Daar zat ik. In een prachtige, open zwarte koets getrokken door 2 Friese paarden. Het was prachtig weer en het hele dorp was uitgelopen voor de trouwstoet die ons naar de kerk bracht. Er was namelijk niet 1 koets maar wel 5: allemaal zwart en allemaal met die glimmend zwarte paarden ervoor. Ik had een échte trouwjurk, een sluier in mijn haar en naast mij zat mijn jeugdliefde. Ik voelde me koninklijk, een sprookjesachtige dag.
Zo’n dag waar je als klein meisje van droomt en dan nog mooier. Want het huwelijksfeest vierden we ook nog eens bij mijn ouders thuis in een prachtige tent die zo mooi aangekleed was dat ik moest huilen toen ik er de eerste keer binnen kwam. We waren omgeven door onze lieve familie en vrienden, mijn moeder hield een prachtige emotionele speech en als klap op de vuurpijl gingen we op huwelijksreis naar Kenia. Alle sprookjesbruiloft vakjes werden die dag afgevinkt.
Achteraf, ja achteraf is het zo makkelijk. Ik had gedroomd van die trouwdag en was daar heel erg mee bezig geweest. Ik hield ook echt van hem en trouwens nog steeds. We hadden al zolang een relatie, dat trouwen automatisch de volgende stap was, maar dus minder bewust dan de trouwdag zelf. Zo werkt het dus niet. En ja, er zit echt een businessles in dit verhaal, gewoon nog even doorlezen 😊
Ik moest hieraan denken toen ik gisteren een training volgende van Larry Winget. Ik zit op dit moment in een programma van hem (voor iedereen die mijn boek heeft gelezen: díe Larry Winget) waarin hij me leert om een goede spreker te worden. Onderdeel van dit programma is ook het schrijven van een boek. Inmiddels staat dat voor een deel en kreeg iedereen het voorstel voor zijn bookcover. En wat er toen gebeurde was bizar. Het ging over lettertypes, fontgrootte, of het rode niet roder moest zijn en hoe je een boek nu in de kast zet, met welke kant naar ‘voren’. Ik wist niet wat ik meemaakte. Het was echt ‘detailgetrut’ en dan druk ik me nog netjes uit omdat deze mail anders in je spambox verdwijnt wegens ‘grof taalgebruik’.
Larry hoorde de discussie rustig aan. Hij leek een beetje op een poes die van een afstand op een vogeltje zit te loeren. Ken je dat beeld? Dat musje heeft niets in de gaten maar die kat zie je popelen om toe te slaan. Beetje hippen, al bijzondere geluiden maken, nog nét niet kwijlen. Omdat ik hem inmiddels wat langer ken wist ik al wat er ging gebeuren. En laat ik het zo zeggen: hij stelde me niet teleur. 😊
Stel je eerst even een kneiterkale kerel in een spijkerbroek met een wat plat Amerikaans accent voor. Heb je beeld?
Ik zie hem een keer diep ademhalen en daar gaat hij: ‘you should all only focus on what matters and cut all this bulls**t’. Waarbij hij ‘enigszins’ zijn stem verhief. ‘Wat denk je nou met dat boek van jou? Je hebt een lijst van 2000 mensen, je hebt 20 goede vriendinnen. Je geeft het boek zelf uit, hoeveel denk je dat je ervan gaat verkopen? Gemiddeld verkoop je maximaal 250 boeken als je het zelf uitgeeft. Waarvan je moeder er al 5 koopt en denk je dat het die een fluit (niet helemaal het woord wat hij gebruikte … 😊) kan schelen welke kleur rood het is? She will like and buy it anyway! Het komt niet bij Paagman naast de nieuwste bestseller van Nicci French te liggen, dus je gaat geen ‘covercompetitie’ aan. Heb je ooit wel eens een boek niet gekocht omdat de kleur van de voorkant blauw was in plaats van groen. For God’s sake!!’
En nogmaals, dit is de Nederlandse en gecensureerde versie van zijn tirade. “I have sold over 2 million books and NO ONE ever came up to me and said that they would have bought one if only I would have used another font on the cover. Is your book even written yet??” En hij kijkt haar zo direct aan dat ik haast een laserstraal uit zijn ogen zie komen.
Een boek gaat over de inhoud en ik zag van een afstandje 22 mensen zich razend druk maken over de kleur van de letters op de achterkant van een boek dat nog niet eens geschreven is (ze lopen allemaal achter) en er naar mijn schatting voor de meesten van hen ook niet gaat komen. Waar gaat het over?
Dat is bezig zijn met je trouwdag en niet met je huwelijk waar je hopelijk 50 jaar van geniet. Je druk maken over de plek van je logo op de voorkant van je boek terwijl je het niet eens geschreven hebt. Laat staan dat je nagedacht hebt over hoe je het boek gaat promoten, waar dat boek toe moet leiden en waar het past in je strategische plan. Het is wat ik ondernemers keer op keer op keer zie doen.
De allermooiste foto’s voor op de site. Een site zonder ideale klant. Drie weken bezig zijn met het schrijven van je e-book, een week in Canva zitten om het er eçht waanzinnig uit te laten zien maar niet nadenken over hoe je het gaat promoten en hoe dat e-book nu tot klanten gaat leiden. Want dat gaat nog niet helemaal vanzelf hé. Een prachtige praktijkruimte creëren zonder na te denken over hoe je er klanten krijgt. Je wilt niet weten hoe vaak iemand niet in mijn training is gestapt omdat er op dat moment een praktijk in de tuin werd gebouwd (?!) en er dus geen geld was voor een training. En ik dacht alleen maar ‘waarom in die volgorde…’ Dat is een boekcover laten ontwerpen voor een boek dat nooit gelezen zal worden. Enneh, ons e-book is gewoon een Word document in PDF opgeslagen. Ziet er minder fancy uit, ik geef het gelijk toe. Ik heb alleen wel 7500 namen op mijn lijst te danken aan dat PDF’je. Waar ik ook nog vaak complimenten over krijg. 😊 Ja, je gelooft het niet. 😊
Die trouwdag van mij is een harde leerschool geweest. Ik mocht het later trouwens over doen (26 mei aanstaande precies 20 jaar geleden) en toen ging het vóóral om het huwelijk (dat geweldig is) en bijna niet meer over de dag. Ik heb geleerd wat er écht toe doet, waar het écht om gaat. En de parallellen tussen privé en zakelijk zijn dan weer akelig gelijk. In mijn bedrijf maak ik me niet druk over de details. Ik hou het doel voor ogen, denk over de grote lijnen goed na en vul dan onderweg wel ergens de details in. Mijn kantoor heeft geen hip behangetje en de planten die er staan hebben zo te zien al een tijdje de moed opgegeven dat het nog goed gaat komen met ze. Ik heb een bedrijf te runnen, geen toonzaal of tuincentrum. Ik denk na over wat ik moet doen om mijn droom waar te maken en pluis niet de Consumentengids na voor de allerbeste koffiemachine voor hier op kantoor waardoor ik ‘oeps, weer geen tijd heb gehad om iets aan sales te doen vandaag’. Oké, die is niet fair want ik drink ook geen koffie. Maar je snapt hem wel inmiddels denk ik.
We werken als coaches en therapeuten vooral zo met de binnenkant van onze klanten. Als het over onze praktijk gaat dan zijn we echter vaak alleen maar met de buitenkant bezig. Ons logo, de foto’s, de stoelen in je kamer. Wat als we ons nu eens druk gingen maken over de binnenkant van je bedrijf en we, zoals de meeste van mijn klanten graag doen, ook daar eens van binnen naar buiten gaan werken. Door eerst eens na te denken wat je wilt met die praktijk. Wat het je mag gaan brengen, als mens en in geld. Waar jij gelukkig van wordt. En vervolgens na gaat denken over ideale klanten, strategieën en alles wat je nu juist NIET ziet maar o zo essentieel is. Want je kunt geen lege doos verkopen. Zelfs niet in een prachtig opgeknapt kantoor waar je de verf nog ruikt, met schilderijen aan de muur die met zo veel zorg zijn uitgezocht.
Herken je hier iets in? In je huidige proces en wat doet dit verhaal dan met je? Of mogelijk was je eerder zo maar heb je gezien dat je beter andere prioriteiten kunt stellen. Hoe heb je de switch dan gemaakt? Wil je dat hieronder met me delen?
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Ik was écht bezig met de lege doos hoe die zo mooi mogelijk te maken. Toen ik open ging had ik de eerste maand 14 leden. Ik was super teleurgesteld, want ik had er 70 nodig om uberhaubt kiet te spelen. Ging naar de markt, braderie, winkel om daar mezelf te laten zien, een folder uit te delen of een gesprekje mee aan te gaan. Resultaat? Niet wat ik gehoopt had. Ik snapte er niks van (had nog geen ideale klant, geen website). Het rommelde zo 3 jaar door met nu 50 leden. Het stukje marketing en sales blijft een punt en daarom volg ik de 12 weken waarbij ik voor het éérst mijn ideale klant mag uitkiezen. Wat een openbaring dat je mag kiezen wie jou happy maakt. Ook dat getut om je klanten te vertroetelen en te verwennen (wat bakken energie kost) terwijl je nieuwe klanten nodig hebt. Duidelijk is geworden dat het klaar is om de barmhartige samaritaan of moeder Theresa te spelen!
Yess, Sandra, go for it 🙂
Oh weer een heerlijk herkenbaar mooi symbolisch verhaal. Zo waar. Het maakt het zo duidelijk. Dankjewel!
Heel graag gedaan lieve Lilian!
Waw! Dees kwam binnen. In september had ik mn droomhuwelijk, 2 maand later kwam vanalles aan het licht. Het gras bleek al jaren groener aan de overkant… Maar de huwelijksdag was perfect. Maar écht P E R F E C T… En het algemene plaatje ook: prachtig huis, chique bak voor de deur, 2 mirakuleuze kinderen, een tafel vol bio shit, prachtige reisje, …
En ook heb ik het meest prachtige kantoortje. Met alles er op en eraan. Dat ik nu moet verkopen en inruilen voor een slaapkamer-kantoortje onder een velum… Ik sta zooooo te popelen om aan je modules te beginnen. Volgende week kunnen de kids weer naar school. Deze blog motiveert me enorm!!
Ha Lisa,
Wow, deze reactie kwam dan weer bij mij binnen! Dat moet een hele heftige periode zijn geweest en waarschijnlijk is het dat nog steeds. Dankjewel voor het delen. Super om te horen wat deze blog met je doet ❤. Succes en sterkte hè!
Wauw, super verhaal, herkenbaar. Ik loop ook tegen zaken aan, die enorme weerstand oproepen, je bent altijd zo op ‘die ander’ gefixeerd dat het nu een ‘deep dive’ in jezelf is geworden. En inderdaad voor de afleiding is alles erom heen ‘super belangrijk’. Die realisatie komt hard aan. Ha, maar jouw modules slepen mij erdoor heen, om toch die ondernemers geest te scherpen en niet alleen het ondernemen! Ik wil, is niet voldoende, maar IK DOE!!!
Ha die Ciska,
Daar heb je gelijk de kern te pakken. Het doen! 🙂
De modules helpen je hier zeker mee.