Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik snak echt naar een aantal dingen. De eerste is het zoenen van mijn vader en moeder en een aantal van mijn vrienden die dat in deze periode liever niet doen. En dat respecteer ik, maar ik mis het wel enorm want ik ben nogal een ‘plakker’. Verder mis ik mooi weer; terwijl ik dit aan het tikken ben komt er nog net geen sneeuw uit de lucht maar het scheelt niet veel. Ik draag gewoon nog steeds mijn winterkleren, inclusief winterjas. Op 5 mei…..
Het derde waar ik echt naar verlang is weggaan. Ik verheugen me er op om ooit weer op de ring van Antwerpen te rijden, zo erg is het inmiddels. Gewoon weer naar het buitenland. Reizen is echt één van mijn grote ‘waarom’s’, het is voor mij pure rijkdom.
En ik weet het, wat een issues kun je hebben als dit is wat je mist. Er zijn er die ervoor zouden kiezen om nooit meer op vakantie te gaan als dat hun probleem op zou lossen, dus waar heb ik het over? Snap ik ook nog, het voelt gewoon als verwend. Maar misschien is dat wel de eerste les uit het schrijven van deze week. Het leven is geen wedstrijd. En iedereen heeft recht op zijn eigen ‘gedoe’ (waarbij ik echt nog wel meer gedoe heb dan alleen het reizen missen, maar dat terzijde). In een tijd waarin je alles zou moeten kunnen zeggen, merk ik dat er voor dit soort dingen eigenlijk geen ruimte is. Slikken we alles maar in want ‘er zijn er die het zoveel zwaarder hebben’. Yep, dat is waar. Volledig. Maar dat neemt niet weg dat……………………. Dus stop er mee om zaken te vergelijken en weet dat jij recht hebt op jouw shit. Dat is alleen iets anders dan drama maken wat er niet is, je kent me hé 😊
‘Goed, gaat deze mail nog ergens heen Prins?’ Yep, ook daarin ken je me inmiddels een beetje ga ik vanuit. Er komt echt een businesstip uit, laat het me even inleiden. Ik zit op ‘storytellingles’ en moet ook wel een beetje kunnen oefenen he? 😊
Om alvast in de stemming te komen dacht ik eens naar vakantiehuizen te kijken. Niet om te kopen (alhoewel…..) maar om te huren. Voor als we weer mogen. Warm weer, glaasje, familie om me heen; we moeten wat doen om positief te blijven. En van die zoektocht heb ik weer zoveel geleerd over business bouwen dat ik die inzichten graag met je deel:
1. Op sommige sites valt niet te zoeken
Echt, wat een drama. Ik wil niet ‘overal’ heen, ik heb een specifieke locatie en een paar specifieke eisen in mijn hoofd maar er waren heel veel sites die op hooguit 3 punten filterde en dat maakt dat ik steeds eindig met 5600 zoekresultaten. Nu zullen jouw en mijn websitebezoekers dat aantal niet op onze sites hebben, maar het is wel handig om zo nu en dan eens de navigatie op je site te testen. Werkt alles nog, is het logisch zoals het is ingedeeld? Laat iemand die je website niet kent er eens over heen gaan en kijk naar de bevindingen. Zo vind ik regelmatig de ‘over mij’ pagina onder ‘contact’ (om maar wat te noemen) wat voor jou waarschijnlijk heel logisch is maar neem van mij aan, voor heel veel van je websitebezoekers is dat veel minder begrijpelijk. En dus haken ze af. Ik kwam net op een site waar ik nog ‘Paasvoordeel’ kon boeken en hup, weg was ik weer. Eeuwig zonde als je eindelijk iemand op je site hebt.
2. Op sommige sites kon ik pas na heel lang zoeken en een studie ‘ICT voor gevorderden’ het huis boeken.
En ik weet het, je lacht nu waarschijnlijk keihard. Maar ik heb deze week nog wel iets meer gedaan dan alleen vakantiehuizen zoeken. Ik heb ook een aantal websitescans gedaan voor mensen die graag met me wilden werken. De website is voor mij een goede indicator waar iemand staat en wat ze nodig hebben, dus die bestudeer ik ter voorbereiding. En oef, kwam ik daar weer een aantal punten tegen. Onder andere bij meerdere salespagina’s (je weet wel, dat is de pagina waar het aanbod staat dat je graag wilt verkopen) en dan eindigden ze onderaan met …………………… niets……………….. Echt! Nergens een call to action, nergens een ‘contact mij’ knop en al helemaal geen ‘koop mij nu’ knop. Dit constateerde ik niet op slechts 1 site, ik kwam het deze week wel een keer of 7 tegen, het leek wel te heersen.
Nu was het bij een aantal van die sites zo dat hoogstwaarschijnlijk niemand aan het einde van die pagina ook maar ergens de wens had om mee te doen – zo beroerd waren ze geschreven, daarover bij het volgende punt meer – maar als iemand zich daar nu wel doorheen had geworsteld en had gezegd ‘doe mij dat dan maar’ hadden ze het niet eens kunnen kopen. ‘Help er dreigt een klant’ noem ik dat altijd. Dan is er een hele ICT-opleiding, op minimaal hbo-niveau, voor nodig om de button te vinden waarmee je het aan kan schaffen. Niet helemaal zoals bol.com groot geworden is zeg maar. En ik zeg altijd, volg nu dat model want dat werkt kennelijk. Dus, doe ook even deze check; kan ik onderaan jouw salespagina iets ‘doen’ en zoja, wat is dat dan? Kan je heel veel klanten kosten. Of opleveren als je het wel geregeld hebt.
3. Donkere foto’s en foute banken
Toen ik mijn laptop opstartte op zoek naar het perfecte vakantiehuis, had ik een plaatje in mijn hoofd met hoe het er ongeveer uit zou moeten zien. Dat herken je vast wel. Blauw water, exact de juiste stoelen op het terras en een slaapkamer met een bed met heel veel kussens. Dat laatste is overigens niet het ideaalbeeld van mijn man. Het is niet praktisch I know, maar het staat zo leuk. Goed, ter zake. Sales gaat over de bestemming verkopen. Meestal letterlijk, zoals bij een vakantiehuis, in coachland is het figuurlijk. Maar dan moet je dat wel doen. Ik val op de verhuursites echter van de ene verbazing in de andere en denk ‘echt, verwacht je hier een boeking mee binnen te halen?’.
Enneh, geen bedompte bezemkast voor € 250 per week hé, echt een serieus geprijsd huis. Wat ze wil je me verkopen als je er voor kiest om de eerste foto van een zeilboot te laten zijn. En ik zie je denken (precies wat mijn klanten ook altijd doen…………………..!) ‘ja maar dat is omdat ze daarmee aantonen dat het dichtbij een haven is waar zeilboten liggen, vinden mensen leuk’. Hou toch op man! Ik huur toch geen haven, ik ben ook niet op zoek naar een zeilboot, ik wil een huis met een mooie tuin, voldoende slaapkamers en ik wil weten hoe de keuken er uit ziet. En vooral of er niet zo’n hele foute witte leren bank in de woonkamer staat. Dát moet ik op de foto’s zien. En als het huis me dan aanstaat en ik klik nog even verder door de foto’s en ik zie dan die mooie zeilboot dan denk ik ‘verhip, het huis is niet alleen hartstikke leuk er is ook nog een haventje in de buurt. Hoe wordt het nog beter dan dit?’ en dan druk ik op de knop. Mits en indien aanwezig, zie punt 2.
Verder som ik op; wel foto’s van struiken maar niet van het uitzicht (wat er dan dus wel niet zal zijn concludeer ik automatisch). Foto’s van het terras in het donker, terwijl ik er toch de meeste tijd overdag doorbreng. Dat is geen bestemming verkopen he, dat spreekt het verlangen van je klant niet aan.
Er zijn 4 slaapkamers volgens de site, staan er maar 2 op de foto. Nou zien die er dusdanig uit dat ik gelijk denk ‘hmmmm, als deze er zo uit zien, dan moeten die andere twee wel heel veel erger zijn anders hadden ze die ook wel gefotografeerd’ en hoppa, ik klik weer weg. Noem me een control freak maar als ik iets huur met 4 slaapkamers dan wil ik ze graag ook alle 4 zien.
Punt dat ik maak; we zijn zo slecht bezig met wat de klant wil zien. Met de punten waarop de klant een besluit neemt. Met de emotie die gepaard gaat met het koopmoment en waar je dus heel eenvoudig invloed op uit kunt oefenen. En dat zijn allemaal gemiste kansen. Want altijd als ik kom met ‘dat is niet heel erg handig op je site’ komt er een weerwoord ‘ja maar dat is omdat……………….’ Prima, maar zo werkt het niet. Als ik op die huizensite kijk en het is voor mij niet direct logisch wat ik zie, dan klik ik direct weer weg omdat er nog 329 huizen in de aanbieding zijn. Zoals jij ook nog 4.112 collega’s hebt waar jouw klant zich toe kan wenden.
Verplaats je in het hoofd van je klant. Die wil dingen weten als; hoelang, hoeveel, die wil prijzen zien (zie punt 4), die recensies wil lezen en het concrete (let wel; concrete!) resultaat wil zien van het werken met jou. Vraag eens aan een potentiële klant of ze/hij eens met je uit wil leggen op basis waarvan ze een besluit nemen om wel of niet met je te werken. En verwerk dat op je website, zorg dat die informatie erop staat.
4. Zoeken naar prijzen
Ik weet wat mijn budget is en daar hou ik me aan. Want ik weet hoe het met dit soort dingen gaat. Als die kussens op dat bed nu ook nog glittertjes bevatten maar dat huis is nét iets boven mijn budget, dan gaat Prins voor de bijl (zo werken emoties dus in het salesproces). Dat wil ik niet en daarom is het belangrijk dat de prijzen er gewoon bij staan. Niet op een apart tabblad dat ik het moet zoeken wat het dan kost in welke week. Dat is een tikkie onhandig. En toch zie ik nog zo vaak websites met een tabblad ‘tarieven’. Waarom?? Zet die prijs bij het product op de salespagina. Ook daarvoor gewoon het bol.com model volgen. Denk je dat die zo groot zouden zijn als de prijzen niet naast de boeken stonden? Of bij AH als er geen stickertje voor het schap stond van de appelmoes?
Hoor ik ook nog vaak ‘mijn prijzen zijn hoog, kunnen die er ook wel op?’ Tot ik dan vraag wat ‘hoog’ dan is en dan blijkt het ‘wél € 1297’ te zijn. Dat is niet hoog. Dat is het waard. Bij mij staat alles tot € 5.000 gewoon op mijn website, voor alles daarboven wil ik je sowieso eerst gesproken hebben dus die prijzen staan er niet op. Maar de rest, gewoon doen. Mooie voorselectie voor de klanten die écht willen.
5. Reactiesnelheid
Ik heb inmiddels een paar huizen op mijn shortlist maar had over 3 nog een aantal vragen. Dus ik stuur de verhuurders een mail. Terwijl ik in de ‘zoek modus’ ben die natuurlijk al voor 90% in een ‘boek modus’ is overgegaan. Ook al ging ik ‘alleen maar kijken’. Ik ben er NU mee bezig. Dus dan wil ik ook het liefst NU antwoord. Nou snap ik dat er niet iemand aan de andere kant van de mail zit te wachten tot ik een mail stuur, volledig. Ik klik zelf ook niet de hele dag op ‘verzenden en ontvangen’ in mijn eigen mail, ik heb wel wat anders te doen. Maar ik probeer wel altijd binnen max 24 uur te reageren. Want bij mijn klanten (en ook die van jou!) werkt het hetzelfde. Er is iets gebeurt waardoor ze er klaar mee zijn, ze gaan op zoek naar hulp en vaak vragen ze dan bij meerdere mensen tegelijk iets aan. En dan is het vaak ‘wie het eerst komt…..’. Ik heb maandag 2 aanvragen verstuurd en nu (woensdag) nog niets van gehoord. Inmiddels zijn die huizen van mijn shortlist af. Dat is hoe het werkt. Dat is hoe het bij jou en jouw ideale klant ook werkt.
Ik was laatst ook niet ‘bij’ met mijn mail en heb toen een aantal aanvragen van potentiële klanten gemist. Toen ik alsnog reageerde kwamen ze terug met ‘oh ik heb inmiddels iemand anders gesproken en ben op dat voorstel ingegaan’. Je hoeft aan de voorkant niet te zaaien als je aan de achterkant te laat bent met oogsten. Mag je ook eens over nadenken.
6. Slim zijn
Eigenlijk had ik gelijk al een huis gevonden waar ik me helemaal zag zitten. Alleen, dat was wel € 200 duurder dan ik gedacht had. Dus ging ik zoeken, verder kijken, nog eens Googelen en ben ik inmiddels een uur of 6 verder en zit ik nog steeds met dat eerste huis in mijn hoofd. Weet je wat ik in die 6 uur had kunnen verdienen?
Dat gaat over slimme keuzes maken, net als in je bedrijf. Lekker het wiel uitvinden en uiteindelijk 8 keer duurder uit zijn. Op korte termijn €200 uitsparen en op lange termijn minstens €500 duurder uit zijn. Leer financieel slimme keuzes maken en leer ook dingen uitbesteden zodat jij je bezig kan houden met wat geld oplevert.
De tips naar aanleiding van mijn huizenjacht gaan allemaal niet over harder of meer werken. Dit gaat ook niet over 24/7 beschikbaar zijn. Dit gaat over slimmer werken en begrijpen hoe het proces aan de klantenkant werkt en daar volledig op inspelen. Snap je? Ben ik toch benieuwd of ik je inzichten heb gegeven met deze huizenjacht? Wil je ze hier met me delen?
Heb ik nog 2 gave aanbiedingen voor je voor ik afsluit:
* Verliefd op Verkopen
Op 4 en 5 juni geef ik op veler verzoek nog een keer mijn training ‘Verliefd op Verkopen’, live online. Als je nu een aantal dingen herkent in bovenstaand proces, dan is het bijwonen van deze training een ‘must have’. Ik 2 dagen neem ik je mee in alle stappen van het salesproces waarmee ik inmiddels zelf > € 5 miljoen omzet heb gedaan. Ik roep dus niet dat ik het kan, ik kan dit ook echt. Enneh, dit voor de schrikbarende prijs van slechts € 597 ex BTW t/m 10 mei. Eén gemiste verkoop kost meer, daarom zeg ik dit zo makkelijk. Ik kreeg vandaag een aanbod voor een onlinetraining (zonder Q en A’s, vragen of live contact) over dit onderwerp voor € 4.000 En als ik niet had kunnen verkopen, dan had ik die zo gekocht. Want klanten missen kost aanzienlijk meer. Daarom is mijn prijs een nobrainer. Voor meer informatie en het kopen van je ticket: www.jezaakvoorelkaar.nl/verliefdopverkopen
* Gratis Masterclass op 10 mei
Op maandag 10 mei geef ik om 9.30 uur en om 20.00 uur de gratis Masterclass ‘de 10 spelregels voor succes in je praktijk’ Veel mensen maken succesvol worden heel ingewikkeld, denken ook dat het héél moeilijk is. Dat is aan de ene kant wel makkelijk want als het bij jou dan nog niet helemaal ‘lukt’ heb je altijd een excuus; ‘weet je wel hoe moeilijk dit is’? Aan de andere kant doodzonde want ik weet dat het juist heel simpel is. En dat is niet omdat ik hoogbegaafd ben of superpowers heb, integendeel. Ik snap alleen hoe het spel werkt en ik pas de spelregels toe. Niet ingewikkelder dan dat. Niet groter dan dat. Niet moeilijker dan dat. Maar als je damstenen op een schaakbord zet kun je ook niet winnen. Logisch toch?
De succesvolle coaches en therapeuten snappen dat ook. Die volgen die regels die geen rocketscience zijn. Ik ga ze jou ook leren maandag 10 mei. Gratis en voor niks. Dusseh, worstel je nou nog een tikkie met het vinden van die klanten omdat je stiekem geen idee hebt hoe je er überhaupt aan komt, wees dan van harte welkom. Voor meer informatie en het claimen van je plek: https://jezaakvoorelkaar.nl/webinar-10-procent-web/
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Alsof je in mijn hartje hebt gekeken. Ik voel me super egoïstisch omdat ik zo gefrustreerd ben dat ik weer een jaar niet echt op vakantie kan terwijl er zoveel andere mensen zijn die… efin. Je snapt me precies. Dus ik ben maar begonnen met het uitwerken van een idee waar ik al wat langer mee rondloop. Het bouwen van mijn eigen caravan die van 9 naar bijna 30 m2 uit vouwt. Is het telkens alsof ik een beetje op vakantie ben.
Wat betreft jouw zoektocht naar een huisje…. au… was een aardig frustratiepuntje volgens mij… maar dat heb je lekker van je afgeschreven 😉
Deze mail is echt heel toepasselijk voor mij, haha.
Wij verhuren een vakantiehuisje, achter ons eigen huis. Voor de verhuur heb ik zelf de website gemaakt 🙂 Nog maar eens even kritisch naar kijken…
En binnenkort wil ik starten met een eigen healing praktijk, bedankt voor alle bruikbare tips.
Succes met het vinden van jouw ideale vakantiehuis voor deze zomer 🌅
Hahaha dit is zo herkenbaar! Dit is exact de dienst die ik mijn klanten aanbied, eens met een fris ook naar hun gastenverblijf kijken. Welke ervaring geven ze de klant in de gehele customer journey.
En ja ook herkenbaar omdat ik heeeel graag op reis wil.
Je hebt een heerlijke schrijfstijl Veronique. Bedankt voor de lach die me af en toe hardop ontsnapt als ik jouw mail lees.
Aan het rijtje frustraties / verbeterpunten voor websites zou ik er nog eentje toe willen voegen… De taalfouten. Zowel in spelling als in stijl. Is toch niet meer van deze tijd? Hebben deze mensen geen spellingchecker op hun computer of kunnen ze niemand inschakelen om hun teksten te controleren?
Mij geeft het eerlijk gezegd een onprofessionele indruk. En dan zoek ik lekker verder naar waar ik dan ook maar naar op zoek was. Of ik bied mijn diensten aan 😉 En jij?
Ik begrijp je totaal hoor! Reizen is voor mij ook een must. Al langer dan een jaar thuis blijven is echt iets om te balen. Enfin, dank je wel voor de blog!