Als het niet loopt in je praktijk is een te klein aanbod 9 van de 10 keer niet het probleem. Integendeel. Als je kijkt naar succesvolle ondernemers dan hebben ze heel vaak maar 1 of 2 producten en daar zijn ze dan succesvol mee geworden. Ik heb zelf in meer dan Euro 100.000 verdiend met slechts 2 producten. 2. Geen 12.
Ik zie in de praktijk vaak juist iets anders gebeuren bij mijn potentiële klanten; ik noem het zogenaamde ‘kantkloswebsites’. Je doet iets met coaching maar dat is een tikkie vaag omschreven. En ook nog eens voor de hele wereld bedoelt en het loopt dus ook geen storm. Een collega heeft laatst een workshop georganiseerd dus dan ga je dat ook maar eens proberen, hup als aanbod er bij.
Maarja, je bereik is te klein en je promotie voor deze workshop schiet nog een tikkie tekort (eigenlijk hoop je dat ze vanzelf komen……….) dus dat is ook geen daverend succes. Financieel wordt het inmiddels een beetje een probleem en je raakt ook gedesillusioneerd, je wilt gewoon mensen helpen.
Gelukkig kun je ook nog iets met Reiki, wat nu als we dat er bij zetten? Of, nu ook veel van je collega’s iets met Acces Bars doen, zet je dat ook onder een knop op je website. Dan moet er toch voor iemand iets bij zitten, dat moet toch gaan lopen?
Niets is echter minder waar en dit versta ik dus onder een kantkloswebsite; je hebt ook ooit eens op een kantkloscursus gezeten, wellicht dat daar nog een paar Euro mee te verdienen is. Het wordt een ratjetoe aan producten voor een wel hele diverse doelgroep.
Waar je dit vooral doet om méér inkomen te genereren, is het resultaat precies het tegenovergestelde. Je ideale klant raakt nog verder van je verwijderd, je boodschap nog meer onduidelijk, je focus nog meer verdeeld en de frustratie wordt nog groter. Resulterend in nog minder klanten……
Er is een goed boek en dat heet ‘One Thing’, je hoeft het niet te kopen. Het onderstreept exact bovenstaand verhaal dat het succes, zeker in eerste instantie, niet komt uit een zo breed mogelijk aanbod maar juist uit een zo smal mogelijk aantal producten en soms zelfs maar 1. Bijvoorbeeld Marie Forleo met B-school, de Vacuvin, Chris Luuken met de Hotelbon, om er maar een paar te noemen. Focus en een concreet aanbod, dat is de sleutel tot succes in eerste instantie.
Dus heb jij ook een aanbodpagina met daarop 14 verschillende producten en diensten en staat dan nog niet eens alles er op, dan raad ik je aan dat eens onder de loep te nemen. Ga concreet voor een ideale klant en stem je aanbod af op wat die persoon nodig heeft. En dat zijn nooit 12 verschillende dingen……….
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.