Laatst had ik een gesprek met een klant. Helemaal trots was hij op zijn ebook, dat er ook geweldig goed uitzag. Ik vroeg hem alleen of hij sinds ons laatste gesprek soms van ideale klant gewisseld was, waarop hij me wat verbaasd aankeek. ‘Hoezo?’, vroeg hij me. ‘Nou, omdat ik denk dat deze weliswaar geweldige tips niet enorm tot de verbeelding spreken bij je ideale klant’. Hij keek nog verbaasder. ‘Hoe kun je dat nu zeggen, dat is dé oplossing voor het probleem van mijn ideale klant’. Als hij eerst maar beter gaat slapen dan verdwijnen al zijn problemen als sneeuw voor de zon. Yep, dat weet ik ook wel. En dat begrijp ik ook wel. Maar dat ziet je klant niet! En hier ligt echt een kapitaal leermoment, ik zal het met je delen.
3 tips om je innerlijk kind te knuffelen
Stel de pijnen van je klant zijn; zich onzeker voelen, zich niet gezien of gehoord voelen, zich steeds wegcijferen in relaties en altijd het idee hebben niet goed genoeg te zijn. Kan natuurlijk heel goed zijn dat deze persoon in haar jeugd letterlijk en figuurlijk niet gezien is en dat daar deze pijn vandaan komt. Het extra knuffelen en omhelzen van haar innerlijke kind zouden er wel eens voor kunnen zorgen dat ze van zichzelf gaat houden en daarmee niet langer afhankelijk is van wat een ander van haar vindt en denkt. Let op, is maar een voorbeeld hé van deze polderpsycholoog ????
Maar goed, stel dat dit zou werken. Dat jouw visie is dat deze klant voor 90% van haar klachten zal genezen als ze eerst dat innerlijk kind maar omarmt. Echt jouw overtuiging, is de beste remedie. Dan kan je eerste gedachte zijn; ik ga dus een ebook schrijven waarin ik haar tips geef om dat innerlijk kind eens vreselijk te erkennen en zich geliefd te laten voelen. Prima. Echter…………. Jouw klant zoekt op woorden als ‘voel me niet gewaardeerd’, ‘onzekerheid’ etc. Dat is op dit moment zijn/haar belevingswereld. Hier ligt de concrete pijn. Als ze dan met deze Google search op jouw website komt en ze komt dat innerlijk kind verhaal tegen, hoe goed gefundeerd ook, dan klikt het niet echt lekker. Ze verwacht 3 tips om met haar onzekerheid om te gaan en wat krijgt ze; knuffeladvies met een kind waarvan ze denkt ‘welk kind?’ Voel je wat ik bedoel?
Sell them what they want and give them what they need
Waar het over gaat is dat JIJ weet dat dat innerlijke kind de oplossing is. Maar jouw klant die van niets weet, zo onzeker als wat is vraagt zich af of je daar zwanger voor moet zijn ofzo? En ik weet het, je lacht vast vanwege de dramatiek van het voorbeeld maar test het maar eens in het echt. Belangrijk is dat je de persoon verkoopt wat hij/zij nodig heeft: ‘ik ga je leren om te dealen met je onzekerheid zodat je je in iedere situatie veilig en zeker voelt’. Waarop hij/zij denkt ‘yes, doe mij dat! In 3-voud en gisteren’. Waar je vervolgens mee aan de slag gaat is dat knuffelen van dat innerlijk kind (Ik geloof niet dat ik deze woorden in mijn hele leven al zo vaak gebruikt heb. Had ik niet verwacht ook ???? ) Als jij haar belooft dat ze zich zeker zal voelen, ze heeft vertrouwen in jou, dan gaat ze mee in je methodiek. Zelfs ik heb al meerdere keren een goed gesprek met mijn mini-me gehad. Niet omdat ik ’s morgens wakker werd en dacht ‘het wordt tijd voor mijn innerlijk kind’ maar omdat ik vertrouwen had in de therapeute die me destijds van een aantal blokkades afhielp en dat dus gewoon deed.
Terug naar het voorbeeld van mijn klant. Hij helpt mensen die net niet komen waar ze willen zijn. Die zich slecht kunnen concentreren en eigenlijk net dat beetje te kort komen om echt optimaal te kunnen presteren. Die persoon typt op google ‘concentratie problemen’ in en verwacht daar dus mee geholpen te worden. Dat hij zijn slaapomgeving aan zou moeten passen omdat slaap de beste manier is om zijn concentratieproblemen te verhelpen, daar begrijpt je bezoeker in deze fase niets van. Hij slaapt prima (in zijn beleving) daar zit de pijn niet. En dus vraagt die persoon het ebook niet aan. Deelde de website daar nu 3 tips om beter te focussen, dan had hij wel met liefde naam en e-mailadres achtergelaten want op dit moment denkt hij nog steeds dat daar het probleem en dus de oplossing ligt. Snap je?
Wij zien het al, onze klant is er alleen nog niet klaar voor
Soms voel ik me net mijn huisarts. Die luistert naar mijn verhaal en voordat ik uitgesproken ben heeft hij al een recept geschreven. Die heeft aan een paar woorden en een goede observatie genoeg. Dat heb ik ook met mijn klanten en waarschijnlijk herken jij dit ook. Als ik een klant zie dan weet ik soms al waar de schoen wringt. Dan komt het aan op even je mond dicht houden, vertrouwen en de ander de tijd geven om het pad te lopen, het proces door te gaan. Tot ze na een paar weken coaching zeggen ‘ik had dat en dat…………..’ of ‘ik zou eigenlijk…………’ en dat is dan vaak de hamer op de kop. Had ik dat vooraf gesteld dan waren er hakken in het zand gegaan en een hoop weerstand ontstaan. En minstens onbegrip. Terwijl het nu vaak gewoon vanzelf wordt geconcludeerd.
Dus dat jij het weet/ziet wil nog niet zeggen dat je klanten het al hoeven te weten. Net als dat met je kinderen soms niet de verstandigste manier is ????
Ben heel benieuwd hoe jij er in staat? Bied jij ook de oplossing die voor jouw klant echt duidelijk is of moet hij bijna een mindf*ck ondergaan om te voelen dat wat jij voor hem/haar hebt ook naadloos aansluit bij de pijn en het verlangen. Snap je dat dat conversie technisch niet de handigste actie is, hoe duidelijk het voor JOU ook is. Het gaat niet om jou! Wil je het hieronder met me delen?
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.