Zo vaak krijg ik de vraag; hoe vaak moet ik nu bloggen/ een nieuwsbrief sturen naar mijn lijst? En mijn antwoord daarop is standaard ‘minimaal 1 keer per week’. Als je echt een verbinding met je (potentiële) klant wilt opbouwen, dan werkt dat niet als je 1 keer per maand voorbij komt in een toch al overvolle mailbox. Dat schiet niet op, dan blijf je niet ‘on top of mind’ bij je fans. Daar heb ik al eens eerder een blog over geschreven, je kunt deze hier nog een keer nalezen. Dat blog rekent subtiel af met je angst om te spammen, want dat zit er heel vaak achter☺
De meest gehoorde opmerkingen, als ik vertel dat wekelijks het beste is, zijn ‘waar moet het dan over gaan’ en ‘hoeveel tijd kost dat wel niet’? Met die laatste vraag help ik je in dit blog, ik schrijf die van mij namelijk in nog geen half uur. En dat kun jij ook want ook ik ben geen professionele schrijver. Ook ik heb niet de school voor journalistiek gedaan of een schrijfcursus. Ik ben gewoon gaan doen! Ik deel vandaag mijn tips met je.
De vragen van mijn klanten zijn de basis voor de content van mijn blogs
Vorige week deed ik een FB live en daarin onthulde ik mijn ‘blogblikje’, een heel handige tool. Als ik in een sessie met een klant ben, live of via Skype, dan komt er altijd wel een onderwerp voorbij waarvan ik denk ‘daar zou ik eens over kunnen bloggen’. Die vraag schrijf ik op een geeltje en die bewaar ik bij elkaar in een blikje op mijn buro. Zo heb ik altijd een voorraad aan onderwerpen voor zowel mijn blogberichten als mijn FB posts. En ook voor mijn FB live uitzendingen natuurlijk ☺ Dat is al de eerste tip die ik heb als het gaat over het schrijven van een goede blog met waardevolle content binnen een half uur; zorg er voor dat je onderwerpen beschikbaar hebt. Een groot gedeelte van de tijd die je nu kwijt bent aan het schrijven van een artikel is waarschijnlijk omdat je na zit te denken over ‘waar zal ik het nu weer eens over hebben?’. Klopt he?
Los van het feit dat het je schrijftijd enorm verkort, zorg je ook nog eens dat de inhoud waardevol is. Het is namelijk geen onderwerp dat jij verzint, het is een vraag van een (potentiële) klant die ik vaker hoor en daarom kies ik het als blogonderwerp. Daarmee is de kennis die je deelt van waarde voor je lezer. Want het gaat niet om het produceren van zoveel mogelijk nieuwsbrieven, het gaat om écht waardevolle kennis delen!
Een dag van tevoren kies ik een onderwerp
Op woensdag schrijf ik mijn blogberichten. Enneh, ik heb ook geen middag vrij om dan eens uitgebreid te wachten tot de inspiratie over me heen valt en mijn beste werk uit mijn vingers komt. Het moet van waarde zijn voor jou als lezer én voor mij is het handig als ik er geen middagvullend programma van hoef te maken. En inmiddels weet ik hoe ik dat het beste kan doen.
Op dinsdagavond, voor ik mijn laptop af sluit, kijk ik in mijn ‘blikje’ om het onderwerp er uit te kiezen waar ik over zou willen schrijven. Ik gun mezelf daar 5 minuten voor, dan moet ik een keuze hebben gemaakt. Die grens stellen is echt belangrijk, anders ben je er nog uren mee kwijt. Ik voel bij een onderwerp gelijk; hier kan ik wat mee, hier heb ik dit en dit idee voor, bij dit onderwerp zou ik deze insteek kunnen gebruiken. Klaar, dat is hem dan, niet meer op terugkomen.
Tijdens mijn fietstochtje naar huis, tijdens het rondje met de hond die avond, terwijl ik onder de douche sta, schrijf ik het blog vast in mijn hoofd. Ik bepaal de ‘aanvliegroute’, de boodschap die het moet bevatten en welke voorbeelden ik wil gebruiken om die boodschap zo goed en duidelijk mogelijk over te brengen. Ik ‘kauw’ er dus eigenlijk een beetje op, zonder dat het me tijd kost. In mijn hoofd is het epistel dan eigenlijk al volledig geschreven als het volgens mijn agenda tijd is om daadwerkelijk het blog te schrijven. Dan is het dus een kwestie van een braindump op mijn laptop en klaar. Dat hoeft dus ook geen uren te duren. Ik schrijf alleen maar op wat inmiddels toch al luid en duidelijk in mijn hoofd zat. Handig he!
Progressie voor perfectie
Wat verder belangrijk is; ik lees het nog maar 1 keer door. Dit tot grote teleurstelling van mijn man die dan ’s avonds op de bank naast me zit en dan heel tactisch vraagt ‘heb je dit bericht al naar iedereen gestuurd?’. Want ja, dan zitten er altijd nog wel een paar spelfouten in. En dat niet alleen, 2 dagen later bedenk ik ineens ook een nog veel beter voorbeeld dan dat er nu in staat en weet ik ineens concretere woorden om mijn boodschap nog duidelijker te maken. Dat komt na 2 dagen en soms na 3 dagen en daar ga ik niet op wachten. Tegen die tijd staan er al 21 andere actiepunten op mijn lijst. Dit heb ik echt moeten leren; dan schreef ik het verhaal en las het nog een keer of 12; zelfs de 12de keer veranderde ik er iets aan en zelfs dan was ik niet volledig tevreden. Echter, als ik datzelfde blog over 2 jaar weer lees, dan weet ik zeker dat ik denk ‘had dit niet anders of beter gekund’. Zoals een klant van mij zegt; over 2 maanden verpakken ze de vis er weer in en mogelijk zelfs nog eerder! Streef daarom niet naar het ultieme perfecte blog. Zorg dat de inhoud waardevol is, dat het niet bol van de spelfouten staat, praktisch, herkenbaar en leesbaar is en hoppa, op de ‘verzendknop’ drukken.
Toen ik nog geen enkele klant had, had ik de tijd voor dit soort geneuzel, was ik druk met dingen waarvan ik nu denk ‘dat ik daar zoveel tijd aan besteed heb, er was amper iemand die hem las’. En met alle tijd die ik er in gestopt heb vind ik al mijn oude blogs nu toch nog ‘prut’. Dus ook daarvoor hoef je er niet veel tijd in te steken; het is een beetje het ‘oude schoolfoto’ effect. Hoe leuk je ook vond dat je er destijds uitzag, als je ze nu ziet vraag je je af waarom niemand je destijds tegen jezelf in bescherming genomen heeft ☺. Nu mijn agenda iets meer ‘uitdagingen’ heeft, is het belangrijk om snel keuzes te maken en prioriteiten te stellen. ‘Act as if’ is wat mijn coach mij van meet af aan heeft geleerd. Zij heeft mij geleerd om op deze basis gelijk al mijn keuzes te maken, ook al was ik nog niet succesvol. En dat heeft me veel tijd bespaart en juist succesvol gemaakt. Ik bleef het doen, ook al was niet perfect en ik bleef produceren. En daardoor werd het beter, kreeg ik fans, er is geen andere manier!
Het gaat om de inhoud, niet om het plaatje!
En dan de laatste tip, je content is belangrijker dan de afbeelding. Oh hemel, hoeveel tijd ik heb besteed aan het zoeken van het perfecte plaatje. Alsof dat maakt dat ze je blog beter lezen! Tuurlijk zijn mensen visueel ingesteld maar zullen we het niet overdrijven? Een steengoede en wat provocerende titel is beter dan het ultieme plaatje. Als je mijn nieuwsbrief in je mailbox ontvangt bepaal je niet op basis van het plaatje of je hem leest of niet; het gaat om de titel en de content die je daarmee zult verwachten. Dus stel ook hier je prioriteiten op de juiste manier. Ik mag max 7 minuten zoeken. Echt! Dan gaat mijn wekker en het tot dan toe beste plaatje wordt het dan. Zeg eens eerlijk, kun jij je nog herinneren welk plaatje er bovenaan dit blog staat? Je weet het niet eens, zo belangrijk is het! Maak er dan zelf ook niet zo’n toestand van, echt zonde van je tijd. Ik krijg echt zelden mailtjes van mensen die zeggen ‘je content is best aardig maar wat plak je er een stomme plaatjes bij’ ☺ Om de boel ook voor jou even in perspectief te zetten. Wekker zetten en gaan.
Je leest dit blog omdat je tijd wil besparen en dit is een supertip die uiteindelijk veel tijd oplevert en je niets kost. Als je er verder niets mee doet, neem dan in ieder geval deze tip over.
Ik ben heel benieuwd wat je van deze tips vindt en of je ze ook gaat gebruiken. Wil je het hieronder laten weten? Zou ik heel leuk vinden! Enneh, heb jij nog een vraag voor in mijn blikje, mail ze me gerust en wie weet behandel ik hem volgende week in mijn nieuwsbrief☺
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Ik heb er direct eentje geschreven en gedeeld! 🙂
Yes Simone, daar doe ik het voor! Goed gedaan!!
Vooral van de afbeelding vind ik een goede! Daar kan ik inderdaad te veel tijd in steken.
Het helpt als je snel een blog geschreven wilt krijgen, dan neem ik er minder tijd voor.
Die ga ik er zeker inhouden. Ik schrijf wel eerst mijn blog op papier, maar dat is omdat ik dan mijn gedachten sneller bij elkaar heb. Dus dat scheelt mij juist tijd.
En over jouw eerdere blogs… Ik heb er vrijdag nog één gebruikt om naar te verwijzen.
Dus was in mijn ogen heel waardevol ;). Thanks weer voor de inspiratie.
Graag gedaan Jenny!!
Thx Veronique, helder om een blog te schrijven over de vragen die je van je coachees krijgt.
In combinatie met je blogs over je ideale klant is mij nu heel duidelijk dat ik m’n blogs en nieuwsbrieven voor een te breed publiek schrijf met te veel verschillende onderwerpen.
Nogmaals dank en een fijn weekend!
Fijn dat het je geholpen heeft. En ja, zoals we gisteren al bespraken; hoe minder breed hoe beter! Heel veel succes!