Ik hou van simpel ondernemen. Als het ingewikkeld wordt dan snap ik het niet meer. Dus ben ik ook rechtlijnig in mijn prijzen, ik maak het niet moeilijker dan het is. Toch zie ik dat wel eens anders en mogelijk herken je één of meer van de drie voorbeelden die ik vandaag aan je voor wil leggen. En die in mijn ogen duidelijk maken dat het niet handig is om verschillende tarieven te vragen voor dezelfde dienst.Â
Coaches en therapeuten die voor Skypecoaching een ander bedrag rekenen aan hun klanten dan live coaching. Dat begrijp ik dus echt niet. Het gaat om mijn kennis en die is wat waard. Of je nu live bij me komt of we via een schermpje tegen elkaar praten, is dat dan van invloed op de kwaliteit van mijn kennis, ben ik dan minder waard? Nee natuurlijk niet! Ik zie regelmatig dat er voor Skypecoaching minder gerekend wordt. Ik doe daar niet aan. Ik coach de mensen die live bij mij komen op exact dezelfde manier en met dezelfde kennis dan wanneer ik op de Skypeknop druk. Waar zou dan een ander tarief vandaan moeten komen? Ik zeg nog wel eens als geintje dat als je 2 uur met me Skypet je Euro 3,00 korting krijgt. Het scheelt mij natuurlijk 2 kopjes koffie of thee. En natuurlijk is dit een grapje, maar voor mij raakt het wel waar het om gaat
Factureren aan particulieren versus het factureren aan bedrijven; zelfde factuurbedrag
Denk je eens het volgende in. Ik drink ergens koffie met een klant en ik wil de rekening betalen. De serveerster komt naar me toe en vraagt; ‘betaalt u dit met uw bedrijfscredit card of vanaf een privérekening? Want in dat eerste geval wordt uw rekening x% hoger’. Yeah right, zie je het gebeuren?
Toch zie ik regelmatig dat er andere bedragen voorbij komen wanneer er een factuur aan bedrijven wordt gestuurd in plaats van aan particulieren. Vaak is dat het BTW verschil (zoals in het voorbeeld van de koffie). In het eerste voorbeeld krijg ik vaak als argument; ‘Omdat bedrijven hun BTW terug kunnen vragen reken ik hen de prijs ex BTW’. Hmmmm. Het zal je niet verbazen, ik doe dat wat anders…….
Mijn waarde is mijn waarde en die wil ik graag betaald krijgen. Door wie of wat dan ook. Of ik nu aan een bedrijf of aan een particulier factureer. Wat maakt het mij nu uit wat zij met die BTW doen? Het gaat er om dat ik vind dat ik bijvoorbeeld Euro 500 waard ben en dat ik dat wil hebben. Mijn kennis is niet meer of minder waard als ik onder het bordje ‘ING’ doorloop of ‘Transportbedrijf X’ dan wanneer Lenie uit Purmerend tegenover me zit. Dit is wat ik wil hebben, zoek jij maar uit hoe je dat administratief oplost.
Een deel van mijn klanten heeft al wel een BTW nummer, net vers van de pers. Zij kunnen het BTW bedrag van mijn factuur terugvorderen. Soms hebben ze dat nummer nog niet aangevraagd als ze door mij gecoacht worden en kunnen ze de BTW dus niet terugvragen. Dan zou ik hen dus 20% korting moeten geven als je bovenstaande logica zou volgen. Omdat zij de formaliteit nog niet in orde hebben gemaakt moet ik 21% omzet missen. Lijkt me niet!
Dus 1 tarief, ongeacht wat jij wel of niet met de Belastingdienst geregeld hebt. Ik zie me al aan al mijn klanten die vraag stellen voordat ik ga factureren. Gaat niet gebeuren…….. 🙂
‘Bedrijven kunnen meer betalen dus reken ik hogere tarieven’
Laatste voorbeeld dat ik trof was van iemand die aan particulieren Euro 75 per uur vroeg en bij bedrijven voor hetzelfde uur met hetzelfde aantal minuten ineens Euro 225. Uhhhhh??? Ben je dan ineens meer waard? ‘Nee’, was het antwoord, ‘maar bedrijven kunnen meer betalen’ Ohja, is dat zo? Jij bent een bedrijf. Zit jij door die benaming alleen al zodanig in je slappe was dat je al een driedubbel tarief voor hetzelfde internet kunt betalen dan je buurman betaalt die geen bedrijf heeft? Welke logica zit daar achter? Dus als er geld zit ben jij meer waard. Reken je dan ook minder als je klant aanzienlijk minder te spenderen heeft? Vraag je dan om een loonstrook om dat te controleren? Maak je het jezelf dan niet ongelooflijk ingewikkeld? En waarom? Het is een ruilmiddel voor je kennis is en die kennis is altijd dezelfde. dus waarom je tarief niet?
En jij? Wat doe jij met je tarief? Wat is het inzicht dat je nav dit blog hebt gekregen? Of heb je een hele andere mening? Ben heel benieuwd, wil je het hieronder met me delen?
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Ik ben het eigenlijk in grote lijnen met je eens. Sterker nog, ik heb dit op deze manier ook al vaker tegen ondernemers verteld. Want het valt mij ook op dat dit gebeurt.
Maar….
Je schrijft: “Het is een ruilmiddel voor je kennis is en die kennis is altijd dezelfde.”
Toch kan de waarde van je kennis heel verschillend zijn. En daar gaat jouw (onze?) redenering mank.
Want je vraagt ook of je uur ineens meer waard is als je onderscheid maakt in je tarief (€75 vs. €225). En dat is dus heel wel mogelijk! Een (groot) bedrijf kan een veel grotere ROI ( = waarde) hebben op de kennis die je deelt, dus is die waarde veel groter voor die organisatie. Dus ja, een ander tarief is dan niet meer dan logisch.
Voorbeeldje van mijzelf: ik adviseer een bedrijf om hun congres vol te krijgen. Potentiële omzet 500*€250 plus 50*€6000 aan sponsorpakketten. Een zzp’er adviseer ik haar workshop vol te krijgen. Potentiële omzet 25*€69… De kennis die ik deel is in grote lijnen hetzelfde. Maar de waarde die dat voor de ander heeft, verschilt enorm!
Dat is dus het antwoord op je vraag waarom je tarief niet hetzelfde is. Sterker nog je doet jezelf tekort als je geen onderscheid maakt in de waarde voor de ander die jouw kennis oplevert.
Het probleem ontstaat vaak bij ondernemers die zich dus op 2 doelgroepen willen richten (particulier-zakelijk) en vaak levert dat ook op andere vlakken een probleem op. De oplossing is dan om een keuze te maken.
Of om heel bewust te zijn van je waarde voor de verschillende doelgroepen en dit haarfijn kunnen uitleggen op je site.
Verder met je voorbeelden wel eens. Dat met of zonder BTW is een gedrocht! En vraag me af of dat wettelijk mag.
Toffe blog weer!
He die Alex, je hebt helemaal gelijk vanuit wat je schrijft hier. Waar ik op doel is bijvoorbeeld een anti-stress coach die met cliënten in zijn praktijk exact hetzelfde doet als met medewerkers in een bedrijf alleen daar dan dus een ander tarief aan hangt omdat het een zakelijke klant is. Die pak ik niet. En is in mijn ogen naar de klant toe lastig verklaarbaar. En voor mijzelf al helemaal niet dus doe ik het niet.
Enneh, dank je wel voor het compliment 🙂
Ok maar welke consument betaalt er 225 eur. (als voorbeeld) per uur voor een sessie? Het is een vraag die meerdere antwoorden kan krijgen. Ze zijn er vast maar niet heel veel (lijkt mij en dat is ook mijn kader). Daarentegen 75 eur. aan het bedrijfsleven vragen is dan weer te laag. Dus het is niet zo simpel in mijn ogen om te zeggen hanteer 1 tarief.
Dit kom ik heel vaak tegen bij klanten van mij. Ze worstelen met hun websiteteksten omdat ze inderdaad die twee doelgroepen proberen te bedienen, en dan komt dat gedoe met de tarieven er nog eens overheen. En dan heb je ook nog het dilemma: is jouw spreekbeurt voor 20 mensen duurder dan voor 4 mensen? Ben wel benieuwd hoe je daar tegenaan kijkt Veronique. Als ik voor mezelf spreek, krijg ik meer energie van vier mensen. Die kan ik meer geven, meer waarde bieden en dus ben ik mijn tarief dubbel en dwars waard. Toch denk ik bij een grote zaal: ‘Dit is lastig, hoe krijg ik ze mee, ik kan niet iedereen persoonlijk aandacht geven en na afloop ben ik helemaal leeg, dus ik wil hier wel wat extra euro’s voor krijgen. Terwijl ik minder waarde bied. Dubbel gevoel. 🙂 .
Ik hoor en herken precies wat je zegt. Alex heeft het hierboven over een gedrocht en dat is precies wat je creëert. En wat je zegt over die zaal en dat dubbele gevoel, ook dat is waar. Daarom hou ik altijd vast aan mijn eigen gevoel, het ruilmiddel moet voor mij in orde zijn. Mooie dag 🙂
3 euro korting, omdat het je 2 kopjes koffie scheelt?
Zou veel meer moeten zijn, ik ken je enorme gastvrijheid en zorg voor je gasten, Veronique
😉 😀
Haha, dat is een leuke! En dank je wel 🙂
Helemaal mee eens Veronique. Het is een afknapper als je als bedrijf zijnde ineens die 21% meer btw moet betalen voor dezelfde dienst. Als het dezelfde dienst is die aangeboden wordt ben ik het helemaal mee eens. Als het een andere dienst is dan kan daar een ander prijskaartje aan. In bovenstaande comment van Alex van den Elsen kan ik me niet vinden. Als je iemand coacht doet de een daar ook meer mee dan de ander. Degene die daar minder mee doet hoeft niet ineens een goedkoper tarief te krijgen. Of als je meer roi eruit haalt. Die kennis is toch ook niet eenmalig ? Die neem je toch ook weer mee in de groei van je bedrijf. De kennis die je deelt is hetzelfde en wat de ander daarmee wel of niet doet is zijn of haar eigen verantwoording. Als ik een brood koop en om de een of andere reden gooi ik de helft weg dan hoeft dat brood toch niet goedkoper te zijn ? We moeten steeds meer en meer toe naar ieder zijn eigen verantwoording nemen in plaats van al dat zoet hou gedoe voor de ‘klanttevredenheid’. Zo nemen mensen soms weinig tot geen verantwoording voor hun eigen leven en keuzes. Wat denk je van al die online trainingen die worden aangeboden ? Als het je niet bevalt krijg je na zolang je geld terug . Echt belachelijk. Een hoop mensen ontbreekt het gewoon aan doorzettingsvermogen en zo worden ze in staat gesteld om door middel van allerlei andere smoesjes ( want vaak willen ze niet in zien dat het echt alleen aan hun eigen instelling ligt) onder van alles uit te komen. Maak je een keuze , commit je daar dan aan. En doe je dat om de een of andere reden niet , neem dan zelf je verantwoording en ga niet dmv allerlei smoesjes het slachtoffer of de boze gefrusteeerde persoon uithangen. That’s my opinion. Zo…. het is eruit. En iedereen die hier weerstand bij voelt…. neem de verantwoording om bij jezelf te onderzoeken wat de reden daarvan is ipv als een dolle anoniem van achter je toetsenbord commentaar te leveren. Heb een mooie dag allemaal en Veronique , ik waardeer je eerlijkheid . Keep on doing it !
Shoot! Hier spreekt mijn ideale klant. Kunnen wij geen afspraak maken? 🙂 Heerlijk!
Ik ben het deels eens. Coaches die voor skypecoaching minder vragen, zouden in mijn ogen geen skypecoaching moeten doen want kennelijk zijn ze er onzeker over of leveren ze minder waarde als ze via skype coachen.
Wat het verschil tussen particulieren en zakelijke klanten betreft. Dit vind ik wat ingewikkelder. Ik doe dit zelf ook. Aan zakelijke klanten vraag ik wat ik denk waard te zijn. Aan particulieren vraag ik een lager tarief, simpelweg omdat particulieren over het algemeen niet bereid (en/of in staat zijn) om het zakelijk tarief te betalen én omdat het dan iemand betreft die ik wel heel graag wil coachen. Ik geef dan dus eigenlijk wat cadeau.
Je zou ook nog als volgt kunnen redeneren. Coaching zorgt er vaak voor dat medewerkers niet uitvallen danwel – als ze ziek zijn – weer sneller aan het werk kunnen. Voor werkgevers levert een coachtraject dus direct financieel voordeel op (uitgespaarde kosten voor verzuim). Voor een particulier levert een coachtraject waarde op, maar meestal niet direct in financiële zin.
Ik ken overigens ook coaches die hun clienten achteraf laten betalen wat zij denken dat het coachtraject hen waard is. Clienten betalen dan hele verschillende bedragen terwijl je zou kunnen zeggen dat ze hetzelfde gekregen hebben. Je kunt met andere woorden: ‘waarde’ niet een op een vertalen naar een bepaald geldbedrag.
Wat super dat ik dit blog heb geschreven, gaaf dat mensen er over na gaan denken. En met jou ga ik ook deels mee. Deels 🙂 Want ik ben het met je eens dat aan sommige dingen geen waarde gehangen kan worden. Wat is het je waard om zonder angst je bevalling in te gaan. Mij zou dat de tweede keer wel 5.000 euro waard geweest zijn. Echter, we hebben hier maar 1 ruilmiddel en dat is geld. Dus daarom hang ik aan alle diensten een prijskaartje, ook al vertaald het zich niet in dat het geld oplevert. Dat wat bv persoonlijke coaching oplevert is zoveel meer waard dan alleen geld. Dus we kunnen het dan bv in kamelen en hamsters uitdrukken zoals ik altijd gekscherend zeg, maar dat is zo lastig aankomen bij mijn hypotheekverstrekker zo’n zakje hamsters 🙂 Waardebepaling achteraf is niet mijn ding, ik wil graag mijn waarde betaald worden.
Over particulieren en dat ze het er niet voor over hebben, mmmhhhhh….. Mensen gaan al ik weet niet hoe lang gebukt onder, noem eens een dwarsstraat, gebrek aan zelfvertrouwen of wat dan ook. Het eerste argument dat ze dan gebruiken is vaak ‘ik heb geen geld’. Maar ze gaan wel op vakantie naar Zuid-Frankrijk. Ik zou dat anders doen. Het is een kwestie van keuzes maken. En omdat zij hun vakantie niet op willen geven zou ik dus mijn tarief moeten verlagen. Die doet me een tikkie pijn. Moeten we samen maar eens over bomen. Dank voor je input en leuk deze inzichten over en weer!
Heerlijk blog, precies een onderwerp waar ik al een tijdje over zat te denken. Ik volg ook Alex van den Elzen’s commentaar. Bovendien merk ik dat deelnemers uit organisaties ook gewoon met hun collega’s delen wat ze hebben geleerd door hun werkboek en aantekeninge geven. Nu krijgen ze dan natuurlijk niet de volledige training mee, maar ze kunnen er in wezen zelfstandig mee werken…
Uit welk potje mijn klant zijn kosten betaalt dat is zijn of haar eigen verantwoordelijkheid. Ik vind dat het niet uitmaakt of je voor particulier of bedrijf een dienst aanbiedt. Ik ben voor 1 tarief. Het gaat toch om de waarde. Het gaat er toch om wat weet, doet en kan je klant na afloop van een traject. Het is zijn of haar eigen verantwoordelijkheid wat hij daarmee doet. Dat zijn verantwoordelijkheid groter is als hij het uit eigen zak betaalt is logisch. Het resultaat is daardoor ook beter. Ook hier gaat het weer om eigen verantwoordelijkheid.
Even vanuit een andere hoek. Ik zie wel waarom live meer moet kosten dan bijvoorbeeld Skype. Ik ontvang geen mensen aan huis. Dat betekent dat ik ergens naartoe moet. Stel het gaat om een uurtje coaching. Dan ben ik daar dus feitelijk dubbele tijd mee bezig: nette kleertjes aan, beetje make-up op, er naartoe. Coachen. Rekening betalen van de locatie, en weer naar huis, nette kleertjes uit en afschmincken. Daarbij komt dat ik live coachen fantastisch vindt en dat het me toch veel meer energie kost. Mijn investering voor een uurtje coachen buitenshuis is dus veel groter.
Dag Véronique,
Wat een fantastisch blogartikel! Wel wat pittig maar het past bij je titel van kick ass coach. Ik deel je algemene idee van diensten en pakketten tariferen aan vaste tarieven in functie van de waarde van de dienst en niet in functie van de aard van de consument. Ik ben dating coach in België en bezielster van Singles Academy. Ik prijs mijn coaching programma aan hetzelfde tarief ongeacht of dat via Skype is of live, of dat iemand heel veel of weinig middelen heeft. Een argument dat je nog kan toevoegen is dat het effect van begeleiding ook samenhangt met de vraag of je tarief voldoende hoog is. Als tarieven te laag zijn, neemt iemand de investering minder serieus en is de transformatie en de impact van coaching minder groot. Ik heb dit zelf kunnen vaststellen toen ik de overgang maakte van relatief goedkope losse sessies naar een light programma om tenslotte een intensief, high-end programma aan te bieden. Ik merk wel dat particulieren coaching vaak nog als duur zien terwijl ze wel €750 op tafel leggen voor een iPhone, €200 voor een Caroline Biss jurk, €1500 voor een luilekkerweek aan de Costa Brava… Dan is het aan ons coaches de challenge om de waarde van onze dienstverlening kristalhelder uit te leggen. Voor de leeslustigen onder jullie: ik heb zelf onlangs ook een blogartikel geschreven over tarifering van coaching (5 redenen om niet te investeren in een coach’). Hier is de link: http://www.singlesacademy.be/blog.html
Hartelijke groeten,
Als ik via skype gecoacht word heb ik toch niets te maken met jouw overhead? Ik begrijp dat je kennis hetzelfde is. Ik weet dat je gastvrijheid echt super is. En je zit in een heel mooi kantoor, met mooie trainingsruimte. Dan is het mijn keus dat ik voor jou live meer zou willen betalen dan via skype. De rest snap ik, vind ik logisch. En btw’korting’? Houd op! Is bij mij vloeken in de kerk.
Mijn tarief heeft toch niets te maken met mijn kosten/overhead? Dat zou nml betekenen dat als ik een kantoor aan de Prinsengracht zou huren mijn coachtarief omhoog gaat. Omdat mijn kosten hoger zijn. Zo werkt het niet. Je betaalt wat ik waard ben, mijn kosten zijn mijn ‘probleem’. Die verreken ik niet in mijn tarief. Die verdien ik terug door meer sessies te doen, niet door mijn prijs te verhogen.