Definitie van waanzin; hetzelfde blijven doen en een ander resultaat verwachten

Veroniqueprins.nl_

De statistieken werken over het algemeen niet in het voordeel van ons als ZZP’er; 30% stopt al na een jaar, 60% haalt de vier jaar niet. Derde feit is dat een groot deel van deze zelfstandigen niet voldoende verdienen om in hun eigen onderhoud te voorzien.

 

Ik zie dagelijks om me heen waar dat door komt; gebrek aan structuur, geen idee over strategie en een onderschatting van wat er voor nodig is om aan klanten te komen. Veel coaches en therapeuten rekenen op mond tot mond reclame, een bordje bij de voordeur. En als ze dan ook nog een website online gooien, dan kan het toch niet anders dan een doorslaand succes worden, toch? Oef…. Wat mist is, onder andere, een plan en een reality check. En nog één ander belangrijk ding en daarover wil ik het in dit blog graag met je hebben.

 

In hoeverre neem jij de regie?

2 weken geleden sprak ik een coach met een ‘niet zo bloeiende’ praktijk. We gingen samen kijken naar de oorzaak hiervan. Ik zag dat haar boodschap ‘voor iedereen’ was. Haar aanbod was te weinig concreet en het waren ook zoveel verschillende trajecten, die eigenlijk ook allemaal op elkaar leken.

 

Ze deed een soort van ‘stiekem’ aan listbuilding; je  mocht haar e-book wel downloaden, maar dan moest je er eerst wel heel goed naar zoeken ????. Dat was wat ik op het eerste oog zag. Mijn eerste uitnodiging met dit blog is te toetsen in hoeverre dit ook op jouw praktijk van toepassing is.

 

Vervolgens vroeg ik hoe ze aan klanten kwam, welke acties zette ze uit om met mensen in gesprek te komen? Toen kwamen we tot de échte reden voor het uitblijven van succes. Ze kreeg geen deelnemers in haar workshops, ondanks haar harde werken (wat ze echt deed, ze was er heel druk mee), ze had ook geen kijkers in haar webinars. Ze stuurde nieuwsbrief na nieuwsbrief en toch gebeurde er niets. Ze had Social Media opgegeven want daar had ze lange tijd dag en nacht achter gezeten en toch had ze nog geen klanten.

 

De moed was haar overduidelijk in de schoenen gezakt.

 

Er is een groot verschil tussen werknemer zijn en het zelfstandig ondernemerschap en dat verschil zit hem in zelfleiderschap. Als je in dienst bent, heb je een leidinggevende die je aanstuurt, als je voor jezelf werkt dan is het de bedoeling dat je dat zelf doet. Ik merk dat veel ex-werknemers wat moeite hebben om die switch te maken en daar gaat het niet goed. Die helikopterview die mist in veel gevallen en ook bij deze coach. Ik luisterde met stijgende verbazing…………

 

Hetzelfde blijven doen en een ander resultaat verwachten……..

Zelfleiderschap. De regie over je praktijk nemen. Over je (financiële) resultaat. Over je acties. Hoe kan het dat je je ruim een jaar suf Facebookt en als het dan nog niet loopt zoals je had gehoopt dat je dan Facebook de schuld geeft? Waar blijft de zelfreflectie? Hoe kan het zijn dat je week na week er een hoop tijd in steekt en post na post plaatst zonder reactie of resultaat en er nergens een evaluatiemoment komt van ‘Wat levert het me op?’ en/of ‘Doe ik dit wel handig?’. In plaats daarvan  besloot ze te stoppen met de dingen die niet voor haar werkten. En gebeurde er dus uiteindelijk niets. Enneh, ik neem nu dit gesprek als voorbeeld, maar er komen wekelijks meerdere variaties op dit thema voorbij.

 

Je zult je eigen voortgangsgesprekken moeten voeren

Ik zet even wat feiten uit het gesprek op een rijtje:

  • Facebook werd vooral gebruikt om te zenden. Er werd niet om een reactie gevraagd, ze deelde nagenoeg alleen artikelen van andere experts zonder eigen mening of visie erbij. Daarnaast werd er met de regelmaat van de klok een quote geplaatst. Weliswaar met een geweldig gestyled plaatje, maar wel zo’n 14 in een dozijn uitspraak die iedereen had kunnen plaatsen en zonder enige toelichting of eigen gedachtes er bij. Na ruim een jaar bijna dagelijks plaatsen had ze nog geen 300 likes. Wat maakt dat er dan niet ergens een grote alarmbel gaat rinkelen? Of minstens een klein fietsbelletje….
  • Het webinar werd alleen aan haar eigen lijst gepromoot in de nieuwsbrief. Eénmalig. 106 hele abonnees. Nee, daar krijg je wel 350 aanmeldingen mee… Wat maakt dat je je dan niet eerst afvraagt voordat je concludeert dat webinars voor jouw doelgroep niet werken?

 

Als ondernemer heb je niemand die voor je denkt. Die af en toe eens op je schouder tikt en vraagt of dat wat je uitvoert nu allemaal wel effectief is. Het is de bedoeling dat je dat zelf doet. Toch spreek ik maar weinig coaches en therapeuten die dit werkelijk en ook nog eens op een reguliere basis uitvoeren. Zelfreflectie is key. In plaats daarvan hoor ik zeer regelmatig dingen als ‘Facebook werkt niet’ of ‘Mijn klanten lezen geen nieuwsbrieven’ of ‘Mijn doelgroep kijkt per definitie niet naar webinars’. Die laatste conclusie wordt getrokken als er geen verkopen uit een webinar komen, zelfs niet als ze het wel al 2 keer gedaan hebben………..

 

Wees kritisch op je eigen handelen en vooral op de effectiviteit/het resultaat

Tijd is een kostbaar goed, juist als ondernemer. Dus kom je er nu achter dat je zo’n 6 uur over het schrijven van een nieuwsbrief doet terwijl je 400 abonnees hebt, dan is dat niet zo’n handige actie. Een klant van mij gaf aan dat ze in 6 minuten een video schiet, schrijven duurt uren. Dan schiet je toch een video en laat je iemand anders de tekst uit typen…………

 

Als webinars nu voor alle grote spelers werken, wat heb jij dan te leren zodat het ook voor jou werkt? Als je merkt dat er geen reacties komen op je Social Media posts, kijk dan eens naar iemand die wel veel interactie heeft op zijn/haar Social Media kanalen en kijk naar wat ze anders/beter doen. Maar blijf niet simpelweg doen wat je doet terwijl het geen effect heeft!

 

Blijf daarnaast ook kritisch op je aantallen. Als je al 1,5 jaar dag en nacht bezig bent met je kanalen en je nieuwsbrief en dat heeft je in de die tijd 150 nieuwe abonnees opgeleverd, dan moet je daar niet akkoord mee zijn.  Dan is het een teken van écht ondernemerschap dat dat je a) opvalt en b) dat je eerder concludeert dat het in dat tempo niet opschiet.

 

Kortom, wees een werknemer in je eigen bedrijf die in aanmerking komt voor de bonus aan het einde van het jaar vanwege excellente prestaties. Blijf boven je bedrijf vliegen, neem regelmatig afstand, werk aan je bedrijf en niet alleen erin. Neem tijd om te evalueren en maak op basis daarvan, indien nodig, andere en betere keuzes. Maak zelfreflectie je prioriteit. En als je na dit artikel denkt ‘ik wil het ook anders en er nu écht een succes van maken’ dan gaat dat niet gebeuren door hetzelfde te blijven doen……..

 

Ik ben heel benieuwd  wat dit artikel met je doet. Waar kan jouw praktijk nog wel wat leiderschap van jou gebruiken? Wil je dat hieronder met me delen?

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

2 gedachten over “Definitie van waanzin; hetzelfde blijven doen en een ander resultaat verwachten”

  1. Hoi Veronique, deze komt wel even binnen. Ik ben zo’n harde werker met te weinig resultaat. En ja ik kijk wel naar mezelf en probeer ook dingen anders te doen. Maar echt zeggen, dit werkt zo niet… Dat is wel confronterend.

    1. Veronique Prins

      Ik weet het Aimee, dit is best een ‘dingetje’. Echter, een lege bankrekening en een verliesgevende praktijk aan het einde van het jaar is wat mij betreft nog confronterender…….. 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven