Soms ben ik gewoon verdrietig. Echt verdrietig. Alhoewel iemand het van de week gefrustreerd noemde ????. Ik kan het wel van de daken schreeuwen: 9 van de 10 keer heeft het aanpassen van je doelgroep, je aanbod of zelfs je website geen zin. Omdat het daar niet in zit. Het zit in jou, in wie je bent en wat je doet. En vooral wat je niet doet…………
‘Moet ik met een goedkoper aanbod komen?’
Dat is de vraag die ik deze week kreeg en ik vroeg haar waar de vraag vandaan kwam. ‘Ik heb nog geen klanten, ligt het aan het aanbod?’ Ik vroeg haar aan hoeveel mensen ze haar traject had aangeboden. ‘Ja, eigenlijk aan niemand’ was het antwoord. Dan is het toch ook niet gek dat er niemand heeft gekocht?
‘Met hoeveel mensen heb je concreet contact gehad, met hoeveel potentiële klanten heb je een gesprek gevoerd dat tot een aanbod had kunnen leiden?’ vroeg ik haar vervolgens. Dat waren er maar een handjevol. En dat is statistisch gezien niet voldoende om er een klant uit te halen.
Ze had dus geen aanbod- of prijsprobleem maar een leads/potentiële klanten probleem. Een nieuw aanbod maken zou dat probleem niet oplossen, dat is slechts het verbloemen van het echte probleem. En over het algemeen wordt het resultaat daar niet beter van ????.
Een nieuwe doelgroep zorgt niet automatisch voor meer klanten
Zo zag ik onlangs een oud klant haar nieuwe website lanceren. En alles wat we samen hadden opgebouwd was er weer afgehaald. Een hele nieuwe en ongelooflijk brede doelgroep neergezet. Er werd weer in wolkentaal gesproken, het barstte van de methodieken en niet één van de formats die ik haar had gegeven was aangehouden. Ik kon wel huilen. En ik wist ook waar het vandaan kwam: te weinig klanten.
Ik ben businesscoach, ik weet hoe het werkt. Ik heb al honderden praktijken succesvol gemaakt, voor volle agenda’s gezorgd. Ik weet uit eigen ervaring ook hoe eng het soms is om dat format te volgen. Om dingen los te laten en in het diepe te springen. Erop te vertrouwen dat het goed komt, al zie ik het nu nog niet. Alleen…… ik moet er wel mee aan de slag gaan.
Het fundament kan nog zo super staan, daarna komt het aan op het doen. Het uitvoeren van je IPA’s, het in actie komen en blijven. Ondanks tegenslagen, ondanks dat het soms even zoeken is. En daar zie ik het fout gaan.
‘Bedrijven stoppen niet, mensen stoppen’
Ik kan in 80% van de gevallen in 2 seconden achterhalen waarom iemand geen klanten heeft. Omdat er veel te weinig actie is ondernomen, omdat het bereik te klein is, omdat het aanbod niet vaak genoeg herhaald wordt. Omdat er een onduidelijke boodschap verspreid wordt en ook nog niet consistent genoeg. En dat zijn nog maar een paar punten. Duidelijk is dus dat het op het punt van ‘doen’ tekortschiet.
Dit alles resulteert in een tekort aan klanten en te weinig omzet/inkomen. En dat iemand dan iets wil veranderen, dat begrijp ik. Echter, als het probleem bij JOU ligt, breng daar dan verandering in aan. Het omgooien van je website, doelgroep en aanbod heeft dan geen zin. Een nieuwe zwembroek kopen, leert je niet om beter te zwemmen.
Met een nieuwe klant en een nieuw aanbod, maar een oude manier van werken is het uiteindelijke resultaat hetzelfde. Als ik dan zie dat er in een nieuwe website is geïnvesteerd en er weken nagedacht is over een aanbod waarvan ik zie dat er NIEMAND ’s morgens opstaat met het innige verlangen naar dat wat er op de website wordt aangeboden, dan vind ik het zo zonde van alle tijd, energie en geld. En uiteindelijk stopt de ondernemer wegens gebrek aan succes, niet het bedrijf!
Je neemt jezelf altijd mee
Als je in een nieuwe relatie exact hetzelfde gedrag meeneemt als waarop je vorige samenzijn is stukgelopen, dan is de kans groot dat er weer hetzelfde gebeurt. Dan wordt het bijna voorspelbaar.
Zo is het ook in je bedrijf. Ik zie mensen soms bijna ‘spartelen’ omdat ze dingen niet fijn vinden die er bij het ondernemerschap komen kijken. Die proberen ze te ontwijken. Makkelijker te maken. En in plaats van één idee, één écht goed opgezet idee de kans te geven om te slagen en daar dan ook vol gas voor een periode van minimaal 6 maanden (let wel, een kind loopt net aan met 12 maanden ….) voor te gaan, proberen ze het toch nét weer even anders. Of het toch niet eenvoudiger kan. Of er niet een manier is om onder het ‘lastige stuk’ uit te komen of er omheen te kunnen. Dus gaan ze naar een volgende training, een nieuwe coach, weer een nieuw idee en dat patroon zie ik keer op keer herhaald worden. Zo eeuwig, eeuwig zonde.
Zelfleiderschap
Ondernemerschap en zelfleiderschap staan op dezelfde hoogte. Het fijne van het succes als ondernemer is dat je daar zelf verantwoordelijk voor bent. Het lastige is dat als het niet lukt, als het succes uitblijft, dat dat in nagenoeg alle gevallen ook bij jou als ondernemer ligt. En dat is pijnlijk. Dat doet zeer, dat is écht niet fijn #beentheredonethat.
Als je je echter in die situatie bevindt, dan kun je twee dingen doen: je hand in eigen boezem steken en beter worden in wat je doet (of moet doen) en voldoende acties ondernemen om aan je aantallen te komen. Of de benen nemen en op dezelfde manier (die bewezen niet werkt) te starten met weer een nieuw idee. Succesvol recept voor frustratie…
Ik heb een ongelooflijk dappere klant. (Overigens zijn al mijn klanten dapper! Want je moet het wel aandurven om te werken met een coach die altijd eerlijk en daarmee zelden aardig is.) Deze klant vreest bijna alles wat ik zeg en waar ik nu weer mee kom. Wat ze echter ook weet is dat wat ze voorheen deed, niet werkte. Dat ze dit allemaal ook nog eng vindt, maar dat het wel al vele malen beter gaat dan het ging. Dus dapper blijft ze mijn stappen volgen en in actie komen en ik durf er 100% mijn handen voor in het vuur te steken dat het goed komt. Maar halverwege draaien omdat het eng of lastig wordt, doet ze niet omdat ze weet dat het geen oplossing is! Want dan hoef je niet te beginnen want eng en lastig wordt het altijd wel een keer ????.
Herken je hier iets van jezelf in? Voel je dat je zelf ook nog wel eens ‘aan het spartelen’ bent? Je stiekem nog om je heen kijkt of iemand je toch geen ‘way out’ biedt waarmee je om je pijnlijke stukken heen kunt stappen? Zou je dat hieronder met me willen delen?
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Ja..herkenbaar…mn hart slaat over.
Ik ben net begonnen met mijn praktijk als kinesioloog. Na lange HBO studie eindelijk klaar en daar zit ik dan….en wat nu maar hoe / waarmee bereik ik mijn klanten. Ik weet het echt niet.
Beetje op facebook en getstart op LinkedIn waar ik niks van snap. Verder loop ik tegen goeie teksten aan en met mijn Dyslexie kost het zo veel tijd…om effe berichtje te maken.