Ik keek nog eens goed in mijn boek. Huh, staat daar nou? Mijn man vraagt zich altijd af hoe ik ‘in hemelsnaam door zulke vieze glazen kan kijken’ dus ik doe mijn bril af en poets er even over heen. Nu lees ik vast beter. Hmmm, zelfs met schone glazen staat het er nog steeds. Mijn interesse is gewekt en ik lees verder.
Volgens de auteur is er één ding wat je niet moet worden als je succesvol wilt worden en dat is succesvol. Mijn hemel, is dit het nieuwe boek van Victor Mids ofzo; Mindf*ck voor gevorderden? Maar na een paar hoofdstukken snap ik het en geef ik de schrijver volledig gelijk, het is de grootste blokkade voor succes. Heeft ze het nu echt over een blokkade? Ja, nu wordt het voor jou ook interessant hé? 😊
Toen ik na ging denken over het principe heb ik mijn eigen waarheid er over gevormd. Dus let wel, het is niet dé waarheid hè? Alleen míjn standpunt over dit onderwerp. Ik denk namelijk dat hij gelijk heeft.
Hieronder de 4 gevaren die ik zie:
1. Publiekslieveling
Ken je het fenomeen van de publiekslieveling in een TV show of verkiezing die het uiteindelijk toch niet gaat winnen, terwijl al weken duidelijk was dat hij/zij geen concurrentie hadden? Kat in het bakkie en toch geen winnaar. Waarom? Omdat iedereen denkt: ‘Daar wordt al genoeg op gestemd, die wint toch wel’.
Zo kan het ook in je bedrijf zijn. Als je voor het oog van de buitenwereld succesvol lijkt dan komen er een aantal aannames over je. Misschien wel over wachttijden en/of mensen doen aannames over dat je dan nu vast wel heel duur zult zijn. En dus niet eens meer bij je ‘kraam’ komen kijken, omdat nu het vast wel zo zou zijn dat…………… voel je? En terwijl jij naar een lege agenda staart, maar het er voor de buitenwereld heel anders uit ziet, zoeken je potentiële klanten hun heil elders op basis van de verkeerde aannames. Hoe eeuwig zonde.
2. Ik ben te druk
Het gevaar van succes is dat je te druk bent. Je agenda zit vol, je helpt veel mensen en je hebt eigenlijk geen tijd voor marketing. Dus doe je er niet aan of in ieder geval veel minder; tenslotte heeft jouw dag ook maar 24 uur. Het lastige is dat daarmee je ‘bron’ opdroogt; mensen horen je minder, zien je minder en je potentiële klanten raken zo de verbinding met je kwijt. Dus op het moment dat je huidige klanten dan klaar zijn en jij denkt: ‘Kom maar op ik heb plek voor nieuw’, kijkt de markt je vragend aan en zegt: ‘En wie ben jij dan?’ Snap je?
3. Succes kan je laks maken
Je ziet het vaak bij relaties die o zo spetterend beginnen. Waarvan je als toeschouwer bijna gek wordt van dat kleffe setje. ‘Kan nooit stand houden’, is de algemene opinie die ook vaak waarheid wordt. Want in het begin van zo’n spetterende relatie kam je nog snel even je haren voordat hij ’s ochtends wakker wordt. Poets je bij je ochtendplas snel vast je tanden voordat je weer terug in bed schuift. Totdat je merkt dat hij/zij toch wel blijft. En langzaam doch zeer zeker je iedere keer net iets minder je best doet. Juist die dingen achterwege laat waardoor die relatie bovengemiddeld was. En weet je wat het erge is? Het zijn juist van die hele kleine dingetjes waarvan je zelf niet eens meer merkt dat je ze niet meer doet. Je bent in een soort van ‘veilige routine’ beland en daarmee is hij juist niet veilig. Het sluipt er in en voor je het weet sluipt dat ‘spetterende’ net zo hard uit je relatie.
Zo is het ook met succes. Jim Rohn zegt: ‘Recipe for failure is a few small errors in judgement, repeated every day’. Je hebt beloofd om iedere werkdag 2 IPA’s te doen. Iedere werkdag. Maar dan wordt het ineens drukker, je agenda voller en dus doe je je IPA’s niet meer dagelijks maar toch nog wel 4 keer per week. Of nog maar 1 per dag in plaats van 2, wat juist datgene was wat je zo succesvol heeft gemaakt.
En weet je, in het begin, net als met die relatie, merk je het niet eens. De eerste week is de omzet nog gewoon hetzelfde. De tweede week dat je merkt dat je wat verslapt; nothing on the hand en dan komt het: Je denkt dat je er mee weg kunt komen, want je omzet is niet ingestort terwijl je toch minder bent gaan doen. De eerste 6 – 7 weken lijk je ook gelijk te krijgen; ‘goh, dit is makkelijk’. Pas na 2 maanden komt de klad er een beetje in. Krijgt je omzet een dip, 8 weken nadat je je routine hebt laten varen en voor je het in de gaten hebt ben je 3 maanden verder en heb je een serieus omzetprobleem.
Dat ontstaat namelijk nooit gelijk de dag nadat je een beetje makkelijk/ lui/ laks wordt omdat het toch wel lijkt te werken. En na een paar maanden kijk je elkaar aan en blijkt het vuur verdwenen. Of kijk je op je bankrekening en/of in je agenda en blijken er ineens gaten te ontstaan. Zowel in je agenda als in de begroting. Foute boel.
Wordt niet slordig, blijf nederig en dankbaar, verslap niet als je wilt houden wat je hebt en neem het nooit voor lief. Want het glipt je eerder door je vingers dan dat je het hebt opgebouwd. Privé en zakelijk.
4. Succes wordt vaak verkeerd omschreven
Een aantal weken geleden sprak ik met iemand op een netwerk bijeenkomst. Nog niet zo heel lang bezig, haar omzet is nog niet om over naar huis te schrijven, wel serieus bezig met haar zichtbaarheid, wat knap is. We hebben het over de befaamde ‘koffie uitnodigingen’; de berichtjes die je krijgt ‘of we eens koffie zullen drinken om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen’. En je ruikt al dat dat een eenzijdige win gaat zijn, vooral voor de persoon die jou uitnodigt. Mijn tafelgenoot begint heftig te knikken, ja dat herkent ze wel die uitnodigingen. ‘Nou, ik snap je helemaal hoor dat je er af en toe gek van wordt, ik heb dat ook. Ik ga niet overal meer op in’. We komen duidelijk uit hetzelfde kamp. Tot ik me realiseerde wat ze net gezegd heeft; dat ze nog niet zoveel omzet heeft, om niet te zeggen geen.
Zoals mij thuis geleerd is: ‘Wel veel kijkers, niet veel kopers’ en ja, van kijkers kun je je rekeningen nog niet betalen. Ik merk dat ze, terecht vereerd en blij is met de aandacht die ze krijgt door haar zuurverdiende zichtbaarheid. Alleen ziet ze dat als succes, die koffiedates. Als teken dat ze bij ‘de groten hoort’. En dat mag, be my guest (my coffeeguest 😊, geintje!) maar die koffiedates zijn niet automatisch omzet. Ik zie koffiedates dus niet als succes, zelfs niet als een teken van succes. In tegenstelling tot velen, waaronder mijn gesprekspartner. Omdat ze uitgenodigd werd voor koffiedates zag ze zichzelf al als een succes (en natuurlijk kunnen we eeuwige discussies over succes voeren, je begrijpt wat ik bedoel), maar ik kijk liever naar het aantal deals dat je hebt gesloten, het aantal verkopen dat je hebt gedaan.
Weet zeker dat je de juiste norm gebruikt om te meten waar je staat en koffiedates zijn daar wat mij betreft geen graadmeter van. Je bankrekening wel. Vergelijk geen appels met peren.
Andere voorbeelden zijn ook nog dat mensen conclusies trekken op basis van Social Media status, wat ik overigens nog steeds een zeer interessant verschijnsel vind. En tuurlijk, we hebben de Kardashians, of althans 1 ervan, waarbij hun aantal volgers zo ongeveer gelijk loopt aan hun spaarrekening. Maar heel vaak is dat helemaal niet het geval. Ik haal geen hele hoge en sexy aantallen, maar ik heb best een goede omzet. Zo zie ik het ook andersom, ik sprak vorige week iemand met meer dan 27.000 likes op Insta (dat was vorige week, inmiddels zijn het er 725 meer) en ze verdient geen Euro. Geen! Dus staar je ook daar niet blind op; likes zijn geen omzet. En het is zelfs andersom. Iemand schreef zich in voor mijn training en het leek wel alsof ze er ‘ineens’ was. Dus vroeg ik aan haar ‘ik heb je nog niet eerder on- of offline gezien toch?’. Nee, je ziet me nooit, maar ik ben er wel. Ik lees alles wat je schrijft, maar ik doe niet aan duimpjes of hartjes’. Oke………… Lage aantallen, hoge omzet.
Ik weet wat ík als succes zie, ik laat me daar niet door ‘shiny objects’ van afleiden. Zou je ook niet moeten doen. Want anders wordt succes het gevaar van succes. En daar doen we al die moeite niet voor toch?
Hoe zit dat met jou? Welke inzichten geeft dit blog van vandaag je? Wil je het hieronder met me delen?
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.