Ik zie dat veel coaches en therapeuten echt worstelen (dat is niet mijn woord he, dat is wat ik zie gebeuren) met het krijgen van klanten. Voor een deel komt dat doordat ze zelf denken dat het moeilijk is om aan klanten te komen. En raad eens; dan is het dat ook! Dat lijkt een open deur maar ik spreek iedere dag met mijn doelgroep en ik hoor ze het zeggen. Er komt nog net geen zucht achteraan. En zo hoeft het niet te zijn!
2 weken geleden gaf ik een training en daar kreeg ik 2 gouden voorbeelden waarom we het onszelf zo moeilijk maken. En dat het maar zo’n kleine verandering vergt om van momenten een kans te maken. Ik deel ze graag met je in dit blog.
‘Ik heb 2 boeken en een programma’
Het was een interactieve workshop dus ik vroeg af en toe om input en stelde een aantal vragen. Er was een dame die bij mij veel indruk maakte en volgens mij veel te vertellen had. Ik wil die mensen zelf ook altijd een podium geven, als trainer kun je mensen daar een handje mee helpen. Dus ik vroeg haar ‘wat doe je precies’. En toen kwam dus bovenstaand antwoord.
Nu werd ik weliswaar groen van jaloezie (maar liefst 2 boeken, ik heb er al maanden eentje voor de helft op papier en voor de andere helft zit hij nog in mijn hoofd) dus in de basis was ik wel onder de indruk. Alleen, het is natuurlijk niet een ‘handig’ antwoord. A) was het geen antwoord op mijn vraag (wat DOE je) en B) is het weliswaar indrukwekkend maar toch nog een gemiste kans.
Wat nu als ze had gezegd ‘Ik ben ADHD coach voor chaotische ondernemers die juist hun ADHD willen gebruiken om succesvol te worden’. Yes, 1 lead had ze gelijk gescoord (dit kan een nadenkertje zijn, weet dat ik de trainer was…….. ???? ). Vertel dus niet WAT je hebt of HOE je dingen doet, vertel eerst wat je potentiële klanten voor resultaten brengt.
‘Ik worstel met techniek’
Eén van de onderwerpen die ik behandelde was ‘wat houdt je nu tegen om succesvol te worden’. Ik vermoed dat in 80% van de gevallen het antwoord ‘techniek’ werd gegeven. Deelnemers die klotsende oksels krijgen van het inrichten van systemen, voor wie het geven van een webinar spontaan visioenen oproept van verzuipen in een webinarsysteem. Wat ik overigens herken: man man nachten niet kunnen slapen van mijn eerste webinar. Mijn zorgen waren destijds niet of er iemand zou luisteren maar of het wel zou werken.
Goed, herkenbaar probleem dus. En het bleek dus voor heel veel mensen een écht obstakel te zijn. Nu kende ik een paar van de mensen die aanwezig waren en ik wist ook dat één van de deelnemers juist een kei in techniek is. En dat er in die praktijk nog best een paar klanten bij mogen, bij wie mag dat niet tenslotte. Waarop ik die persoon aan de rest van de groep voorstelde met de vermelding ‘iedereen die technische uitdagingen heeft kan zich tot hem wenden’.
Nu moet je weten dat deze groep niet voor het eerst bij elkaar kwam. Dat het er ook geen 100 waren. Dus wat maakt nu dat niet iedereen wist dat zij een technisch wonder, het antwoord op al hun technische nachtmerries gewoon in hun midden hadden…………?
Stel je voor!
Kun je je voorstellen dat mijn ondernemerscoachhanden (is dit er eentje voor Scrabble ???? ) echt gaan jeuken bij deze voorbeelden? Klanten liggen dus zo dichtbij, in ieder geval de kansen/ gesprekken met potentiële klanten. In bovenstaande gevallen maar ik durf zo maar te stellen dat dat bij jou ook maar eens zo het geval zou kunnen zijn. En het is zo makkelijk op te lossen.
Wat ik geleerd heb is het volgende:
- Als je in een groep bent en je wilt een vraag stellen sta dan op, zeg je naam en de naam van je bedrijf. Je bent op een zakelijke bijeenkomst, dat is echt niet gek. In sommige gevallen kun je zelfs in 1 zin nog toevoegen wat je doet.
- Als je op een training komt, en zeker wanneer het er geen 120 deelnemers zijn, ga dan de groep gewoon af en stel je voor. Ook met de naam van je bedrijf er bij. En mochten het heel veel deelnemers zijn, als je tijdens de pauze aansluit bij een groepje kun je het altijd nog doen.
Ik heb dit van mijn eigen coach geleerd en op haar trainingen werkt dit altijd super. Alles gaat tenslotte over netwerken en iedereen heeft toch een bedrijf? Dus stel je gewoon voor! Ik heb heel vaak in de pauze iemand opgezocht die zich op deze manier voorstelde aan de groep en die een bedrijf had wat voor mij interessant was omdat ze iets boden dat ik nodig had of omdat ik kansen zag voor een samenwerking. Dus……..
In bovenstaande voorbeelden hadden deze mensen dus prima punt 1 en 2 kunnen toepassen. Mogelijk zit je ideale klant niet in de zaal, alhoewel ik die aanname niet al te snel zou doen……… Alleen weet de zaal wel wie je bent en wat je doet en kunnen ze je in ieder geval doorverwijzen aan hun vrienden en bekenden die dat wel zijn.
Zie je nu hoe simpel het is? Er zijn zo ongelooflijk veel kansen om in ieder geval met mensen in gesprek te komen, leads te generen. Je hoeft alleen maar je mond open te doen. Enneh, als je nu zegt ik ga nooit naar trainingen of netwerken dan moeten wij heel nodig een keertje praten. Los daarvan kun je dan altijd nog de test doen of je warme markt (vrienden, familie en bekenden) wel weet wat je nu écht doet. Maar dat is weer stof voor een heel nieuw en lang blog ????
Ben benieuwd welk inzicht ik je hiermee heb gegeven. Of heb jij nog een gouden tip die je toepast om met (potentiële) klanten in gesprek te komen? Wil je het hieronder met me delen?
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Weer super mooi en makkelijke toepasbare tips. Dank je wel 😉