Mijn vader heeft 7 broers en 3 zussen. Tijdens familiebijeenkomsten (er kwamen ook nog 31 kleinkinderen) werden o.a. de verhalen over de enorme pannen aardappels gedeeld. Dat de eerste zijn bord vaak al leeg had voordat de laatste opgeschept had gekregen. 11 kinderen, geen afwasmachine. Geen wasmachine en ze woonden op een boerderij. Mijn oma was een heldin. (ja, díe oma….) En, ook wel bijzonder, alle jongens leken ook nog op elkaar. Sterker nog, ik lijk ook op ze, ik heb de typische ‘kin’ van de familie geërfd 😊
Mijn vader ging al jong ‘uit werken’ en kwam terecht bij de melkzaak van mijn opa in Amsterdam. Waarbij mijn moeder als een blok voor hem viel. De liefde was alleen niet helemaal wederzijds, tot een tikkie frustratie van haar. Ze kwam wel al op de boerderij en ontmoette daar de 7 broers Zuijdervliet. Dat bracht haar op het volgende plan. Dat als ze nou met één van zijn broers uit zou gaan, dan zou mijn vader vast wel jaloers worden en haar zelf mee uitvragen. Dus ging ze keurig een avond ‘dansen’ met broer 1. Geen reactie. Vervolgens netjes met broer 2; nog geen reactie. Het ging duidelijk niet werken.
Met een omweg krijgen wat je wil zou kunnen slagen. Het is echter omslachtig en de kans dat je echt komt waar je wilt is niet heel groot. Voor mijn moeder werkte het niet en in je bedrijf werkt het ook niet. Toch is het wat ik veel coaches en therapeuten zie doen:
- Als kindercoach je vooral op scholen richten met het verzoek of ze mensen willen doorverwijzen en/ of ze een keer een bijeenkomst mogen organiseren
- Als leefstijlcoach alle huisartsen in een straal van 25 kilometer afgaan om te proberen of ze als doorverwijzer kunnen gelden
- Voedingscoaches die van sportschool naar sportschool gaan met de vraag of ze hen willen promoten
Ik noem dat ‘omwegmarketing’. En wat ik daarmee bedoel is dat je je in je marketing niet richt op je ideale klant maar de partijen benaderd die je aan klanten zouden kunnen helpen. En net als met een omweg verkering zoeken, werkt dat over het algemeen niet waanzinnig.
Niet gelijk steigeren. Ja, er zijn coaches en therapeuten bij wie dit werkt. Ik zeg niet dat je het NIET moet doen. Ik laat je alleen zien dat het een passieve vorm van marketing is (zoiets als flyers in de wachtkamer bij de dokter in de hoop dat……) en dat het zeker niet de beste manier van klanten zoeken is om mee te beginnen.
Dit om een aantal redenen:
- Vaak sta je in het begin nog een tikkie wiebelig in je praktijk, ikzelf iig wel destijds. Om dan met de juiste toon en met meer dan voldoende zelfvertrouwen een school of bv huisarts te benaderen is een dingetje. Ik zie zoveel van dit soort pogingen met een beetje weemoed aan. Het is niet altijd heel professioneel, je bent de zoveelste in rij die een poging waagt met hetzelfde verhaal wat dan voor de ander vaak weinig interessant is. Want er wordt zelden tot nooit aangegeven waarom dat voor die school of arts nu waardevol is om te doen, ‘what’s in it for them’
- Ergens binnenkomen, een voet tussen de deur krijgen is vaak al een heel dingetje. Dus weet je wel hoeveel van dit soort instituten je aan moet schrijven om überhaupt een uitnodiging te ontvangen? Ongelooflijk veel, waar heel veel tijd in gaat zitten. En dan zit je aan tafel, vraagt je gesprekspartner aan je hoeveel ervaring je hebt en dan zeg je ‘ik moet nog beginnen’ of ‘ik heb 10 proefklanten gehad’. Beetje zonde natuurlijk. Dan roept de ander niet vol enthousiasme ‘joh, dan stuur ik toch een lading klanten op je af’. Natuurlijk niet. Bewijs je eerst maar eens, kom eerst maar eens met resultaten en ga dan maar eens deze route bewandelen. Ben je ook zekerder, word je serieuzer genomen en heeft je poging een grotere kans van slagen.
- Als je al een ‘preferred supplier’ wordt bij een dergelijke instelling, dan is er nog geen garantie dat ze ook werkelijk klanten door gaan sturen en ook niet hoeveel. Je bent dus volledig afhankelijk van wat de ander doet en dat is niet de definitie van ondernemen. Vandaar dat ik eerder sprak over dat het een passieve vorm van marketing is.
Dus in plaats van met de broers uit te gaan, kun je beter de gewenste broer gelijk mee uit vragen. Als je graag kinderen wilt coachen, ga dan op een schoolplein staan en nodig daar moeders uit, ga dan in gesprek met ouders. Zoek je ideale klant direct op, zorg dat je er in direct contact mee komt, ga de verbinding aan. Daar komen je klanten uit. Zo laat je jezelf zien. Dat is actieve marketing, daar heb je zelf de regie over. En dat maakt het verschil tussen een werknemer (die wacht op een doorverwijzing) of een werkgever/ondernemer, die daar zelf achteraangaat.
Dus, als jij een droom hebt om impact te hebben, mensen wilt dienen, zorg dan dat je niet in omwegen denkt. Zoek gelijk je klant op. Ga met ze in gesprek. Maak gebruik van minstens 4 marketingmethodieken om je omzet en je doelen te realiseren. En om die laatste nog te illustreren; één van mijn ondernemersvriendinnen is van de week volledig en zonder pardon verwijderd van Facebook. Het zal maar je enige marketingtool zijn geweest. Op z’n zachtst gezegd ‘niet handig’ leer daarvan!
Enneh voor ik afsluit; met mijn vader en moeder is het uiteindelijk goed gekomen zul je begrijpen 😊 Toen mijn moeder er achter kwam dat die omweg een doodlopende weg bleek, heeft ze direct actie ondernomen en voor die tijd heel modern hem mee uit gevraagd. Eind goed al goed. En zo is het in je praktijk ook!
Wil je hieronder laten weten wat je grootste inzicht is naar aanleiding van dit verhaal? Ben heel benieuwd! Enneh, lees nog even door:
- Ik geef vandaag (vrijdag) een gratis livetraining op Facebook en Instagram over korte termijn omzet versus lange termijn winst. Ben je er bij?
- En als ik dan toch bezig ben; van 26 t/m 29 oktober ben ik 4 dagen lang jouw gratis businesscoach tijdens mijn training ‘focus voor groei’. 4 dagen lang geef ik je een training en waardevolle opdracht om je te helpen vol focus in je bedrijf te staan. Ben je er bij? Ik ga je leren hoe je doelen stelt, besluiten neemt, focus krijgt en houdt en daardoor veel makkelijker je omzet haalt. Doe je mee? www.jezaakvoorelkaar.nl/focus
- Laatste dag Early Bird prijs: Op 5 en 6 november organiseer ik de 2 daagse basistraining Slim en Snel Succesvol. Online, geheel coronaproof, heerlijk in je eigen huis zonder reistijd en toch de kracht van samen. 2 dagen toptraining voor slechts Euro 127 ex BTW tot en met vandaag. www.jezaakvoorelkaar.nl/slimensnelsuccesvol
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.