Deze keer een blog over een valkuil waar ik heel veel van mijn ideale klanten in zie lopen. Niet met 1 maar wel met 4 voeten tegelijk. En keer op keer weer, zo eeuwig zonde. Ik wil je het inzicht geven dat er een grens zit aan wat er tot JOUW EXPERTISE behoort en dat je die grens voor jezelf ook heel duidelijk mag trekken. Dus niet van alles ‘erbij’.
Niemand heeft maar één enkele pijn
Mijn klanten komen bij me omdat ze graag willen leren om klanten te maken. Omdat ze geen aanbod hebben. Omdat ze in hun ogen wel al van alles geprobeerd hebben maar het toch nog niet lijkt te werken. Dus leer ik ze business bouwen, van hun kennis een échte praktijk bouwen met een concreet aanbod. Leer ik ze verkopen, doelen stellen en de marketingwetmatigheden kennen. Een concreet stappenplan van A tot Z.
In dat traject komt er vaak nog van alles extra omhoog:
- Een berg (of in ieder geval een heuveltje) aan beperkende overtuigingen of het zogeheten Urker Mannenkoor. “Ben ik wel goed genoeg, welke waarde heb ik nu te bieden, wie zit er nu op mij te wachten?”, etc.
- Techniek stress: hoe moet dat met WordPress, hoe werkt een e-mail marketingsysteem, hoe koppel ik nou mijn weggever aan mijn website?
- Er blijkt een logo nodig te zijn, een huisstijl en oh jee oh jee, het blijkt dat we ook nog moeten schrijven, iets met blogs ofzo. En vloggen. En Social Media waaronder LinkedIn.
En zo kan ik er nog wel een paar verzinnen. Allemaal dingen die nodig zijn, zij het in meer of mindere mate want gewoon je mond open doen werkt ook zonder website ????, maar niet het terrein van een businesscoach zijn. Daar doe ik dus ook niets mee. Ik vertel absoluut iets over de onderwerpen waarover je kunt bloggen en hoe een grove opzet van een blog eruit ziet. Ik benoem voorbeelden van goede Social Media posts en ook van minder goede, maar ik ben geen Social Media expert. En ik richt ook geen mailingsystemen voor je in. Kortom: er zit een grote strik om wat er wél en niet tot mijn dienstverlening behoort. En weet je, die grenzen bewaak ik. Heel streng. Voor mezelf én voor mijn klant.
Ik heb zelfs websites voor klanten gebouwd
Nou klinkt dat allemaal megastoer maar zo ben ik ook niet begonnen hoor! Dat begrijp jij ook wel. Ik had alleen gewild dat iemand me hierop gewezen had. Ik ben namelijk ook zo’n helper, zo’n gever, jullie zijn niet voor niets mijn doelgroep, soort zoekt soort hè ????.
Dus ik heb voor 2 klanten zelfs een website gebouwd, inclusief de teksten, de plaatjes, het aanbod, de hele santemekraam. Voor, schrik niet, 250 hele euro’s ofzo. Ja, had je me toen maar gekend hè ???? ???? En kreeg ik op beide sites ook nog een héle vette boete van Getty Images voor het gebruik van “niet rechtenvrije foto’s” omdat ik geen idee had hoe dat werkte. Dus………
Tuurlijk leren de dure leermomenten je altijd het meest. En kan ik er nu (heel veel later ????) hartelijk om lachen. Ik ben businesscoach. Geen tekstschrijver. Het inrichten van MailChimp heeft me 2 laptops gekost, dat moet ik vooral niet voor mijn klanten willen doen, dat wordt oorlog. Hoe moeilijk ze het zelf ook vinden. Ik ben ook geen psycholoog, ik kan geen belemmerende overtuigingen wegnemen bij mijn klanten (al zullen sommigen het tegendeel beweren, maar dat gaat dan ‘in het loopje’ mee).
Ik weet wat ik kan en wat ik niet kan. En meer dan dat bied ik niet aan. Mijn aanbod is begrensd.
Ik denk dat je inmiddels mijn punt wel ziet. Ik ben een businesscoach. Ik hou van strategieën, van dingen rete-concreet maken, van het helpen met kiezen van haarscherpe ideale klanten en het bepalen van doelen en het uitzetten van een plan. Daar word ik gelukkig van en daar ben ik goed in. Daar komt mijn klant ook voor bij me en daar hou ik het dus ook bij. Nu wel………..
Mogelijk voel je al waar deze grenzen bij jou nog niet helemaal zo concreet zijn Voornaam. Dat je ook nog dingen doet omdat je klant ze nodig heeft al is het niet je corebusiness. Een fotograaf die ook stylingadvies geeft. Een Social Media expert die trainingen ideale klanten geeft. Een tekstschrijver die me ook leert Facebooken. Ja, je klanten hebben het mogelijk allemaal nodig maar niet van JOU. Het maakt dat je dingen doet die je niet het allerliefste doet, waar je geen expert in bent en het vertroebeld uiteindelijk het resultaat van het werken met jou. En dat is eeuwig zonde.
Verzamel een netwerk van specialisten om je heen
Tuurlijk laat ik mijn klanten niet verdrinken, wat denk jij nou? Ik doe het alleen niet zelf, omdat ik niet de beste voor ze ben met die zaken. Ik heb een netwerk van megatoffe experts om me heen verzameld waar ik mijn klanten blindelings naar toe durf te sturen. Waavanr ik weet dat ze in super goede handen zijn en er zuinig met ze wordt omgegaan. Zo krijgt mijn klant het allerbeste en dat verdienen ze.
Het belangrijkste van dit verhaal? Jij blijft bij je expertstatus. Jij verzandt niet in de uitvoering. Je hebt geen miljoen dingen in de aanbieding op je website waardoor niemand meer begrijpt wat je nu werkelijk doet. Dit is wat het is en dat houdt het voor mijn klant én voor mij heel concreet en overzichtelijk. Simpel zakendoen, I love it!
Waar schiet jij nog wel eens in de ‘dat doe ik ook wel’ rol. Of de ‘daar kan ik je ook wel mee helpen’ status? Welke diensten behoren niet tot je corebusiness maar bied je nu wel aan en waarom? Laat ze los en je zult zien dat er een totale andere energie door je bedrijf gaat stromen. Want ergens heeft het nog te maken met loslaten, het écht claimen van de expertstatus en……….. heel soms……….. het bang zijn om door de mand te vallen en daarom maar extreem over-deliveren. Klopt dat?
Ik ben heel benieuwd wat dit blog je voor inzichten heeft gegeven. Wil je het hieronder met me delen?
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Zo mee eens… en ook zo moeilijk …
en om het eens van een andere kant te bekijken, kan je ook deze lezen
http://alettazeeman.nl/blog-ik-kan-het-zelf-wel/
Waardevolle blog