Ik zit in mijn tweedaagse livetraining ‘Verliefd op Verkopen’ En man, heb ik het naar mijn zin. Echt! Ik wilde deze training al 2 jaar doen. Stond hij eindelijk gepland voor maart en toen mocht het niet en daarom doen we hem gewoon online. En net als met mijn vorige 2 online events gaat het super. Waar mensen sceptisch zijn over het online stuk (‘maarja, ik wil die training nu eenmaal’) zijn de meningen al snel gedraaid en vindt het merendeel het een superoplossing. Zoals één van de deelnemers zei ‘we zitten nu allemaal eerste rij!’ Overigens is de training nu al zo geslaagd dat ik besloten heb om hem nog een keer te geven en wel op 2 en 3 oktober.
Goed, terug naar gisteren. Als het over sales gaat, gaat het heel vaak over angst. Angst voor een heleboel dingen.
- Angst dat je niet kunt leveren
- Angst dat ze je te duur vinden
- Angst dat ze je niet aardig vinden
- Angst dat ze je pusherig of drammerig vinden
- Angst dat ze uiteindelijk niet tevreden zullen zijn
- Angst dat je het te druk zult krijgen omdat er té snel téveel klanten komen (waarbij ik deze overigens direct voor je onder tafel kan vegen, gaat niet gebeuren!)
- En natuurlijk de allerbelangrijkste: angst voor afwijzing.
Er zit geen goed of fout in enkel van deze angsten anders dan dat ze in de basis allemaal onterecht zijn. In de zin van, dat ze in nagenoeg alle gevallen, als ze erover na gingen denken totale onzin waren en mijn deelnemers er zelfs zelf verbaasd over waren hoe je dan toch zo ‘krom’ kunt denken. Maar laten we nu allemaal gewoon maar human zijn. Gelukkig.
Met name de laatstgenoemde angst is bij nagenoeg ieder mens diepgeworteld en ook bij bijna iedereen aanwezig. En dat is ook niet zo gek. Als klein kind hebben we geleerd om ‘erbij te horen’. We zijn als peuter voor overleving compleet afhankelijk van de zorg van onze ouders en als je dan ‘uit de groep geknikkerd’ wordt, dan leidt dat tot een pijnlijke dood, dat weten we onbewust al. We doen dus van alles om ons aan te passen, erbij te horen om dat te voorkomen.
Alleen doen we dat nog steeds als we al lang voor onszelf kunnen zorgen. Als het niet meer nodig is en dat is op veel momenten ‘onhandig’ maar helemaal als het over verkopen gaat. Dat gaat in veel gevallen volledig over afwijzing. Dus logisch dat je je, met deze angst, niet ‘even’ volledig in een dergelijk gesprek gooit.
En nu ken je mij, ik ben van de praktische oplossingen. Daar hou ik van. Dus na dit ‘psychische betoog’ gaan we weer over op ‘en hoe gaan we er dan mee om?’. Want constateren dat iets er is en er daarna wat aan doen zijn verschillende dingen. En met deze schrijfsels wil ik je juist iedere keer ervan bewust maken dat je dingen niet zo moet laten. Dat omdat het zo is (‘ik heb nu eenmaal …….’ bijvoorbeeld angst voor afwijzing) nog niet wil zeggen dat het zo moet blijven. En zeker niet als je wilt dat je praktijk gaat lopen, dan moet je er wat mee. En ja, moeten is dwang en toch zeg ik het. Iets anders willen bereiken met oude patronen gaat niet werken, dat moet jij als mijn doelgroep volledig beamen 😊
2 dingen:
- De weg naar ‘ja’ gaat per definitie via ‘nee’s’. Als je een ‘ja’ wilt hebben dan zul je eerst door de ’nee’s’ heen moeten gaan. Het enige verschil tussen jou en mij is het aantal ‘nee’s’ dat ik heb gehad. Al duizenden. En als je weet dat iedere ‘nee’ je dichter bij een volgende ‘ja’ brengt, dat je daar gewoon statistisch op kunt vertrouwen, dan ga je de ‘nee’s’ bijna ‘omarmen’. Voel je het verschil in mindset?
- De afwijzing gaat helemaal niet over jou. En daar kom ik uit bij de titel van dit schrijven. Want mijn geweldige, mooie, lieve en bijzondere ideale klanten zijn ook allemaal een beetje borderline. En dat bedoel ik nergens lelijk. Het is alleen zo grappig. Aan de ene kant bibbert zo’n beetje iedereen bij het woord ‘zichtbaarheid’. Veilig achter je laptop postjes maken en nieuwsbrieven schrijven en een beetje mailen, no problem. Als ze je maar niet kunnen zien of horen, té eng.
En aan de andere kant heeft 90% van mijn klanten de overtuiging dat als ze een ‘nee’ krijgen dat dat dan persoonlijk is. Dat het over hen gaat. En dat is zo niet waar! Waar je aan de ene kant NIET ZICHTBAAR wilt zijn, heb je aan de andere kant de bijna ARROGANTIE dat besluiten altijd met jou in het achterhoofd genomen worden. En laat dat nu echt niet waar zijn. Het gaat over geld, over tijd, over prioriteit, over een pijn die niet groot genoeg is maar nergens over JOU! Als jij morgen langs de bakker op de markt loopt en je koopt daar geen brood voelt hij zich toch ook niet afgewezen. Gaat hij zich dat toch ook niet persoonlijk aan zitten trekken met de gedachte: ‘ze vindt me vast niet aardig’. Man hou op!! Ik eet momenteel geen koolhydraten, daarom eet ik geen brood. Aan die hele bakker niet gedacht. En zo ben jij, sorry, nergens onderdeel van het denkproces van je klant.
Tenzij je al zo uitgesproken bent als ik. Bij mij kun je je nog voorstellen dat ze denken ‘al was het de laatste’ en dan geef ik ze ook nog gelijk. En zelfs dát trek ik me niet persoonlijk aan. Ja, dat zegt wat over mij. Dat ik té direct, té grof en/of té snel ben. Maar dacht je dat ik dat voor die tijd niet ook al wist??? 😊
Dus hou op! Ga nu eens na of die angsten die je voelt ook echt, echt, echt terecht zijn. Duik er eens in, kijk ze eens aan. Welk bewijs heb je dat wat je zegt waar is? Eerlijk. En wat het allerergste is wat je kan gebeuren. En waar die angsten je van weerhouden om te bereiken, te doen, te hebben, te zijn. Is dat niet eeuwig zonde? Ik weet zeker dat als je die oefening doet dat je dan niet kan wachten om te gaan verkopen. Waarbij ik ze gisteren ook nog heb geleerd dat het geen verkopen maar ‘uitnodigen’ is en we daar een hele nieuwe definitie van hebben gemaakt. Waardoor zij, gezien de acties die ze na afloop al gedaan hebben, ook niet konden wachten met het versturen van hun uitnodigingen! Zo gaaf!
Wat heb jij geleerd naar aanleiding van dit blog? Wil je dat hieronder met me delen?
Volgende editie Verliefd op Verkopen op 2 en 3 oktober
Ben jij er ook klaar voor om hordes klanten in je praktijk te ontvangen omdat je ze van nu af aan uit gaat nodigen en dan vervolgens ook nog weet wat je moet zeggen als ze tegenover je zitten op het moment dat ze zover zijn. Dat je vanuit vertrouwen weet wat je moet zeggen, de regie over het verkoopproces hebt en ook nog de lead houdt over wat daarna komt. Dat je weliswaar nog altijd ‘nee’s’ krijgt, (die zijn een must!) maar dat je daar geen pijn in je buik meer van hebt en veel meer ‘ja’s’ krijgt dan je nu hebt. Als je uit je gesprekken 50% meer klanten zou halen, hoe zou dat dan voor je zijn? Hoe veel tijd zou dat schelen? Hoeveel minder frustratie zou dat kosten? Hoeveel meer omzet zou je dan hebben? Hoeveel meer impact zou je dan kunnen maken? Hoe anders zou jouw praktijk er dan uitzien?
Wees er dan bij op 2 en 3 oktober. Dit is wat de huidige deelnemers al na 1 dag zeiden over deze 2-daagse training. Ik heb slechts plaats voor 80 mensen en gezien de nu bewezen waarde (zie de testimonials hieronder) en het gemak van thuis de training volgen verwacht ik dat die snel verkocht worden. www.jezaakvoorelkaar.nl/verliefd-op-verkopen
Heb je vragen over deze training? Mail me dan en dan help ik je graag!