Vorige week voelde ik me net een “oud wijf”. Alles deed een beetje zeer maar net niet zeer genoeg. Gewoon ‘phpd’ (pijntje hier, pijntje daar). Niet echt pijnlijk, wel ongemakkelijk.
Dus bedacht ik me vrijdagavond dat het tijd was voor wat ‘radical selfcare’. Bij onze vaste masseuse kan ik op zo’n korte termijn niet terecht helaas. Ik google ‘massage Gouda’ en er komen een flink aantal hits naar boven. Een paar waarvan ik dacht ‘ik weet niet helemaal of deze nu aansluiten bij mijn verlangen’ als je begrijpt wat ik bedoel. Maar ook een paar goede hits en warempel, ik kon heel snel en simpel nog een massage voor die zaterdag boeken. Was dit even mijn geluksdag!
Ik doorloop de stappen van het programma en kan dan kiezen voor het type massage dat ik wil hebben. Check. Vervolgens kan ik de duur aangeven en net als ik ’60 minuten’ aan wil klikken zie ik de prijs staan. Huh? Is het hier echt mogelijk om je 90 minuten te laten masseren voor maar Euro 57? Really? Kan toch niet? Ik ga nog een paar stappen terug in het proces om zeker te weten dat ik echt een massage heb geboekt en niet een afspraak heb gemaakt voor het knippen van mijn teennagels. Want hoe kan dat nu, Euro 57 voor 90 hele minuten. Ik begin te twijfelen.Ik Google op de reviews van de massagesalon en daar komen ze er toch echt goed van af; meerdere 4 en 5 sterren. Tuurlijk weet ik dat dat ook gefaked kan zijn maar er worden toch ook wel een paar dingen gezegd waarvan ik denk ‘dit zou toch wel echt kunnen zijn’.
Ik besluit mijn scepsis te laten varen, druk op de knop, doe de betaling en 15 uur later fiets ik naar Gouda, ik ben er helemaal klaar voor.De salon is keurig: het is er lekker warm, mooi ingericht en ik word vriendelijk ontvangen. Ze draaien er goede muziek, voor mij belangrijk. Ik ‘installeer’ me en Christina gaat aan de slag. Lekker, ik kan niet anders zeggen. Dat is ook alles wat ik er over kan zeggen ‘lekker’. Niets minder maar zeker ook niets meer. Het voelde een beetje zoals wat ik wel eens heb als ik ergens crème brûlée bestel. Dat allereerst het bovenste laagje nét niet krokant genoeg is. Vervolgens zet je je lepel in de ‘pudding’ en die is dan te koud. Beetje korrelig, niet lekker romig. Zo’n toetje waarvan je denkt ‘eet ik dit nu op, is dit nu de calorieën waard of niet’. Terwijl een toetje een feestje hoort te zijn.
Zo is het ook met deze massage. Ze doet het goed maar daar waar mijn eigen masseuse het tot een feestje maakt, dat mis ik net. Ze masseert mijn vingers niet, onze masseuse doet altijd ‘iets fijns’ met mijn nek en geeft me ook een soort van hoofdmassage. Echt heerlijk. En in plaats van dat ik 1,5 uur lig te genieten op die tafel merk ik dat ik nu een paar keer denk ‘hé jammer’. Terwijl ze er 1,5 uur de tijd voor heeft.
Voordat je nu denkt ‘wat moet ik met jouw massage verhaal Prins’ zal ik ‘tot de kern komen’ zoals dat heet. Het deed me namelijk een aantal dingen beseffen die ik graag met je deel:
- Hoe wil jij je positioneren in de markt? Ben je die massage die het net niet is maar wel lekker voor iedereen te betalen is? Waarvan mensen zeggen ‘best lekker’ maar niemand echt zegt ‘shoot, daar hebben ze echt gouden handen’. Een middenmoot bedrijf met middelmatige resultaten. Prima value for money; niet duur maar ook niet geweldig. Is dat zoals jij ook in de markt bekend wil staan?
- Welk signaal geeft je prijs af ten aanzien van wat je levert? Ik word kriegelig van mensen die maar wat roepen over wat hun product wel niet waard is terwijl de markt daar nog geen enkel bewijs voor geleverd heeft. Jij misschien wel vindt dat het een bepaald bedrag waard is maar ik dat liever eerst gestaafd zie door een paar geweldige resultaten van je klanten. Aan de andere kant is het ook zo dat er nog steeds mensen een prijs vragen die ver onder de waarde ligt. En dat je dan ook kunt hebben dat mensen op basis daarvan denken ‘kan nooit veel zijn’. Het kan dus ook ‘tegen’ je gebruikt worden als je een te laag bedrag vraagt. Snap je wat ik bedoel?
- Wees eens eerlijk! Welke kwaliteit lever jij met je praktijk? Is dat ook het kwaliteitsniveau dat je wilt leveren? Wat doe je eraan om echt de beste in je vakgebied te zijn en te blijven? Ik werk er iedere dag aan om een betere ondernemer te worden. Daarnaast probeer ik iedere dag om als mens een beetje ‘groter’ (figuurlijk dan hè 😊) te zijn dan de dag ervoor. Maar waar ik ook iedere dag aandacht aan besteed is ‘hoe kan ik nog beter worden in dat wat ik doe’. Ik lees minstens 4 boeken over mijn expertise per maand, volg ieder jaar een aantal opleidingen waardoor ik ook vakinhoudelijk beter wordt en mijn expertstatus behoud. Zodat ik niet de persoon blijf wiens massage maar Euro 57 waard is; nu en in de toekomst. De voorgaande punten herken ik bij veel ideale klanten maar deze laatste ook. In een (ver) verleden een opleiding of training gedaan en daarna sindsdien niet meer ‘bijgeschoold’. Om welke reden dan ook en alles is ok. Alleen leven we in een snelle wereld waarin er ook veel concurrentie is. Waarin bijna alles permanent in beweging is en het is belangrijk dat je met je vakkennis bij blijft. Het geeft je ook het vertrouwen dat je je klant het beste kunt helpen. Waarbij, ik ben en blijf een ondernemerscoach, al die opleidingen natuurlijk nooit in de plaats van je acties komen hè. 😊 Want dat is ook een dingetje wat ik vaak zie, maar opleidingen blijven volgen maar geen betere ondernemer worden. Dat werkt ook niet. 😊
Je hebt het me al vaker horen vertellen: een expert in je vak zijn maakt je nog niet tot een succesvol ondernemer. Daar zijn nog zoveel meer dingen voor nodig. Het vraagt in ieder geval dat je kritisch blijft kijken naar ‘wie ben ik, wat doe ik, wat lever ik en hoe onderscheid ik me’. Want eerlijk? Ik betaal liever de volgende keer weer een dubbel bedrag bij mijn eigen Mireille dan dat ik dit nog een keer doe. Ik ben duidelijk niet zo van middelmatig.
Hoe is dat voor jou? Welke inzichten geeft dit bericht jou? Wil je het hieronder met me delen?
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Dit is een stukje persoonlijkheid van jezelf. Ik vind dit wel keurig uitgelegd. Ik ben helemaal met je eens, het mag inderdaad een stuk goedkoper zijn, vergeet niet dat het wel zwaar werk is😉. Ik ga ook een keer per maand naar de masseur. Het werkt bij mij uitstekend.
Dag Manuel,
Dankjewel voor jouw reactie. Echter….ik pleit niet voor goedkoop maar voor kwaliteit. Daar mag juist een prijskaartje aanhangen 🙂
Liever betaal ik de volgende keer weer een dubbel bedrag bij mijn eigen Mireille 😉