Zo, die kan er maar vast uit zijn. En ja, ik weet dat sommige mensen hier van zullen slikken. Wat zweet op hun voorhoofd krijgen. Misschien al een beetje gaan steigeren. We zijn er toch om mensen te helpen? Om ze beter, mooier, sterker en krachtiger te maken? Om ze een beter leven te geven en  dat ze uit zichzelf  halen wat er in ze zit? Om het verleden te verwerken en weer naar de toekomst te kijken? Yep, daar zijn wij voor. Dat is wat ons hart sneller doet kloppen, waar je bloed sneller van gaat stromen, waarvan je voelt waarvoor je hier bent. En waarom je de kennis die je hebt over wil dragen. Dat wat je zelf hebt doorgemaakt/ overwonnen/ verbeterd wil je ook zo graag voor anderen betekenen en waarmaken. Vanuit je tenen! Echter, en dan komen we maar gelijk tot de kern van dit artikel; je kunt het niet voor ze doen en je bent dus niet verantwoordelijk voor het resultaat!
Sommige mensen willen niet geholpen worden
Dit is één van de dingen waar ik zelf in het begin misschien wel het meeste mee geworsteld heb. Ik wist dat wat ik deed en mensen leerde werkte en ik zag allemaal mensen om me heen die dat zo goed konden gebruiken. En toen stuitte ik op mijn eerste desillusie; sommige mensen willen niet geholpen worden. Er is een groep klanten die niet wil veranderen, die het bij het oude wil laten. Die liever ongelukkig en depressief zijn, het slachtoffer, niet succesvol of wat dan ook, dan dat ze moeite doen, de stappen zetten, in actie komen, door de pijn heen gaan om daarna het leven van hun dromen te leven. En dat is oké, dat is hun weg en heb daar dus ook geen oordeel over. Je moet het alleen niet voor ze willen, deze groep zul je los moeten laten. Hoe moeilijk dat ook is. Ik had  momenten dat ik dacht ‘als je maar een half uurtje naar me zou luisteren’. En daar ook nog wel achteraan wilde roepen dat ik het zelfs nog wel gratis wilde doen, als ze maar iets gingen doen. En daar ben ik vreselijk mee op mijn gezicht gegaan, dat werkt niet. Laat de mensen los voor wie het nu nog niet hun tijd is. Maar ook de mensen voor wie het NOOIT hun tijd zal zijn. Omdat zij voor iets  anders kiezen en dat is prima.
Sommigen haken halverwege af
Gelukkig blijft er dan nog een heel grote groep over die nu wél wil. Die niet in hun pijn willen blijven, die klaar zijn om stappen te zetten, te groeien en bereid zijn om daar iets mee te gaan doen. En iets voor te doen, want niets gaat vanzelf. Ze zijn gemotiveerd, het is een feestje om met ze te werken. Er komt energie uit de sessies, ze luisteren naar wat je zegt en je stuurt ze naar huis met huiswerk voor de volgende keer, dingen om mee aan de slag te gaan. En dan komt er een barstje. Een deel komt terug zonder hun huiswerk gemaakt te hebben en die hebben daar allerlei redenen voor, die in hun ogen allemaal gerechtvaardigd zijn. Terwijl het in de meeste gevallen gewoon een teken is dat ze er toch nog niet klaar voor zijn, toch nog niet gemotiveerd zijn om het nu te doen. En daarna vallen er meer af; het geleerde wordt niet in de praktijk gebracht, ze gaan er niet mee aan de slag. Er komen andere persoonlijke of zakelijke obstakels op hun pad en  sessies worden afgezegd of een traject wordt vroegtijdig afgebroken.
Man, wat was ik daar ziek van de eerste paar keren dat dat me gebeurde. Hoe kon dat nou? Waarom gingen ze niet door? Waarom zetten ze niet door? Ze waren vaak zo dichtbij! Ik zag voor ze hoe hun leven zou veranderen als ze nog maar een klein stapje zouden zetten. Deed ik het fout, was ik niet goed genoeg? Moest ik hen hun geld teruggeven? Welke deed ik verkeerd? Man, in de eerste maanden van mijn praktijk nachten wakker van gelegen. Tot ik leerde dat het niets met mij te maken had, dat het gewoon is zoals mensen in elkaar zitten. Onderweg blijkt het toch te zwaar, te moeilijk, is het probleem toch niet groot genoeg om opgelost te worden. Dat is gewoon wat er gebeurd! Fact of life.
80/20 regel
Het is een mysterie dat me lang heeft bezig gehouden. Er zijn meerdere klanten die na mijn coaching inmiddels meer dan Euro 10.000 per maand verdienen. En er zijn er ook die er nog nooit iets mee gedaan hebben en dus ook nog geen Euro omzet hebben gemaakt. En daar ben ik NIET verantwoordelijk voor.
De wetmatigheid is als volgt:
20% van je klanten zal het werk doen. Zal je exact opvolgen, is hongerig naar kennis. Maakt niet alleen hun huiswerk maar stuurt het zelfs vooraf in. Zitten vooraan bij een training, Â missen geen enkele coaching sessie en brengen het geleerde direct in de praktijk, komen in actie.
40% doet min of meer wat er gedaan moet worden. Gaat zo nu en dan aan de slag met wat je ze hebt geleerd. Haalt aardige resultaten maar halen niet het volledige uit de sessies met jou. Worden tussendoor afgeleid, het leven ‘overkomt’ ze nog wel eens tussendoor en dan zijn ze tijdelijk hun focus kwijt. Geen probleem, ze komen terug, het gaat alleen minder snel en minder goed dan zou kunnen.
20% van je klanten haakt voor het einde van het traject af. Het is niet hun tijd, het is niet hun ding, ze zijn er nog niet klaar voor, ze zijn nog niet bereid om te doen wat nodig is.
20% verdwijnt gewoon. Een deel daarvan betaald nog wel de factuur, het andere deel doet ook dat niet meer. Je krijgt ze niet meer te pakken, ze reageren niet op je telefoontjes of mails. En nee, dat ligt niet aan jou. Dit is dus gewoon wat er gebeurt.
En het is ook geen veroordeling van de persoon die het betreft. Soms komen prioriteiten anders te liggen, maken mensen andere keuzes, is het toch niet belangrijk genoeg of is de angst om te stappen gewoon nog te groot. En dat is ook oke. Het zijn geen angsthazen, geen partypoepers, geen afhaker en al helemaal geen ‘loosers’. Terugkomen op een besluit omdat het toch nog niet je tijd is, al leek het misschien wel zo, vergt juist kracht en lef!
Over feiten valt niet te discussiëren
Bovenstaande percentages zijn een feit en over feiten valt niet te discussiëren. Als je 10 nieuwe klanten krijgt deze maand  is er een grote kans dat er 2 ongelooflijk zullen groeien als je met ze aan de slag gaan. En je kunt er op rekenen dat er 2 voor de eerste sessie ‘onderduiken’ zoals ik dat noem. Dat kun je je persoonlijk aantrekken (zoals ik lang heb gedaan) of je kunt je gewoon neerleggen bij wat de statistieken uitwijzen.
Dat betekent niet dat je doof en blind moet zijn voor feedback. Het is niet zo dat nooit iemand uitvalt of het niet gaat doen door de manier waarop jij het hebt gezegd of gebracht. Soms kan blijken dat jij en je klant toch niet de ‘match made in heaven zijn’ en daar kun je dan gewoon open en eerlijk over zijn. Dat vind ik zelfs een must.
Je kunt het niet voor ze doen en dat moet je ook niet willen
Wat blijft is dat je iedereen op dezelfde manier helpt en niet iedereen het op dezelfde manier op zal pakken. Daar ben jij dus niet verantwoordelijk voor, je kunt het niet voor ze doen. Waar je wel verantwoordelijk voor bent is steeds het beste van jezelf geven, je coaching zo goed mogelijk afstemmen op de persoon die tegenover je zit, eerlijk afscheid nemen als blijkt dat jij ze toch niet kunt helpen of als de ander niet het beste in jou naar boven haalt. Als je dat niet doet dan ben je wel verantwoordelijk, dat mag duidelijk zijn. Daar houdt het echter op. Wat de ander er uiteindelijk mee gaat doen, daar heb je geen invloed op. Ik hoop het altijd, ik bid ook wel eens stiekem, ik geef nog wel eens een hint of een zacht duwtje, je kunt echter niet anders dan loslaten.
‘You can help hundreds but you can’t carry three’ is wat mijn mentor Jim Rohn mij heeft geleerd. Jij stippelt de route uit, het is aan hen om die weg te volgen en op welke snelheid.  En al zou ik het vanuit mijn hart nog zo graag willen, al kijk ik het soms met lede ogen aan, al doet het in sommige gevallen zelfs pijn als ik zie dat mensen niet het optimale uit zichzelf en hun gave halen, ik kan ze ook niet op mijn nek nemen. En dat moet jij ook niet willen. Feiten blijven feiten. Het enige wat je kunt doen is ze in liefde loslaten, er op vertrouwen dat als het wél hun tijd is, als ze er wél echt klaar voor zijn, ze weer bij je terug komen om het alsnog te gaan doen. En dan horen ook zij bij die 20%. En dat is waar we het voor doen!
Succes!
Ik ben heel benieuwd welk inzicht dit artikel je heeft gebracht, Wil je het hieronder met me delen?
Foto: Flickr
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Veronique, dat is helemaal waar. dat is de Pareto analyse. Dat geldt eigenlijk ook voor alles in het leven en bijvoorbeeld ook voor je producten. Als je de bedrijfsresultaten van een aantal jaar naast elkaar legt, zal je zien dat 1 product of dienst voor het grootste deel van je omzet zorgt. Je zou dan kunnen denken: ik moet meer tijd en energie steken om die andere producten meer verkocht te krijigen, maar je zou ook kunnen bedenken of je je best lopende product niet beter nog meer aandacht zou kunnen geven. Uitgeverijen doen dat ook zo: ze hebben een bepaald marketingbudget en van dat budget gaat 80% naar gearriveerde bestsellerauteurs. Waarom? Omdat het sowieso al een boek is dat veel aandacht genereert, ook in de pers, en als je daar je geld op gaat inzetten, weet je zeker dat je daardoor het succes nog groter maakt. Om het maar even dicht bij huis te houden: als je op vakantie gaat draag je 20% van dat wat er in je koffer zit voor 80% van de tijd. Dus: zoek een paar eversellers uit die je vaak draagt, vul je koffer verder met kleding die je nooit draagt en gooi die gewoon weg als je je koffer inpakt voor de terugreis. Ruimt lekker op.
He die Denise, helemaal waar. Ook over die omzet. En die koffer, herkende ik me ook 100% in. Wat fijn dat ik dankzij jou dit jaar misschien dan toch eens met een niet uitpuilende bagagetas het vliegtuig in stap. Dat is dan weer mijn winst met dit blog 🙂
Helemaal mee eens, Veronique. Heel herkenaar.
De quote van Jim Rohn, ‘You can help hundreds but you can’t carry three’ vat het mooi samen.
Los hiervan geloof ik wel dat het onze taak is om die percentages te veranderen in je eigen biz… Erover te denken wat je kunt doen om van de 20% hongerige en succesvolle klanten er 25% of 30% te maken. De winst is denk ik vooral te halen in die 40% waar soms een andere manier van helpen/opvolgen/aanmoedigen en er op het juiste moment zijn kan helpen dat het leven hen iets minder overkomt. En successen dus eerder bereikt kunnen worden. Of geloof jij dat die 40% een onwrikbaar gegeven is?
Haha Alex, bij mij is nooit iets onwrikbaar 🙂 En wat je zegt sta ik 100% achter, dat dingen zo zijn betekent niet dat ze zo moeten blijven. Dus zeker een doelstelling en een mooi streven om dat ene percentage ( die eerste 20% ) omhoog te krijgen. En die andere 20% (die laatste) naar beneden. Alles wat beter kan is een streven. Alleen niet ten koste van jezelf omdat jij het liever wilt dan de ander. Goed punt, dank je wel voor de aanvulling!
Ik hoop van harte dat ik bij de 20% ga horen die wél alles haalt
uit jouw tips en adviezen. Ga er in ieder geval mijn beat voor doen! Wat ik tot nu toe heb geleerd smaakt naar meer, en heb ik allemaal uitgevoerd. “Wegens succes gesloten” lijkt me wel wat……????
Haha, voer jij de druk maar op Nancy-Els 🙂 Maar ik kan het aan hoor, ik spreek je na de vakantie. Ik kijk er naar uit!
Mooi verwoord en zo goed om jezelf af en toe weer eens in te wrijven. Ik had ook erg de neiging om mijn klanten op mijn nek te nemen, en je kon me ook helemaal uithollen. Die tijd is voorbij, maar ik ben blij dat ik – net zoals Alex al aangeeft – nog wel kan sleutelen aan mijn aanbod om die 40% ook dat extra steuntje te geven. Dat zit nu eenmaal in de aard van het beestje, en ik kom dat bij heel veel ondernemers tegen! Dank je wel voor je mooie blog.
Graag gedaan Meta, en prachtig streven. Het beste voor de ander er uit halen zonder jezelf daar in uit te hollen. Want dat grote hart, dat herkennen we allemaal. En is onze kracht maar kan ook onze valkuil zijn. Succes!
Ik vind je een te gek mens <3 zal vast niet de reactie zijn die je als eerste verwachtte.
Waar ik dacht dat mijn reis met jouw programma voor een dag diende te beginnen, merk ik nu dat ik op weg ben op de reis er naartoe.
Mocht ik wat afdwalen van die reis, weet je op een of andere wonderlijke wijze weer te voorschijn te komen, al is het maar dat mensen je dan taggen. 🙂 Ik kijk er nu al naar uit, als de tijd daar is en die komt sneller dan ik nu vermoed. Geniet onwijs van je vakantie <3
Lieve Tinka, ik jou ook. Enneh, als jij er klaar voor bent dan ben ik dat ook. En ik heb liever dat je vooraf die tijd neemt en daarmee tot die 20% behoort die het echt gaat doen, dan dat je te vroeg komt en je tot één van de andere groepen had behoort. WAnt als je zover bent dan gaan we het ook echt DOEN. Deal? Tot dan! Ik wacht geduldig! 🙂
He Veronique,
Ik denk dat dit inderdaad op heel veel gebieden geldt.
Maar ehhh het belangrijkste is dat ik jouw graag volg, want dan weet ik dat ik er kom 🙂
Tot snel en genietze….!
Zonnige dag
Roos
Komt goed Roos! <3
Heldere blog. Wat ik eruit haal is vertrouwen dat je een deel van je klanten zeker wel helpt. Je kunt de rest wel blijven triggeren maar als ze niet willen of er alleen voorzichtig naar kijken dan is dat hun keuze. En dat zegt -mits je je best doet- niet over jouw waarde.
Precies zoals ik het bedoeld heb Adrienne. Het uitgangspunt blijft altijd dat jij kwaliteit levert en geen steken laat vallen. Anders ben je wél verantwoordelijk. En daarnaast is het de keuze van de ander. Dit is hoe mijn coach het verwoord:
Your’e responsible TO not FOR your clients
You are responsible TO:
Show up and do your best
Deliver what you say you will
support them
You are NOT responsible FOR:
Their succes or failure – they need to do the work…. you can show them the way, but they need to walk the path.
Them listening to anything you say
Them taking action.
Dit blog kan zeker bijdragen aan een stukje bewustwording en zal veel coaches die dit nog niet bewust waren zeker helpen. Kort samengevat zoals je dat doet: “Het beste voor de ander er uit halen zonder jezelf daar in uit te hollen” vind ik een goede samenvatting.
Ik draai het ook even om met betrekking tot mijzelf. Hoeveel procent van mijn doelstellingen zijn werkelijk “hard” en “haal” ik werkelijk? Hoe vaak ben ik teleurgesteld in mijzelf en ben ik daarbij ook veel te hard voor mijzelf? Wij zijn zelf wat dat betreft ook gewoon ‘mensen-mensen’ en horen ook ergens bij die 20%, 40% of wat er nog over is.
Met betrekking tot mijn zakelijke doelen ben ik er ook nog lang niet. Dat uitspreken is confronterend en vind ik vaak al lastig. Er zijn nog en steeds weer allerlei obstakels te overwinnen op dat pad. Ik baal er vaak van dat dit zoveel tijd kost. De kunst voor mij is dan ook te genieten tijdens ‘deze reis’ en niet alleen te focussen op het ‘eind-resultaat’ als dat al bestaat.
Ik ben vaak gefrustreerd over mijn succes en doe mijzelf daarmee (onnodig?, zinloos?) geweld aan. Ik realiseer me ook dat er een nog veel kleiner percentage (dan die 20%) echte ‘knallers’ of ‘Toppers’ zijn. En hoe gelukkig zijn die?…..En in hoeverre komt hun situatie precies overeen met wat zij ooit in hun gedachten voor ogen hadden? De antwoorden op deze vragen zijn uiteraard altijd per situatie verschillend.
Een mooie overweging zo op de vroege zaterdag-ochtend.
Dankjewel Veronique!
Haha Ton, dat ik jou nou toch nog zo mag bezighouden op zaterdagmorgen. En in alles wat je schrijft zit een kern van waarheid. Soms kom je onderweg naar je droom erachter dat het toch niet je droom blijkt te zijn. Dat het uiteindelijk niet je verlangen is of omdat dat wat er voor gedaan moet worden niet in verhouding is tot wat het je brengt. En ook dat is winst. Dan weet je in ieder geval wat je niet wilt zeg ik altijd. Je uitspraak over het je focussen op je reis is de belangrijkste. Want al die obstakels en alles wat je onderweg tegenkomt maken je tot wie je bent en een nog sterker mens. Uiteindelijk blijkt aankomen vaak minder een hoogtepunt dan de weg er naar toe. Dus enjoy the ride!
Dat is zeker een pittige en tegelijkertijd weer ik dat het waar is. Ik moet dat ook geloven, want anders ga ik gebukt onder het gevoel dat ik heb gefaald of niet goed genoeg ben. En dat is zo’n stemmetje dat bij mij in ieder geval een keer in de zoveel tijd toch even bovenkomt. Gelukkig gaat die 80/20 regel ook op voor het aantal klanten dat wel de resultaten hebben gehaald die ze wilden tegenover de klanten bij wie het niet gelukt is. Ik denk dat ik er mijn mantra van maak. Worstel nog even met verantwoordelijkheid versus schuld.
Hoi Sandra, als jij ze alles hebt gegegeven. Hebt gedaan wat je hebt beloofd en al je kennis op de juiste manier hebt gedeeld, dan is er geen schuld. Dan is het alleen niet de juiste tijd geweest. Of niet de juiste keus. Enneh, ik weet hoe lastig deze is, waarom denk je dat ik hem geschreven heb 🙂 Succes!
Heel herkenbaar…
Hallo Veronique,
Ik denk ik op dit moment bij die 40% hoor, ben op dit moment de focus even kwijt maar dat vind ik even niet erg. Het gaat me te snel. Je verhaal zit ijzersterk in elkaar, maar ik merk dat er mentaal bij mij ook een en ander verandert. Voortdurend uit je comfortzone..poeh.
Maar………..hier staat een ding tegenover. Dat ik de “eindstreep” namelijk wel ga halen, alleen in mijn tempo en op mijn manier en ondersteunt door jouw fantastische ideeën, want wat zitten er briljante eye-openers in. Dus Veronique, die 40% is ook een succesverhaal, alleen op een andere wijze
Ieder verhaal is een succesverhaal, of je nu bij de 20% hoort of niet. Dat is juist de kracht. Precies wat jij schrijft, onderweg kom je tot andere inzichten, veranderen prioriteiten en krijg je misschien wel een andere definitie van succes. Jij bepaalt het tempo en waar de eindstreep ligt en dan is het altijd goed. Dat is nu juist het allerfijnste van ‘eigen baas’ zijn. Komt goed Susan!
Oooo wat herkenbaar! Ik heb klanten die meteen enorm probleem worstelen. Worden hier onzeker van, voelen zich deprimerend, schamen zich. En ik heb De oplossing! En dat weten ze en beamen dat ook. Het enige watzemoeten doen is een mail sturen met drie regels.( snap je m nog? ) Maar. ….vergeten…geen tijd…enz. . En dan denk ik.. loslaten!!
Wat vind ik het geweldig om jou te volgen, zou alle trainingen bij je doen. Alleen…. Door jouw trap onder mijn ass, januarievent èn heueul leergierig te zijn loopt mijn praktijk al als een malle! Ik heb het super! En ben je dankbaar… En regelmatig check ik in focus! BIJ JOU!
Dank lieve stoere vrouw!
Groetjes, van De beste Pedicure van Nederland (nahja, in ieder geval de meest Heethoofdige) ????
Geweldige blog Veronique,
erg herkenbaar en nu snap ik waarom je dat ook had bij de mijne!
Groetjes, Caroline
Dank je wel Veronique, je hebt het erg mooi verwoord en ik vind het heel herkenbaar. Ik heb nog maar net je hele boek doorgewerkt en ben nu met de video’s bezig. Mooi hoe je alles zo duidelijk omschrijft. Jouw beeldend taalgebruik (zoals het mikado spel) spreken me heel erg aan en doen meer dan 1000 woorden van “anderen”. Alvast dank hiervoor! Ik ben van plan bij die 20% te gaan horen (want dat ben ik nu niet) die er vol voor gaan. Dus we zien elkaar vast binnenkort!
Hartelijke groet,
Natasja