Ik heb echt de meest geweldige klanten. Ze zijn gedreven, coachbaar én geloven niet in excuses. Ze doen constant aan zelfreflectie, mooie voorbeelden van zelfleiderschap. Kun je je voorstellen dat het een feestje is om dat soort mensen te coachen? Daarmee ontstaan ook de mooiste voorbeelden voor mijn blogberichten, hun leermomenten zijn vaak ook leerzaam voor jou als lezer. Dus ik deel er één van één van mijn klanten van deze week.
‘Weet je nog iets wat wél werkt?’
Tijdens de sessie evalueerden we de resultaten voor deze maand en de plannen/acties die er voor de laatste 2 weken nog op de agenda stonden. Dat is precies waar ze het over wilde hebben, want ze wilde graag met mij eens kijken naar nieuwe acties. Die wel werken. En dan moet ik altijd al lachen ????. Want als je met zo’n opmerking komt wil ik natuurlijk eerst weten wat je al gedaan hebt, anders kan ik ook niet met wat nieuws komen.
De opsomming die dan volgt is minder lang dan mijn boodschappenbriefje op zaterdag. Sterker nog, in het bewuste geval stonden er 4 hele dingen op. Mijn kanjer had een nieuwsbrief gestuurd (maar daar was niemand op gekomen) en ook op FB wat gepost. ‘En…………….’, vroeg ik vol verwachting. ‘Ja, helemaal niets’. Dat bedoelde ik natuurlijk niet want ik begreep ook wel dat hierdoor de telefoon niet roodgloeiend stond. Ik wilde weten wat ze nog meer had gedaan. Waarna ik begreep dat ze nog met 2 mensen had gesproken over haar bedrijf en wat ze daarmee voor hen kon betekenen en dat was het eigenlijk wel zo’n beetje. En dat is dus niet genoeg.
Ik rekende haar voor wat er, gezien haar aantallen, mogelijkerwijs op basis van statistieken uit had kunnen komen. En dat was…………. niets. Ineens zag ze het. En kreeg ze dus het megabelangrijke inzicht dat het niets te maken had met haar soort acties maar met het aantal acties. Ze hoefde niets anders te doen, er was op zich niets mis met de dingen die ze deed, ze moest ze alleen vaker en meer doen.
Flyers als manier om in gesprek te komen
Weet je, het maakt eigenlijk geen fluit uit wat je doet. Als ik om me heen zie hoe mensen aan klanten komen, hoe ik zelf zo nu en dan klanten maak: gewoon op de achterbank van een taxi. Eén van mijn andere kanjers pakt het namelijk weer op een andere manier aan: zij gaat met flyers langs haar ideale klanten met quasi het verhaal of ze daar haar flyers neer mag leggen. Zij weet echter ook wel dat flyers niet de meest effectieve manier van marketing bedrijven zijn maar daar doet ze het ook niet voor. Ze heeft een super aanleiding om met mensen in gesprek te komen met die dingen in haar handen en vervolgens kletst ze ze ‘binnen’. Cool he?
‘Alles werkt als je maar werkt’
Deze uitspraak heb ik ooit gehoord en sindsdien is dat mijn lijfspreuk. Het bijzondere is dat tijdens mijn event van twee weken geleden dat voor een groot deel van mijn deelnemers één van de belangrijkste inzichten is geweest. Dat ze een goede coach of therapeut zijn, dat ze snappen hoe het spel werkt en hoe je het kunt spelen, dat jij alleen wel zelf een deelnemer moet zijn. En blijven! Ook dat is een dingetje, met name dat laatste ????.
Flossen werkt ook alleen maar als je het dagelijks doet
Woensdag was ik bij de mondhygiëniste. Zo, dat is een dingetje. Iedereen die angst voor de tandarts heeft die heeft nog nooit bij zo’n dame in de stoel gelegen: dit was echt geen feestje. Ze sprak me ook zeer ernstig toe, ik moest mijn leven echt gaan beteren. Flossen moest ik, iedere dag anders zou het echt fout met me aflopen. En hoe ik flos maakt niet zoveel uit, tenminste niet als ik Sarah mag geloven: stokjes, draadjes of ragers, als ik maar iets tussen mijn tanden zou steken. En, nog even herhalen, iedere dag. Waarna Sarah heel indringend naar me keek……….
Zo werkt het ook in je praktijk. Ik krijg zo vaak de vraag: ‘Ik heb dit idee, denk jij dat dat gaat werken?’ En ik zeg dan altijd dat je het vooral moet doen, tenzij ik echt zie dat iets niet zo handig is. Bijvoorbeeld een groot event organiseren met 12 man op je namenlijst. Een webinar organiseren als je nog niet eens een product hebt om na afloop aan te bieden. Dat zijn de dingen die gewoon strategisch niet zo slim zijn. Maar verder zijn wandelen met potentiele klanten, een serie Facebook lives in de week, een huiskamertraining, een lunch & learn, een samenwerking met iemand anders, het kan me niet gek genoeg zijn.
Je hoeft mij ook niet te vragen of het een goed idee is en wel om een aantal redenen niet:
- Als jij nu denkt dat het een goed plan is en ik denk wat anders: een beetje eigenwijsheid siert de échte ondernemer ????
- Ik heb hier ook geen glazen bol of iets wel of niet gaat werken, gewoon doen en dan zie je het vanzelf
- Wat ik heb geleerd is dat gewoon iets gaan doen altijd leidt tot nieuwe inzichten. Of het werkt en/of je krijgt ideeën over wat nog beter zou kunnen wennen. Altijd winst toch?
Het maakt dus, net als met flossen, niet uit wat je doet, als je het maar doet. Alleen, ook net als met flossen, je moet het wel consistent blijven doen ????.
Hoe is dat bij jou? Weet je zeker dat je acties op één lijn liggen met je doelstellingen? Ga je, net als (vroeger) bij je werkgever iedere dag consequent aan het werk? Tijdens mijn event bleek bij minstens de helft van de 260 aanwezigen het kwartje te vallen dat ze wel heel druk zijn en hard werken, maar niet altijd (en met voldoende focus) met de juiste dingen bezig zijn. En jij? Welk besluit neem jij daar vandaag op. Want dat is het he, gewoon een besluit. Zoals flossen ???? Wil je het hieronder met me delen? Dan is de kans dat je je eraan houdt ook vele malen groter, dat is wetenschappelijk bewezen.
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Ha Veronique,
Helemaal eens met je advies.
Nou ben ik een harde werker, maar wil ik ook mijn tijd zo slim mogelijk besteden. En mijn energie. Ik kan me voorstellen dat een groot deel van deze herhalende werkzaamheden niet door mijzelf gedaan hoeven te worden.
Jij doet dat vast ook niet.
Heb je daar goed advies voor?
Wat doe je zelf en wat is goed uit te besteden?
dankje, Laura
Tja, zelfreflectie is heel belangrijk als je wilt groeien. Nieuwe manieren en inzichten zijn een vorm van ontwikkeling en je komt inderdaad pas te weten als ze effectief werken wanneer je die in constante actie brengt.