Vorige week organiseerde ik mijn 4-daagse Business Coaching Intensive. En laat ik het zo zeggen, als je er niet bij was dan heb je op zeker iets gemist. En dat zeg ik niet zo heel vaak, ik vind het altijd zo’n dooddoener. Deze keer was het echter wel écht waar. Heb je nu een heel klein beetje FOMO: ik heb er zelfs 5 dagen van gemaakt en die bonus live-uitzending kun je nog bekijken als je wilt. Klik dan hier.
Het onderwerp van vandaag sluit hier prima bij aan, dus naar een brug hoef ik vandaag niet te zoeken. Eén van de dagen leerde ik de deelnemers hoe je nu van je omzetdoel een minder grote berg maakt, hoe je nu focus kunt (blijven) houden in een bedrijf. Nogmaals, een deel hiervan bespreek ik in de live uitzending die je nog kunt bekijken maar ik geef hier even de samenvatting. Speciaal voor iedereen die op zoek is naar meer focus in zijn business en die heel graag het omzetdoel van dit jaar nog wil halen.
Allereerst is de vraag: hoeveel omzet wil je realiseren dit jaar?
Vervolgens trek je daar de omzet vanaf die je tot op de dag van vandaag al gerealiseerd hebt.
Stel dat je doel 48.000 is en je hebt tot en met vandaag 9500 aan facturen verstuurd, dan is het ‘gat’ dus 38.500. Wat inhoudt dat dat de omzet is die je nog moet realiseren.
Voor heel veel mensen is dit al een gloednieuwe manier van denken, die hebben hier nog nooit op deze manier naar gekeken. Verder is er nog iets wat belangrijk is in dit perspectief en dat is dat je altijd zicht op je omzet en kostencijfers moet hebben. Bij mij is het zo dat dit soort data maximaal 3 dagen ‘over tijd’ mag zijn. Wat inhoudt dat onze administratie (zowel omzet als kosten) altijd maximaal 3 dagen achterloopt. Op die manier heb ik altijd de actuele cijfers en dat is belangrijk om goed zicht te kunnen houden op de ontwikkeling van mijn omzetdoel. Dit is een punt dat jij ook op korte termijn in je praktijk door kunt voeren, dan groei je met zicht op de juiste cijfers.
Goed, er moet dus nog een kleine 40.000 aan omzet gedaan worden en stel dat jouw belangrijkste en meest verkochte traject of training 1.000 kost (ik hou het even simpel) dan heb je dus 40 klanten nodig de rest van het jaar.
Als je op zoek bent naar focus, als je soms niet weet waar je moet beginnen, als je rustig richting je doel wilt werken, dan is dit een belangrijk inzicht: je hebt 40 klanten nodig. Kun je dat aantal ook nog delen door het aantal maanden dat we dit jaar nog hebben en dan weet je zelfs het aantal klanten per maand dat je nog moet maken. Hoe zou dat al voor je zijn, dit inzicht?
Het is dezelfde manier waarop ik zelf nog iedere maand mijn omzet bereken en behaal. Dus het werkt, dat kan je rustig van me aannemen. 😊
Het ding is dat het op dit punt pas écht wordt. Waarom? Omdat papier geduldig is en of je dingen nu uit je hoofd uitrekent of op je rekenmachine, die rekensom lukt altijd. Als je nog 35.000 omzet moet doen en je product kost 500 dan heb je nog 70 klanten nodig. Is het omzetgat tot het einde van het jaar nog 28.000 en je traject kost 1.000 dan moet je op zoek naar 28 klanten als je je doel wilt halen. Daar hoef je geen wiskunde of economie voor gestudeerd te hebben. Dus, alhoewel dit al een waardevolle extra stap is voor veel van mijn potentiële klanten die normaal altijd alleen maar naar die hele hoge berg omzet aankijken, is het nog niet voldoende. Dit aantal weten maakt nog niet dat je de omzet ook gaat realiseren.
Dit is dus ook het punt waar ik vorige week steeds op hamerde. Velen denken na dit inzicht (nogmaals velen komen al niet tot dit punt) dat ze er zijn: ‘oké, mooi, dit is dus wat ik te doen heb’. En daar gaat het niet helemaal goed. Dit is niet wat je te DOEN hebt, dit is wat je te BEHALEN hebt en dat is iets anders. De vraag is namelijk WAT ga je dan doen om tot die 40 klanten te komen, of die 70 of die 28? ‘Ja, maar ik heb nu toch een plan: 40 klanten’. Nee, dat is geen plan, dat is een berekening!
Ik geloof in de Wet van de Aantrekkingskracht dus je doel concreet maken (40 klanten) helpt zeker mee. Maar is nog lang niet voldoende om uiteindelijk ook die 40 facturen uit te kunnen sturen.
Mocht je dit herkennen, dat je actieplan eigenlijk nog te weinig concreet is, denk dan eens over deze vragen na:
- Wat zijn de belangrijkste marketingtools om die aantallen klanten te maken? En gebruik er altijd minstens 2 – 4 naast elkaar?
- Wat zijn je aantallen qua “bereik” en kun je verwachten dat je daar die 40 klanten uit haalt? Als je nu 250 nieuwsbrief lezers hebt, dan haal je daar geen 40 klanten uit. Idem met 362 volgers op je Social Media kanaal: dat levert geen 40 klanten op.
- Wat is je promotieplan? En 2 posts per week op Linkedin zijn niet voldoende om 40 klanten per jaar te maken. Als het zo makkelijk was deed iedereen minstens 200.000 omzet. Verder de vraag hoe vaak je je aanbod gaat herhalen, de meeste mensen moeten het minstens een keer of 7 gezien hebben voor ze reageren. Als mijn potentiële klanten (jij?) iets eng vinden is het wel dat je als ‘spammer’ wordt gezien. Daardoor herhalen ze hun aanbod/promotie te weinig, waardoor er niet voldoende op gereageerd wordt en die 40 dus niet gehaald gaan worden. Klaar.
- Van welke conversiepercentages ga je uit? Dus als je zegt dat je die 40 klanten uit een webinar wilt halen, hoe reken je dan uit hoeveel inschrijvers je totaal moet hebben voor al je webinars? En hoe ga je die dan binnenkrijgen, heb je het bereik om die aantallen te realiseren?
Gewoon een aantal standaardvragen die je voor jezelf iedere maand moet beantwoorden om die 40 van je rekenmachine (en die dus altijd klopt) ook daadwerkelijk te realiseren. Enneh, dan moet ook je marketingboodschap nog kloppen! 😊
Waar heb ik je over na laten denken met het schrijven van deze week? Tot welk inzicht ben je gekomen? Wil je het hieronder met me delen?
Enneh, zitten er nu nog wel een paar ‘gaten’ in het opstellen van je plan, dan heb ik iets gaafs voor je:
De tweedaagse Slim en Snel Succesvol op 5 en 6 april (live) voor slechts € 147,- exclusief BTW.
- Ben je iemand die gaat starten en wil je dat in 1 keer goed doen?
- Ben je iemand die al gestart is maar die erachter komt dat het nog wel een ding is om aan klanten te komen
- Ben je iemand die vol met plannen zit, dat is nooit het probleem, maar ze uitvoeren gaat nog niet helemaal ‘vanzelf’
- Doe je het ‘best wel goed’, (tot ca. 40.000,- omzet) maar ben je toe aan extra input, inspiratie en wil je weer even ‘op scherp’ gezet worden? Want ik geloof dat als je nog niet mijn omzet hebt ik je nog altijd iets kan leren en sommige dingen kun je ook niet vaak genoeg horen omdat je ze steeds anders hoort
Dan is mijn 2-daagse een super keuze. In 2 dagen tijd neem ik je namelijk mee in de basisstappen waarop mijn eigen praktijk en mijn eigen omzet gebaseerd zijn. En precies dat maakt deze training ook anders dan welke andere training dan ook. Het is namelijk 2 dagen Veronique op full force. En dat betekent dat ik je simpel, concreet, barstensvol voorbeelden, ideeën en volledig geïnspireerd met een plan na 2 dagen weer uit deze training laat gaan.
Aan het einde van deze training:
- Heb je de mindset van een ondernemer waar je altijd op terug kunt vallen als het ‘lastig’ wordt in je business en waardoor je altijd het juiste besluit kunt nemen en in de flow kunt blijven
- Heb je je ideale klant gedefinieerd of nog scherper neergezet (want je ideale klant definieer je niet 1 keer en voor altijd) waardoor je je marketing exact af kunt stemmen op die ideale klant waardoor je vele malen effectiever kunt worden omdat je beter leert dansen en daarmee verhoog je je conversie heel eenvoudig
- Heb ik je geleerd hoe je je productaanbod zo opstelt dat je van een volger een fan kunt maken en vervolgens een betalende klant. Zonder dat je 23 producten in 12 verschillende versies nodig hebt. Integendeel.
- Zijn we diep in je doel gedoken want de meeste ondernemers roepen maar wat als ik vraag ‘wat wil je verdienen’ en vervolgens ontbreekt het aan een plan om dat waar te maken. Daar brengen we gedurende deze 2 dagen verandering in
- Ben je anders gaan kijken naar Sales en Marketing. Als je er nu niets mee hebt of niet zo veel, ik beloof je dat ieder blokkade die erop zit verdwenen is. Dat je zelfs gaat houden van verkopen en snapt waar marketing echt om draait. En als je dit snapt, dan krijg je niet alleen veel eenvoudiger potentiële klanten maar maak je ze ook veel makkelijker klant. Wat zou dat voor jou betekenen?
2 dagen voluit. Live (Van der Valk in Vianen) en interactief. Met een groep gelijkgestemden 2 dagen werken aan je bedrijf en je droom. En geloof me: twee dagen bij mij op een stoel is allesbehalve saai. Integendeel. Was het maar wat saaier. Want alhoewel je een belachelijk laag bedrag betaald voor deze 2 dagen (zeker omdat ik ook nog eens op dubbel tempo praat en je dus eigenlijk 4 dagen krijgt) en ik niet durf te beloven dat je me ’s-nachts niet ook nog hoort. 😊 En dat krijg je er allemaal gratis bij.
2 dagen vol Vitamine V, zoals mijn klanten het liefkozend noemen, voor slechts € 147,- exclusief BTW en dan krijg je ook nog 2 overheerlijke lunches. Ik weet het………………… gaat nergens over. Kun je je voorstellen hoe 2 dagen met mij zullen zijn? Je zult ook snappen dat je zelfs maar 1 dagdeel aanwezig hoeft te zijn om dat bedrag dubbel en dwars terug te verdienen. Eens?
Wat is ervoor nodig om een besluit te nemen? Kun je het je permitteren om die € 147,- niet te investeren? Wees eens eerlijk?
https://jezaakvoorelkaar.nl/slimensnelsuccesvol/
En heb je al eerder een training bij me gevolgd, zoals mijn online training ‘Bouw een Bloeiende Praktijk in 90 dagen’ of mijn ‘Kickstart workshop’? Dan is dit een super aanvulling. Heb je nog vragen of dit ook wat voor jou is? Mail me dan je vraag en dan kom ik er graag bij je op terug!
Photo by Recha Oktaviani on Unsplash