inspireren of informeren. Mijn dank daarvoor!
Hoi Cindy,
Dan is mijn missie geslaagd 🙂
Hoi Veronique,
Ik ben geen klant van je, maar ik lees je mails altijd met heel veel plezier. Omdat je erg leuk schrijft. Omdat je altijd een goed punt hebt. Daarom reageer ik even, want ik zit altijd maar in stilte te genieten en zoals jij zegt: neem zelf ook eens de moeite om een reactie te schrijven. Ik wens je een hele fijne dag!
Ha San, wat super leuk om te horen! Dankjewel! 🙂
Lieve Veronique, ik ben dol op al jouw “woordenbrij”. Al je Posts en nieuwsbrieven zijn heerlijk om te lezen en superwaardevol. Deze ook weer. Enkele inzichten neem ik meteen mee: fb lives met titel… oeps. En natuurlijk zelf ook reageren… So here we are. Thank you! Keep up the great work en ik kijk uit naar morgen. Liefs, Sylvia
Je bent een lieverd Sylvia! ❤👌
Heerlijk blog weer! Vooral dit zinnetje: “Verwacht niet terug van anderen wat je zelf ook niet doet. Snappie? En deze is het snelste op te lossen; geef wat je wilt hebben. Zo eenvoudig.” Precies wat ik altijd tegen mijn klanten zeg. Maar goed om het zelf ook weer even goed op het netvlies te hebben. Dankjewel!
Heel graag gedaan Linda 🙂
Na zo’n mail kan ik toch niet anders dan even een berichtje schrijven om te laten weten dat ik jouw mails zo inspirerend vind. Ik volg je al een tijdje en ga binnenkort pas echt beginnen met mijn bedrijf. Heb toch al zeker dingen geleerd die ik gelijk kan meenemen. Dank!!
Hoi Judith,
Heel veel succes met de start van jouw bedrijf! en….. geniet vooral van deze ondernemersreis.
Dit is weer een lekkere spiegel…
Het zou ook niet uit moeten maken, maar die wetmatigheden bijten je wel vaak in je kont.
Wel weer een heerlijk verhaal en ik wacht elke week met smart op een nieuwe.
De term luier aan en gaan, gebruik ik vaak…maar levert ook het nodige op, behalve klotsende oksels.
Ja, ik ben fan en blijf dat ook en ik klets het vooral door….Dankjewel weer 😉
Je bent nog lang niet van mij af Larissa ha ha. Dankjewel voor jouw toffe reactie.
Super waardevol Veronique, dank je wel!
En inderdaad mooi om terug te lezen dat het belangrijk is geven wat jij ook wil ontvangen. Ik ben daar de een aantal weken veel bewuster mee bezig (op Social Media) en het is zo mooi wat er allemaal ontstaat! Dus nu ook op deze manier.
Dank je wel!
Hoi Ilse,
Wat leuk dat jij het zelf ook zo ervaart. Top!
Hoi Veronique,
Ik ben zo’n lezer die leest en meestal niet reageert en ik weet dat mijn netwerk dat ook bij mij doet. Fijn dat je nog eens benadrukt dat geen reactie niet altijd wil zeggen dat er geen interesse is. Zo ook mijn interesse in jouw kennis! Dus ik volg je graag 🙂
Groetjes van Sanne
Ha Sanne,
Super leuk om te horen!
Weer een inspirerende mail van je! Ik ben een van die onopvallende stille genieters. Genieten van je wijze woorden, je ‘bewustmakers’. Fijn om je berichten te mogen lezen. Groetjes en een mooie dag gewenst.
Hoi Desiree,
Ik hoop dat je nog lang een stille genieter blijft die ik mag inspireren 🙂
Dank voor je tips en inspiratie Veronique! ik ben ook zo’n lezer die niet vaak reageert, maar ik volg je echt heel erg graag. Je hebt een hele prettige manier van schrijven en altijd waardevolle inhoud! Fijne dag!
Hoi Jetty,
Dankjewel voor dit mooie compliment!
Dank voor weer een inspirerende blog. Ooit heb ik iets van je gevolgd en toen mij gerealiseerd dat ik zo iemand ben met een erg leuke betalende hobby en dat dit ook goed zo is. Maar ik blijf het leuk vinden om je te volgen.
ha ha ha Marijke, en je weet wat ik altijd zeg: “en alles is ok!”
Lekker raak weer! En ik hoop dat de training die je morgen aankondigt, is welke ik denk dat het is. Want heb heel veel zin om bij jou in een traject in te stappen dat op dit moment super zou passen bij waar ik sta 😀Groetjes!
Hoi Mirjam,
Ik hoop inderdaad dat het de training is die jij bedoelt 🙂
Heyyyyy,
Volg je, lees bijna alles van je (én reageer erop 😉), leer van je, koop van je, hou van je!
Ik ben fan!
Liefs X
❤❤
Heerlijk inspirerend weer op z’n Veroniques. Kan er geen genoeg van krijgen. Het is de enige blog die ik altijd lees. Mijn inzicht na het lezen van deze? Weer ff kritisch door mijn posts met de vraag wat heeft mijn klant hieraan. Dank voor de reminder, lieve Veronique🙏🏻❤️
Heel graag gedaan Barbara! 🙂
Hoi Veronique,
Om deze blog kon ik niet heen. Ik lees je blogs met veel plezier. Beetje alsof mijn vriendin tegen me praat. Heerlijk!
Wat me raakte: je opmerking dat je vaak meer mensen raakt dan je weet. Dat veel mensen niet reageren maar het wel mee naar binnen nemen. Heel fijn om dat hier te lezen.
Je opmerking geef wat je wilt ontvangen breng ik hier dan maar direct in de praktijk. 😉
Ga zo door. Ik lees je verhalen met veel plezier!
Hoi Lieke,
Wat fijn dat ik je met deze post heb kunnen inspireren en dankjewel voor jouw reactie ❤.
Ik ben ook geen klant, maar misschien wordt ik het ooit wel… Ik neem wel af en toe de moeite om te reageren, niet zo snel met een like-je of hartje, maar eerder met een bedankje voor jouw ebook bv. en nu😊 Ik lees altijd met veel plezier jouw inspirerende nieuwsbrieven, dus van mij mag je ze blijven sturen!
Nog een extra opsteker voor jouw klanten (nou ja, weet eigenlijk niet of dat een opsteker is😅) Soms wordt iemand na 5 jaar volgen of langer pas klant, ik denk dat er meer stille genieters zijn dan ze denken…
Zo is het Marie-Antoinette ! ennuh……ik ben nog lang niet uitgeschreven 🙂
Dit is echt zo ontzettend waar! Ik ben nu 4 jaar bezig, waarvan 2 jaar heel consequent met elke week bloggen en 4x per week op social media en ik krijg nu inderdaad om de haverklap mensen die zeggen “Ik volg jou nu al zolang en NU is het tijd dat JIJ mij gaat helpen!”. Precies zoals jij aangeeft. En al die tijd had ik misschien 10 likes op mijn posts en zat die van haar er inderdaad nooit bij. Fijne reminder Veronique. Dank je wel.
Prachtig voorbeeld uit de praktijk Chantal! dankjewel voor het delen. Daar help jij anderen ook weer mee 🙂
Na het lezen van je blog dacht ik direct ‘deze moet ik in mijn inbox laten staan’. Ik lees altijd al je blogs met heel veel plezier, maar bewaar ze meestal niet meer. Deze blog bevat weer zoveel waardevolle informatie.
Vorig jaar tijdens de eerste lockdown je 90 dagen programma gevolgd + 100 dagen doen & doorgaan en wat heeft me dit al veel gebracht.
Ik ben er inmiddels ook achter dat niet iedereen reageert en dat je ook stille volgers hebt en dat is ook prima 🙂
Hoi Bianca,
Wat vind ik dat leuk om te horen! Succes met alles wat (nog) op je pad komt.
De zin die mij heel erg aansprak was ” als je hier bent om je missie te leven, dan zou dat toch niet uit moeten maken”? Voor mij is dezen zin synoniem aan : geniet van de weg ernaar toe, en dan is uiteindelijk een like, een reactie, een verkoop de kers op de taart!
En zo is het Marie-Noel! ❤👌
Ha Veronique,
Dit was een blog uit mijn hart. Ik blog nu al een jaar en kom maar niet verder dan 150 volgers. Ik heb van alles geprobeerd, maar niets lijkt te werken. En reacties? Nauwelijks. Ook weinig downloads van mijn e-book. Ik vraag me al een tijd af wat te doen. Met de tips uit jouw blog kan ik weer verder. Heb je er nog meer? Heel graag! Zelfs betaald 😉
:)) heel graag gedaan ennuh….je weet mij te vinden, ik help je meer dan graag.
Mooi en wat een eye-openers. Ik denk dat we het allemaal wel weten, maar er regelmatig aan herinnerd moeten worden. Bedankt voor je mail met vele inzichten!
Hoi Laura,
Gezien alle reacties, vermoed ik dat veel lezers het “moedeloos” zijn, herkennen 🙂
Ik hoop inderdaad dat de inzichten uit deze blog jou gaan helpen.
Hoppa! Deel wat je wilt delen. Nou ik ben dankbaar. Door jou geef ik ook mijzelf liefdevolleschoppen onder m’n eigen komt.
Mooie blog! En veel herkenning, al met de eerste zin ‘Ik stop er geloof ik mee, er reageert echt nooooooit iemand’…. Precies de gedachte die ik vandaag had. Ik ben in juni begonnen met mijn eigen bedrijf, en begin met deze blog wel in te zien dat ik nog maar een guppy ben en een lange adem zal moeten hebben om de 22 tot 35% tot een redelijk aantal te krijgen. Maar ontzettend bedankt voor het inzicht dat er toch wel wat gebeurt, ondanks ik het niet aan likes of reacties zie!
En ik ga de komende tijd aan de slag met mijzelf continu de vraag te blijven stellen: wat heeft mijn klant hieraan? En besef mij hiermee dat ik mijn post van vanmorgen al anders had kunnen opstellen.
Mega-Dank voor deze tips!