Nieuw jaar, nieuwe kansen. En wow, wat zijn er een hoop mooie plannen en dito doelen. ‘Dit wordt mijn beste jaar ooit’, ‘dit jaar gaat het écht gebeuren’, ‘ik ga er nu écht voor’, ‘mijn omzet wordt minstens verdubbeld dit jaar’. Oprecht hoop ik dat dat ook allemaal gaat gebeuren. Dat je op 31 december vol trots terug kunt kijken, dat je een prachtige groei hebt doorgemaakt, als mens en als ondernemer.
Dat eerste is vaak niet zo ingewikkeld. Want het ondernemerschap zorgt er vanzelf wel voor dat je ‘persoonlijk uitgedaagd wordt’, dus die groei die komt wel goed. Zelfs ongewild 😊. Dat groeien als mens is dus ‘√ – check’. Maar als ondernemer, dat vergt nog iets meer dan alleen een goed voornemen of een innige wens. Daar hoort een plan bij of in ieder geval, als belangrijkste, een berg met concrete en efficiënte acties. Dus niet je visitekaartjes op alfabetische volgorde leggen.
Het hele verhaal begint met het leren dansen met je klant. Ofwel marketing. En van het woord alleen al krijgen de meeste van mijn potentiële klanten vlekken in hun nek. Jij ook, lees dan vooral door. Ga ik je vandaag van je ‘anti-marketing-syndroom’ afhelpen. Go!
‘Ik wil echt niets met marketing’
Ze stond bij me in de trainingsruimte. Dijk van een coach, mega veel kennis en ze had ook al echt een goede praktijk opgebouwd. Beetje per ongeluk en via-via, een manier die zo reactief is dat als je echt geld nodig hebt ik hem niet zou aanbevelen. Dus eigenlijk alles top alleen wilde ze meer. En je kunt moeilijk van je ambassadeurs vragen dat ze dubbel zoveel mensen naar je praktijk doorsturen omdat jij graag je omzet wilt verdubbelen. Dat zal bij jou vandaan moeten komen, dan zul je van reactief naar pro-actief moeten gaan en dat heet ……….. marketing 😊.
Marketing gaat over dansen, niet over verkopen
De reden waarom mensen vaak moeite hebben met het woord, en dus ook met het doen, is dat we eigenlijk niet goed weten waar de term nu precies voor staat. Als ik er naar vraag dan is het antwoord vaak in de sfeer van ‘dan moet ik mensen overhalen om dingen bij me te kopen’. Tsja, als je inderdaad dat idee erbij hebt, dan zou ik het ook niet doen. Ik heb echter een compleet andere visie op het hele begrip.
Ik ken mijn ideale klant en ik zie met welke dingen ze worstelen. Dat gaat over meer dingen dan alleen ‘gedoe met marketing’ en met heel veel van die dingen kan ik ze helpen. Ik heb de kennis om ze te leren om hun praktijk op te bouwen en het maken van klanten makkelijker, sneller, beter en daarmee ook leuker te doen. Dat hoort ook bij mijn missie.
Kijk, ik ben best een workaholic maar ook in mijn werkweek zit een beperkt aantal uren. En mijn doelgroep is zodanig groot dat als ik ze allemaal wil helpen ik pas op mijn 143ste met pensioen kan. Durf alleen niet te beloven dat mijn kennis dan nog actueel en van waarde is 😊. Er zit een grens aan het aantal mensen dat ik kan helpen maar ik wil wel heel veel meer mensen inspireren, dingen leren, inzichten geven en van mijn kennis te laten profiteren. En hoe doe ik dat……………? Door marketing!
Dansen met je klant is je doelgroep steeds laten voelen dat je weet waar het probleem ligt. En vervolgens steeds waardevolle content, in welke vorm dan ook, met ze delen zodat ze zich steeds gehoord en gezien voelen (‘als ik je nieuwsbrief lees dan denk ik dat je hem speciaal voor mij geschreven hebt’). En dan op een zodanige manier dat, ondanks dat ze misschien nooit klant worden, ze toch ervaren dat ik ze kan helpen.
Als je een missie hebt dan is marketing een must.
Het principe van marketing is dat je je kennis deelt. Met zoveel mogelijk mensen die er wat aan kunnen hebben. Op een manier die precies bij jou past. Waarin je laat zien wie JIJ bent. Er zijn er namelijk veel die ook kunnen wat jij kunt, die weten wat jij weet, die doen wat jij doet maar er is niemand die het doet zoals jij het doet.
Dus als ik een klant een vraag hoor stellen dan denk ik ‘dat hebben denk ik meer mensen, daar moet ik eens over schrijven’. Als ik iets constateer dat veel coaches en therapeuten ‘onhandig doen’ kan ik dat natuurlijk gewoon voor me houden maar juist vanuit die missie om zoveel mogelijk coaches en therapeuten succesvol te maken voel ik bijna de ‘plicht’ om die kennis te delen.
Als ik het alleen beperk tot iedereen die klant bij me wordt of kan worden dan kan ik bij 150 likes op Facebook wel ophouden want meer dan dat aantal kan ik op jaarbasis niet bedienen. Voel je wat ik bedoel? Mijn kennis is bedoeld om met meer mensen te delen, daar ga ik toch niet bovenop zitten of zuinig op zijn.
Vaak hoor ik dan ‘ja maar je kunt toch ook teveel weggeven?’. Ik geloof daar niet in. Ik leef vanuit de overvloed gedachte. Juist door mijn tips te delen, belangrijke inzichten gratis de wereld in te sturen ben ik ervan overtuigd dat er uiteindelijk dan gebeurt wat fijn voor mij is: een deel van die mensen wordt mijn klant.
Omdat ze zich realiseren dat ze het alleen niet kunnen, omdat ze het gevoel hebben mij te kennen en omdat ze vinden dat ik de juiste persoon ben om ze in dit stuk te helpen. Of omdat ze van mening zijn dat het slimmer is om je te laten helpen met het uitvinden van het wiel dan zelf te knutselen aan een uiteindelijk vierkant wiel.
Ik geloof erin dat als ik zoveel mogelijk mensen geef wat zij willen, dat ik dan uiteindelijk krijg wat ik wil.
En dat is de win win. Ondertussen leef ik mijn missie met betalende en niet betalende klanten voluit. Hoe cool is dat?
En jij? Want vaak hoor ik van coaches en therapeuten dat ze een enorme missie hebben. Maar door niet aan marketing te doen (het simpelweg gratis delen van je kennis) leef je die niet echt voluit en optimaal toch? Want je houdt je gouden tips lekker voor je? En omdat mensen niet weten dat je er bent en dat je bestaat staan ze ook niet in rijen voor je deur.
Daarom mijn statement van vandaag: als je een missie hebt dan is marketing een must! Het gaat gewoon om kennis delen.
Ben heel benieuwd of ik jouw visie op het ‘m’ woord heb kunnen veranderen. Of wat jij gedaan hebt om ervoor te zorgen dat je dat hele marketing en zichtbaarheidsgedoe minder eng bent gaan vinden. Wil je het hieronder met me delen?
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Dank je, Dank je Dank je, Dank je Dank je, Dank je Dank je, Dank je Dank je, Dank je Dank je, Dank je Dank je, Dank je Dank je, Dank je Dank je, Dank je Dank je, Dank je Dank je, Dank je …
Je snapt hem wel…
Ik heb marketing altijd gezien als … lopen leuren met mijzelf, kom alsjeblieft bij mij iets kopen etc. Verschrikkelijk. Maar het hoorde erbij. Dus je snapt dat dat ook nooit werkte. Waardoor het nog meer leuren werd en nog minder opleverde. Wat ik wel deed was mijn kennis delen met mensen. Verhalen vertellen, mensen attent maken op bepaalde producten, aspecten of dingen die hen konden helpen. Dus vanaf nu ga ik dat hele marketinggedoe lekker laten voor wat het is en ga ik verder met mijn kennis delen en daar steeds beter in worden. Wat is ondernemen toch leuk 🙂
Als marketing hetzelfde was als leuren zorgde ik er voor dat ik vandaag nog een baan kreeg 🙂 Echt, het gaat alleen maar om je kennis met zoveel mogelijk mensen delen. Ik doe dat wekelijks met duizenden mensen en een (klein) deel daarvan wordt klant. En alles is oke 🙂
Hoi hoi,
marketing is zeker een must. Ik heb alleen erg veel moeite met de wijze waarop marketing tegenwoordig plaatsvindt. Ik heb ook een e-book geschreven, heb me aangemeld bij mailchimp, nieuwsbrieven gemaakt….maar ze nooit verstuurd…Ik kwam uit mijn comfortzone, maar werd er nog droeviger van dan ik al was.
Het type marketing past mij niet. Ik kan het niet omschrijven in woorden, het is een gevoel. Wat ik wel doorkreeg, door de vorige zaken uit te voeren, dat het schrijven me goed af gaat. En ik wil kennis met heeeeel veel mensen delen. Is misschien niet zoals het hoort. En zou ik alleen mijn ideale klant moeten benaderen, maar ik ben een tweede website begonnen met alleen maar tips, tricks en ondernemersverhalen. En op deze wijze lukt het me wel. Ik happy, klant happy. Is dus ook marketing, maar wel eentje die mij past.
Er is niet ‘een manier van marketing’, er zijn duizenden wegen naar Rome. En ieder vind zijn eigen weg. Heel veel succes!
Hi,
Jij hebt de juiste kijk op zaken. Heel mooi in elkaar gezet artikel, heb mij echt geamuseerd bij het lezen. Marketing moet inderdaad, maar met welk doel doe je het?
Ik sla dit artikel op om de richtlijnen te volgen.
Hartstikke bedankt voor het delen van je kennis!
Ga zo door!
Dank je wel Ramon, leuk dat je dit laat weten! Enneh, zal ik doen 🙂
Wat een helder verhaal, het lijkt wel of je de klant kent 😏
Het zijn precies mijn gedachten over marketing en je hebt me echt op andere gedachten gezet. Nu nog starten.
Dank je wel