Ik zit hier in de hotel lobby in Chapel Hill na 3 dagen coaching van mijn eigen coach mijn blog te schrijven. Vaak krijg ik te horen ‘Waar moet je dan over schrijven?’. Deze 3 dagen met mijn eigen coach hebben me weer zoveel inzichten gegeven dat het moeilijk kiezen is over welk inzicht ik het eerst moet schrijven ????. Wil je overigens leren van mijn belevenissen hier, kijk dan deze livestreams op mijn Facebookpagina van maandag en dinsdag. Goed, terug naar het onderwerp van deze week.
Uit alle onderwerpen koos ik dit, omdat één van mijn toppers deze vraag stelde in de Facebookgroep en ik gelijk dacht: ‘Dit zie ik zo vaak gebeuren, ik wil al mijn ideale klanten laten inzien dat dit niet handig is’. Ready?
‘Wat vind je van dit idee?’
Terug naar mijn topper. Ze had een leuk idee voor een workshop en had zelfs al goed nagedacht over wat ze na die workshop aan haar deelnemers aan zou bieden om ze nog verder te helpen. Het voelde voor haar goed en ze werd er blij van. Was het perfect? Echt niet. Zat het al super in elkaar? Nee, er was zeker nog wat aan te verbeteren. Denk ik dat dit het allerbeste aanbod voor haar deelnemers na afloop was? Daar twijfel ik over. Maar zij werd er heel blij van en dus zei ik ‘Doen!’.
Zeg ik dan altijd maar ‘Hoppa, gewoon gaan doen’? Nee, zeker niet. Als iemand zegt dat ze een workshop kantklossen gaat geven, terwijl ze relatietherapeut is en haar vervolgaanbod gaat over het sneller zindelijk krijgen van je hond, dan ga ik ergens aan een alarmbel hangen. En hard ook! Want dat gaat natuurlijk nergens over. Het moet allemaal wel verband houden met wie je bent en wat je doet, het moet strategisch een beetje kloppen en logisch in elkaar zitten. Dat was bij haar het geval, dus zei ik ‘Go’!
Enthousiasme is de kern!
Als je mijn Facebooklives hebt meegekregen, kun je je voorstellen dat ik hier echt stuiterend door de gang ga. Ik heb echt een miljoen gave ideeën opgedaan en we gaan minimaal 2 nieuwe programma’s lanceren. En die maken mij een potje blij, je wilt het niet weten! Vanuit dat enthousiasme ga ik ze de wereld in slingeren, de inschrijvingen zullen op die enthousiaste energie (en de nodige marketingacties, voordat je nu weer denkt dat enthousiasme voldoende is om je programma te vullen ????) volgen.
Dat enthousiasme werkt namelijk aanstekelijk. Dat ene programma is voor bijna al mijn (oud) klanten een megatoevoeging aan hun praktijk en zelfs zonder mega-gelikte pitch of salespagina zal ik hen kunnen laten voelen dat dit echt een gaaf en waardevol programma voor ze is. Zoals ook mijn eigen klant het op haar enthousiasme zal kunnen doen.
Het antwoord zit in het DOEN!
Ik betaal mijn coach veel geld en toch weet ze niet alles wat ik doe. Want ik ben ook nog gewoon ondernemer. En eigenwijs. Heel erg zelfs, volgens mijn echtgenoot…… Daarnaast gebruik ik ook mijn intuïtie en voel ik soms ‘Dit zou weleens iets kunnen zijn’. Dan vraag ik niet om toestemming. Ik zou niet eens weten wat ik dan moet zeggen of vragen, want dan is het vaak nog helemaal niets, behalve een goed gevoel. Dan voer ik het gewoon uit. Imperfect. Wetende dat het mogelijk niets is. Dat het niet aanslaat. Maar dan heb ik het wel gedaan. Weet ik dat dit niets is, maar dat er vast weer iets anders uit voort komt. Dus er is altijd winst. Daarom bestaat voor mij het woord falen niet. Ik zou niet weten hoe je dat moet doen.
Je moet dus als eerste gewoon ergens beginnen. En ook zo snel mogelijk. Want soms heb je van die dingen die ontstaan vanuit een goed gevoel en hoe langer je erover nadenkt, hoe meer je hoofd het overneemt, hoe minder ervan over blijft en hoe kleiner de kans dat je het nog gaat doen. En als er nog wel iets uit komt, dan is dat zo’n uitgekauwde, levenloze variant van wat eerst een geweldig idee was. Dan wordt het per definitie niets. Voel je wat ik bedoel?
Mijn beste programma’s zijn dramatisch gestart
We hebben hier vanmiddag in twee uur tijd een nieuw programma geschreven. Ik sta er echt van te juichen en zal het zeer binnenkort lanceren. Niet voor de hoofdprijs, wetende dat het heel goed is én dat het nog vele malen beter gaat worden. De enige manier om die verbetering te krijgen is door het programma een paar keer te doorlopen. En op basis van de ervaring uit de praktijk de aanpassingen te doen.
Zo heb ik het met alle programma’s gedaan die nu een mooie bijdrage aan mijn omzetdoel leveren, maar met zeer veel groeipijnen tot stand zijn gekomen ????. Ik verzon wat en voegde iets toe dat niets toe bleek te voegen. Draaide ik de volgorde om, omdat ik dacht dat dat beter zou werken voor mijn deelnemers, en draaide het de serie erop met dezelfde bloedgang weer terug. Dacht ik dat ze voor iets ruim de tijd nodig zouden hebben en in de praktijk bleek dat ze door geen één oefening zo snel en makkelijk gingen als door juist deze specifieke. Het is zo’n interessant spel ????.
Apple is ook niet gestart met de Iphone 8
Het belangrijkste om te weten is: dit soort dingen kun je niet vooraf bedenken. Zelfs Steve Jobs niet. Die knutselde in een garage een soort van grote doos in elkaar, vervolgens een kleinere, vervolgens een Ipod, toen een Iphone en later combineerde hij die twee. Denk je dat de Iphone weet ik veel hoeveel er ooit was geweest als hij niet eerst die veel te grote en oerlelijke PC in elkaar had gezet? En kunnen we het erover eens zijn wat een genie Steve Jobs was? Waarom denk je dat je beter bent dan hij en moet jouw lancering gelijk een Iphone10 plus zijn? Heb ik mijn punt duidelijk gemaakt?
Dus heb je een idee, word je er zelf enorm blij van, past het in ieder geval enigszins in je huidige businessconcept, maar zijn er nog een paar dingen die nog niet helemaal helder zijn? Gewoon lanceren, leren en een verbeterde versie op de markt brengen. Voor een iets hogere prijs, het is tenslotte beter. En zo worden bloeiende praktijken gemaakt! Niet door ze stuk te denken en te overdenken. Niet door te micromanagen. Maar door écht een ondernemer te zijn en zo nu en dan iets te lanceren met het risico dat de volgende versie of ronde vele malen beter is. Dat is ondernemen!!
Dat is wat ik bij zoveel van mijn ideale klanten mis. Die al hun briljante en creatieve ideeën als zand door hun vingers laten glippen uit angst voor………… Ja, voor wat eigenlijk als falen niet bestaat………..?
Ben heel benieuwd of ik iets bij je geraakt heb met dit blog. Wil je het hieronder met me delen? En wat ga jij dan vandaag nog doen om tenminste één van die creatieve ideeën de wereld in te gooien? Laat je het weten?
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Ha lieve Veronique,
Wat blijft het toch heerlijk je blogs te lezen, zo dichtbij jezelf met een mooie knipoog naar commercieel resultaat, daar leer ik elke dag weer van ;)! Het heeft een heeele tijd geduurd voordat ik het gevoel had te kunnen starten, de struggle met mijn ‘1 thing’, moeten kiezen vond ik zooo moeilijk. Het gevoel voor iedereen wat te willen betekenen, kúnnen betekenen, zat me echt in de weg. En zoals je het zegt werkt het inderdaad. Sinds 1 week mijn website online en de eerste coachee heeft zich al aangediend omdat ik eindelijk voor een specifieke doelgroep heb gekozen (en ja, het kan nóg specifieker hoor ik je zeggen ;). Ik heb mezelf – voor mijn gevoel – al heel erg in beperkt, dus zo gaan we het even DOEN. Maaaaar wat ik vooral wil zeggen, is dat als je eenmaal die focus hebt, er dingen kunnen ontstaan. Duidelijkheid hierin is essentieel om jezelf hiermee zichtbaar te maken, je omgeving, alles eigenlijk. The Being is in the Doing, zoiets ;)? Ik zie het als de Lead Domino, die aan het einde van de reeks grote dingen in beweging kan krijgen. Dus…….ik zeg actie ladies!!! En dankjewel Veronique X
Veronique: je hebt gelijk. Er is nog geen verkooppagina voor mijn Facebookdoe-dag en ook nog niet voor mijn workshop ‘Leer belachelijk goed bloggen in één dag’ maar toch heb ik twee data en zalen vastgelegd. En ik heb van de eerste dag dat ik over mijn initiatief heb gesproken al vier inschrijvers.
Dus dank je wel voor de reminder.
Wat is er gebeurd met de topper: Idee tot realisatie gebracht?
Wat een blog weer! Mooie bewustwording en benieuwd naar je nieuwe programma’s. Hier m’n creatieve ideeën aan het opschrijven, fijn in de weer met de teksten voor de website! Stap 1 bijna klaar!
Herkenbaar en dank voor de reminder weer! Ga vandaag nog m’n plan in mijn aanbod opnemen.
Dank je wel Veronique!