Is het jou wel eens gebeurd? Je hoort over een geweldig nieuw restaurant waar iedereen het over heeft. En wat doe je? Je boekt een tafel, gaat naar de kapper, doet je zondagse jurk aan en vol verwachting stap je die avond binnen in het restaurant dat zo ‘hot’ is. Om er vervolgens na ruim 2 uur toch wat gedesillusioneerd uit te lopen. Want het eten was prima, de bediening ook wel vriendelijk, maar om nu van een ‘wow-ervaring’ te spreken, nee. En dat gebeurt vaak. Dat de ervaring gemiddeld is. Niet fout maar ook niet supergoed. Gewoon ‘gewoon’ eigenlijk, niets minder en ook niets meer.
En het rare is dat klanten dat dus tegenwoordig bijna standaard verwachten. Dat ze tevreden zijn, maar niet dat beetje extra krijgen, niet die ultieme ervaring beleven. We nemen inmiddels al genoegen met ‘gewoon wel goed’.
Waarom zou je niet krijgen waar je voor betaald en zelfs iets extra? Waarom is het niet meer dan dat? De bedrijven die het écht goed doen zijn de bedrijven die loyale klanten en lovende kritieken hebben én houden. Het zijn de bedrijven die altijd overpresteren, keer op keer. En dat hoeft niet alleen bij grote bedrijven te zijn, dat kan ook juist bij jou in de praktijk als coach, als zelfstandige zonder personeel. Het is de kunst om de techniek van het ‘net dat beetje extra doen’ tot in detail te beheersen. Het resultaat? Het maakt je tot een klantmagneet!
In mijn praktijk als ondernemerscoach maakt mij niet uit of ik een klant voor een gratis sessie tegenover me heb of in een betaald consult zit. Ik geef altijd het beste van mijzelf aan degene die mij om hulp vraagt. Ongeacht of er na afloop wel of geen factuur gestuurd kan worden mogen ze me altijd achteraf nog hun vragen mailen om dingen verder te verduidelijken. Ik vind het in mijn rol als businesscoach belangrijk dat ik altijd net een beetje meer geef dan mensen verwachten als ze binnenkomen of Skype aanzetten; net een beetje meer tijd, net een beetje meer aandacht, net wat scherpere vragen en altijd oprechte interesse. Met je klant meedenken, zelfs als dat voor jou minder gunstig is. Ik zet alles in om iedere klant een ‘wow’ gevoel te bezorgen als ze hier de deur uit gaan of Skype uitschakelen. En weet je, als jij dat bij jou klanten ook doet, dan kun je niet anders dan verwachten dat ze over hun ervaring met jou gaan praten met anderen. Zoals ze ook een goed restaurant aanbevelen of een film die ze hebben gezien.
Werkt dat dan? En of!!! De meeste van mijn klanten komen via via of via een aanbeveling op Social Media. Omdat ik vast hou aan het gezegde “Je werkelijke waarde wordt bepaald door hoeveel meer je geeft in waarde dan je berekent op je factuur” En mijn doelstelling is om daarin onbetaalbaar te worden.
En jij? Hoe ga jij hier mee om? Wat is jouw overwaarde? Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring, hoe ga jij hier mee om in jouw praktijk? Wil je dat hieronder met me delen? Ik hoor het graag!
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.