Gisteren heb ik een webinar mogen verzorgen voor een mooie groep integrale Leefstijl-coaches, verbonden aan MARK-academy. Het onderwerp was hoe je, met behulp van Social Media, inschrijvers krijgt op de evenementen die je organiseert. En omdat veel van mijn klanten/volgers ‘iets’ doen met evenementen (ook het promoten van je gratis sessie kun je zien als het promoten van een evenement) deel ik mijn 7 tips graag met jullie allemaal.
7 tips voor een succesvol evenement
Op grond van mijn eigen ervaring ben ik tot de volgende 7 basispunten gekomen om te zorgen dat jouw evenement een succes wordt:
1. Je website is de basis
Alle Social Media kanalen zijn bedoeld om verkeer naar je website te genereren, zo ook in dit geval. Laat je bezoeker op je diverse kanalen weten dat je iets organiseert, zorg er voor dat ze op je website alle details en contactinformatie etc. na kunnen lezen. Enneh… maak van dit evenement niet het best bewaarde geheim van je website, het moet eenvoudig te vinden zijn in je navigatiemenu.
2. Maak ‘technisch juist’ gebruik van de mogelijkheden die Social Media
biedt ten aanzien van het promoten van events.Op Facebook zie ik teveel coaches prachtige evenementen als een reguliere status update plaatsen en dat is eeuwig zonde. Zowel op je pagina als op je profiel kun je een evenement aanmaken en ik doe dat ook altijd dubbel; op mijn pagina zodat het evenement als statusupdate in het nieuwsoverzicht van mijn likers verschijnt én op mijn persoonlijke profiel zodat ik ook mensen gericht kan uitnodigen. Zorg verder voor een goede cover/ omslagfoto bij je evenement, mensen zijn visueel ingesteld.
Op Twitter kun je mensen in 100 tekens ‘verleiden’ om de link naar het evenement op je website te openen en daar alle informatie te halen. Zorg dus voor een prikkelende tekst, anders zal er niet worden geklikt!
Dus niet zo: ‘Ik organiseer een training, kom je ook? http://goo.gl/C2aYvj
Liever zo: ‘Gratis webinar over het promoten van je evenement mbv Social Media: http://goo.gl/C2aYvj ‘
Ook LinkedIn is prima in te zetten als promotiemiddel; middels een reguliere statusupdate met daarin wederom de link naar je website (zoals op Twitter) of door een direct message te sturen middels LinkedIn mail. Zeer effectief om op die manier om hulp te vragen cq je connecties vrijblijvend over je workshop/training te vertellen.
3. Denk bij het opstellen van je promotie altijd van uit je klant
wat hebben zij nodig, in welke behoefte voorziet datgene wat jij aan het organiseren bent? Geef de klant dus antwoord op zijn/haar vraag: ‘what’s in it for me?’Dus als je bijvoorbeeld een workshop “Leer nee te zeggen” organiseert, niet simpelweg zenden: ‘Dit is een goede workshop, ga je veel leren, zeker zijn geld waard’. Dan praat je vanuit jouw behoefte om de workshop te verkopen.Zet de bril van de klant op en definieer je tekst naar aanleiding van zijn/haar probleem: ‘Deze workshop geeft je praktische handvatten om te leren makkelijiker ‘nee’ te zeggen, zonder de ander te kwetsen en op die manier meer tijd voor jezelf te krijgen’.
In de laatste formulering (die ook nog niet optimaal is, het is slechts een voorbeeld) speel je in op de behoefte/ vraag van jouw potentiele klant en focus je je op het gewenste/verwachte resultaat.
Vermijd vakjargon en laat iemand anders even je tekst nalezen voordat je hetplaatst. Als je buurvrouw begrijpt wat er staat dan is de kans groter dat jouw potentiele klant de boodschap ook op de juiste manier leest. En dat is toch precies wat je wilt?
4. Wees helder en concreet in je aanbod
Je promotietekst moet minimaal antwoord geven op de vragen:
Wie
Wat
Waar
Wanneer
Hoeveel
Deze, ogenschijnlijke, basisinformatie ontbreekt bij zoveel evenementen die ik voorbij zie komen! Wanneer vindt het plaats, voor wie is het met name geschikt, waar is het, wat kost het en wat kan ik als ik er geweest ben dat ik niet kon of wist voordat ik er heen ging? Wat ‘koopt’ jouw bezoeker nu precies? Als ik dat niet weet, schrijf ik me ook niet in.
5. Zorg voor voldoende volgers
Als het om eventpromotie gaat, eigenlijk als het om Social Media in het algemeen gaat, werkt het alleen als je ook een groot publiek hebt opgebouwd. Een geweldig event op Facebook plaatsen zorgt niet voor een volle zaal als je 10 volgers hebt. Idem voor LinkedIn. Ik hoor regelmatig de opmerking; ‘Ik neem niet iedere aanvraag om te verbinden aan hoor, alleen de mensen die ik ken’. Oeps, denkfout. Praat jij op een netwerk bijeenkomst dan ook alleen maar met de mensen die je kent……..Less is more is zéker niet van toepassing als het gaat om eventpromotie via Social Media. En mocht je nog niet veel volgers hebben is dat geen probleem. Als die 10 volgers die je hebt jouw event wel een ‘like’ geven, kan het virale effect daarvan toch nog voor een verrassing zorgen.
6. Wees een ambassadeur van je eigen product/dienst
Hoeveel kennis/ tips deel jij over jouw vakgebied via Social Media kanalen? Geef je veel weg, voorzie jij jouw volgers regelmatig van waardevolle tips tav jouw expertise? Kunnen jouw volgers jou om die reden als een expert in je werk zien? Als je nooit praat over specifieke zaken met betrekking tot je expertise, waarom zouden mensen dan naar je workshop/training/webinar komen? Ze hebben geen ‘bewijs’ dat wat je daar te melden hebt de moeite waard is. Als je daarentegen regelmatig waardevolle kennis deelt/weggeeft en daar ook je eigen ‘kleur’ aan hangt, zoals ik dat noem, dan denken jouw volgers; ‘jeetje, als je dit al gratis weggeeft, wat ga ik dan wel niet leren op een evenement waarvoor ik moet betalen?’Veel collega coaches zijn, net als ik zelf, gek op quotes en plaatsen die ook regelmatig. Dat kan en mag, maar niet teveel en te vaak. Geef echt je expertise weg en niet alleen maar uitspraken van een ander. Tenzij je er je eigen ‘sausje’ over heen giet en dus tekst/uitleg/tips geeft bij een quote die je plaatst. Anders maken je volgers nooit kennis met wie JOU!
Door je volgers middels je teksten te laten zien wie je bent, wat je kunt en hoe jij de dingen aanpakt en wat voor ze betekent, ontstaat er al een relatie (vandaar dat het Social Media heet J) en is de drempel om ‘te kopen’ absoluut minder hoog. En dat zorgt voor volle zalen! Daarin betaalt de investering in Social Media zich terug.
7. Wat zegt een ander over jou?
Je hebt een prachtig event van waarde in de planning, je hebt je bezoekers echt iets te bieden en ook nog voor een mooie prijs. Wat mensen kan helpen in het nemen van de laatste hobbel alvorens ze een kaartje bestellen is de mening van anderen. Zorg dus voor voldoende referenties van voorgaande klanten/ bezoekers en laat hun ervaring er voor zorgen dat ze meer hebben om op te vertrouwen dan alleen jouw, laten we eerlijk zijn, toch subjectieve mening J . Zorg er dus voor dat je Social Media kanalen én je website daar op ingericht zijn en vraag ook pro-actief om recensies. Een klant die écht tevreden is geeft zijn/haar mening graag.En in het kader van ‘monkey see, monkey do’; gedraag jezelf ook zo. Als je graag referenties ontvangt is het goed om ze zelf ook regelmatig te geven…………… Idem voor je gedrag op Social Media. Los van het feit dat de stroom van gratis tips in jouw nieuwsoverzicht agv edge-ranking op een gegeven moment opdroogt als je de schrijver nooit bedankt/aanmoedigt met een druk op de ‘vind ik leuk’ knop, krijg je ook daar terug wat je geeft. Door regelmatig te delen en te liken, zal een ander hetzelfde voor jou doen.
Samenvatting
Kortom, de kracht van eventpromotie zit hem zeker in de techniek en in de specifieke tekst/ woorden die je gebruikt in het aanprijzen van je workshop. Wat echter minstens net zo belangrijk is, is dat je je realiseert dat je iedere dag aan eventpromotie doet, zelfs als er niets op de agenda staat. Als je met waardevolle content (virtueel en in IRL) dagelijks aan je expertstatus werkt, doe je permanent aan eventpromotie. Zijn je tips/adviezen die je iedere dag het www op stuurt van waarde voor jouw volgers, dan kunnen ze niet wachten tot jij iets organiseert waarop ze een hele dag gevoed zullen worden met dit soort supertips! Dat is écht promotie!
Wat you give is what you get, ook op Social Media!
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Zeer interessant artikel ! Is social media interessant bij B2B events? Of is dit meer voor B2C events?