‘Hoeveel uur zit jij wel niet op Facebook?’ is een vraag die mij regelmatig wordt gesteld. En mijn antwoord is; succesvol word je niet alleen door het heel graag te willen, vooral ook door te doen. En Facebook is voor mij een belangrijk onderdeel van mijn marketingplan. Wat ik er niet bij vertel is dat ik naast dat uur zakelijk Facebooken, wat ik eigenlijk niet als werk zie, iedere dag nog minstens een uur aan mijn marketing besteed. En als je dat veel vindt, volgens mijn coach is het nog een uur te weinig. Dus…
Parallellen met een marathon
Zelf vergelijk ik het bedrijven van marketing met de voorbereidingen van de marathon omdat er veel parallellen zijn:
De marathon loop je niet in eens. Je schrijft je in voor een wedstrijd en verwacht dan niet dat je de volgende dag 42 kilometer en een beetje uit je sloffen perst. Met marketing is het hetzelfde; vandaag inzetten betekent niet morgen resultaat.
De marketing vergt een consistent trainingsschema; 2 weken niet lopen en dan 4 keer per week 4 werkt niet mee aan een stabiele opbouw van je conditie en zo werkt het ook met marketing. Zorg dat je er dagelijks of in ieder geval wekelijks consistent mee bezig bent en je tijd er aan besteed. Ik constateer bij veel ondernemers nu vooral eventpromotie en dat is niet hetzelfde als marketing bedrijven. Je ziet ze ineens weer verschijnen als er een training vol moet of als er een product verkocht moet worden en ‘oh ja, er zijn nog mensen aan wie we dat moeten laten weten’. Zo werkt dat niet, dan wordt je ezine of FBpagina een reclamefolder waarin steeds alleen aan productpromotie wordt gedaan. Het gaat om het onderhouden van die contacten, om het delen van de informatie, aan het werken aan een relatie met je (potentiële) klanten. Net als je conditie moet je dat bijhouden om optimaal te kunnen pieken op het moment van de wedstrijd. Doe je het op die manier, dan staan er ook nog mensen langs de kant om je aan te moedigen, dan kweek je namelijk fans!
Marathonlopers doen niet aan paniekvoetbal. Zij stippelen een trainingsschema op en stellen dat naar gelang de resultaten tijdens de voorbereiding, bij. Dat zou je ook met je marketing moeten doen. Bepaal wat het einddoel is en stippel, met het doel voor ogen, de weg er naar toe uit. Welke acties zijn nodig om de door jou gewenste doelen te bereiken?
Kortom, het is noodzakelijk dat je marketing een vast onderdeel van je bedrijfsvoering wordt. Zo niet dagelijks, dan in ieder geval wekelijks. Dus ja, als je aan mij vraagt wat ik aan marketing doe dan geef ik aan dat ik daar iedere dag zo’n 2 uur gericht mee bezig ben. En dan heb ik het niet over zaken als het kiezen van een nieuw lettertype voor mijn website. Nee, dan heb ik het over gerichte acties die daadwerkelijk leiden tot de verkoop van meer ‘koekjes’, deze én volgende week.
Hoeveel, hoe vaak, hoe en waar?
Hoeveel en hoelang je er dagelijks tijd aan moet besteden is afhankelijk van een aantal punten:
Je doelstelling. Open deur, sorry; een hoge doelstelling vergt meer inspanning dan een lager omzetdoel
Je aantallen. Hoeveel abonnees heb je op je ezine? Hoeveel volgers heb je op Facebook, hoeveel connecties op LinkedIn? Deze aantallen zijn namelijk de bron voor een groot deel van je omzet, dit zijn de mensen die je kennen, fan van je zijn en daarmee potentiële klanten. Daarom is het noodzakelijk dat je naast je reguliere marketing-activiteiten ook aandacht hebt en houdt voor het verhogen van deze aantallen.
Hoe consistenter je bent in je acties, hoe effectiever ze zijn. Weet dat de gemiddelde klant ca. 7 contactmomenten nodig heeft o ‘ja’ te zeggen. Voor mij maakt het nog niet zo veel uit hoe vaak je iets doet, als je het maar consequent doet. Zo kijk ik altijd uit naar het blog van Kitty Kilian dat zij op vrijdagavond verstuurd. Zoals mijn moeder op vrijdag naar de brievenbus staarde totdat de Libelle op de mat viel. Zorg er voor dat de mensen op je kunnen rekenen, dat bouwt het vertrouwen.
Alle ballen in de lucht houden is niet eenvoudig
En is dit nu makkelijk, als éénpitter die alle ballen in de lucht moet houden, zowel zakelijk als privé? Absoluut niet, dat geef ik onmiddellijk toe. Want naast marketingmanager, logistiek manager, doe ik ook nog de administratie voor mijn bedrijf tussen alle afspraken door. Enneh, niet alleen op mijn bedrijf maar ook thuis heb ik deze taken, daar verzorg ik ook nog de catering overigens. Dus ik weet als geen ander dat het vaak ongelooflijk schipperen is om de dagelijkse taken te volbrengen, je klanten optimaal te begeleiden en nog iets met marketing te doen. Ik zie dus ook heel vaak gebeuren dat de praktische zaken op een dag geregeld zijn, alleen marketing doen we dan wel morgen. Of overmorgen, Of de week er na. En daar gaat het mis. Het gaat niet alleen om de omzet die ik deze week behaal. Juist de omzet voor volgende week of volgende maand zijn belangrijk. Leer denken op de lange termijn. Dus rondom alles heen, en met ook nog herfstvakantie deze week, maak ik iedere dag tijd om aan marketing te doen. Of ik doe op één dag de dingen inplannen voor de rest van de week, dat is natuurlijk ook akkoord. In welke vorm dan ook zoek ik contact met bestaande en potentiële klanten en kijk ik wat ik voor ze kan doen. Dat is voor mij, naast de zorg voor mijn huidige klantenbestand, mijn topprioriteit.
Pak je podium!
Want je kunt nog zo goed zijn in wat je doet, als je niet af en toe ‘herrie’ maakt zodat mensen weten dat je bestaat, sta je met al je kennis, gaven en talenten in de coulissen. En dat is niet jouw plaats, jij bent voorbestemd om te stralen op het podium. Dus zorg er voor dat er mensen in het publiek willen zitten, je show willen zien. Plan tijd in voor je marketing, het is de levensader van je praktijk! En ook hier gaat dan de parallel op met de marathon; het is afzien, het is niet altijd makkelijk, het gevoel dat je hebt als je over de finish gaat maakt het het allemaal waard.
Succes!
Afbeelding; Andrew Mos, Flickr
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.