‘Ik wil heel graag mensen helpen’. Ik kijk haar aan en geloof haar gelijk. De manier waarop ze het zegt en hoe ze kijkt als ze het zegt maken dat ik het gewoon voel. En gelijk gebeurt er iets anders met me waardoor ik haar de vraag stel; ‘maar waarom wil je dan ondernemer worden?’. Waarop ze mij iets minder begrijpend aan kijk dan ik haar en dan weet ik dat ik goed zit 😊
Doelen en middelen, ik zie ze zo ongelooflijk vaak door elkaar gehaald worden. Zoals ook in dit geval. Want waarom zou je ondernemer worden omdat je graag mensen helpt? En voordat je nu heel hard begint te roepen, denk hier nog eens over na. Het is als steward(ess) worden omdat je graag in hotels slaapt. Want als je nu heel graag mensen wilt helpen kun je ook in de zorg gaan werken toch? Of vrijwilliger worden? Of in loondienst gaan coachen, BHV’er worden; de mogelijkheden zijn eindeloos. Wat ik je duidelijk wil maken is dat het niet per definitie logisch is om ondernemer te worden als je graag mensen helpt. Vooral omdat het starten van een bedrijf en het vullen van je agenda nog best een dingetje blijkt te zijn en het soms heel lang duurt voordat (als het al zover komt) je mensen kunt helpen. Terwijl als je vandaag bij een zorginstelling solliciteert je morgen al mensen kunt helpen. Snap je? Dit is doelen en middelen door elkaar halen. Als je doel is om mensen te helpen zijn er vele andere en veel betere wegen soms, dan je praktijk als middel te gebruiken.
Ik zie het op veel andere gebieden ook binnen praktijken gebeuren, dat doelen en middelen door elkaar gehaald worden. Zo gaf ik vorige week mijn salestraining en vertelde ik over webinars. Webinars zijn een middel om klanten te maken, het geven van webinar is geen doel op zich. Bij één van mijn deelnemers kwam die binnen, niet als een kwartje maar als een hele jackpot. Zeker in deze tijd dat we langzaam doch zeer zeker omschakelen naar meer online ondernemen zie ik mensen bijna ‘verzuipen’ in het geven van webinars, online Masterclasses of wat dan ook en het bijna als een hoger doel zien. Niets is echter minder waar. Het geeft alleen maar aan dat je de adelaarsvisie op je bedrijf een beetje bent kwijtgeraakt (zo niet helemaal kwijtgeraakt) en het webinar niet als middel ziet. Wat het wel is. En daar gaat dan een hoop tijd in zitten zonder dat het ergens toe leidt omdat je je focus niet juist hebt gezet. Dan heb je mega enthousiaste luisteraars/deelnemers aan je Masterclass of webinar – ‘oh wat was dit waardevol!’ – maar gaat er nergens een kassa rinkelen. En joehoe wakeup call; een bedrijf gaat over rinkelende kassa’s. (Oef, deze opmerkingen gaat me een hoop uitschrijvers kosten. ) Dat je dat doet door heel veel waarde te geven in eerste instantie, dat klopt. Maar als je het alleen maar doet om waarde te geven en die kassa niet belangrijk is, dan heb je een stichting en geen bedrijf. Ook prima, maar noem jezelf dan ook geen ondernemer. Snap je wat ik zeg?
Met een andere klant had ik het vandaag over een challenge die ze gaat organiseren. Ze was vooral bezig om er zoveel mogelijk waarde in te stoppen, om haar deelnemers zoveel mogelijk inzichten te geven waar ze wat mee kunnen. Kan ik me helemaal in vinden, totaal. Ik zeg altijd ‘mijn gratis stuff is beter dan de betaalde sh*t van iemand anders’ en aan die belofte hou ik me. Maar als ik alleen maar zou geven en niet na zou denken over hoe en waar dat geven tot een verkoop zou kunnen leiden, dan ben ik snel uitgegeven toch? Dat was ook met deze klant. Want toen ik haar vroeg waar haar challenge aansloot bij het aanbod dat ze uiteindelijk aan zou bieden, verschoot ze iets van kleur. ‘Goh nog nooit over nagedacht’. Ze had van haar challenge een doel gemaakt en geen middel. Dat is zo’n beetje als je aan de lijn gaan omdat je van wortels houdt. Die kun je ook eten zonder een dieet te volgen hoor!
Overigens is er nog een gebied waarop ik doelen en middelen bij coaches en therapeuten nog wel eens door elkaar gehaald zie worden. Namelijk als het gaat om persoonlijke ontwikkeling. Het is belangrijk om als mens te groeien en daardoor je bedrijf te laten groeien. Jim Rohn zegt altijd ‘je bedrijf kan nooit groter groeien dan jij als mens gegroeid bent’. Dat maakt dat als mijn business ergens blijft ‘hangen’, ik ook een check doe of ik daar zelf de oorzaak van ben. Voor mij is persoonlijke ontwikkeling in deze zin het middel en niet het doel. Ik zie echter mensen van training naar training naar training gaan (soms zonder dat ik ze daar nou echt verandering door zie) en op die manier er bijna het doel van te maken in plaats van het middel. Enneh, ik ben gek op persoonlijke ontwikkeling, laat dat heel duidelijk zijn, maar dat is niet de reden waarom ik een bedrijf gestart ben. Dan kun je ook in loondienst blijven en heel veel van die trainingen volgen. Snap je het verschil? Er is een podcast over dit onderwerp onderweg, dus hou mijn podcasts in de gaten!
Nou, dit was er weer eentje vanuit mijn tenen. Een eerlijke en daarmee niet aardige in de ogen van velen, als ik mijn abonnees een beetje ken 😊 Ben heel benieuwd wat het met je doet, welk inzicht ik je gegeven heb. Wil je dat hieronder met me delen??
Enneh, ik zal wel aardig afsluiten. Ik heb namelijk nog een paar hele gave dingen voor je!
– In kan helemaal heppie de peppie aankondigen dat ik het weer ga doen; 4 dagen lang ben ik je persoonlijke Businesscoach. Van 26 – 29 oktober aanstaande ga ik je – ja als ADHD’er – leren hoe je focus in je bedrijf kunt houden en daardoor succesvol kunt worden. Waardoor je weet wat je moet doen, keuzes kan maken, prioriteiten stellen, je niet meer overweldigd voelt maar rust in je hoofd en daarmee in je bedrijf hebt. En daardoor meer klanten en dus meer omzet krijgt. Zonder harder te werken, juist integendeel! Doe gratis mee www.jezaakvoorelkaar.nl/focus
– Op 5 en 6 november organiseer ik de 2 daagse basistraining Slim en Snel Succesvol. Online, geheel coronaproof, heerlijk in je eigen huis zonder reistijd en toch de kracht van samen. 2 dagen toptraining voor slechts Euro 127 ex BTW tot en met vrijdag 17 oktober. www.jezaakvoorelkaar.nl/slimensnelsuccesvol
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Ik heb na het lezen van je nieuwsbrief ook direct de podcast van De zon aan een stuk door geluisterd. Genoten! Wat kan jij práchtig schrijven en vertellen en heerlijk lachwekkend! Ben het helemaal met je mail ook eens. Ik ben geen ondernemer (zeg nooit nooit), herkenbaar in wat je schreef. Succes met je theatershow dat is vast ook weer een schot in de roos. Dank voor alles wat je deelt!! Heel inspirerend en leerzaam.
Ha Viviënne,
Wat een coole reactie! Dankjewel :)❤