Deze week had ik een paniekmail in mijn mailbox; ‘iedereen schrijft zich uit van mijn lijst, wat moet ik nou doen?’. Een situatie die ik heel goed herken en ook de paniek kan ik me nog heel goed herinneren. We worden, terecht, opgevoed met de uitspraak ‘the money is in the list’ dus als je een berg uitschrijvers constateert, zie je datzelfde geld het raam uitvliegen. Kan ik me voorstellen dat je daar niet helemaal rustig van wordt. In dit artikel geef ik je aan waarom ik mijn uitschrijvers liefdevol gedagzwaai en hoe jij dat ook kunt leren.
Neem het niet persoonlijk
Zoals zo vaak als het gaat om panieksituaties binnen je praktijk, ligt de oorzaak in het feit dat we het ons persoonlijk aantrekken. Ik heb me vanmorgen van 3 nieuwsbrieven afgemeld. En weet je, ik weet eigenlijk niet eens van wie ze waren. Dus had ik daarbij de gedachte ‘ik vind jou stom dus ik meld me af?’. Allesbehalve dat, ik vond hooguit de content niet meer interessant of welke reden ik dan ook had, maar NIET omdat ik een persoonlijke mening over de afzender had. Zoals mijn coach Suzanne mij fijntjes ook vertelde ‘don’t be so arrogant, the world is not all about you’. En bedankt! Dus haal die alsjeblieft van je schouder af.
Abonnees zijn je informatie ‘ontgroeid’
Ik zie soms een aantal van mijn zeer trouwe klanten zich uitschrijven. En ook dat zie ik niet persoonlijk. Sterker nog, die zwaai ik uit en die krijgen nog een handkus na ook. Ik weet voor wie ik mijn blogs schrijf; dat zijn vooral beginnende ambitieuze coaches of therapeuten die wat overweldigd zijn door wat er allemaal op ze afkomt en die zich afvragen hoe ze nu die agenda volkrijgen nu ze er achter zijn gekomen dat een diploma aan de muur en een naamplaatje bij de voordeur niet voldoende blijken te zijn. Daar zijn al mijn onderwerpen/content op gericht. Mensen die al meerdere trajecten bij mij doorlopen hebben zijn deze fase voorbij. Die blijven soms nog wel hangen voor mij en mijn energie (de lieverds), maar de content is ze inmiddels wel bekend, die passen ze nu zelf ook dagelijks toe. Neem een onderwerp als dit blog; zij worden inmiddels net als ik al niet meer warm of koud van uitschrijvers. Snap je wat ik bedoel? En dat ik ze dus met liefde gedag zeg? Omdat ik dan dus mijn doel heb bereikt!! Ik wilde dat ze succesvol zouden worden, dat ze een volle agenda zouden krijgen, dat ze zouden weten wat ik weet en dat is inmiddels zo ver. Ik kijk zelf ook geen Sesamstraat meer, dat ben ik ontgroeid. En dus ontgroeien zij ook mijn informatie. En ik kan maar voor één type klant bloggen, dus schrijven zij zich uit. Is toch precies waar het om begonnen is? Dus geen punt van maken.
We zijn geen match
Je kunt het je haast niet voorstellen, maar met een groot deel van de coaches en therapeuten ben ik geen match ☺ Die downloaden mijn weggever, kunnen nog wel iets met mijn kennis maar met mij als mens of mijn persoonlijkheid kunnen ze helemaal niets. En dat is oké, ik kan er ook maar een beperkt aantal helpen. Ook dat zie ik dus niet als een persoonlijke aanval of iets waarvoor ik zelf in therapie moet, dit is de constatering van een feit. Zij leuk en ik leuk maar samen niet optimaal. Geen probleem toch? Maak er dan ook geen probleem van. Dat zijn dus niet mijn ideale klanten, wij gaan niet het beste in elkaar naar boven halen. Heel veel succes en ik hoop oprecht dat je iemand vindt die beter bij je past en dat die jou succesvol maakt. Want dat gun ik je. Punt. Weg met het emotionele drama dat er niet is!
Je moet ook voor jezelf zorgen, ook in je nieuwsbrief
Ik weet het, het gaat allemaal om geven en kennis delen. En als iemand dat graag doet dan ben ik dat wel. Mensen trainen, jouw helpen met wat ik weet, heerlijk. Alleen, als je alleen maar geeft dan gaat het ook niet goed. Een keer moet je ook wat vragen, je moet ook de balans er in houden. Dus ééns in de zoveel tijd dan deel ik geen content, dan vraag ik mensen om naar mijn event te komen, zich op te geven voor mijn opleiding of workshop. En als je altijd deelt, dan mag dat ook. En ja, ook dat is dan een mail waarvan ik van tevoren weet dat ik meer uitschrijvers dan normaal zal hebben. En weet je, dat is ook prima (eigenlijk is alles dus oké, maar dat is nu juist de boodschap die ik wil delen ☺ ). Maar ik kan niet van de lucht leven en ik heb ook een hypotheek te betalen. Als ik alleen maar mag geven en niet terug mag vragen, dan houd Je zaak voor Elkaar een keer op te bestaan en zijn er helemaal geen tips meer om te ontvangen. Tuurlijk, het moet in verhouding (80% geven, 20% vragen) maar die 20% is jouw ruimte. Die moet je voor jezelf ook gewoon willen vragen. Dat er juist dan mensen afhaken, dat is hun probleem. De nieuwsbrieven die voor mij steeds waardevolle content bevatten, dan vind ik het niet meer dan logisch dat er ook af en toe een aanbieding in staat. Er wordt door iedereen ‘balans’ gepromoot, dit is ook balans! Dus gewoon doen! Een collega van mij heb ik ooit horen zeggen ‘ik mail ze net zo lang tot ze zich inschrijven voor mijn workshop of uitschrijven voor mijn nieuwsbrief’. Dat is ook een manier om er naar te kijken waar ik me prima in kan vinden!
Als ze zich NIET uitschrijven heb je een waardeloze lijst
Ik bekijk het graag van de andere kant en daarmee gooi ik er maar weer even een statement in. Die mij weer uitschrijvers op gaat leveren en dat is geen probleem ☺ . Als je NOOIT uitschrijvers hebt dan heb je een waardeloze lijst. Dan worden je nieuwsbrieven niet gelezen, ze deleten hem uit hun mailbox en daarom op basis van de inhoud geen behoefte voelen om zich uit te schrijven. Of het zijn mensen die geen persoonlijke groei doormaken en daarom niet na verloop van tijd jouw lijst ‘ontgroeit’ zijn. Beiden wil je niet hebben toch? Je bent ook niet meer vriend of vriendin met iedereen van de kleuterschool toch? En niet iedereen die jou ontmoet vindt jou toch leuk? Dan kan het niet zijn dat als ze écht goed lezen dat iedere inschrijver helemaal weg van je is. Tenzij je lekker grijs en algemeen praat. Niet provoceert of vooral niet heel duidelijk voor je mening gaat staan. Dan is het vooral een veilige lijst van een grijze muis met als abonnees andere grijze muizen. En dat is ook helemaal goed, tenzij je jeuk krijgt van de gedachte dat je nu onder de categorie ‘grijze muizen’ geschaard wordt, wat bij mij zo zou zijn. Ik ben van alles, maar niet grijs. Niet één van de 50 tinten☺
Als je écht laat zien wie je bent en waar je voor staat is een uitschrijving van 2.5% per nieuwsbrief heel normaal.
Ik gaf laatst aan dat ik op een nieuwsbrief 115 uitschrijvingen had. Waarop één van mijn klanten wit wegtrok en ze zei dat ze dan na 2 nieuwsbrieven niemand meer over zou hebben. Haha, toen moest ik wel even lachen. Het gaat niet om aantallen, het gaat om percentages. En wat ik om me heen hoor en bij mezelf constateer is dat het gemiddeld om 2.5% per nieuwsbrief gaat. Dat aantal is hoger als ik net een weggever gepromoot heb en daar veel inschrijvers van gekomen zijn. Dat zijn de mensen die vooral komen voor je gratis ding en na de eerste nieuwsbrief denken ‘maar dat was niet de bedoeling’ en op de unsubscribe knop drukken. En dat is dus ook geen probleem, gewoon een feit. Om die reden niet met je weggever stoppen! Nu niet daar weer een probleem van maken nu we die mailuitschrijvers hebben getackled☺
Dat percentage is ook hoger als ik een ouderwetse ‘Veronique mail’ stuur. Eentje waarin ik niet alleen kennis deel, zoals deze, maar waar ik dan ook nog zeg maar ‘emotioneel verbonden’ ben met het onderwerp al schrijvend tegen wat heilige huisjes schop en mensen illusies armer maak. En weet je, dat is ook prima. Dat is juist goed. Hoe meer krachtig je voor je mening en visie uitkomt, hoe hoger het percentage uitschrijvers en hoe trouwer degenen die blijven. Die houden JUIST van je omdat je niet grijs bent. Ik maak daar wel eens grapjes over met mijn vriendin Maartje Koper, die dan aangeeft dat zich weer x mensen hebben uitgeschreven. Waarop ik dan zeg als dat aantal niet zo hoog is ‘je was minder jezelf dit keer zeker?’. En dat is zoals het is. Je fans houden van je zoals je bent, juist om wie je bent. Dan kan het niet uitgesproken genoeg zijn. Jezelf zijn in je eigen bedrijf, anders creëer je voor jezelf een slecht betaalde baan. Toch?
Uitschrijvers maken ruimte voor nieuwe fans, voor de juiste energie
Ik krijg nav mijn nieuwsbrieven regelmatig juichmails, echt zo fijn! Dat je door simpelweg een stukje te tikken, waarde te geven als jezelf, je andere mensen dus kunt inspireren en verder kunt helpen. Hoe gaaf is dat? En wat daarbij hoort is dat je ook minder positieve feedback ontvangt. Dat ik het verkeerd zie, te grof ben, te direct en meer ongevraagd advies. En dat mag ook, alleen kan ik er niets mee en doe ik er ook niets mee. Die mensen zijn dus niet mijn ‘ tribe’ en als ze zichzelf niet uitschrijven doe ik het voor ze. Zo hou ik de energie in mijn maillijst zuiver en kan ik mezelf volledig geven als ik start met schrijven. Zo fijn! En zij maken plaats voor de mensen die beter bij me passen. Dus ook die kus ik liefdevol gedag.
Dus, na vandaag nooit meer in de paniekkramp om je uitschrijvers. Eerder door het gebrek er aan. Extra les is natuurlijk wel dat dit betekent dat je ook iedere dag, week, maand moet werken aan het vergroten van je lijst. Zodat die 2.5% of meer ook weer minimaal wordt aangevuld. Met je ideale klanten! Enneh, van mij een dikke dank je wel dat je tot hier gelezen hebt. Want ik kus de uitschrijvers liefdevol gedag, van de ‘blijvers’ hou ik nog meer. Ik hoop dus oprecht dat ik weer van waarde voor je heb kunnen zijn.
Ben heel benieuwd wat dit bericht met je doet? Kun je het nu ook liefdevol loslaten? Wil je het hieronder met me delen?
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Hoi Veronique,
Ik heb tot eind gelezen, zelfs je workshop stukje helemaal. Waarom vraag je je misschien af? Omdat jouw schrijfwijze zo lekker leest, alsof ik je hoor praten, bij je op de bank zit zeg maar! Dus ik geniet dubbelop van jou “nieuwsbrief” die geen “nieuwsbrief” mag heten. Ook dat is elke keer een eye-opener, hoe noemt Veronique vandaag haar mail? Maar even terug naar dubbelop, ik krijg of waardevolle tips, of een liefdevolle kick ass, of een eye-opener zoals hier en bovenop alles heb ik niet het gevoel aan het “werk”te zijn maar geef je mij energie en lees ik jou het liefst onder mijn dekentje 😉
O ja, en die 2,5% mogen van mij ook liefdevol door wanneer zij zover zijn.
Dikke knuff
Heerlijk ben je toch ???? Knuf terug
Lieve Veronique , wat heb ik genoten van dit te lezen! Bij elke paragraaf kwam er meer ruimte en rust in mijn lijf! Ik was tot ik Maartje leerde kennen een grijze muis, nu niet meer! Waar ik vroeger van ging lopen vind ik nu super tof en bevrijdend! Veel vrienden waarderen die nieuwe Anne niet en dan heb ik de keuze , terug naar de brave onderdanige energie van vroeger of vooruit en in mijn kracht gaan staan! Als ik jou lees geeft me dat telkens een enorme boost om te gaan staan voor wie ik werkelijk ben! Daarvoor dank ik je hartelijk! Dus nu geen krampachtig gedoe meer, ik zwaai ze uit met een handkus na! Ik hou van je eerlijke schrijfstijl ,je humor, je zachte kracht en vooral om WIE JIJ BENT! Véél succes bij alles wat je onderneemt!
Jeetje Anne wat een bijzonder verhaal. Weet dat ik ook 44 jaar ver- en beoordeeld ben op mijn ‘niet aangepast’ zijn. En nu is het mijn grootste kracht, juist de reden waarom mensen komen en blijven. Je hebt alleen toestemming van jezelf nodig, van niemand anders! Succes!
Lekker Veronique, ja ik ken je standpunt en weet je … elke keer als ik een uitschrijver heb, plop jij in mijn aandacht????. Heb inderdaad het gevoel van “Prima en bedankt”. Dank voor je imput.
Harte groet Marion
En jij ook bedankt ????
Hoi véronique,
Deze mail kwam precies op het goede moment. Net nadat iemand en mail aan me had gestuurd en aangaf niet langer mijn mails wilde ontvangen maar dat er iets mislukte met uitschrijven of ik het even wilde fixen. Ik voelde er een klein beetje iets bij en toen las ik jouw mail waardoor ik het weer allemaal in het juiste perspectief kan zien.
Super! En zorg er voor dat je zoveel abonnees krijgt dat die ene echt geen zeer meer doet! Succes!
Lieve Veronique wat een helder betoog
Ik ga voor die 2,5 procent want ik wil heel graag mijn eigen pad bepalen ipv iedereen het naar het In maken en mezelf en dus uiteindelijk mijn business kwijt raken
Top en weer bedankt ????
He die Yvonne, heel goed dat is waar het om draait. 80% van de keuzes wordt gemaakt om wie JIJ bent, maak daar gebruik van door gewoon heerlijk je zelf te zijn! Succes!
Wat een heerlijke nieuwsbrief weer. Zo fijn om te lezen.
Voor mij ook een herkenbaar onderwerp. Ik kan het doortrekken naar hoe mensen soms op mij kunnen reageren,
metname mijn blogs. We evalueren onszelf door een ander te bekritiseren. Helemaal oke. Dat doen we allemaal.
Ja, dat is precies zoals het is!
Lieve Veronique,
Dankjewel voor weer een mooi en inspirerend blog! Ik reageer nooit maar lees ze met plezier. Nu ik zelf 1250 volgers op Facebook heb maar nog geen nieuwsbrief (ik weet het..!) weet ik toch al hoe fijn het is om een reactie te krijgen. Dus daarom vandaag voor jou:
dankjewel voor je energie en het delen van je kennis! Ik mag het dan niet altijd meteen in de praktijk brengen, maar mijn pad wordt er wel door gevormd. Dus: DANKJEWEL!! <3
Veel liefs, Joanne Aurelia
Oh Joanne, wat een gave reactie! Zo bijzonder als je zoveel mensen mag inspireren en dan ook nog dit soort berichten krijgen. Yes! Maarreh, over die nieuwsbrief moeten we het toch eens hebben 🙂 En niets menselijks is mij vreemd, het is gewoon heel leuk om response te krijgen dus dank je wel!
Als nog niet ondernemer kijk en lees ik al bijna een jaar mee. Boeiende materie, verhelderend, positief en super uplifting energie!! Ik gebruik je input in mijn dagelijks leven. ‘Voor dagelijks gebruik.’ Net als vroeger een lepel levertraan (hoewel dat voor mijn tijd was).
‘Voor dagelijks gebruik, die hou ik er in! En gelukkig ben ik ook niet van de levertraan generatie ???? Dank je wel voor de positieve feedback. Ik lift jou omhoog en jij met jouw woorden mij weer. Dat is een mooie energie! Dank!
Dank je wel, lieve Veronique. Super interessant en waardevol. Laatste zetje o van me nieuwsbrief fobie af te komen.
Een kus voor jou voor het delen van deze waardevolle informatie.
Gewoon gaan doen Miranda, echt. Al jouw waardevolle kennis niet voor je houden maar gaan delen met de rest van de wereld! Zoals ik met jou doe kun jij zo van waarde zijn voor anderen. Zo msken we met elkaar de wereld mooier. Go!
Ik krijg de neiging om mijn volgende nieuwsbrief met als onderwerp UITSCHRIJVEN? GRAAG! te maken. Dat ze zich zeker mogen uitschrijven als er geen match is etc. :-). met de kenmerken van mijn doelgroep en als ze zich niet erin herkennen dat ze zich mogen uitschrijven.
Zo’n 40% leest mijn nieuwsbrief, ik was er al trots op. Aan die 60% heb ik natuurlijk niets. De vraag is natuurlijk of ze deze nieuwsbrief met UITSCHRIJVEN? GRAAG! dan wèl lezen… 😉
tja… zoals altijd hebt je weer een punt! 🙂
Veel liefs, Susanne
Joehoe, that’s the spirit Susanne!! 🙂
kdosksgnhsrjmsasd http://jezaakvoorelkaar.nl