De pech van een geslaagde eerste lancering
‘Ik heb er zin in’ zei ze via het scherm tegen me. Haar ogen lichtten een beetje op. Ze maakte me blij met haar energie. Bijna. Maar nog net helemaal. Ik zag namelijk een bui hangen die zij niet zag. Ik was er niet van overtuigd dat het dit keer net zo makkelijk zou lukken om haar training te vullen als de eerste keer. En ga dat maar eens uitleggen aan iemand die intern en extern zit te juichen tegenover je. Wat ik haar moest vertellen was namelijk dat ze vergeten was haar vissen te voeren. En nee, dat is geen typefout.
Mijn eerste lanceringen waren geen groot succes. Waarbij ik eerst even inhaak op het feit dat we bepaalde dingen tegenwoordig een lancering noemen, waarbij ik gewoon denk dat het gewoon de start van een training is. Maar zoals iedere workshop ineens ‘een event’ is, terwijl dat echt wel 2 verschillende dingen zijn, spreken we tegenwoordig over een lancering als we 2 mensen en 3 konijnen in een Masterclass van 1,5 uur willen krijgen. En je kent me he, ik vind alles oké. Maar dan weten we tenminste dat we het over hetzelfde hebben he!
Goed, terug naar die eerste trainingen van mij die niet echt geslaagd waren als het gaat om het aantal deelnemers. Ik organiseerde destijds een training van 3 dagen en iedere keer nam ik me voor om er ‘minstens 6 in te krijgen’ om vervolgens keer op keer met 1, 2 of in het uiterste geval met 3 mensen te starten. En daar baalde ik dan zó van. Zonde van mijn tijd, die ik hoe dan ook kwijt was, dan had ik er beter 6 in kunnen hebben. Had het 2 of 3 keer meer opgeleverd in dezelfde tijd.
Maar goed, ik baalde er niet genoeg van, want de keer erop waren er weer maximaal 3, als ik dat al redde. Nu praatte ik dat richting mijn deelnemers altijd helemaal recht; ‘heb jij even geluk, je krijgt nagenoeg privé coaching voor de prijs van een groepsprogramma’. Die er dan dus helemaal gelukkig mee waren want was me dát een werelddeal. Ja, voor hen, maar ik baalde. Vele rondes klaarblijkelijk niet erg genoeg, want pas de 6de keer dat ik hem gaf had ik 5 deelnemers en de 8ste keer eindelijk de 6 die ik de eerste keer al wilde. (Goh, was jij dan niet gelijk supersuccesvol?? 😊)
Waarom ik nu steeds te weinig deelnemers had?
– Omdat ik een hekel had aan promoten (ja, ik was ooit net als jij, had je niet gedacht hé) en daarom iedere keer weer te laat begon met de promotie. Soms zelfs pas een paar dagen van tevoren in de hoop dat het deze keer wel in 2 dagen zou lukken. Wat natuurlijk niet het geval was en daar zat ik weer in een hele zaal met 2 slechts mensen. Tot ik er zo klaar mee was en ik het besluit nam dat dit de aller aller allerlaatste keer was dat het me zou gebeuren. Nu is een besluit zonder actie geen besluit en ik maakte ter plekke een actieplan en planning dat er de volgende keer 5 zouden zitten en tadah, die zaten er!
– De tweede reden dat ik in mijn trainingen niet meer dan 2 deelnemers kreeg was omdat je uit 22 nieuwsbrieflezers geen 5 deelnemers krijgt. Sterker nog, als ik eraan terugdenk was het eigenlijk een wonder, gezien de statistieken, dat ik er soms 1 of 2 had. Wist ik veel destijds.
En om er maar eens een hele flauwe quote in te gooien ‘de beste cadeaus komen in een lelijk papiertje’ (jek!). Stiekem was het wel zo, want wat ik daar leerde was dat er bepaalde marketingwetmatigheden zijn waar je niet onderuit komt, ook niet als je een hekel hebt aan promoten. Die passen zich daar namelijk niet aan aan. En wat ik verder leerde is dat je trainingen niet automatisch vol vliegen, daar mag je wat voor doen. Ongeacht wat men je soms online doet geloven. Dus ik kwam in een super ritme door deze lessen en sindsdien zijn nagenoeg al mijn trainingen vol. Want ik leerde altijd op tijd te beginnen met promoten. Als ik een datum prik, bepaal ik ook de datum waarop de promotie start.
En verder zorgde de les dat je niet oneindig deelnemers uit dezelfde lijst kunt halen, dat ik altijd – iedere maand, iedere week, iedere dag – naast mijn omzetdoel ook focus op het laten groeien van mijn bereik. Zodat ik altijd voldoende nieuwe fans heb om een nieuwe ronde te vullen. Zo groei je organisch en dat is de stevigste basis voor duurzame groei.
Dit in tegenstelling tot wat ik nu ook vaak zie gebeuren; een geweldig goed geslaagde eerste lancering. Zoals met mijn klant aan het begin van dit blog ook het geval was. Ze was al een tijdje bezig, had al een goed aantal ‘fans’. Dus stelde ik haar voor om van 1 op 1 coaching over te gaan op een groepstraining. Dat was eng, maar dat leek haar wel wat. Dus toen we die training introduceerde reageerde er een aantal mensen enthousiast en op de eerste dag van de training zat ze met 9 mensen. Wow! En dat vond ík niet alleen, dat vond zij natuurlijk ook. Ik herinner me dat ze letterlijk zei ‘zo, dat ging makkelijk’ en toen voelde ik een paar haren op mijn arm omhoogkomen. Ik snapte alleen niet waarom, dat werd me later pas duidelijk.
Goed, het bovenstaande gesprek vond een aantal maanden na die eerste ronde plaats. We hadden zojuist de volgende training op de agenda gezet en bespraken het plan om die te vullen. ‘Nou, gewoon zoals de vorige keer; ik zet het twee keer op Insta en zet het in mijn nieuwsbrief. Ging de vorige keer toch ook goed?’ Nou had ze daar volledig gelijk in, maar hier schuilt dus het gevaar van een super geslaagde eerste lancering; het zorgt voor bepaalde verwachtingen. Terwijl de randvoorwaarden anders zijn. De vissen zijn minder dik…………
‘Goed, wat is dat nou met die vissen Freek Vonk?’ Zal ik uitleggen. We spreken altijd over een vijver. Dat is de plek waar je leads zich verzamelen. Mensen die potentieel geïnteresseerd zijn in je programma/training enz. En wat doen we als die leads eenmaal in je vijver zitten? Dan zorg je er heel goed voor, geef je ze het beste voer, verschoon je het water op tijd en als het nodig blijkt praat je zelfs tegen ze. Zelfs als je ervan overtuigd bent dat vissen geen gehoor hebben. Gewoon doen. En dan zie je die vissen ‘groeien’. In marketingtermen betekent dat, dat je door het ‘know-like-trust’ principe gaat. Ze springen in je vijver en dan is het aan jou om ze jou te laten leren kennen, te zorgen dat ze je leuk vinden én vertrouwen. Dat proces duurt gemiddeld een paar maanden (soms korter, soms langer, afhankelijk van de kwaliteit van het ‘voer’) en als het dan tijd is om je training vol te krijgen dan hang je je hengel in die vijver en dan zijn er altijd wel een paar vissen ‘rijp’ genoeg om te bijten. Die schrijven zich dus in.
Dus wat is het belangrijkste in dit proces als je dit wilt blijven herhalen? Dat je ze blijft voeren. En daarnaast, dat je steeds nieuwe guppies aan je vijver toevoegt. Want je kan er wel het beste voer in gooien, een keer heb je met je hengel je vijver leeggevist (want geloof me, niet alle mensen van je lijst worden klant!). Iets voeren wat er niet is heeft geen zin. Dus naast goed aas moet je ook steeds aanvullen, zodat er ook steeds iets te voeren is. Kun je de metafoor nu plaatsen?
De pest van een goede eerste lancering, is dat we denken dat dat dus is zoals het werkt. Hang je hengel erin en hoppa. Waarbij ze dan na die ronde meestal niet vergeten te voeren, maar wel om er nieuwe bij te gooien. Dus de volgende keer dat je de promo doet van je training, zijn de dikste vissen (de mensen die je al het langst volgen zijn meestal ook degenen die het eerste iets nieuws bij je kopen) er al uit en haal je er met meer moeite dus minder dan de 9 van de eerste ronde uit. Daar denken we echter vaak niet over. Onze beleving is ‘hengel er in en binnenhalen’. We realiseren ons te laat dat op een gegeven moment, afgezien van wat oude fietsen, kikkers en een verdwaalde eend (allemaal geen ‘trainingsmateriaal’) dat de vijver leeg is en er dus niets meer te hengelen is. Tikkie verwend door het eerste succes. Als we dán pas gaan aanvullen, voeren etc. kun je je voorstellen dat het echt wel nog even duurt voordat ze op ‘vissterkte’ zijn en al die tijd heb je dus letterlijk en figuurlijk niet te eten. Snap je?
Daarom baalde ik destijds enorm van mijn eerste trainingen met -2 deelnemers, het is een ongelooflijk waardevolle les geweest. In tegenstelling tot die knallende start van mijn klant. En waarom zou ze je geloven als je zegt dat het de tweede en derde keer wel eens moeilijker kan worden. Zeker als je je vijver niet bijvult en niet voert. Maar leg dat maar eens uit. Precies zoals ik mijn verhaal begon.
You can’t argue with facts. Dus toen uiteindelijk bij ronde 2 de resultaten ‘wat tegenvielen’ snapte ze mijn verhaal. En sindsdien is zij, net als ik, altijd gefocust op 2 dingen; niet alleen omzet maar ook groei van je bereik. Want als je dat doet, in combinatie met goed voer (lees; leren dansen met je klant) dan komt die omzet vanzelf. Oké, bijna dan he. Je kent me!
Nou, mega nieuwsgierig of jij op zoek gaat naar beter voer en nieuwe guppies en of je een ‘aha ’ moment had tijdens het lezen. Zou je dat hier met me willen delen? Zou ik supergaaf vinden. Ik zit ook maar achter mijn bureau wat te typen he, in de hoop dat het iemand inspireert.
Vind je dat nu wel lekker, dat praktische en hoe ik met simpele voorbeelden jou leer hoe je je business kunt bouwen? Dan heb ik nog iets heel gaafs voor je!
– Maandag loopt de vroegboek korting af van mijn 2-daagse live online training ‘slim en snel succesvol’ op 25 en 26 maart Een top training voor de belachelijke prijs van slechts Euro 147 en dan krijg je ook nog een goodiebag. 2 volle dagen neem ik je zeer praktisch mee door de basisstappen van een bloeiende praktijk. Op z’n Veronique’s he; in een hoog tempo en vol humor, bij mij val je niet in slaap. En dat alles heerlijk zonder dat je er je huis voor uit hoeft, een mondkapje in de trein op moet, zonder dat je in de file hoeft of in de rij voor het toilet. Lees de recensies op mijn website; 80% vond het beter dan de live variant. Dus kan jouw praktijk wel wat inspiratie, tips en een strategie om aan klanten te komen gebruiken? Wees er dan bij. Tot en met maandag betaal je slechts Euro 147 ex BTW. Alle informatie, ervaringen en inschrijven: www.jezaakvoorelkaar.nl/slimensnelsuccesvol
– Verder ga ik zaterdag om 16.00 uur weer ‘Clubhousen’. Man wat vind ik dat een uitvinding. En de mensen in mijn room klaarblijkelijk ook want het merendeel hangt vaak nog als ik er achter kom dat ik alweer 2 uur bezig ben. Mijn rooms geef ik ‘op z’n Veronique’s’. Ik start met het delen van hele waardevolle kennis over het onderwerp en daarna doe ik aan lasercoaching. ‘Onbetaalbaar’ is wat ik steeds terugkrijg. Zaterdag ga ik het over een vraag hebben die mijn leven veranderd heeft; ben je een starter of een finisher. Toen ik het antwoord op die vraag in mijn business implementeerde werd alles anders. Gingen mijn conversies omhoog, ging ik minder werken en werd ik 8 keer effectiever. Met ook nog eens meer plezier en voldoening. Ben je er bij: https://www.joinclubhouse.com/event/myoAqjGW
– Last but not least is het deze week ‘een week vol boeken’ (de boekenweek is verplaatst naar de zomer) en deze week is de derde druk (yes!!) van mijn boek binnengekomen. Daarom vond ik het gepast om eens een podcast opnemen over het schrijven van een boek. Velen willen het, maar is het slim? Is het handig? En als je het doet, waar moet je dan op letten? De aflevering vind je hier: https://jezaakvoorelkaar.nl/podcasts/jouw-boek/
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Je blijft met al je verhalen inspireren. Ik vind je iedere keer weer geweldig! Groet, Herti
Ha lieve Herti,
Wat super fijn om te horen dat ik je met mijn blogs mag inspireren!
Wat een prachtige blog vandaag Veronique Dat had ik niet verwacht … Dat ook jij in de beginfase een hekel had aan promoten. Terwijl het nu je tweede natuur is of lijkt. Dank voor het delen en fijn weekend 🙋♀️Groetjes vanaf Texel 💜
Ha Natalie,
Niets menselijk is mij vreemd :)) en inderdaad ik vind sales nu een van de leukste dingen om te doen 🙂
Geniet op het mooie Texel.
Thanks voor je mooie metafoor weer Veronique! Ik dacht inderdaad in eerste instantie toen ik de titel ´Vissen voeren´ las Huh? Waar gaat dat heen? Maar had ook direct zin om het te lezen want ik verwachtte al dat er een leuke beeldspraak kwam die je weer effe lekker in de werkelijkheid terugplaatst met op het eind van de mail een mooi inzicht rijker.
Dus….thanks again en een heel fijn weekend gewenst!
Hartelijke groet,
Maartje
Ha Maartje,
Heel graag gedaan 🙂 en bedankt voor het lezen 👍.
Wat een retegoed blog, Veronique met een mooie metafoor!
Heerlijk die beeldspraak van jou. En het klopt als een bus (as always).
Thanks!
-X-! Chanthal
Ha ha ha ha heerlijke reactie Chanthal!
Dit is zo fijn om te lezen, ben al een poosje bezig met lijstgroei en krijg nu ook webinar deelnemers uit die lijst. Je schetst het zo helder dat dit mij weer motiveert om lekker door te gaan om de vijver goed vol te krijgen. Ik kijk alweer uit naar de volgende “kick ass” metafoor.