Ik heb een Amerikaanse coach. Om een aantal redenen wilde ik persé haar, maar het heeft ook een aantal nadelen. Zo zijn er in de VS een aantal dingen echt anders dan in Nederland, waardoor ik niet al haar ideeën toe kan passen. Tevens heeft ze nog nooit een letter van me gelezen, nog nooit een webinar van me gezien, ze heeft nooit een salespagina voor me gecheckt. Sterker nog, ze kan de naam van mijn bedrijf niet eens uitspreken, mijn naam is al een ding😊 Als ik dan kijk wat ik allemaal van/voor mijn klanten nakijk denk ik wel eens ‘dat heb ik toch niet handig gedaan met een coach die mijn taal niet spreekt’. Om daar ook gelijk aan toe te voegen dat het me ook veel geleerd heeft. Ik heb namelijk van meet af aan begrepen dat ik dus vooral goed moet observeren, kijken wat er gebeurt, wat werkt en waarom dingen werken. Om die reden kan ik heel makkelijk ‘boven mijn bedrijf vliegen’, ik noem dat altijd een adelaarsvisie en dat is ook iets wat echt noodzakelijk is als ondernemer.
Het is echter iets dat ik bij heel veel ZZP’ers zie ontbreken. Ik geef er een paar voorbeelden van, zodat je kunt checken hoe je hier zelf in staat en hoe jij je zult kunnen verbeteren. Zoals Jim Rohn altijd zegt ‘don’t wish it was easier, wish you were better’ en daar wil ik je met dit schrijven mee helpen.
Succes leaves clues
Je hebt me, zeker als je me al langer volgt, al vaker horen zeggen dat succes geen toeval is. Het is niet iets wat uit de lucht komt vallen of je per ongeluk ‘overkomt’. Er zit een soort van logica in. Als je goed wilt leren koken dan ga je ook niet op les bij een stratenmaker. Dan zoek je een sterrenchef en volg je daar de YouTube filmpjes van. Dan zie je dat het feit dat zijn aardappels niet aanbranden met een aantal dingetjes te maken heeft en als jij nu die zaken ook aanhoudt, dan branden die van jou ook niet aan. Maar laat ik in deze voor mezelf spreken want je snapt dat deze ‘uit het leven gegrepen is’ 😊
Dus wat deed ik bij mijn start en ook nu nog af en toe? Ik zocht een aantal mensen uit die – bewezen- succesvol zijn. Dat ‘bewezen’ is overigens wel een must want ik denk dat we ons nog te vaak blind staren op het niet bestaande maar gephotshopte succes van anderen. Dan word je op het verkeerde been gezet. Als ik er bij succesvolle ondernemers achter kwam dat bijvoorbeeld webinars hun successtrategie was, dan volgde ik een reeks van webinars bij ze. Als ik zag dat ze emailmarketing inzetten als marktingtool en dat prima voor ze werkte, dan ploos ik nieuwsbrief na nieuwsbrief uit en probeerde ik te achterhalen waarom het nu zo goed ging. Idem voor Instagram, dat heb ik geleerd door te kijken hoe mensen die veel klanten maken via Instagram, dat aanpakken. Observeer, kijk. Ik denk dat ik inmiddels 50 knettergoed converterende funnels regel voor regel heb geanalyseerd en daar is mijn eigen email welkomstreeks uit ontstaan. Die het dus ook best goed doet. Dat is geen rocketscience, dat is logica.
Daarom vind ik een vraag als ‘wat deel jij nu prive wel of niet op Social Media’ altijd een tikkie verwarrend. Je kunt toch exact zien wat ik deel? ‘Hoeveel mails stuur jij nu na een Challenge?’. Ik zou zeggen ‘schrijf je in voor de Challenge van iemand die die tool tot een kunst heeft verheven en leer’.
‘Wat zet je in je nieuwsbrief en wat schrijf je in je blog op je website?’ Vooropgesteld dat er geen domme vragen ontstaan krijg ik dan toch een tikkie kortsluiting. Abonneer je op mijn lijst en vergelijk wat je in je mailbox van me ontvangt met wat er op mijn site staat en je hebt je antwoord. Niet dat ik het niet wil geven, maar het gaat om een manier van kijken. Een zelfstandigheid die van jou als zelfstandig ondernemer geëist wordt. Dat onderscheid je namelijk van een werknemer. Enneh, om antwoord te geven op die laatste vraag; de inhoud van mijn blog en nieuwsbrief is hetzelfde. Je nieuwsbrief is slechts het ‘vervoermiddel’ van je blog omdat niemand iedere week naar je site gaat om te checken of je die week toevallig weer iets geplaatst hebt. Snap je?
Het maakt dat je steeds in staat bent om een zakelijke situatie ‘te overstijgen’. Steeds de logica in alles kunt zien en dat maakt het ondernemen zoveel makkelijker.
Als je op deze manier naar ondernemerschap gaat kijken dan hoort daar nog iets extra’s bij, namelijk je eigen mening. Die dan aan de ene kant wel enigszins op kennis gestoeld moet zijn, dat vind ik wel nodig om toe te voegen. Zo was er bij mijn start een enorme berg zaken die ik ‘nooit zou gaan doen’ (mening), niet gehinderd door enige inhoudelijke kennis. Tot ik me liet informeren en ik er achter kwam dat sommige van mijn uitspraken wat kort door de bocht waren en zeker niet handig als ik mijn bedrijf zo slim mogelijk op wilde bouwen. En nu doe ik een aantal van die zaken wel.
Je mening gaat ook over iets anders. En nu geef ik even een voorbeeld waar ik graag de draak mee steek 😊 Zo waren er een paar succesvolle Instagrammers die ik volgde (volg je mij trouwens al op Insta?) omdat ik van hen wilde leren hoe ze het voor hun business inzetten. En een aantal daarvan doen aan ‘liftselfies’. Dat werkt dus schijnbaar, maar voor mij is dat een ‘no go’. Echt. Los van het feit dat ik zeer zelden in een lift sta en het dus praktisch ook onmogelijk is 😊 Ik weet dat het voor volgers leuk is om een inkijkje te krijgen in je leven (dat vind ik tenslotte zelf ook leuk bij de mensen die ík volg) maar er zijn een aantal dingen uit mijn privéleven die ik nooit zal laten zien, al doen anderen dat wel. Of je wel of niet over je persoonlijke uitdagingen schrijft. Of je nu wel of niet met bonussen werkt bij een upsell. Ze werken en jij bepaalt of het voor jou ook werkt.
‘Moet ik wel of niet vrienden als klant nemen?’ ‘Moet mijn buddy hetzelfde beroep hebben als ik?’ Dit soort vragen mag je dus ‘overstijgen’ als ondernemer, zoals ik dat noem. Vind jij het prettig om met vrienden te werken of liever niet? Dat is dus je antwoord. Wat vind jij belangrijk in een buddy, waar heb je een buddy voor nodig? Om elkaar aan acties te houden, voor accountability? Dan kun je zelfs een groenteboer als buddy hebben. Wil je een buddy om inhoudelijk cases te bespreken? Dan is het wel handig om hetzelfde vakgebied te hebben, maar kijk vooral hoe dat voor jou voelt. Erboven gaan vliegen en dan kijken/voelen. Want er zijn hele volksstammen die het prima vinden om met vrienden te werken en ik doe dat zelf ook liever niet. Zegt niets over wat jij moet doen. Snap je? Probeer dus zo zelfstandig mogelijk te denken.
Wat daar ook door ontstaat is dat je nooit als een copycat gezien zal worden. Iets wat ik tegenwoordig zeer regelmatig tegenkom. Visies, meningen, teksten, aanpak; ik zie soms wel eens dingen voorbij komen waarvan ik denk ‘zijn jullie ineens een Siamese tweeling geworden ofzo?’ Dat staat haaks op authentiek ondernemerschap, iets wat je altijd zult moeten bewaken. Is mijn mening maar daar mag jij natuurlijk anders over denken, zeker na dit blog 😊
Enneh, wil jij je mening over de inhoud van dit schrijven geven? Dat zou ik super vinden! Dat kun je hieronder doen.
Voor ik afsluit nog 3 dingen:
Aanstaande zondag ben ik één van de sprekers op het nationale ‘coachen en spreken seminar’. Sta ik daar toch mooi in een rijtje met Giel Beelen, Tonny en Martijn van IMU en nog een rijtje andere succesvolle heren. Man, ik ben stiekem best een beetje trots. Dus heb jij nu een beetje inspiratie nodig, zorg dan dat je er bij bent aanstaande zondag (hele dag) en maandagavond. Het is live online én nog gratis ook. Ben je er bij? Ga ik extra mijn best voor je doen in mijn talk oké? Je ticket bestel je hier.
Aanstaande dinsdag geef ik gratis een online Masterclass; de 10 spelregels voor succes in je praktijk. Op die dag deel ik om 9.30 uur en om 20.00 uur mijn kennis over het ondernemerschap en dat succes helemaal niet zo ingewikkeld is. Als je maar weet wat de spelregels zijn en die op de juiste manier volgt. Op die manier kun je zelf bepalen of je wel of niet succesvol wordt, zelf als je dat nu nog niet geloofd. Ben je er bij? Informatie en aanmelden kan via deze link.
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Fijn weer een blog! Ik had ze al gemist. Hadden we lekker een maandje om het zelfstandig aan te pakken ;0) Fijne dag!
Ha Meike,
Back on track 🙂 Goed om te horen dat je mijn hersenspinsels hebt gemist 🙂
Heerlij weer Veronique, ik denk gelijk aan een van je podcasts waarin je ook vertelde dat je de vraag moet stellen waar je echt het antwoord op wil en niet aansluiten bij een sessie en alleen energie snuiven. Stap in, doe mee, stel de vragen waarvan je het antwoord nodig hebt. Nou voordat ik alles ga herhalen in m’n eigen woorden….. :-)…… Dank je wel voor je inspiratie.
I’m alive and kicking en overweeg m’n vragen in het vervolg nog eens. Niet of ik ze wel of niet ga stellen, maar of ze scherp en duidelijk genoeg zijn. En ik ga m’n eigen cursisten ook weer eens scherper uitdagen om zelf na te denken. Je wordt alvast bedankt.
Mooie olievlek.
Fijne dag!
Ik ben benieuwd wat je morgen gaat sturen.
Al zit ik niet op m’n mailbox om 10 uur want ik dan volg ik m’n eigen toffe programma. 🙂
Fijne dag!
Liefs Sabine
Hoi Sabine,
Wat een heerlijke en eerlijke reactie. Succes vandaag met je eigen programma en je ziet mij vandaag vast wel ergens voorbij komen 🙂
Heerlijk geschreven en een mooie les, kijk als een adelaar. Ik ben zelf begonnen met een schrijftraject om ook zo te schrijven dat je een blog van A tot Z wilt lezen. Als ik jouw blog dan lees, dan denk ik: “kijk zo doe doe je dat’! Ik ga hem nog een keer lezen maar dan met adelaarsogen. Fijne dag.
Cool Jenny, je brengt de boodschap gelijk in de praktijk! Succes en vooral veel plezier met schrijven.
Beste Veronique,
Dank je voor de informatie die ik via de email toegezonden kreeg. Ik vind het inhoudelijk niet z’on hele sterke email. Volgens mij is het geen adelaarsvisie, maar een helicopter view. Daarnaast vind ik dat de titel de inhoud niet dekt. Wat is dan succes en welke clues laat het achter? Is mij niet duidelijk geworden. Ik krijg alleen maar de indruk dat je insta volgers wilt en je mensen bij de events wilt hebben. Ik vind je inhoudelijke kennis niet sterk, maar ik lees je emails vooral om je praktisch inzicht, want dat praktische van je, vind ik heel interessant om te lezen, alleen vond ik daar in dit schrijven weinig van terug. Je bent een vrouw uit de praktijk, self made, en daar heb ik heel veel respect voor. Geef ons dan wat niet in de boeken staat, want daar ben je sterk in. Deel je ervaring en nou juist niet je kennis.
Lieve Veronique,
Ja, ik wil graag mijn mening delen… The Way You Do Anything Is The Way You Do Everything. Ik vraag ook om reacties van mijn klanten, maar ik geef zelf niet vaak een reactie op blogberichten. Dat vraagt een verandering, dus bij dezen.
Weer, een hele fijne blog en ik vind dit wel inhoudelijk heel sterk. Je geeft jouw klanten wat nodig is om een bedrijf te runnen en dit is gelijk toepasbaar.
Dus dankjewel voor je blog en nieuwsbrief, je inspireert en stiekem mis ik je al. Heb als doel om die omzet te halen zodat ik op de wachtlijst kan van het volgende traject.
Lieve groet
Naomi
Geweldig weer🤩