Als mensen aan jou vragen wat jij doet, kun jij dan in max 3 minuten duidelijk maken wie je bent, wat je doet, voor wie je dat doet en wat daarvan het resultaat is? Het hebben van een dergelijke pitch is van essentieel belang voor het succes van je praktijk.
Niet alleen geeft het aan dat je zelf goed hebt nagedacht over:
wie jouw ideale klant is
wat jij die klant exact te bieden heeft, wat leer of doe jij nu met die klant
en het allerbelangrijkste, wat is daarvan het RESULTAAT
Met name dat laatste punt is van zeer wezenlijk belang en wordt in veel gevallen vergeten of verkeerd verwoord.
Voorbeeld; “ik ben een vitaliteitscoach en help 40+ vrouwen naar een gezondere levensstijl”. Voor een deel is de boodschap helder; je doelgroep is gedefinieerd en je geeft ook al aan wat je die groep vrouwen leert. Echter, wat mist in dit verhaal is; wat is daar nu het resultaat van? En weet je, dat is het enige waarom mensen klant bij je worden. Als mensen horen dat je ze een gezonder wil leren leven dan denken ze gelijk aan borden met sla en kipfilet en aan meer uren in de sportschool. Word jij daar warm van? Koop jij dat plaatje? Als je echter het RESULTAAT er aan toevoegt, bv dat maakt dat je gezond en vitaal oud wordt en langer XXX kunt blijven doen, dan denk ik ineens; ‘hé, dat wil ik wel!’ En in plaats van hard weg te hollen van dat veronderstelde bord salade en rijstcrackers (om maar eens te stigmatiseren :-)) appelleer je nu aan de pijn die veel mensen hebben; hoe kan ik zo goed en gezond mogelijk van mijn leven genieten tot op latere leeftijd? En dan wordt jouw kennis ineens interessant en geeft ruimte voor een gesprek. Zie je het verschil? Dat is het RESULTAAT dat je schetst, de uitkomst, de pleister op hun wond.
Natuurlijk is dit slechts een voorbeeld. Uitdaging voor jou voor vandaag is om voor jezelf eens na te gaan in hoeverre jouw pitch werkelijk krachtig en van waarde is. En benoem je doelgroep, wat je doet en het resultaat daarvan? Je kunt het checken door je pitch eens aan een collega of buurvrouw te vertellen en dan te vragen om jou te zeggen wat jij nu precies doet. Ik beloof je dat het antwoord in veel gevallen een verrassing zal zijn en niet overeenkomt met dat waar jij je in je dagelijkse praktijk mee bezig houdt.
Ik heb een methodiek ontwikkeld die de ‘XYZ pitch’ heet en die deel ik graag hieronder met je. Geheel volgens de regels van Je zaak voor elkaar; eenvoudig en zeer doeltreffend. Vul het schema eens voor jezelf in en kijk hoever je komt.
Zijn X, Y en Z bij jou wel al duidelijk geformuleerd? En zo niet, hoe kan je dan aan een potentiële klant helder krijgen wat je voor hem of haar kunt betekenen? Heel belangrijk om hier voor jezelf eens aandacht aan te besteden.
Mocht je er niet uit komen of nog vragen hebben, boek dan een gratis kennismakingsessie met me;www.jezaakvoorelkaar.nl/gratis-sessie Ik help je graag met je vragen om ook jouw zaak goed voor elkaar te krijgen!
Voor nu een fijne dag!!
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.