Twee weken geleden heb ik afscheid genomen van het allerbelangrijkste product dat ik had. Een ondernemersopleiding waar het ruim 4 jaar geleden allemaal mee begonnen is. Een training die voor mij symbool staat voor mijn ontwikkeling als coach.
Nadat de deelnemers op de laatste dag van de laatste editie weg waren heb ik keihard gehuild, om heel veel redenen. Om waar deze training me gebracht heeft, wat ik ervan geleerd heb, omdat ik het eng vond om het los te laten en ik ook wist dat het tijd was.
Veel van mijn potentiële klanten zie ik bijna angstvallig aan iets vasthouden. En als je wilt groeien dan kan dat helaas niet. Een blog over creëren en loslaten, ook als het werkt. Juist als het werkt.
Wat is het je waard om je training een keer gedaan te hebben?
Op 30 november 2013 gaf ik mijn eerste training, thuis aan onze eettafel. En voor je denkt ‘die was dus gelijk al extreem succesvol’ als je naar deze foto kijkt (die echt van toen is), niets is wat het lijkt. Het waren weliswaar 10 deelnemers maar dat kwam omdat:
- Ik 100% commissie betaalde aan iedereen die een deelnemer aanbracht, ik hield daar dus exact € 0,- aan over
- De training kostte € 197,- voor 3 hele dagen en alleen de lunches waren dat al waard
- Je mocht als deelnemer een collega gratis meenemen
Mijn eigen bereik was namelijk te klein, mijn expertstatus niet groot genoeg en toch wilde ik een keer deze training doen. Waarop mijn coach me vroeg ‘wat is het je waard om deze training in ieder geval een keer gedaan te hebben? Dat antwoord was heel eerlijk: ‘veel’. Dus kozen we voor deze oplossing om tijdelijk niets te verdienen om later er veel aan te verdienen. Dat hoopte ik tenminste, ik was zelf ook nog niet helemaal overtuigd in die tijd ????
Ik wilde weten of deze training werkte, of ik het kon, of de inhoud klopte en ik ga er altijd vanuit dat als je het 1 keer kunt dat je het dan nog een keer kunt. Iets met schapen en dammen enzo. Dus het was het me waard om deze training een keer zonder winst te geven.
Alhoewel zonder winst, volgens mij hield ik er precies € 197,- aan over, alleen moesten daar de kosten voor de lunches nog vanaf maar die maakte ik toen nog zelf klaar dus heel veel was dat niet ????. Oh ja, ik had ook nog geïnvesteerd in het whiteboard dat je hier in mijn woonkamer ziet staan; € 35,- op Marktplaats. Zonder bon, dus ik kon hem niet als kosten declareren. Damn ????
Het vervolg was minder groots
De training bleek een succes. Het werkte, het voelde goed, ik vond het leuk, de deelnemers waren tevreden en de inhoud was super. Dus kwam hij nog een aantal keren op de agenda in de maanden erna.
Die keren waren een aanzienlijk minder groot succes. Ik heb het even nagekeken:
- Ik heb 2 keer 1 deelnemer gehad
- Ik heb 3 keer 2 deelnemers gehad
- Ik heb 4 keer 3 deelnemers gehad waarbij de eerlijkheid mij gebied te zeggen dat het 1 keer 2 mensen van hetzelfde bedrijf waren. Dus dat waren eigenlijk maar 2 deelnemers
Nu stond er destijds al op mijn website dat het minimale aantal deelnemers 6 was. Dus……………..
Toch liet ik de training iedere keer doorgaan omdat ik wist dat als ik hem zou cancellen dat ik dat dan de keren erna ook zou doen. En het dus nooit zou gaan lukken.
Ook ik had de schurft aan verkopen
Ik durf te zeggen dat ik inmiddels een echte salestijger ben, ik hou echt van verkopen. Ik wil ook iedere dag iets verkopen, dat is het minimale streven. Dat is echter niet altijd zo geweest, ik heb het dus niet van nature. Verre van
Dit was destijds dus zo’n beetje (met mijn niet innige liefde voor sales) het scenario rondom de promotie van de trainingen die op mijn agenda stonden:
- 5 weken van tevoren had ik dan het plan om er ‘iets’ over in mijn nieuwsbrief te zetten. Maar ja, ik had in de vorige nieuwsbrief ook al iets gepromoot, dus dat kon eigenlijk niet, dat zou me inschrijvers kosten. Dus het was ‘vast beter om het pas in de volgende nieuwsbrief over deze training te hebben om ze maar niet te overvoeren’. Herkenbaar? ????
- 4 weken van tevoren had ik op zeker een excuus waarom ik deze week écht geen nieuwsbrief kon sturen. Ik had óf geen onderwerp óf ik had geen tijd of een combinatie van beiden. Dus helaas geen promotie aan mijn lijst; nog steeds 0 deelnemers aan mijn training.
- Week 3 schreef ik dan uiteindelijk, onderaan, achteraan en geheel vrijblijvend (en nog nét niet onder mijn handtekening) een heel kort, onduidelijk en vooral niet salesy stukje over: ‘als je eventueel/ misschien een toch wel goede training wilde volgen…………’ Enfin, you get the picture ????.
- Vanzelfsprekend kon er die week niets over op Facebook delen, ik had het ‘ook al in mijn nieuwsbrief gezet’. Ik kon mensen er toch niet mee overvoeren? Waarbij het feit was dat er volgens mij niemand op mijn lijst stond die óók mijn pagina een Like had gegeven, dus het was een waardeloos excuus. Weet ik nu. Toen werkte het voor mij. Dacht ik.
- Ik maakte 2 weken van tevoren een Facebook event aan zonder er iemand voor uit te nodigen. Niet opdringen hé. Uiteindelijk een bereik van volgens mij 12 hele mensen met dat event. Gek he, dat de training niet vol was. Maar he, ik kon wel de actie van mijn lijstje vinken………
- De week voor aanvang werd ik toch wel een beetje zenuwachtig. En begon het balen ook weer. Want het zag er naar uit dat het WEER ging gebeuren dat er maar 1 of 2 of met het grootste wonder 3 hele mensen deel zouden nemen en ik dus weer 3 dagen niet effectief bezig zou zijn. Maar ja ‘zo kort van tevoren zien mensen me aankomen, ik kan nu toch niet meer promoten?’. Dus deed ik……………… je raadt het al: niets!
Een keer neem je het besluit dat het klaar is
Na de zoveelste training waarbij ik me schaamde dat ik aan de deelnemer(s) uit moest leggen dat ze maar samen of zelfs alleen waren, besloot ik dat het genoeg was. Want het is geen schande als je niet genoeg mensen bij elkaar krijgt, gewoon nog niet het bereik hebt om je training vol te krijgen, dat is wat het is.
Maar het is niet ok als je er niet alles aan gedaan hebt om het wel te laten slagen. En bij mij was het gewoon angst voor verkopen, gemuts rondom de promotie waardoor ik iedere keer maar 1/6 tot de helft van het minimale aantal deelnemers had dat ik eigenlijk wilde hebben. En toen was het klaar. Dit ging NIET meer gebeuren.
Na mijn besluit draaide alles. En nog steeds was ik niet altijd volledig ‘uitverkocht’ maar ik was wel tevreden met de aanmeldingen die ik had omdat ik er vanaf dat moment alles aan deed om ze vol te krijgen. Ik maakte niet alleen het event, ik nodigde ook mensen uit, ik herhaalde, ik plaatste updates. Ik pakte door, ik vinkte niet alleen ‘af’.
Van 3 keer 1 deelnemer naar in totaal € 610.000,- omzet met mijn training
Toen besloot ik dat ik zelf de regie over mijn omzet zou nemen. Dat ik zou doen wat nodig was om mijn lessen te vullen omdat ze simpelweg te waardevol waren (die paar deelnemers die ik steeds had waren wel steeds heel tevreden ????).
Toen ik besloot dat ik mijn doelen wilde bereiken werd alles anders. En ik heb het even nagezocht, in totaal heb ik met deze training € 610.000,- omzet gerealiseerd. Ik heb in totaal ca. 400 coaches en therapeuten op deze manier mogen leren om een winstgevende praktijk op te bouwen. Door deze training ben ik de businesscoach geworden die ik nu ben. Kan je je mijn tranen voorstellen toen ik deze training voor de allerlaatste keer gaf?
Oeps, met niet helemaal aan mijn onderwerp gehouden
Nou zou dit blog gaan over waarom de jas van 5 jaar geleden niet past bij je toekomstige groei. Waarom je soms producten los moet laten, zelfs als je er geld mee verdient. Maar volgens mij zit ik al aan mijn max qua woorden en zijn dit wat ik hierboven deel ook al belangrijke inzichten. Dat de winst (hoe dan ook gedefinieerd) is voorbehouden aan hen die niet opgeven. Waarvan bovenstaand verhaal dus een voorbeeld is. Ga ik het volgende week wel over dat te kleine jasje en nieuwe keuzes hebben, ok? ???? Lees je dan weer mee? Heb ik hier toch voor het eerst een heuse cliffhanger gepresenteerd ????
Wat heb je van dit blog geleerd als het gaat over doorzetten? Als het gaat over volhouden? Als het gaat over promotie en dat de deelnemers niet als vanzelf je training in komen vliegen? Hoop jij ook nog iets te vaak dat ze ‘wel zullen komen?’ Stel jij de promotie ook tot het allerlaatste moment uit? Wees eens eerlijk. Wil je het hieronder met me delen?
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Hey Veronique hoi,
Ik heb je bericht gelezen wat mooi zeg maar wel voor jou ook echt even zoeken geweest, ja ik herken dat zeker en ik ben opstartend ondernemer en dat ik wel zeker wil, ik ben mijn weg ook aan het zoeken. En ben al een tijdje bezig oefenen met model cliënten en ik begrijp dat ik breder mij zichtbaar moet gaan maken. Op één of ander manier vind ik dat ik aantal dingen eerst moet klaar hebben dat zit zo in mij gevoel, maar ik weet inmiddels dat het niet één van de belangrijke dingen zijn.
Wat ik van mezelf heb is dat ik heel graag wel wil gaan, en zo nu een dan iemand kan coachen die bij mij past, maar ik ben ondertussen ermee bezig voor het zichtbaar te worden. Tot nu toe nog vrijwillig en omdat ik ook in een pand zit die niet van mij is, dat ik daar mag bewegen. Omdat ik nu eigen ondernemer ben zit ik in me hoofd wat wel en niet kan. Ik vind dan dat ik een eigen ruimte moet hebben om mijn eigen bedrijf echt daarop te richten ook qua uitstraling, ik werk zelf nog 3 ochtenden in de week enz, nou ga zomaar door. Jij bent daar al geweest wat je zo bezig kan houden.
Maar omdat ik binnen mij de drive heb hierin graag wil blijven bewegen, Ik ben altijd in beweging en onder de mensen geweest, maar nu ik eigen ondernemer bent geworden is dat toch weer iets anders, ik sta nu echt voor mijn eigen bedrijf wat ik heel erg leuk vind en hierin wil slagen. En ik ook blijf dromen en bewegen. Waar ik wel van bewust bent, is de mindset. Ik weet het, maar toepassen in praktijk ingaan is gewoon doen in volharding, daar beoefen ik mij dagelijks in. En soms heb ik iemand nodig die mij even tegen me aan duwt, van eeeeu Hallo!! weet je nog! wel ffe weer op scherp Rosita. En dan is het van, o ja! ok, inderdaad!
Ik hoop dat je hier aan mijn weergave iets hebt.
groet, Rosita
Beste Veronique, het delen van je startfase en met name de weken voor de training met sales/pr activiteiten: het doet me lachen om mezelf. Want daar ben ik nu. En ik besef dat ik moet gaan voor waar m’n hart ligt. Die workshop. Mijn coaching. En dat mag verspreiden en verkopen. Je blog geeft erkenning en dat helpt mij, zoals ik ook wil dat erkenning mijn klanten gaat helpen.
Zelfspot, zien waar het wringt en dan toch stap voor stap die sales gaan doen. Bedankt voor de inzichten!
Lieve Mrs V.
Zo gaaf weer deze “throw-back”te lezen van toen…..en dankbaar dank ik erbij was. Met die geweldige bril die ik nog zo dikwijls in mijn workshop en trainingen gebruik.
Dabnk je wel voor alle inspiratie,m energie en “hard nuts” die je de wereld inbrengt, ongelooflijk veel waarde toevoegt aan de ondernemers van allerlei pluimage. Ik heb het idee nog geen 10% van alles wat je aandraagt tin te zetten, en weet dat je dan zegt “je pijn is niet groot genoeg” hahahaha! En ja, nu herinner ik me ook nog het Sint gedicht……
Fijne vitale dag, liefs Birgit
Dankjewel voor je blog, wederom op het juiste moment.
Ik was een beetje in aan het kakken met mijn IPA’s voor mijn hartverbindingsdag en jouw blog inspireert me om gewoon de telefoon weer te pakken en geïnteresseerden na te bellen.
Love your coaching
Oké nu heb je me dus weer 🙂 Je zegt in je blog: “…waarom de jas van 5 jaar geleden niet past bij je toekomstige groei”. Ik hou ontzettend van mijn coaching werk met jongeren, maar alle toeters en bellen eromheen, dat moet anders. Ik merk dat ik mijn jas van 5 jaar geleden uitgedaan heb en nu wil ik de toekomst in. Kun je mij helpen met het maken van die nieuwe jas?
Hoi Veronique,
Dankbaar voor je intens BBB-event, begin oktober in Ermelo. Ik heb tijdens dit event ervaren hoe het is dat je zoveel energie van ‘iemand’ krijgt. Ik voelde wat jouw energie teweeg brengt en toen viel het kwartje. Nu besef ik wat voor impact dat kan hebben omdat klanten dit keer op keer (ook) aan mij teruggeven (energie, spirit). Ik voel nog steeds die positieve vibe en heb naast online-promoties, vele offline acties opgepakt en uitgezet. Ik ben volop in beweging en voel de energie (weer) stromen. Nogmaals heel veel dank en nu op weg naar een maatje (jas) die beter bij me past.