Vorige week stuurde ik een van mijn coachees een document dat voor mij bij mijn klanten erg goed werkt en dat ze ter lering en inspiratie voor haar eigen klanten zou kunnen gebruiken. Een paar dagen later kreeg ik een mail waarin ze me bedankte voor mijn document ze kon het alleen niet gebruiken ‘want voor haar klanten werkte het anders en hun problematiek was te gecompliceerd voor deze aanpak’.
Stiekem moet ik altijd een beetje lachen als ik dat hoor of lees. Het is een beetje als tennisles krijgen van Nadal die jou zijn gouden backhand tip geeft en dan voor jezelf besluiten dat dat voor jou niet werkt omdat jouw armspieren anders ontwikkeld zijn. Nou wil ik mezelf niet met Nadal vergelijken (al was het maar omdat ik geen bal over het net krijg…), het principe is wel hetzelfde. Je geeft jezelf een excuus, een reden waarom het niet zou lukken.
‘Mijn klanten zijn moeilijker bereikbaar’
‘Ja, maar jouw klanten zijn eenvoudig te vinden’. Als ik een Euro kreeg voor iedere keer dat ik dat heb gehoord kon ik inmiddels gaan rentenieren. Moeders van autistische kinderen, pas gescheiden vrouwen, bedrijven met oog voor vitaliteit, 45+ vrouwen die eindelijk eens voor zichzelf durven kiezen; mensen hebben de eigenschap om samen te komen, elkaar op te zoeken, steun bij elkaar te halen. Er zijn dus altijd groepen, zowel live als op internet, (beroeps)verenigingen of andere manieren waarop mensen met dezelfde problematiek samenkomen. Altijd voor de hand liggend, nee dat zeker niet. Heel soms moet je er even naar zoeken. Als je echter je klant goed kent, dan weet je ook waar hij/zij zich het meest bevindt, in wat voor groepen hij/zij zich prettig vindt. En hé, mocht nou in het aller uiterste geval er nog niets zijn waar jouw ideale klant zich kan verenigingen, dan is er altijd nog de ultieme mogelijkheid om zelf een dergelijke gelegenheid op te zetten. Wat een kans om je expertstatus te bevestigen. Dus in hoeverre accepteer jij dit argument voor jezelf nog langer als excuus?
‘Mijn klanten hebben hier geen geld (voor over)’
Ja, dat is typisch iets wat wel voor jouw klanten geldt en niet voor die van mij en waarom het voor mij veel eenvoudiger is dan voor jou om een succesvolle praktijk op te bouwen… Echt, ik moet de eerste coach of therapeut nog tegenkomen die bij mij aanklopt en zegt ‘ik had een bedrag voor coaching gereserveerd staan, ik dacht laat ik dat eens opmaken’. Sterker nog, de klanten die bij mij komen hebben in nagenoeg alle gevallen financiële problemen, dat is namelijk exact de reden waarom ze mij inschakelen. Weinig sprake van grote zakken met geld die naar hartelust uitgegeven kunnen worden. Terwijl jouw klant zijn initiële probleem 9 van de 10 keer helemaal geen geldissue is. Maar een te hoge werkdruk, het willen leren omgaan met het afwijkende gedrag van je kind, het willen verbeteren van de relatie met je echtgenoot. Dus als jij er van uit gaat dat ik mijn omzet veel eenvoudiger haal omdat mijn klant nu eenmaal over een groter budget beschikt, dan zou ik daar nog eens over nadenken.
Overigens zit er in dit argument nog een aspect; dat van er geen geld voor over hebben. Dat is stof voor een volgend blog. Wat ik er vast over mee kan geven ‘it is never about money, it is always about value’. Of de pijn bij je klant is nog niet groot genoeg om er geld voor over te hebben, of jij hebt je waarde nog niet voldoende duidelijk gemaakt.
‘Het probleem van mijn klant is nogal gecompliceerd’
Zelf werk ik graag met gratis sessies en ik beloof mijn klant minstens 2 gouden tips om de volgende dag succesvol mee aan de slag te gaan in zijn/haar praktijk. Waarop één van mijn coachees aangaf dat dat voor haar klanten niet kon omdat de problematiek van haar klanten daarvoor te veelomvattend zou zijn. Nee, dat is bij mijn klant inderdaad vaak niet het geval. Die vragen hooguit aan mij of ik van een vaag idee of een hartenwens een bloeiend bedrijf kan maken. Of van een verlieslijdende praktijk iets kan maken waar wel een gezond inkomen uit komt. En iedereen die snapt dat dat natuurlijk niet in een sessie van 20 minuten kan. Wat niet wegneemt dat er wel degelijk 2 gouden tips gegeven kunnen worden die een omkeer of inzicht kunnen betekenen. En als dat voor mijn klant kan, dan kan dat voor jouw klant ook.
Kortom; aan dit rijtje kan ik nog wel een aantal argumenten toevoegen (‘in mijn stad of mijn deel van het land…, mijn diensten worden niet vergoed…’) en allemaal leiden ze tot dezelfde conclusie; als jij gelooft dat dat waar is dan is dat zo. De vraag is alleen waarom je dat wenst te geloven. Wat brengt het jou? Wat hoef je niet te doen doordat je dit gelooft, welk excuus geef je daarmee jezelf? Om niet te hoeven slagen, om geen keuzes te hoeven maken?
Mijn coach heeft mij lang geleden geleerd ‘all excuses are equal’. Man, wat heb ik tegen die uitspraak gevochten. Jarenlang ben ik er mee bezig geweest, omdat ik mezelf allesbehalve een ‘excuustruus’ vind en toch bedacht dat ik een aantal legitieme argumenten had waardoor mijn groei minder snel ging of waarom dingen bij mij niet lukten. En inmiddels weet ik dat wat hij zei waar was, hoe zeer dat soms ook nu nog doet. Het maakt dat ik geen redenen meer vind om me achter te verschuilen, dat ik altijd aan zelfreflectie doe als dingen niet gaan zoals ik ze verwacht of gehoopt had. Dat ik me iedere dag realiseer dat er maar 1 iemand verantwoordelijk is voor mijn succes en dat ben ik zelf. En als je daar over nadenkt is dat juist ook het allermooiste van dit verhaal; ik ben van niemand afhankelijk en hoef dus op niemand te wachten om mijn eigen droom te bouwen.
Ben heel benieuwd wat dit blog jou voor inzichten geeft. Vind je het de ultieme vorm van omdenken of pak je deze spiegel met beide handen aan?
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Heel herkenbaar Veronique, dank, ik pak jouw spiegel met beide handen aan 🙂
Je bent dapper Sabine! Die spiegel maakt ons niet altijd blij, hij kan je wel veel leren. En dat doe je door er nu in te kijken, good for you!
Hallo Veronique, herkenbare argumenten, vooral dat ‘ in mijn deel van het land….’ Inspirerend én confronterend!
Haha Ellen, gaaf hé. Ik ben op dit moment bij mijn business coach in de VS en die woont echt in een ieniemienie dorp op het platteland en is alleen maar omgeven door boeren. En verdient 7 miljoen per jaar. En één van mijn collega’s in de workshop opperde gisteren toevallig hetzelfde als wat ik in dit blog schreef, dat de mensen in Murrells Inlet niet klaar zijn voor haar diensten. Waarop mijn coach haar aankeek en zei “gelukkig zijn alle boeren die hier wonen wel allemaal bereid om businesscoaching te ondergaan’. Was echt weer een geweldig voorbeeld. Dus laat je talenten niet door dat soort beperkende gedachtes beperken!!