Ik ben een perfectionist, mijn lat ligt hoog. Daarmee maak ik het mezelf niet makkelijk; het beste is vaak nog niet goed genoeg en er moet heel wat gebeuren wil ik écht tevreden zijn met door mij opgeleverde werk. Tel daarbij op de tijd die ik investeer om het altijd nog nét iets beter te maken, nog iets beter te doen en je begrijpt dat die hoge lat ook wat spanningen in mijn time-management met zich mee brengt. Aan de andere kant brengt het me ook veel, waarschijnlijk meer dan het me kost anders dan zou ik mijn gedrag wel veranderen. Dat is een goed onderwerp voor weer een andere blog… In het boek ‘Wetten van de winnaars’ van Bodo Schäfer heb ik gelezen dat je altijd 110% moet geven en een andere inspirerende quote is “undersell and overdeliver”. Ik ben er van overtuigd dat een dergelijke houding er voor zorgt dat je altijd net iets verder komt en daarom investeer ik graag extra tijd in de dingen die ik doe en bijvoorbeeld de rapporten die ik aan klanten oplever.
Tegenstrijdige krachten
Nu bestaat er zoiets als ‘tegenstrijdige krachten’ en daarin ben ik niet anders dan een ander. Terwijl mijn website nog in aanbouw is, meldden zich al een paar geïnteresseerde klanten voor een Quick Scan voor hun bedrijf en waar zou jij dan je tijd in gestoken hebben? En die waren tevreden met wat er geleverd werd want sneller dan ik gehoopt had is het bedrijf, dat in mijn hoofd al jaren operationeel is en in de praktijk al lange tijd onbetaald hetzelfde doet, ineens up and running. Daar bovenop is er nog een tweede ‘hobby’ die ik gestart ben; het organiseren van een rally naar de Noordkaap en terug (7000 kilometer in 7 dagen). En ook dat mag natuurlijk weer geen half werk zijn; alleen al het ontwerpen van de website duurt 3 keer langer dan gedacht omdat het ontwerp echt uniek moet zijn. En wat gebeurt er dan; je bent in business en wordt meegenomen in de dagelijkse gang van zaken. En ondertussen zit die site natuurlijk op mijn nek want het ergert me dat hij niet van het niveau is dat ik nastreef. De klant (en ik ben eerlijk; ook het daaraan gekoppelde inkomen) gaat echter voor en ook mijn dag heeft maar 24 uur!! Als ik zou besluiten om nog niet ‘open’ te gaan totdat de randvoorwaarden perfect zijn, zou dat wel eens niet kunnen gaan gebeuren. Zoals er voor maar weinig dingen ‘het ultieme moment’ is en je daar vooral niet op moet wachten; het kan wel eens niet meer komen. Dus ben ik heel erg blij met alles wat er op dit moment in mijn bedrijf gebeurt, ben ik trots op de reacties van klanten op de uitkomsten van de Quick Scan maar hangt die site, waar ik zo trots op was toen hij de lucht in ging, als een zwaard van Damocles boven mijn zakelijk geluk. Ik kreeg zelfs een berichtje op Twitter dat ik “leuk bezig was, maar toch nog wat aandacht aan mijn site zou moeten besteden”. Zo, die deed natuurlijk even zeer.
Alleen op glad ijs worden wereldrecords geschaatst
Tot ik vandaag een filmpje op FB zag dat mijn mindset heeft gewijzigd. Het was een presentatie door Martijn Aslander voor een groep politiemensen. Wat hij zei?
It’s risky to be safe;
Als je nooit iets doet zul je nooit iets leren en zal er dus ook nooit iets verbeteren;
Alleen op glad ijs worden wereldrecords geschaatst, je moet je alleen op glad ijs willen begeven om dat te bereiken;
Je hebt 2 soorten mensen; ‘putjes’ en ‘motors’. De eerste groep hoort iets, knikt en ‘slurp’, het idee loopt in een oneindig putje. De tweede groep hoort of bedenkt iets en gaat gewoon doen. Op de foute manier, in de verkeerde richting maar gaat wel aan de slag en wordt daardoor beter.
Doen in plaats van denken, leren in de praktijk ipv bij voorbaat stuk redeneren
Wauw, voor mijn ‘soort’ is dus een naam; een motor. En natuurlijk, je hoeft geen titel in hogere wiskunde te hebben om te kunnen concluderen dat mijn website bepaald geen klantenmagneet is. Het is het soort site dat ik zelf tot voor kort binnen 10 seconden zou hebben verlaten, want ‘als dit de etalage van een bedrijf is, kan het nooit veel zijn’. Met wat ik vanmiddag heb geleerd en wat ik waarschijnlijk onbewust ook wel wist, ga ik toch nog even verder met het doen van Quick Scans bij klanten en het ontwikkelen van de social media trainingen, in plaats van tijd te steken in mijn site als ik moet kiezen tussen die twee. Want waar gaat het nu om, om de kwaliteit van mijn werk toch! Het gaat er om dat mijn klant tevreden is met het product dat ik lever, dat ik ze net iets meer geef dan ik van te voren beloofd had. Het gaat er om dat mijn klant daadwerkelijk binnen een uur na mijn vertrek met de actielijst aan de slag kan en daarmee de omzet en winstgevendheid van het bedrijf direct en eenvoudig kan verbeteren. Dat doet die mooie website echt niet voor ze, dat doe ik met mijn expertise en de tools die ik daarvoor ontwikkeld heb. Maar vooral ook omdat ik het gewoon doe.
Van proberen kun je leren
Dat zijn de woorden waarmee wij onze kinderen aanmoedig(d)en om iets te doen wat ze nog niet eerder hebben gedaan of nog niet goed beheersen. Door fouten te maken wordt je steeds beter. Door risico’s te nemen kun je leren. Door te vallen leer je op te staan, door fout te kiezen leer je betere keuzes te maken. En daardoor word ik een steeds betere versie van mezelf en een steeds meer een expert in de dingen die ik doe. Einstein’s lamp was perfect bij de 10.000ste versie, zelfs hij is zonder ervaring aan dit uiteindelijke geniale project begonnen. Er zal een moment komen dat ik een nog betere versie van mijn site zal hebben dan ik nu in mijn hoofd heb zitten. Tot die tijd reken ik er op dat een geïnteresseerde me zal beoordelen op enorme expertise en wil om te leveren en dus op het door mij opgeleverde werk ipv de SEO optimalisatie van mijn site of het aantal volgers op FB. Als je maar wel op je agenda laat staan dat je écht op korte termijn die punten wel op orde hebt, want ook ik weet natuurlijk dat het een must is. Neem daarnaast wel de tijd om te leren en geef een ander ook de tijd om te leren. Zo kwam ik, één dag ‘oud’ als zelfstandig ondernemer en helemaal high van de kansen, op een netwerkbijeenkomst. Want ja, ik ga gelijk doen, geen beter moment dan nu toch? Tot een van de dames mijn kaartje vroeg en ik aangaf dat ik pas net weer voor mezelf begonnen was en die nog niet had. Oeps, dat was duidelijk not done in deze club, getuige de uitdrukking op haar gezicht. Waarop ik aangaf dat ik er voor koos om zelf te komen en dat dat volgens mij belangrijker was dan de aanwezigheid van mijn visitekaartje. En natuurlijk, dat visitekaartje is er inmiddels wel, ik wil het alleen als voorbeeld aanhalen.
A man would do nothing if he waited until he could do it so well that no one could find fault
John Henry Newman
Dus: ga jij vandaag doen of ga jij vandaag denken? En natuurlijk, als je je leerproces als ondernemer iets wilt versnellen, dan kun je mij altijd inschakelen om een Quick Scan te doen zodat ik je handvaten en inzichten kan geven. Stel ik het herschrijven van mijn website teksten nog heel even uit…
Veronique Prins(1968) is expert-ondernemer voor het kleinbedrijf en ZZP’ers. Door opleiding, ervaring en persoonlijke eigenschappen (direct, resultaatgericht, praktisch en concreet) spreekt zij de taal van deze ondernemersgroep als geen ander en (h)erkent ze hun problematiek. Haar Quick Scan is speciaal gericht op zelfstandige werkende vakexperts, die een kei in hun vak zijn maar daarmee (nog) geen steengoede ondernemer. De Quick Scan licht de onderneming op 4 kernpunten door. Het rapport komt met een praktisch verbeterplan voor de gebieden waarop wordt onder gepresteerd inclusief actieplan. Tevens omvat het rapport aanwijzingen om de positieve kanten van het bedrijf verder uit te nutten. Direct en eenvoudig meer omzet/ winst.
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.