Mensen die met mij hebben samengewerkt weten het, ik ben echt een woordentrut. Ik kan soms 10 minuten bezig zijn met het zoeken naar het ultieme woord. Omdat ik weet dat dat het verschil kan maken tussen je klant aantrekken en hem van je wegjagen. En ja, dat hangt soms op 1 woord.
Zo lees ik bij afslankexperts wel eens: ‘ik leer jou weer van je lijf houden’. Enneh, dat is niet helemaal ok. Ik ben zelf ruim 20 jaar te zwaar geweest en dat was een grote strijd, ik weet dus waar ik over praat. Ik en mijn lichaam, dat was niet echt ‘liefde op het eerste gezicht’. Ik dacht altijd ‘als ik nu eerst maar slank ben’ en tot die tijd kon ik niets met wat er onder mijn kin gebeurde.
Als ik dan op de site van een afslankcoach (of een soortgelijk iemand) las dat ze me ‘weer van mijn lijf laten houden’ dan dacht ik ‘laat maar, dat gaat toch nooit meer gebeuren’. Voor mij was destijds acceptatie al een hele uitdaging en in die fase echt het hoogst haalbare. Had er dus gestaan ‘ik help je met afvallen en zorg ervoor dat je je lichaam kunt accepteren’, dan had ik er wel op gereageerd.
Weet dat dingen die je schrijft op vele manieren geïnterpreteerd kunnen worden, het gaat er om wat de klant er in ziet. Zo heb ik veel paardencoaches op mogen leiden, die doen prachtig werk. Maar waar denk je nu aan bij een paardencoach? Iemand die paarden coacht toch? Dat is echter niet wat ze doen. Ze coachen met behulp van paarden en dat is héééééél wat anders. Maar als jij je aan mij voorstelt als paardencoach denk ik niet gelijk ‘dan zou je mij mogelijk ook kunnen helpen’ terwijl dat misschien wel zo is. Maar mijn gedachtes zijn ‘ik ben geen paard en ik heb geen paard dus niets voor mij’.
Ik weet dat sommigen van jullie het ‘detailgeneuzel’ vinden. En je kent me hè, ik hou niet van detailgedoe. Maar dit is géén verspilde moeite, dit kan echt het verschil maken tussen winnen en verliezen. Zo zijn er vrouwen die niet hun eigen leven leiden, die keurig binnen de lijntjes blijven en vooral doen wat er van hen verwacht wordt. Als je hen belooft dat ze ‘voluit van het leven gaan genieten en alles eruit gaan halen wat er in zit’ dan haken ze af. Hun eigen keuzes maken en zich niet meer voor alles en iedereen verantwoorden is al een hele waardevolle stap voorwaarts voor ze. Snap je waar ik heen wil?
Dat ‘taalding’ kan ook van invloed zijn op je URL
Ik zie mensen die met heel veel zorg hun bedrijfsnaam/ domeinnaam hebben gekozen. En ik bijt mijn tong af maar ik ga hier geen voorbeelden noemen. Het is alleen vaak zo dat wat jij als logisch of zelfs grappig en/of duidelijk ziet, dat voor je klant helemaal niet zo hoeft te zijn. NLPcoachalkmaar.nl lijkt namelijk heel logisch en een pareltje 😊. Ik zie mensen echt juichen dat deze nog vrij is. En ik denk ‘lekker laten zitten die domeinnaam’.
Allereerst verkoop je de methodiek en niet het resultaat en mensen kopen geen methodiek. Vraag eens aan mensen die iets verder bij je vandaan staan of zij weten wat NLP is. Ik heb de test laatst gedaan voor NLP en in 25% van de gevallen zeiden ze ‘het is iets met mindset en herprogrammeren of zo’ en de andere 75% had echt geen enkel idee.
Dus is die naam dan handig? Verder denk je klein als je je beperkt tot Alkmaar. Want waarom zou je vooral op Alkmaar gevonden willen worden? Waarom kunnen jouw klanten niet uit het hele land komen? Als ik businesscoachMoordrecht.nl als URL had gekozen weet ik zeker dat ik nu niet had gestaan waar ik nu ben. Wel letterlijk, niet figuurlijk 😊.
Ik had een klant die het woord ‘centrum’ in haar bedrijfsnaam had. En ze was een hoop dingen, maar geen centrum. Veel mensen zijn visueel ingesteld, die denken aan lokalen, veel mensen, meerdere disciplines, groot, bedrijvigheid en dat was helemaal niet wat ze deed. Eeuwig zonde dus.
Hoe lastig ik het ook vind, maar er zijn echt veel klanten die ik aanspreek op hun bedrijfsnaam. Omdat hij simpelweg de lading niet (meer) dekt. Of omdat ze niet weten dat wat hij oproept bij hun potentiële klanten iets heel anders is dan dat jij denkt of in gedachten hebt. Zo kwam ik gisteren een naam tegen waarvan ik denkt ‘die leert mij taarten bakken’ en ze bleek massages te geven. Werkelijk waar! Soms denk ik dan dat ik het verkeerd zie maar ik doe dan gewoon de buurvrouwentest, werkt altijd. Ik schrijf de naam op een papiertje en ik vraag een aantal mensen in mijn omgeving wat zij denken bij deze naam. En bijna iedereen dacht ook aan taarten bakken, slechts één begon over een cake. Maar niemand noemde het woord massage.
Ik weet dat sommigen bijna getrouwd zijn met hun naam en dat begrijp ik ook, soms ligt het heel gevoelig. Dan noem ik het en dan laat ik het los. In het grote geheel der dingen is een naam maar een naam en als het voor de groei van je bedrijf nu beter is om een andere naam te kiezen, waarom zou je het dan niet doen.
Woordspelingen maken het voor de klant niet altijd duidelijker
Ik heb een klant die gek is op vogels, ze heeft ze ook opgenomen in haar logo. Daar maakt ze heel vaak een woordspeling op. Bijvoorbeeld dat ze zorgt dat je vleugels krijgt. En ik snap het en ik moet er ook heel vaak om lachen, als ik intern de link weer even gelegd heb, maar haar klant kan er veel minder mee. Die heeft die vogels veel minder helder op haar netvlies staan als ze haar website leest, begrijpt dus ook niet waar die vleugels vandaan komen en zegt dan ook nog eens ‘ik wil helemaal geen vleugels’. Dan sla je de plank dus een beetje mis.
En dit zie ik vaak doorgetrokken worden. Dat er een link is tussen de naam van je programma’s en de naam van je bedrijf bijvoorbeeld. In sommige gevallen pakt dat prima uit. In de meeste gaat de naam echter volledig voorbij aan het verlangen van de klant, is alles ingericht op de woordspeling. Wat denk je dat er marketingtechnisch beter werkt: dat je woordgrapjes maakt of dat je klant bij een naam denkt ‘zo hé, doe mij dat! In veelvoud! Gisteren nog en maakt niet uit wat het kost’
Flamingo’s zijn hip (ze hangen bij mij ook in de trainingsruimte, ik ben namelijk ook hip 😊😊). Ik denk dat ik op dit moment 12 klanten heb die ‘iets met flamingo’s doen of hebben (je dus niet aangesproken voelen, er zijn er nog heel veel zoals jij! 😊). Er zijn mensen die flamingo-methodieken introduceren en als ik dan door de ogen van de klant lees denk ik ‘gaat ze me leren dansen ofzo?’ Of flamingo-afbeeldingen door heel hun website heen gebruiken, wat er heel cool uitziet. Ik vind het ook een leuke vogel, alleen al vanwege de kleur, maar soms denk ik ‘je website lijkt op een commercial voor Avifauna in plaats van dat ik denk dat ik bij jou vast kan leren afvallen, beter kan worden in marketing, beter voor mezelf op kan leren komen of wat je er ook aan vast hebt gehangen. Nogmaals, dat het leuk is wil nog niet zeggen dat het werkt.
Onderstaand 2 tips om te toetsen of het naast leuk ook handig is.
Ik geef je 2 tips om te kijken of het, behalve dat het er leuk uitziet of wel grappig klinkt, ook marketingtechnisch een goede zet is die je maakt:
- Lees en bekijk je eigen content eens echt door de ogen van je ideale klant. Zijn dit echt, echt, echt de woorden van jouw ideale klant? Of is het wat jij ziet en denkt, de conclusies die jij trekt, de verbanden die voor jou zo glashelder zijn? En raakt het dan het verlangen van die klant zodanig dat ze denken ‘wow, geef me dat!’. Vorige week sprak ik iemand hierop aan, ik geef geen voorbeelden 😊 en die zei ’maar het staat zo leuk’. Leuk is niet handig, leuk heeft niets met marketing te maken. Puppy’s zijn leuk, dit is een business.
- Nou weet ik dat bijna iedereen een blinde vlek heeft als het over zijn eigen content gaat (ik ook!!!) dus daarom de buurvrouwentest, ook voor jou! Kopieer je eigen teksten eens, je eigen domeinnaam, de naam van je programma’s en vraag aan je buurvrouw, die niet weet wat je doet, wat ze denkt dat je doet. En als ze begint over taarten bakken terwijl jij massages verzorgt, dan weet je dat het niet goed gaat. En dan kun je daar iets mee doen. Ok?
Ben heel benieuwd of je de resultaten van de test met me zou willen delen hieronder, de inzichten die dit blog je gegeven heeft.
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Ik herken het… De naam van mijn bedrijf is Hoofdregisseur. De website http://www.hoofdregisseur.nl en mijn programma BAAS in eigen hoofd. Ik vind het briljant, omdat ik piekeren kan stoppen en zo dus mensen BAAS in hun eigen hoofd maak. Maar voor de buitenwereld is het dat niet. De buurvrouwentest wijst uit dat ze denken dat ik iets in de filmwereld doe. Auw…
Haha… tja… Ook herkenbaar. Mijn bedrijfsnaam is LillyLovesHealth. Mijn programma heet Sparkling Healthy Women. Ik coach moeders met jonge kinderen naar een gezonde leefstijl, zodat zij zich bovenal weer vrouw voelen en weer gaan sprankelen. Mijn bedrijfsnaam zegt daar sowieso niks over. De buurvrouwentest heb ik (nog) niet gedaan. Maar ik betwijfel of ze precies weten wat ik doe.
Oh, zo ontzettend herkenbaar dit. Ik volg meerdere mensen op Facebook (iets met pagina’s liken uit vriendelijkheid, ai!) waarvan ik door de bedrijfsnaam echt geen flauw idee heb wat ze doen, soms zelfs niet met ondertitel! Bij mij weten de meesten wel dat het ‘iets met schrijven uit het hart is’ (bedrijfsnaam is Schrijvershart), maar dat ik blogcoach ben weten de meesten niet. Nu trek ik wel voor een deel mijn naam door in mijn diensten en posts, wat in mijn geval wel handig is (want: bloggen uit het hart). Ik zal de buurvrouwen test eens doen, ben benieuwd. Ik ben wel ontzettend verknocht aan de naam en volgens velen is het wel een hele passende naam, dus ik heb toch goede hoop (zeker met de naam van mijn diensten erbij).
Zit nu ook al dagen te ‘trutten’ over een kekke, sexy naam voor een nieuwe dienst, maar begin te neigen naar het beestje gewoon bij de minder sexy, maar wel duidelijke, naam te noemen.
Sommige dingen komen precies op het juiste moment. Nou is dat vaak bij Veronique zo dat als ze iets schrijft, ik er net mee bezig ben. Zo ook mijn naam. Ik heb weer een schopje onder mijn zitvlak gehad vandaag, dank je wel.
Hoi Veronique, hier nog een woordentrutje ;). En ik weet het, het is ook detailgedoe… Maar ergens schrijf je ‘ik denkt’… Dat zie ik dan meteen weer ;). Maar je verhaal is super! En herkenbaar. Gisteren werd ik door iemand ‘aangesproken’ omdat ik het woord onzeker op mijn LinkedIn profiel had staan. Ze vond me geweldig, maar door dat ene woord kreeg ze een kriebel in haar buik (geen vlinders dus). Paste niet bij mij, niet bij haar. Oeps! Wat was ik blij met haar. Onzeker… klinkt te negatief waarschijnlijk. Ik zit nu hard te broeden op de perfecte zin.
Verder wil ik je ook even laten weten dat ik ver-schrik-ke-lijk kan lachen om jouw blogs! En dat ik er een boel van leer ;).