Ik neem je in dit blog naar het plein in Marrakech waar we dit weekend waren. Want daar kocht ik een smoothie. Ik durf niet te zeggen dat hij 100% natuurlijk was want dan zijn de aardbeien in Marokko wel héél erg zoet ???? Hoe dan ook, hij was heerlijk en hij leerde me iets heel bijzonders. Iets wat ik al vaker heb gezegd maar waar ik nu een briljant voorbeeld van heb. De kern van mijn verhaal gaat in ieder geval over ‘stop met het zijn van een eenheidsworst’. Vandaag nog!
Als alles hetzelfde is moet je je trukendoos opentrekken om op te vallen
Ik schets even de situatie, je ziet hem ook op de foto hierboven. Op dat grote plein stonden zo’n 12 smoothie wagens. Allemaal hetzelfde; de aankleding hetzelfde, de producten hetzelfde en zelfs de prijzen waren hetzelfde. De borden op de karren met de prijsaanduiding waren zelfs identiek, het enige onderscheid was dat ze een nummer hadden waaraan je ze kon herkennen. Die kramen stonden verspreid over het plein en hier en daar stonden er 4 naast elkaar.
Als er iemand de kar naderde dan begon de grote ‘trukenshow’. Ze haalden de meest rare dingen uit om er voor te zorgen dat je naar hen toe kwam in plaats van naar de concurrent. Enneh, voor 10 hele Dirhams he, dat is nog geen 1 Euro. Degene die het hardste riep of het meest gek deed had uiteindelijk de klant.
En weet je, mijn vermoeden is zomaar dat jij zo niet in elkaar steekt. Dat jij geen zin hebt in ‘poppenkast’. Dat jij helemaal niet mee wilt doen aan de ‘ik kan het hardste roepen’ race. Dat moet je ook niet willen. Je klant moet bij je komen om wie JIJ bent. Om je visie, om waar je voor staat, om wat je anders maakt. Dat zijn de ultieme trajecten, dat zijn de allerfijnste mensen om mee te werken.
‘Ik kan goed luisteren, ik kom snel tot de kern, ik bied je een veilige omgeving’
Ik ben maar gewoon eerlijk, dat ben je ook niet anders van me gewend ????In minstens 50% van de gevallen zijn de teksten op de sites van mijn ideale klant niets anders dan een eenheidsworst. Met woorden als ‘ik zet je in je kracht’ en ook bovenstaande zinnen kom ik in veelvuldig tegen. Soms in verschillende variaties maar hier komt het altijd op neer.
Enneh, voor ons als bezoekers zien al die sites er dus uit als die marktkramen op het plein Djemaa el Fna. En dat geeft niet, maar als je het dan ook niet moet of wilt hebben van je stemgeluid of acteertalent, hoe ga je dan aan klanten komen?
Hoe val je dan op in de enorme berg met collega’s die nagenoeg hetzelfde doen als jij en dat ook nog eens in dezelfde woorden omschrijven op hun website? En nee, een berg diploma’s toevoegen maakt dan nog niet écht het verschil. Want wie ben JIJ achter al die diploma’s? En een diploma wil ook nog eens niet zeggen dat je goed bent in wat je doet. Ik ken best veel mensen met een rijbewijs maar naast wie ik liever niet in de auto ga zitten………. ???? Voel je hem?
Jij bent er toch niet eentje van 14 in een dozijn?
Dus mijn uitdaging aan jou vandaag is om eens kritisch naar de teksten op je site te kijken, je uitingen op Social Media. En die dan eens naast die van je collega’s te houden. Laat je zien waarin jij echt anders bent? Spreek jij je écht uit? Is dat voor een klant duidelijk zichtbaar? Neem jij stelling in, beken je kleur in je content?
Wantteh……… je hoeft ook niet met iedereen vriendjes te worden he. Niet iedereen hoeft het met je eens te zijn. Alle ‘groten der aarde’ zijn niet zover gekomen door iedereen maar naar de mond te praten, maar door krachtig een mening neer te zetten waar een deel het dan absoluut mee oneens zal zijn. En een deel zal zeggen ‘hèhè, eindelijk eens iemand die zegt wat ik denk’. Alles beter dan een veertien in een dozijn zijn! (Ja, die zin moest ik zelf ook even nalezen ???? )
Ben heel benieuwd of je mijn uitdaging aangaat en wat je vandaag nog aan gaat passen op je site/je teksten. Wil je het hieronder met me delen?
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Er valt nog veeel te verbeteren aan de website (maar dat komt wel goed in de komende 12 weken), maar sinds de Kick *ss heb ik al e.e.a. aangepast qua teksten op de site en Facebook. Heerlijk om mezelf nu te durven uiten zoals ik het in mijn hoofd heb, ipv de eenheidsworst-teksten te imiteren. Scheelt ook heel veel tijd. Gewoon typen wat je denkt, beetje ordenen en klaar! (en ja, dat levert ook nog instant klanten op!!)
Heerlijk, weer met extra energie er tegenaan. Heb ik echt nodig af en toe (dat is nog wel een dingetje) maar goed. Ik heb het geëikte groente plaatje aangepast op fb naar mijn naam met een zonnebloem gele achtergrond en reacties gevraagd. En wat gekregen. Ik heb mijn website nog niet aangepast want dit gaat vast de komende weken ook gebeuren ????
Yep!! Uitdaging aanvaard Veronique! Gelijk mijn teksten grotendeels aangepast. Fris, met de energie (en daadkracht) van nu! Meer mij, specifiek, uitgesproken, waar ik voor sta! Thanks voor de inspiratie!!