Laatst had ik een gesprek met één van mijn coachees. Ze had wat moeite met het opbouwen van een praktijk. En daar had ze een aantal redenen voor. Ze deed eigenlijk weinig consistent aan marketing, had niet echt een ideale klant, wist zelf niet goed wát ze nu eigenlijk verkocht/ als resultaat bracht bij haar klanten. Er zat weinig structuur in wat ze deed en in haar bedrijf. Dat zag ze zelf ook. Echter, de grootste reden waarom haar praktijk nog niet liep zoals ze hoopte was, in haar ogen, ‘omdat het in haar deel van het land ‘anders’ was’. De mensen, een praktijk opbouwen, de cultuur, het werkte daar niet zoals waar ik woon, gaf ze aan. En daarom was het voor haar moeilijker.
Heerlijk onderwerp voor een blog want dit is niet de eerste keer dat ik dit excuus hoor. Want dat is het écht, een excuus.
Waarom je woonplaats niet bepalend is voor je succes
Er zijn diverse redenen waarom je voor jezelf geen genoegen moet nemen met bovenstaande argument.
Als het zo zou zijn dat je alleen succesvol kunt worden in bepaalde delen van het land, dan hebben we een logistiek probleem in Nederland. Dan zou iedereen naar de ‘succesgebieden’ moeten verhuizen, die delen van Nederland waar het wél werkt. Is er een lijn te trekken in Nederland waar dingen dan wel of niet werken? En natuurlijk is dit onzin, maar ik wil je laten zien dat je echt voor jezelf niet akkoord moet gaan met dit excuus.
Neem niet aan voor waarheid wat ‘men’ om je heen vertelt. Een jaar of 10 geleden had ik een ander bedrijf en kwam ik in mijn woonplaats regelmatig in contact met collega’s. En dan was niet altijd een feestje; regelmatig geklaag hoe moeilijk het was, dat het lastig was en dat er geen klanten ‘hier’ te vinden waren. En dan stond ik er tussen en luisterde er met verbazing naar. Ik had namelijk met dezelfde expertise en nagenoeg dezelfde unieke klanten wél een bloeiende praktijk ‘hier’. Wat ik je er mee aan wil geven is dat wat iemand zegt over hoe het ergens ‘werkt’ nog niet wil zeggen dat dat werkelijk zo is. Vorm die mening vooral voor jezelf. En het geeft ook aan dat die grens tussen ‘hier’ en ‘daar waar het wel werkt’ dus niet te trekken is.
Wat eigenlijk de reden is dat ik dit blog schrijf is de vraag; waarom zou je alleen lokaal willen werken? Want met internet is de wereld je speelveld. Echt! Waarom zou je je praktijk willen beperken tot je dorp, stad of gemeente. Doe gek, provincie. Mijn klanten komen van Groningen tot aan Maastricht, van Apeldoorn tot aan Den Haag en inmiddels ook van over de landsgrenzen. En waarom zou dat voor jou niet lukken? Het is allemaal een kwestie van mindset.
Jouw marktgebied is groter dan je woonplaats of provincie.
Je bent dus helemaal niet ‘veroordeeld’ om zaken te doen in dat deel van het land waar je woont en waar het misschien wat lastiger is. Vooropgesteld dat dat al zo is 🙂 Het is sowieso verstandig om over je provinciegrens heen te denken. Want wie zegt dat jouw ideale klant in een straal van 40 kilometer om jou heen woont? En zijn dat er genoeg om een praktijk mee op te bouwen? Het vergroot dus enorm je markt- en daarmee je omzetpotentieel als je besluit om verder te denken en verder te kijken. Letterlijk en figuurlijk over je grenzen heen te gaan.
Komen mensen dan (nog) wel?
En ja, ik weet wat het eerste is dat je dan denkt; komen die dan helemaal naar mij? En mijn antwoord is dan ‘waarom niet?’. Ik ken mensen die een uur in de auto zitten voor hun tandarts, een specialist zelfs een kapper. Er zijn er genoeg die nog naar de garage gaan waar ze destijds zo goed geholpen waren, al wonen ze inmiddels 100 kilometer verder op. Toen het een aantal jaren geleden niet zo goed met mij ging, reed ik 4 keer per maand naar Bronkhorst (127 kilometer enkele reis) naar een dame waar ik het vertrouwen in had dat zij mij weer mijn zin in het leven terug zou geven. En dat een paar maanden achter elkaar………. En voor mijn eigen ondernemerscoach vlieg ik zelfs 27 uur enkele reis om van haar te mogen leren. Ik weet zeker dat jij ook iets of iemand hebt waarvoor je het de moeite waard vindt om voor in de auto te stappen en de reistijd voor lief neemt. Waar hé?
Wat is er voor nodig om mensen naar JOU toe te laten komen?
Allereerst, het is niet persé nodig dat mensen naar jou toe komen. Want met de onbegrensde mogelijkheden van het internet coach ik mensen al een paar maanden prima via Skype die ik nog nooit in het echt gezien heb. En dat gaat super en werkt zéér efficient. En ja, dat kan in jouw praktijk ook al denk je nu nog van niet 🙂 Dus dat neemt het eerste argument al weg dat ze ‘vast niet helemaal naar jou toe komen’.
Wat daarnaast nodig is is het opbouwen van je expertstatus. Want dat is waar mensen voor in de auto springen, waarvoor mensen bereid zin om te reizen. Zoals jij dat ook doet voor je favoriete kledingwinkel of coach. Die zijn goed, daar heb je vertrouwen in en dan is het de reis waard. En het enige wat we hoeven te doen is er voor zorgen dat jij die status ook bereikt. Dat mensen het er graag voor over hebben, zoals ik onlangs voor een training van slechts 1 dag naar de VS vloog.
Wat belangrijk is, is dat mensen om JOU naar jou willen. Ik wilde persé naar de dame in Bronkhorst, haar visie, haar mening en aanpak sprak me aan. Er zouden er genoeg in de buurt geweest zijn, maar ik wilde haar. Het is dus belangrijk om je kop boven het maaiveld uit te steken, je uit de ‘grijze massa’ te ontworstelen zodat het mensen geen fluit kan schelen hoe ver je woont, zelfs niet als hun buurvrouw dezelfde expertise heeft.
Je zult je zichtbaar moeten maken. Ja, je leest het goed. ZICHTBAAR. En ik weet het, van het woord alleen al krijgen er heel veel de kriebels. We werken liever in de coulissen, achter het toneel in plaats van op het podium. Met deze bescheidenheid, die in je privé leven prachtig is, ga je het in de praktijk niet redden. Ze moeten je weten te vinden, weten waar je voor staat en daarvoor zul je je letterlijk en figuurlijk moeten laten zien.
Je moet er zelf in geloven. Er vertrouwen in hebben. Weten dat ze niet onmiddelijk van heinde en ver bij je aan zullen kloppen maar dat als je nu maar gewoon blijft doen wat je moet doen, dan komt het goed. Ook als het er tijdelijk anders uit ziet. Want geloof me, dat moment gaat ook komen. En verdwijnt ook weer, dat is het goede nieuws. Succes zit voor een heel groot gedeelte écht tussen je oren!
Wat weerhoudt jou om je vleugels uit te slaan?
Dus woon je in een gedeelte van Nederland waar het lastig is, ik heb je net je excuus ontnomen 🙂 En dan heb ik verhuizen nog niet eens genoemd 🙂 Geintje natuurlijk. Maar zo kun je je bedrijf wel inrichten. Ik weet zeker dat als ik morgen naar de andere kant van het land verhuis ik geen Euro omzet verlies. Echt niet. Hoe zou dat voor jou zijn? Wat weerhoudt je er van om dit ook zo te gaan doen?
Hou hoe dan ook op om je woonplaats te gebruiken als een excuus voor het uitblijven van succes!
Succes!
Foto Flickr
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.