Het probleem is dat je TEVEEL tijd hebt…

Veroniqueprins.nl_

‘The key is not to prioritize what is on your schedule, but to schedule your priorities’ – Stephan Covey


‘Hoe is het?’ ‘Ja, druk druk druk hé’. Je hoeft het niet meer aan mensen te vragen, het is bijna een standaard antwoord dat je krijgt. En tuurlijk hoor ik het ook van mijn klanten, dat ze ergens niet aan toegekomen zijn omdat ze het ‘zó druk hadden’. Terwijl ze 3 hele klanten hebben. Ik kan het niet helpen maar ik vraag me dan altijd 2 dingen af; 1) hoe moet dat straks als je écht een volle agenda hebt? en 2) als je zo weinig klanten hebt waar ben je dan zo druk mee? Als dit nou een incident was  dan zou ik er geen blog aan wijden. Dan zou ik nu lekker met een koppie thee op een terras zitten
???? Er zijn er echter te veel die het roepen en ik hoor het te vaak. Terwijl aan de andere kant op dit moment een dame in mijn training heb. Met 8 kinderen. En een boerderij. En een Bed&Breakfast. En een praktijk. Die samen met iemand anders nog een andere praktijk op wil bouwen. Die 2 uur reist om hier te komen en dan volledig aanwezig is. Haar mobiel niet checkt, haar huiswerk maakt en ondertussen ook al haar klanten scoort. Rondom dit alles heen. Díe heeft het pas druk en toch krijgt ze van alles voor elkaar. Dus ik ga er weer even ‘op z’n Veronique’s’ in. Ben je er klaar voor?


Streven naar perfectie

Ik weet het en ik ken het ook. Het moet perfect en voor minder dan dat doe je het niet. Geweldig hoor en groot applaus, maar levert het ook geld op? Begrijp me goed, ik hou niet van slechte kwaliteit, artikelen hoeven niet bol van de spelfouten te staan en ik deel geen vodjes van werkboeken uit. Dat promoot ik ook niet en dat is hier ook niet mijn boodschap. Ik ga alleen wel voor ‘goed genoeg’. Dat zet ik eerst neer, daar maak ik omzet mee en als er dan nog tijd over is dan ga ik voor nog beter en meer perfect. Tot die tijd heb ik omzet en dus geen honger en kan het altijd nog iets beter, maar is het meer dan acceptabel. En weet je, die extra punten van perfectie die ik later dan toevoeg, die leveren mij heel vaak niets extra’s op. Het is meer voor mijn eigen gemoedsrust dat ik dat doe. De kachel gaat er niet meer van roken, die rookt al goed op dat iets minder dan perfect. En zolang die van jou nog niet of nauwelijks rookt omdat het ‘nog beter moet’ zou ik nog eens kijken wat er nu het beste werkt; mijn ‘goed genoeg’ of jouw ‘perfect’? ‘Progressie voor perfectie’ is mijn mantra en die brengt mij heel ver!


Je weet het niet en al denk je er nog 10 weken over na, dan weet je het nog geen fluit beter

Ik help mijn klanten met het ontwikkelen van trajecten en workshops. En weet je hoe snel ik dat met ze doe? In 5 minuten. Oké, als ik een goede bui heb doe ik dat in 10 minuten. En nee, dat zijn geen onzin trajecten. Die zijn echt waardevol en concreet, die kunnen zo op je website en daar durf ik nog voor te tekenen ook! Daar is wel wat werk aan vooraf gegaan maar als het aankomt op het concreet maken van het traject dan is dat echt maximaal in deze tijd. Waarom? Omdat je over 20 uur niet meer weet dan dat je nu weet. Omdat je er nog 6 weken over na kan denken, maar je hoofd heeft het antwoord niet! Dat moet de praktijk uitwijzen. Dus we zetten iets neer waarvan we nu met alles wat we weten en de inzichten die we hebben denken dat het goed zal zijn en dan gaan we het testen op de eerste klanten. Pas als je je eerste traject gedaan hebt weet je of het zo werkt. Of het zoals je in gedachten had in de praktijk ook zo blijkt te zijn. Weet je hoe Formule 1 wagens steeds beter worden? Door duizenden testrondjes te maken. Zelfs met alle techniek en simulaties die ze daar kunnen programmeren komt het nog altijd aan op hoe gedraagt die auto zich écht op de baan en op basis daarvan gaan ze verder. En zo is het ook voor ons. Definieer iets op basis van je ervaring en je allerbeste intentie. Vraag er niet de hoofdprijs voor. Kijk hoe het werkt in de praktijk; moet het langer, korter, dieper, andere volgorde en vervolmaak het onderweg. Die antwoorden krijg je namelijk toch niet door er heel lang en diep over na te denken. Mijn allerbeste producten zijn allemaal zo goed geworden door heel veel te doen en vanuit de feedback van mijn klanten en mijn eigen gevoel. Dus ophouden met er over na te denken en gewoon gáán.


Je bent te lang en te vaak bezig met dingen die er helemaal niet toe doen

Vorige week vroeg een klant mij van alles over flyers voor een beurs waar ze op zou gaan staan. En tuurlijk, er moet iets liggen wat mensen mee kunnen nemen met je gegevens er op. Ik merkte aan haar taal dat ze er al lang mee aan het stoeien was, dat het al veel tijd had gekost. Dat hoeft echter geen ontwerptechnisch hoogstandje te zijn. Waar het om gaat is dat je ter plekke zoveel mogelijk mensen spreekt, contacten legt en van daaruit een afspraak  maakt. Dan doet die flyer er echt niet toe, dat wordt niet de bepalende factor in het geheel. Zoals een klant van wie de website al weken in de lucht had kunnen zijn als ze een besluit had genomen over de naam. Zo zie ik ook mensen weken bezig met de kleuren van hun logo etc, dagen zoet met het ontwerpen van hun visitekaartjes en hoe vaak verspreid je die nu? Een uur bezig met het zoeken van het perfecte plaatje voor bij een blog. Terwijl die afbeelding in de meeste nieuwsbrieven niet eens zichtbaar is. 4 uur doen over het schrijven van een blog. Nog een keer lezen, nog een keer lezen en dan wegsturen. Terwijl je misschien nog geen 250 lezers hebt. En sowieso over 2 maanden denkt ‘dat had ik beter anders kunnen formuleren’. Allemaal eeuwig zonde van je tijd.  Denk bij alles wat je doet en waar je tijd in gaat steken ‘wat doet dit er  toe in het grote plaatje?’ ‘Hoeveel tijd mag het kosten?’ Op basis van dit antwoord bepaal ik altijd hoeveel tijd iets mag kosten gezien de rol in het geheel Zul je zien dat je het gelijk een stuk minder druk hebt.


‘Act as if’

Ik hou niet van toneelspelen, ik doe me ook nooit groter of anders voor dan ik ben. Toch hou ik me aan ‘act as if’, iets wat mijn coach mij heeft geleerd. En wat ze daarmee bedoelt is ‘doe de dingen alsof je al heel succesvol bent’. Als je dat zou zijn hoeveel tijd zou je dan nog steken in je visitekaartjes, hoeveel tijd zou je besteden aan emails die geen klanten opleveren, zou je dan ook ieder webinar kijken omdat het gratis is? Buiten je sessies om eindeloos mailtjes van klanten beantwoorden zonder dat dat bij een traject hoort. En begrijp me goed, dit gaat NIET over geld verdienen of niet goed voor je klanten zorgen. Dit gaat over de juiste keuzes maken en dat je zeker altijd iets meer moet leveren dan verwacht maar geen 150 of 180% meer zoals nu vaak het geval is. Hoe meer je deze dingen vanaf het begin af aan al inregelt, hoe minder je straks hoeft te wijzigen als je agenda wel vol is. En, hoe sneller je agenda ook vol zal zijn omdat je je bezig houdt met dingen die er echt toe doen.


De wet van Parkinson

Enige tijd geleden hoorde ik Femke Hogema spreken over de Wet van Parkinson en sindsdien voer ik geen gesprek meer zonder die term te noemen, het maakt zoveel duidelijk. De Wet van Parkinson houdt in dat de ruimte die er is zich vult. Als je een klein huis hebt dat vol staat en je verhuist naar een groter huis dan staat dat ook in mum van tijd weer vol. En als je het net aan redt als je weinig geld hebt dan kom je ook geld tekort als je veel geld krijgt. En zo is het ook met tijd; hoe meer je hebt hoe meer je gebruikt/ nodig hebt. Hier ligt écht de kern van het probleem; je hebt teveel tijd. Tijd om dingen uit te zoeken, tijd om over dingen na te denken, tijd om 6 weken te doen over het nemen van een besluit, dingen uit te vogelen, op te zoeken. En daarom heb je geen tijd, omdat je veel te veel tijd steekt in dingen die er niet toe doen. Die niet belangrijk zijn. Die morgen of overmorgen geen omzet opleveren. Waar ik 5 minuten over doe doe jij met alle gemak 5 uur over. En dat geeft niet, maar dat maakt ook dat er niets gebeurd.


Ook vandaag had ik een dergelijk gesprek met een klant. Ze coacht 4 keer een halve dag per week. En heeft het gevoel altijd aan het werk te zijn, ze werkt ook bijna 6 dagen per week en ook nog wel eens een avond.  Dat kan natuurlijk niet, dan gaat er toch iets niet goed. Als je 2 hele dagen klanten hebt en dan 4 dagen steekt in organisatie en marketing, waarom heb je dan nog geen agenda vol. Tenzij je de verkeerde dingen doet. Of de goede dingen op de verkeerde manier.  Zo ook bij haar. Als we  goed gaan kijken waar die tijd dan in is gaan zitten, dan is het vaak in niks. Er is geen betaalsysteem ingeregeld, haar nieuwsbriefsysteem moet nog opgezet worden, ze blogt nog niet regelmatig en ook op haar FB pagina post ze nog niet wekelijks. Dus vroeg ik me af ‘waar ben je dan druk mee?’. En dit is echt de Wet van Parkinson in optima forma, je hebt tijd dus mag het zeeën van tijd kosten.


Met weinig tijd is het juist veel makkelijker!

Ik coach of train nagenoeg alle dagen per week en dan ook de hele dag. Daarnaast heb ik nog een mailbox die volloopt, een paar FB groepen, mijn FB pagina, moet er nog eens per week een blog uit, webinars organiseren en geven, is het belangrijk om op tijd facturen te sturen en zijn er rondom een praktijk van mijn grootte nog wel wat andere zaken te regelen. Daarnaast heb ik ook nog een privéleven. Ben ik wel veel aan het werk maar niet altijd.  Ik heb alleen dus geen 2 uur om mijn mails te beantwoorden terwijl ik waarschijnlijk wel 4 keer meer mails heb dan jij. Ik beantwoord ze echter in de tijd die ik heb en dat is niet veel tijd. Ik schrijf mijn blogs in maximaal een half uur en binnen 5 minuten kies ik een foto die er bij hoort. Ik neem snel besluiten; denk er kort over na, voel hoe het voelt en besluit ja of nee. Ik ben er van overtuigd dat de kwaliteit van mijn besluiten niet minder is dan wanneer je er 8 keer langer over doet. Dus wat maakt het dan uit, dan kun je het toch beter snel doen? Het stellen van prioriteiten gaat zoveel makkelijker als je geen tijd hebt, ik heb geen uitstelgedrag want als ik het nu niet doe dan heb ik misschien volgende week pas weer een keer tijd en dat kan ik me niet permitteren. Snap je dat het bij mij juist veel makkelijker is? Los van dat het vele malen efficiënter is.


Advies aan mijn klant vandaag; neem een dag vrij dan krijg je meer tijd

Wat ik die klant dus ook adviseerde vandaag was dat ze minimaal een dag doordeweeks vrij moet nemen. Dat dat voor haar de allerbeste manier is om meer tijd te krijgen. Dat lijkt dus een paradox maar dat is het zeker niet als je mijn verhaal goed begrijpt. Als je minder tijd hebt krijg je meer gedaan!


Ik ben heel benieuwd wat dit blog jou voor inzichten geeft. Ben jij er ook eentje die alle tijd neemt om alle nieuwsbrieven te lezen. Wil je
het hieronder met me delen?

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

4 gedachten over “Het probleem is dat je TEVEEL tijd hebt…”

  1. Deze blog was écht voor mij geschreven! Alweer een geweldig artikel, ik lees ze niet allemaal van je maar daar komt verandering in.

    Vind het jammer dat ik zelf geen coach ben 😉

    Marc

  2. Au au au, de spijker op zijn kop. Dit is precies hoe het gaat bij mij. Lees al jou nieuwsbrieven natuurlijk, en die van Maartje ook, want daar heb ik alle tijd voor ????.
    Ik zeg wel eens dat ik sinds mijn scheiding al drie jaar een sabbatical heb, maar de tijd is nu toch echt rijp. Doe mij er nog een paar cliënten bij! Want ik heb inderdaad te veel tijd. Dank je weer, Veronique!

    1. Haha Elsbeth. Dr. Phil, en die kan het weten :-), zegt altijd ‘you can’t change what you do not acknowledge’. En nu weet je waar het zit en kun je het dus gaan veranderen. Het ding is namelijk; je bent ook nooit echt vrij nu. Want je bent er nu ook altijd mee bezig en het levert niets op maar je rust ook niet uit. En dat is eeuwig zonde! Succes!!

Laat een antwoord achter aan Veronique Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven