Stel, je hebt een EHBO cursus gedaan. Eén keertje, je hebt nog niet eens je diploma ontvangen. Je zit in een ruimte met iemand die ineens naar zijn borst grijpt en op de grond valt. Er is niemand in de buurt, jullie zitten bovenop een berg, dus hulp roepen is ook geen optie. Wat zou je doen? Zeggen dat je hem pas kunt helpen als je diploma binnen is? Aangeven dat je hem nog echt niet kan helpen omdat je de opfriscursus nog niet gedaan hebt? Vertellen dat je jezelf nog niet als expert ziet in reanimeren en dat dus helaas niet kan doen bij hem, dat het niet kan omdat je website niet af is, je pas per 1 september zou gaan beginnen…… Een typisch geval van ‘helaas-pindakaas’ dus voor de man. Hou toch op met dat gemuts!
En toch is het wat ik deze week op verschillende manieren in mijn praktijk exact tegenkwam. Niet 1 keer, wel 7 keer. En het is pas dinsdag als ik dit schrijf… Je hebt het vast al in de gaten; dit is een ‘échte Veronique Prins mail’, dus stop met lezen of doe je gordel om ????.
Woon jij ook in het land van ooit??
Ze is één van mijn leergierigste klanten ooit. Maakt altijd haar huiswerk, levert het ook nog op tijd in. Stelt een hoop vragen, tot onze laatste sessie aan toe. Er is maar één ding dat ze onderweg een beetje vergeten is en dat is iets doen met die kennis. Er klanten mee maken, geld mee verdienen. ‘Oh, maar ik dacht dat ik eerst alles moest weten?’ OMG!
Je weet nooit alles, zelfs ik weet nog lang niet alles. En toch legt dat ‘gebrek aan kennis’ mij geen windeieren. Reken ik er iedere dag op dat als ik maar gewoon doe dat me dan vanzelf wel duidelijk wordt welke kennis ik nog mis. Zo volg ik gelijk de beste opleiding om die kennis aan te vullen; de praktijk.
Maar zij ging, net als zovelen met haar, ‘ooit’ klanten maken. Als…………. Wanneer………….. en vul maar in. En dan ontplof ik bijna. Alhoewel zij zal zeggen dat het niet bijna was maar helemaal ????. Weet je, het land van Ooit is niet voor niets 2 keer failliet gegaan. En daarna niet meer opgestaan. In ‘ooit’ zit namelijk geen bestaansrecht, dus hebben ze het er maar bij gelaten. Wat voor het Land van Ooit geldt, geldt ook voor jou en jouw praktijk; ‘ooit’ wordt in de meeste gevallen ‘nooit’.
Wat is nu eigenlijk ‘beginnen’?
Mijn boodschap van vandaag geldt niet alleen voor de pure starters. Juist ook voor iedereen die al langer bezig is. Want in iedere fase van je bedrijf is er wel iets waar je mee moet beginnen, is er iets nieuws om in- of door te voeren. En altijd een paar redenen om het wél en net zoveel redenen (of zijn het gewoon angsten….) om het níet te doen. Beginnen is in mijn ogen gewoon je kennis inzetten om je eerste klant te maken. Of je twaalfde, of je duizendste.
Echter, in ons hoofd maken we er iets groots van. Zijn de dingen waar we aan denken bij beginnen zaken als een website, een Facebookpagina, AVG (oké, ik noem hem nog maar een keer ???? ), een mailingsysteem, SEO, Facebookadvertenties, salespagina’s, weggever, bloggen. En weet ik veel wat jij er tussen je oren nog allemaal bij haalt. Dan is het niet zo gek dat je niet gewoon spontaan ‘begint’.
Verkopen is het overdragen van inspiratie
Beginnen gaat dus gewoon om een klant maken. Iemand die dat nodig heeft je diensten aanbieden, aangeven dat je hem of haar kunt helpen. Zonder gedoe, niets meer en niets minder. Als ik aan mijn klanten vraag hoe zij aan hun eerste klanten zijn gekomen, dan noemt niemand ooit een webinar of een FB advertentie of via een blogbericht. Het ging dan in nagenoeg alle gevallen om iemand die ze hun verhaal verteld hadden, vol enthousiasme en niet perfect, waardoor de ander getriggerd werd te kopen. Want enthousiasme werkt aanstekelijk.
Zoals mijn coach zegt ‘sales is the transference of inspiration’ (verkopen is het overdragen van inspiratie). Echter, hoe langer we bezig zijn, hoe meer dat spontane er af gaat. Hoe meer we na gaan denken, hoe meer de twijfel toeslaat. En dat is wat er gebeurt als we willen beginnen. Als we het over ‘ooit’ gaan hebben. En bij velen werkt dat dus ook al zo aan het begin van hun bedrijf. Ik heb er die al 3 maanden onder al mijn posts zetten ‘ik moet nog gaan starten’. Hoe bedoel je? Dat kun je toch NU doen, het besluit nemen en je bent onderweg.
Als je na gaat denken ontstaat de twijfel
Een uitspraak die ik maandag hoorde was ‘hoe langer de tijd is tussen plan en uitvoering, hoe kleiner de kans op succes’. En ik voelde gelijk dat het waar was, al lijkt het tegenstrijdig. Goed voorbereiden, weten waar je aan begint, opties afwegen. En laten we niet vergeten: de mening vragen aan iedereen en met name de mensen die er eigenlijk geen verstand van hebben. En als je dat maar lang genoeg doet, dan blijft er van dat initiële plan, van dat wereldidee dat spontaan de wereld in geslingerd wilde worden, maar weinig over. Dat plan dat vanuit je buik ontstond, wordt vervolgens door je hersens totaal gecrushed tot er niets meer van over is. Twijfel maakt een einde aan de allerbeste ideeën. Weg idee, weg omzet.
Van plannen naar produceren
In een filmpje dat ik zag, vroeg een werkgever aan een personeelslid wat hij aan het doen was. Ik ben een planning aan het maken en een lijst. Waarop zijn baas zei; een planning betaalt je salaris niet en een lijstje volgens mij ook niet. Dus zorg dat je een telefoon oppikt en gaat bellen. Dát levert geld op en daarmee verdien je jezelf terug. Van plannen naar produceren.
Ik kreeg ooit een telefoontje van iemand die vroeg of ik met haar samen wilde werken. Dat was voor mij op dat moment niet zo handig en dat gaf ik ook aan. Waarop ze vroeg ‘Weet jij voor wie het wel interessant zou kunnen zijn?’ en ik haar 3 namen gaf. Zij had alleen maar die dag vrij gemaakt om te bellen, belde de eerste, gewoon iemand omdat je ergens moet beginnen, en van daaruit liep het verder. Geen website, geen draaitabel in Excel met namen, geen planning met lunch- en plaspauzes en dan ook nog in Canva opgemaakt………… Herkenbaar?
Want dit is precies wat een groot deel van de (door)starters ook doet. Die gaan zich suf plannen. Halen er allerlei ingewikkelde dingen bij en zakken ondertussen bijna door hun hoeven onder wat er allemaal gedaan moet worden. Terwijl het zoveel eenvoudiger kan; als je iedere dag aan 3 mensen vol enthousiasme vertelt wat je doet en wie je exact waarmee kunt helpen, ben ik er van overtuigd dat je binnen maximaal 2 weken een klant maakt. Minstens! Dat is produceren. So easy! Maar weet je wat de meesten doen? Die gaan eerst een contentplanning voor Facebook maken. Weet je hoe lang het duurt 3 klanten te maken met regelmatig lekker veilig op FB plaatsen?
Jij bent ondernemer. Dat betekent dat je dingen onderneemt
Het lastige aan het verhaal is dat jullie ook nog ondernemers zijn. Ondernemer. Het woordenboek zegt daar het volgende over:
‘De ondernemer verdient zijn geld door het zelfstandig inzetten van arbeid, kapitaal en of kennis, waarbij hij of zij eindverantwoordelijk is voor de instandhouding van de onderneming.’
Cruciaal zijn daarbij de woorden ‘zelfstandig inzetten’, wat betekent dat er niemand is die je een opdracht geeft, je moet dus permanent proactief zijn. En ‘eindverantwoordelijk’, dat gaat over zelfleiderschap. Het is jouw bedrijf, jij bepaalt, het is jouw toekomst, jouw inkomen. En toch merk ik dat er nog veel mensen op toestemming lijken te wachten. Op een signaal. Dat ze denken dat ze nog aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Dan hebben ze een product gecreëerd en moet ik ze er bijna aan herinneren dat ze het nu ook mogen gaan verkopen.
Hou op! Je zit in een kamer met iemand in doodsangst. Het zal die man een worst wezen of je diploma al ingelijst is en op hoeveel mensen je wel of niet geoefend hebt als je hem NU maar helpt.
Dus zit jij te overwegen om ooit te gaan starten? Het kan vandaag nog. Het kan zelfs NU. Je hoeft alleen maar een besluit te nemen dat je het vanaf nu gaat doen. En je zult zien wat er dan gaat gebeuren. Zoals mijn klant die nog geen 5 maanden geleden mijn ondernemersopleiding ‘Verdienen wat je waard bent’ afrondde. En deze maand Euro 10.000 omzet behaalde. Niet door te plannen, maar door te produceren. Hoppa!
Tijd voor reflectie
Wat heeft dit blogbericht je geleerd? Welke inzichten heb je gekregen? Wat ga je van nu af aan anders doen? Wil je het hieronder met me delen? Enneh, niet plannen dat je het anders gaat doen maar het ook echt doen hé? ????
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Zo dit was het zetje wat ik nodig had. Had me echt al een tijdje voorgenomen om te beginnen met bellen naar… vandaag begonnen en wat was het eng, maar wat viel het mee. Van de 5 maar 1 echte afwijzing.
Volgende keer verder want de reacties waren dermate dat ik het nu een stuk minder eng vind.
Gaaf he!! We maken het in ons hoofd altijd zo enorm groot en dat is het helemaal niet. Mensen blijken het vaak ook nog best leuk te vinden en een ‘nee’ is niet persoonlijk en ook niet voor altijd!!! Goed gedaan en succes!
Hartelijk dank voor deze virtuele schop onder mijn kont. Precies wat ik nu even nodig had. Doordat het allemaal niet gaat zoals ik hoopte merk ik dat ik er soms in vastloopt en het dan maar laat gaan. Vandaag weer wat goede acties gedaan die me even weer in de juiste flow brengen. Jammer dat het me morgen niet lukt om te komen. Ik hoop dat je op korte termijn nog eens zo’n bijeenkomst organiseert.
Haha, graag gedaan! Gek op virtueel schoppen 🙂 Ik heb je gemaild over de volgende bijeenkomst, je bent van harte welkom!
Inderdaad Veronique, het staat of valt met jezelf zichtbaar maken en durven laten horen! Hoe vaak laat ik een gelegenheid daartoe voorbij gaan….uit valse bescheidenheid…
Maar gelukkig: vorige week heb ik op die manier ‘zomaar’ een klant erbij gekregen.
Omdat ik op een workshop voor ondernemers ( ‘de kracht van tegenslag’) vertelde hoeveel ik geleerd heb van mijn eigen burn-outs etc, en dat ik daarom emoties van welke kleur dan ook bij anderen zo goed kan begrijpen en nergens van sta te kijken. Dat raakte een andere deelnemer, die gelijk de volgende dag een kennis van hem naar me doorstuurde….
Als je praat vanuit je hart, heeft dat altijd werking.
Precies!! En dat heeft niets te maken met arrogantie of moeilijk gedoe, maar gewoon uit enthousiasme je ervaring delen en oog hebben voor de behoeften van een ander. Als het vanuit je hart komt kan het nooit fout terecht komen. Bijzonder dat het je een klant opleverde en dat is dus idd niet zomaar!
Oooooh zo herkenbaar VEronique, ik heb zoveel planning papiertjes of lijstjes liggen…
Deze was inderdaad voor mij 🙂 Ja, ik ga minder plannen en meer doen (al ben ik wel heeeeel bang een hoop te vergeten haha).
Heb altijd zo’n moeite met bloggen voor mijn RT praktijk qua onderwerpen.
Maar… nu herkende ik me in jouw situatie: ik had een vraag van ouders en hoppa daar was het blog (bijna in de tijd van de wekker). Hij floepte er zo uit en tadaah vandaag online gezet 🙂
Bedankt voor je blog! Ik lees ze altijd graag.
PS. Ik merk na ieder nieuw blog dat ik van je lees spontaan meer IPA’s doe dan wanneer ik ze plan 😉
Haha Linda, dus ik moet eigenlijk dagelijks gaan bloggen en dan word jij succesvol 🙂 🙂
Haha…soms komen er blogs op je pad die op het juiste moment verschijnen. Deze blog is daar het bewijs van. Het plannen gaat mij het allerbeste af. Ik plan me suf om alle mooie ideeën die ik heb ooit eens te gaan doen. En daar zijn altijd weer die beren op de weg die mij tegen houden. Zo zonde eigenlijk, want klanten heb ik nog steeds niet. Mooi moment om uit mijn hoofd te stappen en het nu te gaan doen. Ik heb gelijk die mails verstuurd die op mijn to do lijstje stonden om kennis te maken op een school en een kinderdagverblijf.
Fijn zo’n eye opener.
Dank daarvoor.
Ha Veronique,
Wat fijn dat jij mij hier de komende 4 maanden steeds aan gaat herinneren! 🙂
Groetjes, Martha