Je hoeft niet met alle winden mee te waaien
Vorige week had ik een klant die mij vol trots een nieuwe training toonde. In de basis zat deze goed in elkaar: concreet, goed resultaat, mooie prijsstelling, niets mis mee zou je zeggen. En toch was er van alles mis mee. Ik vroeg haar heel voorzichtig of ze sinds ons vorige gesprek van ideale klant was gewisseld. ‘Hoezo?’, vroeg ze. Waarop ik haar heel subtiel (ja, soms kan ik dat zijn) probeerde te vertellen dat vast iemand dit ging kopen maar beslist niet haar ideale klant.
En dat is iets wat ik zo vaak zie gebeuren. Leer daarom van het leermoment van Marieke en maak er ook jouw leermoment van.
‘Ze vond dat ik het zo ingewikkeld had gemaakt’
Marieke was bij me en wilde een switch met haar business maken. Nieuwe klant en nieuwe producten en wow, daar zijn we best goed in geslaagd. Ik had bijna zin om haar business te gaan runnen, zo goed klopte het. En op deze basis zou ze nog wat trajecten en trainingen toevoegen.
Vol trots toonde ze haar nieuwe concept aan iemand die eerder haar klant was geweest. Die bleek het allemaal nogal ingewikkeld te vinden en wist niet of ze, bij dit concept, opnieuw klant zou worden.
En weet je, ik ben daar ook geweest. Ben je razend enthousiast over iets en de eerste die je om een mening vraagt, staat, laten we het netjes zeggen, iets minder te springen. En dat voelt dan als een stomp in je maag en onmiddellijk schiet je Urker mannenkoor in hun oude repertoire. Hoef ik hier allemaal niet te herhalen. Heb je vast een beeld of in ieder geval een geluid bij. De conclusie is hetzelfde: paniek. Vanuit die situatie had zij het door ons geplande nieuwe aanbod geschreven.
Niet iedereens mening doet er toe
Waar het hier nu niet helemaal goed ging, is dat ze een mening aan de verkeerde persoon vroeg. In de oude opzet van haar bedrijf hielp ze startende ondernemers met hun online marketing. Inmiddels merkte ze dat ze daar niet echt energie meer van kreeg en wilde ze dus met meer ‘next level’ ondernemers aan de slag: online salesfunnels, webinarstrategieën, optimale conversie, de hele rambam. Wild werd ze van het idee. En haar ‘oude klant’, geheel terecht, niet. Die krijgt al klotsende oksels bij het woord webinar en is nog heel erg gespitst op het volkrijgen van haar dagtraining. met een online salesfunnel heeft ze weinig tot niets. Dus die vond het, terecht, ingewikkeld. Maar het was ook niet voor haar!
Ik zie dit vaak gebeuren: veel van mijn ideale klanten vragen de mening aan iedereen. En dat is leuk, aardig en begrijpelijk, maar daar kun je dus niets mee. Als je echt wilt weten of iets resoneert, aanspreekt of zou kunnen werken dan moet je het dus ook aan je ideale klant vragen.
De vraag ‘wat vind je van mijn salespagina’ is dus niet de juiste.
In mijn Facebookgroep wordt bijvoorbeeld regelmatig de vraag gesteld ‘Wat vind je van mijn salespagina?’. Waarbij ik het allereerst onwijs gaaf vind dat mensen om hulp vragen, laat dat duidelijk zijn. En verder is het dan heel bijzonder dat ik ook nog eens een hele fanatieke groep heb die dan onmiddellijk hun hulp aanbieden en hun mening geven: 45 reacties, 83 meningen. En weet je, dan weet je dus eigenlijk nog niets. Want drie zeggen ‘ik vind dat een goed woord’ en drie anderen zeggen ‘dat woord zou ik nooit gebruiken’. En dan?
Hier zit nu precies de crux. Zij zouden het woord nooit gebruiken. Alleen zijn ‘zij’ jou niet. Ik heb onwijs veel leuke collega businesscoaches die woorden gebruiken die ik never nooit niet op mijn site zou zetten en andersom. Zelfs niet als we dezelfde klant hebben. Mijn woorden maken mij ‘mij’ en geven mij juist het onderscheid. En resoneren daarom juist wél bij mijn ideale klant.
Ben je iemand die…… wil je dan alsjeblieft………
Om er nog eentje weg te nemen: je vrienden vinden je website allemaal mooi. Weten zij veel. En als ze het wel zouden weten, hebben ze vaak nog niet de moed om het je eerlijk te zeggen. De meeste traffic op mijn website komt uit Zevenhoven, daar wonen mijn ouders namelijk en die laten iedereen vol trots mijn website zien. Dat deden ze met mijn eerste meest afgrijselijke exemplaar ook al. Voel je?
Als je nu echt wilt weten of iets resoneert, aansluit, of je de toon juist hebt, stel dan een specifieke vraag. Vraag ‘Ben jij iemand die…..’ en noem dan de specifieke kenmerken van je klant. En vraag dan of zij haar objectieve mening wil geven. Daar kun je wat mee! De rest van de meningen is aardig, maar veel minder van waarde. Voel je wat ik bedoel?
Omdat zij er behoefte aan hebben, hoef jij het nog niet te maken
Dus wat betreft meningen en adviezen: selectief doen. Anders waai je met alle winden mee. Dat geldt ook voor je aanbod, dat kom ik ook nog zo vaak tegen. Dan zie ik ineens weer een workshop verschijnen op een site en denk dan ‘Waarom bied je dat nou aan?’. ‘Ja, ik had een klant die daar naar vroeg’. Oké……………… Is die klant grootaandeelhouder, CEO van jouw bedrijf? Gaat deze klant over strategie, voert die jouw actieplannen uit? Straks kom je een aankomend metselaar tegen die zegt dat hij wil leren metselen. Ga je dat dan ook aanbieden? En tuurlijk vind je dit een belachelijk voorbeeld maar het is in de basis precies hetzelfde.
Zet een lijn uit, een strategie. Een aanbod gebaseerd op je ideale klant. En gedraag je vervolgens als de baas, dat ben je namelijk ook. En dat betekent dat je niet op iedere vraag uit de markt een aanbod hoeft te maken. Daar zit namelijk nog een andere valkuil in die bij sommigen heel herkenbaar is: vragen of ergens behoefte aan is en het dan gaan aanbieden.
Deed ik in het begin ook. Ik had geen omzet, dus ik dacht ‘Ik draai het om, ik vraag gewoon wat ze willen en dan bied ik dat aan’. Right. Dus daar ging ik vol enthousiasme aan het knutselen met een workshop, een salespagina en de hele mikmak. Om vervolgens al die vooraf enthousiaste potentiële klanten te melden dat ze zich in konden schrijven, dat ik een datum had geprikt. Wat kwam er een berg excuses en wat kwamen er weinig inschrijvingen. Soms zelfs geen inschrijvingen. Ik noem dat altijd stemgedrag: vooraf zeggen ze het een en in het hokje kruisen ze het andere aan.
Les uit al deze voorbeelden: Vaar je eigen koers. En als je dan op aanvraag iets gaat ontwikkelen, laat ze dan vooraf betalen ????.
Wil je nog laten weten wat je inzichten zijn naar aanleiding van dit schrijven? En welke leermomenten je er voor jezelf uit hebt gehaald?
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.