Gisteren had ik een gesprek met een potentiële klant. Een onderneemster met een heel groot hart; de passie voor haar vak en voor haar klanten spatten er van af. Alleen, er waren nog niet zo heel veel klanten. En dat was toch wel een dingetje; Je leeft pas je droom als je hem dagelijks invulling geeft. Dus vroeg ze mij om advies en zei ik haar, onder andere, dat ze meer verbinding met haar ideale klanten aan zou moeten gaan, bijvoorbeeld door te bloggen. Maar aan dat soort marketingtrucs ‘ging ze zich niet wagen’.
Dat deed wat met mij (wat natuurlijk ook van alles over mij zegt, ik ben van de zelfreflectie ???? ), maar er klopt vooral iets niet aan deze zienswijze. Mocht je je ergens in mijn klant herkennen, dan is dit blogbericht voor jou.
Alles is een trucje en niets is een trucje
Ik weet wat er werkt om aan klanten te komen. Hoef ik niet hypocriet over te doen, mijn meer dan overvolle agenda is het bewijs. Er zijn een aantal dingen die je daarvoor in kunt zetten; webinars, challenges, social media, spreken, netwerken en ook bloggen. En op die laatste mogelijkheid haakte ze dus af, want dat was alleen maar een verkooptruc in haar ogen.
Tuurlijk is het een truc, gaan we ook niet moeilijk over doen. Je doet aan marketing, omdat je uiteindelijk wilt verkopen. Toch?? Anders kun je je de moeite besparen. Dus is niet ALLES wat je doet om uiteindelijk tot een aanbod te komen een truc? Echter, als je het als een trucje ziet, dan is het dat ook.
Weet je, ik stoot al af op het woord truc. Ik zie niets als een truc namelijk. Je kunt mij wel een goocheltruc voordoen, maar dat wil nog niet zeggen dat ik hem uit kan voeren. Ik kan bij een ander constateren dat een webinar werkt, dat betekent niet automatisch dat het ook voor mij zal werken. Als het een truc zou zijn, dan zou ik het één op één over kunnen nemen en zou dus alles ook klanten opleveren. En zo werkt het dus niet.
Bloggen is voor mij mijn kennis delen
Ik zal niet beginnen met ‘alles is energie’, ik heb ook een imago hoog te houden ????. Alleen is het wel zo. Als ik dit epistel heb getypt en ik druk op de ‘verzenden’ knop met de intentie dat ik daar eens een vrachtwagen met klanten uit ga halen, gaat dit niet gebeuren. Zo werkt het namelijk niet. Als het zo makkelijk was zat ik nu op een tropisch eiland. Inclusief 6 (minimaal 6!) zeer goed gebouwde heren om mij heen die me de hele dag koele lucht toewuiven en mij Martini’s aanreiken????.
Iedere keer als ik inspiratie krijg omdat ik iets hoor, me iets te binnen schiet, of ik me iets realiseer waarvan ik denk ‘Dat moeten ze weten, het is belangrijk dat ze deze kennis hebben’, dan schrijf ik een blog. Dat zijn geen trucjes, dat is de oprechte leraar in mij die denkt ‘Ik wou dat ik dit had geweten toen ik mijn praktijk aan het opbouwen was’. Als dat niet de intentie is, als je denkt een paar klanten binnen te hengelen met een A4’tje met woorden, dan heb je het niet helemaal begrepen.
Jij hebt in de gaten wat een trucje is en wat niet
Wat voor mij de kern is en het punt dat ik wil maken met dit schrijven, is dat ik weet en erop vertrouw dat jij aanvoelt wat een trucje is. Wat wordt gedaan vanwege het geld en wat wordt gedaan met de juiste intentie, erop vertrouwend dat er uiteindelijk geld uit voort komt? Ik kan toch al die abonnees op mijn nieuwsbrief niet voor de gek houden? En al helemaal niet als je doelgroep coaches en therapeuten is, die én zeer sensitief zijn én ook nog een zevende of negende zintuig hebben ????. Die blijven toch dat ding van mij niet lezen als ze voelen dat ze aan de lopende band aan het lijntje worden gehouden?
Ik maak gebruik van wat werkt en doe dat op mijn manier
Het is belangrijk dat je je toekomstige klanten laat zien dat je er bent. Dat je ze kennis laat maken met wat jij weet. Daarnaast is het noodzakelijk dat ze weten wie JIJ bent. En dat doe je door je kennis te delen. Op jouw manier, met jouw woorden, vanuit jouw visie. Het simpelweg kopiëren van wat voor een ander werkt, zal voor jou nooit werken, dat omschrijf ik hierboven al. Dat betekent niet dat je volledig nieuwe dingen hoeft te verzinnen, zoals ik in mijn blog van vorige week al omschreef.
Als het zo eenvoudig (of misschien wel zo verkeerd) was, dan zou ik alleen maar mijn coach hoeven na te doen en dan zou ik hetzelfde krijgen. Yeah, right! Denk jij dat als jij doet wat ik doe, dat jij dan exact krijgt wat ik heb? Tuurlijk niet! Wat past bij jou en hoe doe jij het dan? Als je het al exact zou nadoen, prikt jouw klant daar à la minute doorheen en bereik je dus het tegengestelde effect.
Daarom is dit nooit een truc, behalve in de zin dat het iets is dat werkt. Zoals rozenblaadjes in je bed aantreffen ook een truc is. Een ontbijt op bed krijgen heel stiekem ook wel een truc is om iets gedaan te krijgen. Het gaat om de pure intentie die maakt of je uiteindelijk krijgt wat je zou willen, niet als je dat wat jij wilt voorop stelt.
‘Wat kan ik vandaag voor jou doen?’
Ik weet dat ik mijn klanten kan helpen. De insteek van mijn webinars, blog, Social Media posts en al het andere dat ik doe om verbinding met jou/hen te maken, is om in eerste instantie kennis te delen. Een groot deel van mijn volgers heeft daar zelfs al voldoende aan om het zelf te doen. Dat noem ik vanuit vertrouwen en de overvloed gedachte delen. Dat heeft niets te maken met een trukendoos.
En hoe weet je nu dat de klant voelt wat je nu eigenlijk wilt; delen of verkopen? Dat zijn die waardevolle mailtjes die je ontvangt om je te bedanken voor de inzichten die je in je blog hebt gedeeld. Die berichten die je in veelvoud krijgt met de strekking ‘Dit ging over mij, hè?’
Ben heel benieuwd of het bovenstaande jouw idee over het delen van kennis en marketingacties heeft kunnen veranderen. Wil je het hieronder met me delen?
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Veronique,
Heerlijke blog dit. Vooral omdat ik me herken in het gevoel een trucje op te voeren. En daarom deed ik ze niet. Want een trucje was niet mijn manier. Als iedereen het deed, dan deed ik het niet. Ik was heel erg bezig met eigenheid (of noem het eigenwijs). Maar ik vergat het kader (geen truc). Heel veel ideeën en af en toe iets naar buiten brengen. En dan weer bezig zijn met het volgende.
Dankzij het traject wat ik bij jou heb gevolgd, heb ik nu kaders (geen trucjes) en focus in mijn bedrijf. En juist dat stelt me in staat mijn creativiteit de vrije loop te laten. Nu kan ik gaan staan voor die eigenwijze marketing.
Groeten,
Gwyneth
Het is leuk, ik had het er gister met mijn buurvrouw over dat ik het, een jaar later, zoveel makkelijker vind om om de dag op mijn Facebook pagina iets kleins te plaatsen, om mijn nieuwsbrieven, die natuurlijk niet zo genoemd mogen worden, te schrijven, om video’s met leuke oefeningen te maken, om met vrienden en onbekenden te praten over mijn missie. En dat alles zonder gêne, zonder er iets voor terug te hoeven. Het kan echt. Verkooptruc, no way, het is mijn Authentieke Ik die dat doet, mijn Ego stond in de weg, die wilde resultaat en geld zien en dat leverde mij niets op (behalve een heleboel frustratie!)
Ha Veronique, dat voorbeeld van ontbijt op bed, doet het hem helemaal voor mij hoor!
Vanaf nu blog ik naar mijn klanten toe alsof ik hen ontbijt op bed breng. 🙂
Lieve groet, Petra Koelewijn
Mooie metafoor Petra!
Hmmm…. ja, herkenbaar! Trucjes… een allergie heb ik ervoor. Al die nieuwsbrieven van al die coaches die DE manier gevonden hebben (Sorry! :-)). Ik ken de funnels, de opmaak van websites, ik heb het zelf gedaan in 2 trajecten maar het was zo niet mij.
Ik vind het lastig om mijn manier te vinden. Langzamerhand merk ik dat ik gewoon veel te moeilijk denk. Het mag kleiner, meer mezelf, simpele tips, niet te zwaar… lastig wordt het als ik het gevoel heb dat ik “onder druk” sta (weinig klanten of omdat “profs” meekijken).
Afin, je merkt het al: Ik ben een kei in “maar”-ren bedenken! Een grote Kick-Ass moet ik mezelf geven! :-/ Want ik kan het wel! ahhhhh… Dank voor de helderheid!
Heel fijn en duidelijk hoe je schrijft Veronique! Zo zie ik het ook: kennis delen, investeren, kennismaken en ja, uiteindelijk wil je wat verdienen! Zo heerlijk hoe jij dat benoemt! Ik vond marketing lang een dingetje: niks voor mij dat schreeuwerige, daar prikken mijn klanten doorheen etc. Dank voor deze wederom waardevolle blog! Zet altijd weer aan tot denken! Fijne dag <3