Als je mij al langer volgt, weet je dat ik hier en daar een kijkcijferwaarschuwing afgeef. Om jou als lezer te waarschuwen dat dit weer een ‘ouderwetse Veronique blog’ is. Mocht dit nu één van de eerste blogs zijn die je van me leest, je kunt nog terug ????. Zo nu en dan heb ik een onderwerp dat zo vanuit mijn tenen komt dat ik er gewoon over MOET schrijven en dan ben ik ‘nogal direct’. Dat gaat niet anders en heet dan ook een ‘uit mijn tenen blog’.
De wereld zit niet te wachten op jouw idealen
Er wordt mij weleens gevraagd waarom ik nu juist met coaches en therapeuten werk. Voor mij is dat geen keuze: Jullie zijn de allermooiste mensen die er zijn. Een groot hart, de wens om de wereld een stukje mooier te maken en meestal zit er een enorm groot ‘waarom’ in jullie, mijn ideale klanten. Daarom dus!
Het is ook dat ‘waarom’ dat vaak maakt dat het niet lukt om een praktijk van de grond te krijgen. Als ik ernaar vraag, komen er de meest prachtige dingen naar voren. Een paar voorbeelden die ik de afgelopen weken hoorde:
- Ik wil dat vrouwen voor zichzelf op leren komen
- Ik wil dat mensen de kracht van kleur leren kennen
- Ik wil dat vrouwen het goddelijke in zichzelf onderkennen
En oef, de kracht en de emotie waarmee dat uitgesproken wordt, is bijzonder. Zoals ik uit mijn tenen spreek, zo kwam dat ook mijn hart binnen. Echt.
Echter, je kunt hier geen renderende praktijk op bouwen……. Yep, ik had je gewaarschuwd.
Het gaat er niet om wat jij wilt, het gaat erom waar je klant behoefte aan heeft
Ik heb al vaker op het punt gestaan om dit blogbericht te schrijven. Alleen was ik bang dat mijn woorden verkeerd uitgelegd zouden worden. Ik ga nu dus toch een poging doen. Als we het hebben over je hart volgen, dan sta ik vooraan. Ik heb destijds de keuze voor deze praktijk vanuit mijn hart gemaakt: het ging volledig tegen ratio in. Verstandig leek het niet.
Ook voor jou gaat het erom wat jij wilt en wat jij belangrijk vindt. Zoals ik het belangrijk vond om mijn kennis en ervaring in te zetten om ervoor te zorgen dat coaches en therapeuten die zo enorm van waarde waren, ook (eindelijk) het inkomen zouden gaan verdienen dat bij een dergelijke expertstatus hoort. Dus dat was mijn hart dat sprak. Er blijkt ook duidelijk een markt voor te bestaan van coaches en therapeuten die die pijn weggenomen willen hebben.
‘Het geloof verspreiden’ wordt niet door de markt ingegeven
Er is een verschil tussen een missie hebben, zoals ik hierboven omschrijf, en wat een missionaris doet, zoals het geloof verspreiden in een bepaald werelddeel. Die mensen vragen er niet om dat je komt, die hebben zich nog niet eens gerealiseerd dat ze een pijn hebben als gevolg van het ontbreken van een geloof en jij gaat er toch heen om ze dat ongevraagd te leren. Voordat deze discussie de verkeerde kant op gaat; ik heb niets tegen het geloof en ben zelf ook keurig katholiek opgevoed.
Als je het geloof gaat verspreiden, dan ben je een missionaris. Je kunt er geen geld voor vragen. Zie je het voor je: ‘Ben je blij dat ik je dit geleerd hebt, zelfs al wist je niet dat je het wilde weten, wil je me dan nu betalen zodat ik ook boodschappen kan doen?’.
Dat gaat dus niet. Als je iets dergelijks wilt gaan doen, dan moet je bijvoorbeeld een crowdfunding opzetten, je laten sponsoren of iets dergelijks. Maar er zit geen verdienmodel in.
Datzelfde geldt als je zegt ‘Ik wil mensen de kracht van kleur leren kennen’. Dat is onwijs leuk en ik ken meerdere mensen die met kleur werken en mij inmiddels volledig hebben overtuigd dat er zoiets bestaat als de kracht van kleur. Alleen als je het zo zegt is het iets wat jij wilt delen, maar wie zegt dat er iemand is die het wil leren/ontvangen. Zoals het merendeel van de mensen nog altijd de deur dicht doet als er een Jehova getuige met de Wachttoren zwaaiend bij de voordeur staat. Voel je wat ik bedoel?
Is het jouw pijn of de pijn van je klant?
Let wel: dit is dus iets anders dan een slecht plan willen verkopen. Zoals rollators voor baby’s of een nieuwe bikinicollectie op de Poolcirkel. Dat is gewoon niet handig, dat is weer een ander ‘probleem’.
Als je wilt dat vanaf nu alle vrouwen in Nederland pijnloos bevallen, als je wilt dat ieder kind naar een Democratische school gaat, iedereen zich vanaf nu van zijn kwetsbare kant laat zien/durft te laten zien, dan is dat prachtig. Daar kan alleen de allerbeste businesscoach ter wereld geen plan op maken waar je geld mee gaat verdienen. Dan zul je op alle feesten en partijen met de pet rond moeten gaan om zelf te kunnen blijven eten, terwijl je datgene waar jij zo overtuigd van bent met de wereld deelt.
Dus loopt het bij jou nu nog niet helemaal zoals je had gehoopt/gedacht/gewenst, hou dan deze test er nog eens naast. Is het jouw pijn of de pijn van de klant die je probeert op te lossen? Bij veel van de coaches en therapeuten die ik tegenkom is dit de kern van het probleem. Herken je er iets in, of maakt dit blog iets anders in je los, wil je het hieronder met me delen??
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
mijn missie is een gifvrije wereld. ik ben schoonheidsspecialiste en hypnotherapeut. ik werk met een prachtig merk en hypnotherapie werkt ook op emoties van de huid. ik vind het een prachtige combi. mijn doelgroep is dan ook mensen huidklachten. nu heb ik ern Acneprogramma op gezet en dasr ga ik vandaag reclame voor makrn in de winkel. ik ben partner van ern conceptstore en daar ben ik ern dag in de week aanwezig. mijn website wordt aangepast met contactformulieren. ben benieuwd
Daarom werk ik ook zo graag met coaches of therapeuten. Wanneer zij aan hun eigen pijn werken, kunnen ze er vrij zijn voor hun klanten. Mooi blog, je benoemd gewoon een ware kern. Er is voor mij maar een manier om een goede therapeut te worden, te zijn en te blijven, door aan jezelf te werken. hoe vrijer je al therapeut of coach bent van je eigen pijn, hoe zuiverder je bent naar je klant.
Lieve groet, Nadine
Mooi Statement Niek,
Jouw, Onze of De Missie is een nadrukkelijk strategisch aspect voor een koers die je hebt uitgezet. Zeker geen vergelijk met een missionaris die de wereld wil verbeteren of zijn gelijk wil verkondigen. ‘Walk your talk’ and ‘spread your word’ zijn wel weer aspecten om verbinding te krijgen met dat wat jou drive of motivatie is. Dat mag ook, dat geeft iets weer van je bevlogenheid, je betrokkenheid, je passie! Inzoomen op de pijn of signalen van de ander is natuurlijk als ondernemer (coach of therapeut) een belangrijk gegeven om pro-actief de markt te betreden en uiteindelijk je inzet verzilveren. Die toegevoegde waarde betaald zich vervolgens uit.
Interessant blog, alleen hoe weet je dat? Veel coaches, net als ik, coachen op iets wat ze zelf ook hebben meegemaakt. Dat ze ervaringsdeskundige zijn is vaak een voordeel. Zit het hem alleen in hoe je wat je doet omschrijft. Of als je maar geen klanten krijgt? Ik vind dit echt moeilijk te onderscheiden.