Ik hoor van klanten dat het minder makkelijk is om aan nieuwe cliënten te komen. Juist in deze situatie is het belangrijk om jouw unieke doelgroep te kiezen en daarop jouw communicatie af te stemmen zodat je binnen die specifieke niche als expert gezien zult worden. En vanuit die status is het eenvoudiger om aan nieuwe klanten te komen dan wanneer je met al je kennis met een schot hagel op de hele wereld schiet. Hoe eng het voor velen van jullie ook is, éen van de successleutels ligt echt in het kiezen van een duidelijke groep klanten.
Daar staan dan ook mensen tegenover die Niet jouw ideale klant zijn; omdat jij de expertise Niet hebt om hen te helpen, omdat ze Niet écht gemotiveerd zijn en/of omdat jouw aanpak Niet bij hen past en er dus nooit een match zal zijn. En de kans op een goed resultaat van een dergelijk traject dus minimaal is. En waar ik me nooit richt op wat ik Niet wil (omdat juist wat je aandacht geeft groeit, ook het negatieve) is het juist nu ook belangrijk om voor jezelf voorwaarden te stellen met wie je heel graag en met wie je beslist Niet wilt werken.
Juist nu het wat lastiger is, zie ik namelijk steeds meer coaches en therapeuten die die lijn langzaam loslaten onder het mom van;’beter een klant dan geen klant’. En wordt er toch een afspraak gemaakt met iemand waarvan je vooraf al voelt dat het geen succestraject gaat worden. Zeker, dat zijn inkomsten op korte termijn en daar denk ik Niet lichtzinnig over. Echter, dit worden nooit de ambassadeurs voor jouw praktijk, integendeel. En iedereen weet dat slechte resultaten veel sneller in de rondte zingen dan alle goede dingen die je al voor cliënten hebt betekend. Met als gevolg? Inkomsten op de korte termijn die je wél veel energie kosten en weinig plezier opleveren. Is jouw uurtarief dat waard? De ‘schade’ op de lange termijn kan echter nog veel groter zijn; de Niet positieve recensies kunnen een zeer grote impact hebben op jouw zakelijke imago en twijfels trekken tav jouw expertise. En jij en ik weten dat dat Niets met jouw kennis en kunde te maken heeft en alles met jouw Niet-ideale klant die er eigenlijk nog Niet klaar voor was, dat zetten ze er echter Niet bij.
Kruist er dus iemand jouw pad waarvan je denkt ‘mmmhh, moet ik dit wel doen?’. Luister dan naar je onderbuikgevoel en check eenmalig en kort je ‘Niet ideale klant’ lijstje. Voldoet deze persoon aan dat profiel, laat de afspraak dan Niet doorgaan. Zelfs als je de inkomsten op korte termijn goed zou kunnen gebruiken. Het weegt Niet op tegen de energie die het zal kosten en de negatieve gevolgen op de lange termijn. Hou vast aan je waarde en je waardes!!! Zet je tanden Niet in de ‘rotte appels’.
Heb jij hier vragen over of zelf ervaringen met het toch gaan werken met een Niet-ideale klant? Deel dan hieronder je verhaal en help daar je collega’s mee.
Ik wens je een mooie dag vol ideale klanten! 🙂
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.