Ik ben dol op zakelijk Facebook. Ik koester mijn pagina want ik haal een groot deel van mijn omzet via dit medium binnen. Naast ‘mijn giechel laten zien’ (lees; niet achter mijn laptop blijven zitten!) is het voor mij echt een zeer belangrijk marketinginstrument. En dat heeft een aantal redenen en die deel ik vandaag met je in dit blog. Dit naar aanleiding van het feit dat ik deze week iemand sprak die ruim 5.000 ‘vind ik leuks’ op haar pagina heeft en een omzet van nog geen Euro 500 per maand. En zij is niet de enige, zo zie ik er veel meer. En dat is dus een tikkie zonde van de tijd; wat ze er doen levert dus nog niet echt wat op. Om niet te zeggen levert écht niets op. Dus ben jij nog een hoop tijd kwijt met je pagina en rinkelt je kassa nog niet in hetzelfde ritme mee, lees dan dit blog waarin ik een aantal van mijn gouden tips met je deel en de fouten bespreek die ik gemaakt zie worden.
Het gaat om échte fans
Het gaat niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit! Ik nodig nagenoeg nooit iemand uit om mijn pagina te liken. Ja, dat lees je goed! De eerste 100 zijn wel op uitnodiging gegaan omdat ik zelf een beetje triest werd van dat nummer dat in het begin maar niet omhoog ging. En ik me ook realiseerde dat het natuurlijk niet echt betrouwbaar overkwam voor een bezoeker als mijn pagina maar liefst 25 hele volgers had. Dus daar moest ik wat mee en daarom heb ik vrienden en bekenden gevraagd (dringend gevraagd) om mijn ego te redden en even op die knop te drukken. Tot aan vriendinnen van mijn dochter aan toe, als het er eerst maar meer dan 100 waren. En daar is het qua uitnodigingen nagenoeg bij gebleven. En waarom? Wat heb ik aan die mensen die ik uitnodig en die min of meer uit beleefdheid een like geven? Zijn dat fans? Gaan dat klanten worden? Zijn dat echt mijn ideale klanten, de mensen die lezen wat ik toch bijna dagelijks met liefde en energie deel? Tuurlijk niet! En wat krijg je dan; een pagina met 5.000 vind ik leuks (wat wel heel cool is en zeker ook mijn wens!) en dan gemiddeld 10 ‘vind ik leuks’ op je berichten, nagenoeg geen reacties en al helemaal geen conversie. Omdat ze niet echt geïnteresseerd zijn in wat je doet. Want anders hadden ze die pagina toch zelf al wel een like gegeven?
Dus
tip 1:
zorg dat je zulke gave dingen deelt dat mensen niet kunnen wachten om jou een like te geven maar ga niet voor ‘beleefdheidsacties’!
Fans zorgen voor conversie
Ik deel veel en vaak waardevol op mijn Facebookpagina. En dat maakt dat mensen me leren kennen, mijn visie leren kennen en kennis maken met mijn expertise. En van daaruit komt vroeger of later (de ene wat vroeger en de andere wat later) dan een berichtje; ‘ja, ik volg je al een tijdje op Facebook en nu vroeg ik me af of je mij kan helpen’. En dat is waarom ik ook een zakelijke Facebookpagina heb; dat is mijn marketingmachine. En die zet je in om………… geld te verdienen! Dus als er wel een hoop gebeurd, maar de bankrekening blijft een beetje leeg, dan ben je dus een slecht betaalde entertainer. Dat geeft mij een beetje een Call TV gevoel. Hierover bij de volgende tip meer.
Tip 2:
Hou je conversie in de gaten; gaat er naar aanleiding van al die tijd en energie ook af en toe een factuur de deur uit of zit er omzettechnisch weinig beweging in? Zorg dat je je statistieken bekijkt en mochten die nu niet aangeven wat jij graag wilt zien, ga dan iets anders doen! Want de definitie van waanzin is hetzelfde blijven doen en een ander resultaat verwachten. En een andere definitie is als ondernemer dingen doen zonder te kijken wat ze opleveren. Dus conversie en statistieken!
Ga de boel niet zitten entertainen
Tuurlijk, ik hou ook van humor en ja, ik heb ook een niet serieuze kant. Dus af en toe gooi ik er ook wel eens iets grappigs op. Maar 95% wat ik deel is informatie waar mijn doelgroep wat aan heeft; tips, adviezen, voorbeelden uit de praktijk. Die mij of mijn klanten juist geld op hebben geleverd of hebben gekost. En daar kunnen zij dan weer hun voordeel mee doen. Dat is waardevolle content. Wat ik echter vaak zie zijn de eeuwig gedeelde quotes (ik schreef al eerder een blog over ‘quoteterroristen’ klik deze ook echt even aan! ). Hartstikke schattig en ik ben ook gek op quotes, maar wie ben jij dan? Wat is je expertise, wat is jouw visie? Hoe maken we kennis met jou als je dagelijks alleen maar de uitspraken van een ander deelt. En ja, daar krijg je dan veel likes op maar die mensen gaan natuurlijk nooit klant bij je worden. Die vinden de uitspraken van iemand anders leuk, die hebben een inspiratiemomentje, maar niemand gaat na 6 quotes (die iedereen die iets met zelfontwikkeling doet) jou bellen voor een VIP dag of een traject. En dat is dus eeuwig zonde!
En in dat rijtje schaar ik dus ook wekelijkse posts met een ‘feelgood’ liedje, orakelkaarten of motivational video’s. En nee, niet verkeerd lezen! Tuurlijk mag je deze dingen best af en toe tussendoor delen, hartstikke leuk en ook de afwisseling. Maar stel je voor dat iemand iedere keer alleen dit soort dingen plaatst. Dan weet je wat zijn of haar muziekkeuze is maar je mist het allerbelangrijkste waarom mensen contact met je zoeken om klant te worden; the ‘know, like and trust’ factor! Want mensen doen zaken met mensen die ze leuk vinden, die ze kennen en die ze vertrouwen’ en als je alleen maar dit soort generieke dingen plaatst, wat is dan je expertise? En wie ben jij dan, behalve heel erg gemotiveerd door die filmpjes J Wie ben jij als mens, wat doet jou tikken, wat zie jij wat hoor jij, wat doe jij, wat raakt jou, wat is jouw visie? En dat is waar mensen voor gaan, wat jou onderscheidt van anderen en waarom ze jou bellen en niet iemand anders die hetzelfde doet. En wat nog belangrijker is; wat is nou je expertise als je dit soort dingen op FB plaatst? Ben je dan een diëtiste, een lifecoach, een stresscoach of een mediator? Geen enkel idee en dat heeft je potentiele klant dus ook niet. En dan blijft je rekening dus leeg…………….
Geloof me, deze blog is niet op basis van 1 voorbeeld. Dit zie ik zo vaak gebeuren. Mensen met mijn dubbele aantal fans op hun pagina, soms dan ook nog veel ‘vind ik leuks’ op keurig en kunstige in elkaar geknutselde afbeeldingen met quotes. Maar er gaat geen telefoon rinkelen en er komt geen mail binnen. En dat is toch wel het doel van een zakelijke pagina? Toch?
Tip 3:
Zorg er voor dat je posts JOU laten zien. En dan nog niet eens je hoofd (ja, ik weet hoe mijn klanten zijn als het gaat om zichtbaarheid) maar wel als het gaat om visie, mening, waar sta je voor, hoe ben jij als mens. En, minstens zo belangrijk, wat is je expertise?
Het gaat niet om jou, het gaat om je potentiele klant!
Een andere veelgemaakte fout die ik zie is dat de berichten die gedeeld worden teveel op een dagboek lijken. Die horen eigenlijk op je persoonlijke pagina thuis. Daarmee ben je dus weer werkzaam in de entertainment industrie en volgens mij lees je dit als coach of therapeut J Voorbeelden van dit soort posts; ‘ik ga vandaag naar een training’ (ja, dus…….?), ‘ik heb vandaag een klant’ (leuk, wat heb ik daar aan?), ‘ik ga vandaag aan mijn training werken’ (welke nieuwswaarde heeft dat/), ‘mijn kantoor opnieuw ingericht’ (en waarom vertel je mij dat?) en zo zie ik er nog wel meer. En tuurlijk; zo af en toe is ook dat geen probleem. Zorg in ieder geval dat er dan een foto bij staat. Maar wat veel belangrijker is; wat heeft de lezer/klant hier aan? Jij hebt niet de hoofdrol, die is voor je (potentiele) klant. Dit soort posts zijn prima te gebruiken als je ze net even anders draait:
Ik ga vandaag naar een training zodat ik jou staks ook kan helpen met/ nog beter kan helpen met/ nog veel betere resultaten kan boeken bij mijn klanten en dus ook bij jou
Ik heb vandaag een klant en die kwam bij mij voor………… Samen hebben we er voor gezorgd dat …….. Dus als jij hier nou ook iets in herkent, misschien is het goed als wij dan ook een keer een afspraak maken. En dan kun je ook nog een tip delen die de klant in kwestie heel goed geholpen heeft. Dat is waarde delen in plaats van je eigen soapshow opvoeren.
Ik ga vandaag aan mijn training werken die mijn klanten gaat helpen met. Een van de dingen die ik daarin aan mijn mensen leer is………………….. Wil je meer van dit soort tips, kijk dan op mijn pagina, luister dan naar mijn webinar en zodat jij ook dit soort stappen kunt gaan zetten. Dit slechts als voorbeeld natuurlijk!
Het is juist prima om iets over jezelf te delen, dingen te laten zien en mensen vast nieuwsgierig te maken naar je nieuwe training. Zolang het maar niet om jou gaat en je alles toedraait naar jouw (potentiele) klant. Zo heb ik vorige week een post geplaatst over een hike die ik gemaakt hebt. Dan kan ik delen hoe ik dat beleefd heb, maar dan gaat het om mij. Wat ik gedaan heb is dat verhaal gedraaid naar tips die voor mijn ideale klant interessant zijn. En dat maakt 100% verschil; dan is het van een ‘opschepboek’ ineens een hele waardevolle post geworden.
Tip 4:
zorg dat alles draait om je klant. Bij iedere post die je plaats is het belangrijk om door de ogen van je klant te kijken en te denken; is dit interessant voor mijn klant? Wat heeft hij/zij er aan? Is dit voor hem of haar waardevol? En zoja, plaatsen en anders niet.
Al schrijvend kom ik er achter dat ik nog wel 5 tips te delen heb. Ik breek deze blog dus even op in 2 stukken, check eerst even bovenstaande punten op jouw pagina. Wil je hieronder laten weten welke inzichten dit blog je gegeven heeft? In mijn volgende blog deel ik de overige tips met je.
Heel veel succes!
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Hoi Veronique,
Wat mooi hoe jij die zinnen om weet te draaien zodat het toch bruikbaar is voor je klant, ipv dat het alleen maar om jezelf draait. Ik ga met een andere blik kijken naar wat ik post op mijn zakelijke pagina. Thanks!
Graag gedaan Jolanda. Succes!!