Woensdag lanceer ik om 20.00 uur weer iets gaafs. Hou je mailbox en mijn socials (Insta, Facebook en mijn groep) weer in de gaten deze week, zet je wekker!
Er gingen al een paar stories over en ik ontving 12 DM’s met deze strekking ‘hoeveel businesslessen gaat Prins uit dit wereldkampioenschap halen?’ Dus daar moet ik dan natuurlijk wel op reageren. Voor iedereen die nu denkt ‘waar gaat dit over?’ Gisteren (eigenlijk zojuist want ik typ dit een paar uur na de race) is Max Verstappen wereldkampioen Formule 1 geworden. En ik beloof je, dit blog is ook waardevol voor je als je niets met auto’s hebt. Maar er waren zo ongelooflijk veel lessen in dit raceseizoen, die moet ik met je delen. Overigens niet allemaal, want dan werd dit mijn nieuwe boek en het is natuurlijk wel een blog. Ik hou het voor nu bij 4. 😊
1. Het gaat niet om 1 race
Een raceseizoen bestaat uit 22 races. 22. En de geschiedenis leert dat er in zo’n seizoen van alles kan gebeuren. Als je de eerste paar races niet eens finisht kan je nog altijd wereldkampioen worden. Als je halverwege denkt dat de titel in de pocket is, dan kan er nog van alles mis gaan in de tweede helft van het seizoen. Het gaat om 22 races waarbij het resultaat van 1 race verwaarloosbaar is. Ik sprak vorige week iemand die een jaar lang haar bedrijf heeft laten varen uit teleurstelling omdat er één event niet helemaal gegaan was zoals verwacht. Ik hoor mensen klagen over een mislukt webinar. En ik denk altijd ‘als je er maar 1 hebt die mislukt per jaar, dan doe je het briljant’. Ik heb er meerdere per jaar waarbij er ineens niemand op komt dagen, mijn techniek wegvalt, of ik zo uit vorm ben en Chinees lijk te spreken en er, terecht, niemand koopt. Zet je daaroverheen, er is altijd een race die niet lukt. Dan is dit die van jou. Haal adem en weer verder.
2. Succes is een meerjarenplan
Een tijdje geleden had ik een huilende potentiële klant tegenover me. Het lukte maar niet en ze deed zo haar best. Of ze dan maar op moest geven? Ik nam haar mee naar de feiten; ze was pas écht in actie dat mensen überhaupt wisten dat ze bestond sinds een maand of 3. Had nog amper volgers en had vooral heel veel veilige acties (tekst ipv echt zichtbaar zijn) gedaan. En er waren nog geen 112 klanten. Ja, terecht die teleurstelling……..
Max is al sinds zijn 4de bezig met karten, hij is nu 24. Hij rijdt al sinds 2015 bij Torro Rosso, het B-team destijds. Een jaar later ging hij naar Red Bull waar hij direct, in 2016 zijn eerste race won. Het duurde nog 5 jaar voor hij wereldkampioen werd. 5 jaar! Enneh, in die jaren heeft hij er iedere dag aan gewerkt, was hij 8 maanden per jaar van huis en trainde hij 3-4 uur per dag. En dat 2x per dag. Veel mensen denken dat hij ineens is ‘opgestaan’ maar zoals ik altijd aangeef ‘succes is no accident’. Daarom zeg ik altijd dat je echt niet bang hoeft te zijn dat je ineens té succesvol zal zijn en het mogelijk fysiek of mentaal niet aan zou kunnen. Zorg eerst maar eens dat je het wordt door te doen wat daarvoor nodig is (je wordt niet op een ochtend ineens succesvol wakker….. sorry! 😊). En het bijzondere is dat je onderweg naar dat succes ook de persoon wordt die het dan kan dragen. En blijkt dat toch niet zo te zijn, dan creëer je een wachtlijst, zeg je dat je de rest van het jaar vol bent of gooi je je bedrijf weer dicht. Ik zou er niet te ingewikkeld over doen. Waar het over gaat is dat ook jouw bedrijf en ook jouw bedrijf een meerjarenplan is. Waarbij je zeker stappen moet maken en niet zeggen ‘het gaat nog jaren duren’. Hij reed maar 1 jaar bij Torro Rosso, won in zijn eerste jaar bij Red Bull ook gelijk een race.
3. Winnen is belangrijker dan meedoen
Ik weet dat deze me abonnees gaat kosten en toch plaats ik hem. Omdat het is wat Max denkt en voorleeft. Tuurlijk was het zijn jongensdroom om ooit Formule 1 te gaan rijden. Maar zodra hij in die auto zat dacht hij wel gelijk ‘en nu wil ik wereldkampioen worden ook’. En ik merk dat veel coaches en therapeuten die tweede stap niet maken. Die vinden het vooral heel leuk om ondernemer te zijn maar hoeven niet zo nodig een succes van hun bedrijf te maken. Dus nu we het hebben over de lessen van een wereldkampioen vind ik dit gewoon een gave spiegel om eens voor te houden, zonder oordeel! Doe je mee om te winnen of om mee te doen? Waarbij voor mij alles oke is. Alleen zijn we niet altijd zuiver in onze antwoorden. Omdat ik, als ik doorvraag, zo vaak hoor dat ze ook wel zouden willen winnen maar…….. en dan komen er een aantal redenen waarom dat voor hen niet kan en die argumenten zijn in hun ogen ook plausibel.
‘Ik heb nog jonge kinderen’ bijvoorbeeld. En dat is een prachtige reden, maar is het zo dat je per definitie niet een groot bedrijf kunt opbouwen als je nog jonge kinderen hebt. Ik ken er heel veel die dat wel hebben. En terecht als iemand zegt ‘ja maar ik wil liever voor mijn kinderen zorgen’, dat is een prachtige keuze. Zie dát dan alleen als je keuze en niet dat jij niet succesvol kan worden omdat…… Het is een beetje als wel getrouwd zijn maar er vervolgens niet alles aan doen om het ook te laten slagen. Waarom ben je dan getrouwd? Voel je wat ik bedoel? En hoe zit dat bij jou als lezer? Is deze ‘au’ of ‘snap ik’
4. Business has nothing to do with feelings
Ik weet nog dat mijn coach dat de eerste keer hardop zei. En ik dacht ‘ho wacht even, wat zeg je nu’. Inmiddels weet ik dat ze steeds meer gelijk heeft, damn 😊 Er stoppen mensen bij mij die ik het liefste in een doosje wil doen en bij me zou houden, maar dat is niet hoe het werkt. Er willen mensen door mij gecoacht worden die ik zo leuk vind maar in wiens idee ik niet geloof en dat moet ik dan eerlijk zeggen. Er zeggen er nee waarvan ik denk ‘oh maar nu gaat het niet gebeuren, je bent er nog niet klaar voor om dit alleen te doen’ en dan kan ik wel eens bijna huilen. Maar ik doe het niet (meer), het helpt namelijk niet. Ik ben vorige week zo ongelooflijk teleurgesteld in iets wat er gebeurde en toch gaan we door, part of the game.
Zal ik eerlijk zeggen? De race duurde gisteren 58 rondes en in rondje 54 SMS’te ik mijn man, die op het circuit in Abu Dhabi was zonder internet, ‘ik weet niet of het nog gaat gebeuren’. 4 rondes voor het einde leek het gat te groot, de overwinning ver weg. Totdat er iemand van de baan vloog en de kaarten ineens weer volledig anders lagen. Ik heb in de afgelopen uren steeds aan Max zijn hoofd gedacht. Hij zag het gat groter worden en de titel, die zo dichtbij leek, door zijn vingers glippen. Er was echt nog een wonder voor nodig. Wat zou er door zijn hoofd gaan? In de laatste ronde wist ik wat er door zijn hoofd was gegaan. Hij had zich niet verslagen gevoeld. Hij was al niet in gedachten zijn tas aan het pakken. Hij was niet de rit maar aan het uitrijden. Hij dacht al die tijd ‘ik heb maar 1 kans nodig, 1 kans’. En die kreeg hij. En weet je wat zo gaaf is? Als hij zich al verslagen had gevoeld en alleen maar op had kunnen veren toen de kans zich voordeed, had hij het nooit gered. Dan had hij hem nooit kunnen grijpen. Maar toen een groot deel van ons al dacht ‘volgend jaar dan maar’ waren zij nog bezig met het zoeken naar die ene kans. Weigerden ze om in de emotie te zakken. Die kans kwam en toen was hij er ook klaar voor om hem te grijpen. Ben jij steeds aan het zoeken naar die ene kans? En, als hij voorbij komt, weet je dan zeker dat je klaar bent om hem te grijpen?
Ik weet mijn ene kans nog. Het was op 9 april 2015. Ik mocht spreken op het event van Vrouw en Passie. Eén van mijn ‘concullega’s’ was die dag de publiekstrekker en ik had ook een plek in de line up. Ik wist dat de mensen niet voor mij kwamen, ik wist wel dat ze er zaten. En dat dit mijn kans was om mezelf te laten zien; letterlijk en figuurlijk. Als ik in de emotie was gezakt ‘ze komen niet voor mij, ik ben niet zo groot als zij, ik speel hier maar tweede viool’ had ik niet eens op het podium hoeven klimmen. Ik heb steeds gedacht ‘dit is mijn kans’ en ik heb hem gegrepen. Ik deed gewoon mijn ding, ik had niets te verliezen. Toen ik het podium afstapte en de reacties voelde wist ik ‘vanaf vandaag is alles anders’. En dat kan alleen als je je niet vooraf al de verliezer voelt. Als je je Urker Mannenkoor niet steeds de ruimte geeft. Ik kan bijna dagelijks huilen om wat er in mijn business gebeurt, om wat ik zie, om wat ik hoor, om wat ik te verstouwen krijg zo nu en dan. En dat is allemaal oke. Ik mag me daar allemaal overheen zetten en vervolgens weer doen waarvoor ik hier ben. Niet een Formule 1 race winnen maar wel zoveel mogelijk coaches en therapeuten leren om zichzelf en hun business en vooral ook hun dromen serieus te nemen. Ook als dat me soms niet in dank wordt afgenomen omdat de boodschap niet fijn is. Dat sommigen hem niet willen horen betekent niet dat ik hem niet moet brengen.
Het was voor de nummer 2 gisteren trouwens ook niet fijn. Waarbij de laatste les van dit blof dan ook is; je moet ook een groot verliezer zijn om een groot winnaar te kunnen worden!
Je kunt je voorstellen dat ik hier nog veel meer over te melden heb, mogelijk iets voor een podcast. Ben wel benieuwd wat jij eruit hebt gehaald, wil je dat hier met me delen?
Sluit ik nog af met een paar dingen.
Ik zie veel mensen balen dat ze er afgelopen vrijdag niet bij waren, bij de Doelen workshop. Het was echt super. Maar niet getreurd, woensdag 15 december kom ik om 20 uur met iets nieuws met het oog op een super 2022. Dus hou je mail en mijn social media kanalen die dag in de gaten rond dat tijdstip! (Insta, Facebook en mijn groep)
Verder is het misschien een goed idee om mijn boek nog op je verlanglijstje voor de Kerst te zetten. Als je het nu besteld dan is het nog ruim op tijd binnen; www.jezaakvoorelkaar.nl/boek
Ik heb afgelopen vrijdag podcast 49 online gezet; ‘maar dat vindt mijn klant zo fijn’ En daarin doe ik de belofte dat ik in de maand januari weer iedere werkdag een podcast zal publiceren. Dus we starten januari weer goed!!
Fotocredits: https://pixabay.com/users/randomwinner-2195628/
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Ik wist het!!!!
Tijdens de race, en vaker als ik naar Max kijk, moest ik aan je denken. Aan al je lessen uit je boek, de nieuwsbrief en online bronnen. Steeds weer die paralellen.
Ik vind dat zo vet! En het was niet om uit te houden die race, was helemaal kapot! En ik zat gewoon op de bank en sprong op en neer voor de tv. Maar Max en zijn team hadden pas echt reden om moe te zijn, haha!
Ik blijf je volgen, wilde ooit bij je op cursus maar dat vond je niet nodig…. Was ook zo. Maar ik leer altijd van je. Dank daarvoor!
En voortaan gewoon meegaan op zo’n vet tripje hè.
Bedankt voor je lessen, lieve groet, Monique
Mijn hersenen draaiden ook direct overuren na het zien, beleven, voelen van deze ongelooflijke race. Wat kunnen we hiervan leren? Ik heb onderstaande gepost op LinkedIn vandaag.
Groeten,
Kim
What an epic F1 race did we see yesterday. Where we are in The Netherlands still over the moon because of our new World Champion Max I see many – let’s say disappointed – reactions from Lewis fans.
What (management) lessons can we draw from yesterday’s race? Just a few from my side, as I am sure many will follow or are already out there:
• You will always loose if you give up; the situation was hopeless for Max until basically the last round. But he did not give up. Red Bull brilliantly decided to exchange the tires twice before the end. The same accounts in business and specifically negotiations, keep on working and delivering until the end. If you give up you will for sure never get what you want.
• You win as a team; Max is a great driver, but Red Bull took the right decisions when it came to changing the tires, but also let’s not forget Pérez. He can be the new minister of Defense for Mexico! What an incredible devotion to help out Max where possible. Also in business you never deliver the results alone. You are nowhere without your team, the supporting departments etc. On the other side it was also not Lewis loosing yesterday, but Mercedes as a team, who took the risk to not go into the pits when this was possible.
• You don’t always need to have the best tools to win; as far as I can judge: Max and Lewis are at the moment quite equal when it comes to driving skills. But the Mercedes car/engine was just way better. Also yesterday this would have made the difference. But with the right spirit, strategic decisions, team work and luck you can still win. So never underestimate what you can do vs your competitor…
• Sometimes you also need some luck; I will be the last one to state that Max wasn’t lucky yesterday with the crash of Latifi and some of the decisions taken by the stewards, but ‘hey’ look at the past season. Luck was not always on his side… The same accounts when doing business; sometimes you just need to meet the right people at the right time. Just go for it – nothing is impossible!
Congratulations @maxverstappen and @redbullracing! You made a whole nation extremely proud!
Elke keer raak je me weer met het gevoel ‘ooooh jaaaa zoooo waarrrr dit’ en dan krijg ik een traan en een lach en dan denk ik ‘hop’ en door.
Een paar maanden geleden was ik nog in loondienst en vond je mijn idee wat ik wil gaan doen prachtig maar ik was niet je ideale klant en dat respecteer ik. Maar oooh wat vind ik het fijn om naar je te luisteren en een blog van je te lezen! je zult vast wel eens wat negatieve reacties krijgen maar hier is er een enthousiasteling elke keer weer blij. Een hele fijne dag vandaag en hartelijke groetjes!
Dank je wel, dit had ik net nodig. Precies als je wegzakt en denkt het gaat toch niet lukken krijg je deze tekst te lezen. Ik denk dat ik hem boven mijn bed ga hangen. En reken maar dat ik er weer vol tegenaan ga.
Wat een race. EPIC!! Wat een lessen. Wat een nieuwsbrief weer! Alle lessen die je deelt zijn stuk voor stuk weer juweeltjes. Heel veel dank daarvoor!! Haha sorry voor alle uitroeptekens, maar jouw tekst over wat Max dacht in de laatste ronden……kippevel!