Zondag ben ik jarig en kom ik met een hele speciale ‘special announcement’, hou je die dag je mailbox en Socials in de gaten?? Zo rond 12.00 uur?
‘Ja, maar hoe moet dat programma er dan uit zien?’ Ze kijkt me bijna smekend aan en het voelt of ze de Kilimanjaro moet verplaatsen. In haar eentje. Terwijl er ook nog eens 2134 klimmers op staan. Mijn keel knijpt bijna dicht, zo zwaar. Dat business bouwen was toch fun?
Ik zit in een call met een klant en we bespreken wat er al een tijdje aan zat te komen; ze wil een switch in doelgroep maken. Ze is zelf enorm hard gegroeid in de laatste maanden en de huidige doelgroep was niet de klant die uit haar hart kwam maar de klant die ze destijds aandurfde. Waarvan ze wist dat ze er goed genoeg voor was. Niet echt grond voor een innige liefdesrelatie en spetterende business, maar dat is geen probleem. Ze is tenminste gestart met vandaag als nieuw hoofdstuk in haar bedrijf. Time to level up.
Die nieuwe klant is gedefinieerd en ik doe dat altijd zéér uitgebreid. Want die ideale klant, en ik weet dat je dat niet wilt horen 😊, is de basis van alles. Als die goed is komt de rest ook goed. Als die het ‘net niet’ is geldt dat ook voor alles wat daarna volgt. Maar met een klant alleen, tot in welk detail we haar ook kennen, zijn we er natuurlijk nog niet. Er moet ook een product komen om te verkopen. Zonder product heb je wel fans maar geen klanten. Ja, die moet je nog een keer nalezen 😊 En juist dat product maakt dat die enorme berg frustratie bij haar los want ja, dat moet natuurlijk perfect zijn. Snappen we allemaal.
Het is niet zo dat ik het niet herken. Ik weet nog dat ik aan alles voelde dat ik ook ‘iets met podcasts’ moest en mijn man opdracht gaf om dat technisch te regelen. Binnen een week was mijn buro veranderd in een dj-stand; een groot ding met allerlei knopjes en een microfoon die ik op een o zo handige standaard, zo naar mijn mond kon schuiven als ik wilde gaan opnemen. En met iedere centimeter dat dat ding dichterbij schoof, zakte mijn creativiteit en zin om die podcast te maken een meter verder de grond in. Waarbij ik ook al een week of 4 aan het stoeien was met een aantal deuntjes die ik als intro kon gebruiken maar waar ik steeds nét niet wild van werd. En dan hadden we het nog niet over het outro. En dus kwam er al die tijd geen podcast en ik werd er gek van. En die frustratie zag ik nu ook bij haar.
‘Wat zou je in de simpelste vorm wél kunnen doen, zodat we in ieder geval aan de slag kunnen met die klant’. Nou, dat wist ze wel. Vanuit die vraag kwamen er een aantal ideeën en stond er binnen 10 minuten iets waarvan zelfs zij voelde ‘dit is niet gek’. Niet haar Masterpiece, niet haar wondertraject maar iets wat goed en gedegen in elkaar zat en waar ze in ieder geval mee aan de slag kon en haar klant mee kon gaan helpen. En dat is toch ons werk? We hangen er een prijs aan die in verhouding staat tot de waarde van het resultaat en het feit dat het een soort van pilot versie is en binnen 15 minuten sluit ze een grote berg lichter, de call weer af.
Waarom ik deze benoem? Omdat ik meer mensen onder dit issue bijna zie bezwijken. Alles wat we afleveren moet ons allerbeste werk ooit zijn en dat hou je niet vol. Zelfs The Beatles hadden na een reeks nummer 1 hits wel eens een nummer dat het minder goed deed. Niet slecht, niet fout, niet verkeerd maar ietsje minder succesvol. Punt. Hoe zou het voor je zijn als je op die manier naar je producten/trainingen/trajecten/workshops zou kunnen kijken? Zou dat niet een enorme rust geven? Hetzelfde geldt overigens ook voor podcasts, blogs, posts, whatever. Daar lever ik ook geen meesterwerk na meesterwerk af. Ik heb een paar uitschieters en een paar waarvan ik denk ‘geen onzin, maar niet mijn beste werk’. En het grappige is dat die soms ook nog eens het beste beluisterd of gelezen of geliked worden 😊 Hoe dan?? Alleen al om die reden mag je het loslaten. Geen onzin verkopen, geen bagger afleveren, maar niet al je posts hoeven Pulitzer price winnaars te zijn.
Datzelfde geldt voor je trajecten en je trainingen. Als je dat eens de tijd en ruimte zou geven om te laten ontstaan. Hoeveel lucht zou dat in jezelf geven? Zo heb ik een programma dat heet Doen en Doorgaan en dat is een actie en implementatie programma. Het is een 100 dagen traject dat als een trein werkt als de basis staat maar je zou het graag nog slimmer en sneller willen doen en je ook snapt dat actie en consistentie de sleutel zijn. Daar voorziet het helemaal in. Keigoed programma waar mijn deelnemers echt enthousiast over zijn, heel waardevol en waar inmiddels bijna 300 mensen in zitten. Zo is het niet begonnen. Eigenlijk zou het ‘van weten naar waarmaken versie 634’ moeten heten, want dat is wat het is.
Een jaar of 6 geleden zag ik dat er behoefte was aan een traject waarin je voor een deel in actie werd aangemoedigd en voor een deel kennis kreeg om die acties slimmer, sneller, strategischer te doen. Ik startte met een groepje van 5 mensen en die kwamen om de maandagavond op kantoor bij mij in Moordrecht voor een periode van 3 maanden. Was interessant, niet slecht (kostte ook maar € 197) maar na 2 rondes voelde ik dat het anders kon en vooral dat het eigenlijk te kort was. Dus maakte ik wat wijzigingen in de opzet. Het waren inmiddels 10 mensen en daarom voegde ik er een Facebookgroep aan toe en maakte het 6 maanden lang. Na weer 2 rondes merkte ik dat dat te lang was voor de meesten. Aan het einde van de 6 maanden zat ik altijd met minder dan de helft, de rest was afgehaakt. Ik ging terug naar 4 maanden en voegde er weer wat elementen aan toe waardoor ze langer betrokken bleven en veranderde wat aan de prijs. Dat 4 maanden programma heeft uiteindelijk een jaar of 4 gedraaid en met iedere ronde ontwikkelde ik het verder door. Ik denk dat het me in de loop der jaren minsten € 600.000 omzet op heeft geleverd. En nu draait het in een weer verder doorontwikkelde vorm als 100 dagen programma inclusief een gave actietracker etc. Mijn 634ste versie wat dicht bij een Masterpiece komt maar waarvan ik de vorm en de opzet never ever nooit niet aan een tekentafel had kunnen verzinnen 6 jaar geleden. Dat programma is geëvolueerd vanuit een idee een aantal jaren geleden ‘als we nu eens per 2 weken samen komen, is dan de kans op succes niet groter omdat ze elkaar inspireren en van mij nog wat bijleren’. Dat idee was destijds binnen 10 minuten op een A 4tje in Word uitgewerkt (wat nu Canva of PDF) en dat stuurde ik rond en ze zeiden allemaal ‘ja’. Oké, alle 4……………… 😊 Maar voor mij was dat een enorme score destijds. Inmiddels zijn het er dus bijna 300. Mag het ontstaan? Mag het eenvoudiger? Mag het goed zijn voor de prijs die je vraagt wetende dat het alleen maar beter kan worden door het vaak te doen en in de praktijk te ervaren hoe het nog waardevoller kan? Mijn workshops, jaarprogramma, online training, webinars zijn nog altijd een work in progress zolang de nieuwe versie beter is dan die er voor is alles prima.
Niets is bij mij in 1 keer goed en die druk voel ik ook niet. De content is altijd goed genoeg, ik verkoop geen onzin. En als het de pilotversie van de pilotversie is, dan is de prijs daar ook naar. En iedere ronde dat het beter en magischer wordt kan en mag de prijs omhoog. Het ontstaat organisch, vanuit doen. Zonder frustratie of druk en ondertussen zijn er allemaal blije klanten. Die inderdaad al geholpen worden met de pilotversie voor een prijs totaal ‘aligned’ is. Iedereen blij en alle ruimte voor verbetering. Ben je het met me eens dat dat beter en fijner voelt dan je nagels in je tafelblad zetten en van jezelf eisen dat er NU een Oscar winnend programma komt? Ik ben vóór.
Die podcast ging hem niet worden op deze manier. Ik ging met die microfoon naar bed en ik stond er mee op, was volledig gefrustreerd want ondertussen had ik nog altijd 0 afleveringen op mijn Spotify kanaal. Mijn coach stelde mij de vraag; ‘waar kan dit makkelijker’ en toen was het snel klaar. Tineke wees me op de Anchor app, ik kocht een paar oortjes, een hond hadden we al en ik besloot tijdens het uitlaten van de hond mijn podcasts op te nemen. Qua geluid beslist niet mijn Masterpieces (zeker niet degene waarbij ik om 5.00 uur ’s ochtends met mijn klompen aan buiten loop en vanwege het tijdstip zo zacht praat dat je wel mijn klompen, maar niet mijn stem hoort 😊 ). Maar er staan inmiddels wel bijna 100 afleveringen en hoeveel heb jij er? Mijn ‘oudere versie’ leverde uiteindelijk € 600.000 op en met een programma dat niet bestaat omdat jij er perse een olifantendraagtijd van wilt maken, komt er geen geld binnen. Laat het ontstaan. Zoals ik nu ook wel snap dat een iets professionelere podcast, in ieder geval zonder wind of autogeluiden, er toch een keer van moet komen. Maar tot die tijd is versie 623 een prima alternatief voor versie 624.
Hoe is dit voor jou? Waar zet jij jezelf totaal vast in het ontwikkelen van nieuwe dingen? Hoe zou het makkelijker kunnen en mogen? Wetende dat je zelden in één keer je ultieme programma of traject ontwikkeld? Wat zou dat voor jou én voor je business betekenen?
Zou je dat hieronder met me willen delen? Ben benieuwd!
Voor ik afsluit om mijn koffer te pakken omdat we vandaag naar Parijs gaan (oh men, vanaf 14 maart 2020 de dag van de lockdown wilde ik dat al) een paar dingen:
Zondag ben ik jarig en kom ik met een heel gaaf iets. Iets waar ik net zo naar uit heb gekeken als naar Parijs en jij mogelijk ook wel. Er hangt dan een hele gave 24 uurs actie aan én een actie voor degenen die het eerste reageren. Dus zet je wekker op 12 uur en check hier je mailbox of mijn Instagram of Facebookgroep
Maandag start er een nieuwe ronde van mijn online training Bouw een Bloeiende praktijk in 90 dagen. Speciaal voor starters die hun praktijk in één keer goed willen bouwen of voor mensen die al gestart zijn maar nog weinig tot geen klanten hebben en willen leren hoe dat dan wel werkt. Dit zijn 2 testimonials, kijk zelf maar of het iets voor je is..
IK ben bijna toe aan mijn 100ste podcast aflevering en dat moet natuurlijk een klapper worden. Wat zou jij nu super vinden als ik zou doen als onderwerp, gast, content? Wil je het me laten weten? Zou super zijn want dan kan ik het weer snel oppakken; info@jezaakvoorelkaar.nl
Bon week end en vergeet niet je wekker te zetten he voor zondag!
Photo by Jungwoo Hong on Unsplash
Heerlijke blog is dit weer, Veronique!
Klopt helemaal; ik wil zo graag dingen doen, maar dan moet het wel eerst perfect zijn… Hoe dan? Hoe kan ik weten dat het ‘perfect’ wordt als ik het nooit heb gedaan? Ik had gister een brainstormsessie met een nieuwe klant voor zijn contentstrategie en die vond ik zeker niet perfect, maar ik hierdoor heb ik wel gave ideeën om het beter te maken. En daar krijg ik zo’n bonk energie van!
Door het niet hebben van dat fluwelen kussen (jeweetwel, ik boekte mijn buffer over naar de spaarrekeningen van mijn kinderen waar ik niet bij kan) heb ik wel een peper in mijn kont, hoor. Omzetdoel voor april haal ik ruimschoots. En die vakantie naar Italië is geboekt.
Lieve groet,
Maaike
Super cool Maaike! Trots op je!
Weer op het juiste moment deze blog, haha! Ik zei gister tegen mijn man ‘waarom wil ik een 3 maanden traject doen (omdat iedereen dat doet?) met 2 maanden kan het ook en de klant heeft sneller resultaat’. En blijkt het toch niet goed, dan maak ik er een ander tijdsbestek van.
Ik merk dat ik teveel denk en te weinig doe. Die podcasts wilde ik 2 maanden geleden al opnemen… 🙈 Gewoon doen dus!
Bedankt voor de reminder, Veronique!
Graag gedaan Wendy!
Dankjewel weer voor deze blog.
Mijn perfectionisme blijft altijd een valkuil, daar ben ik me van bewust.
Wel leer ik hier steeds beter mee omgaan. Het helpt me ook om er helemaal voor te gaan. Als ik ergens enthousiast over ben en ervan overtuigd dat het gaat werken ga ik er voor de volle 100%. Heb wel geleerd dat je pas verder komt door het gewoon maar te proberen. Dat je juist van fouten, flops etc.steeds beter wordt. Het kan alleen maar beter worden als je maar oefent en je best doen zei m’n pa vaak. Ervaringsgericht coachen, leren of hoe je het ook maar wilt noemen past nu steeds meer bij mij. Groeimindset, leren met vallen en opstaan, trial and error etc etc.
Fijne verjaardag en vaak.
Groetjes Gerdien Santé
Leren is vallen en opstaan. Trial and error..
Dank je wel voor je felicitatie! En het is inderdaad een leerproces. Ik ben mijn programma’s ook nog steeds aan het verbeteren.
Ik zie nog steeds hoe ik een traject met de Bars kan aanbieden. 1op1 of iets van drie maanden elke week? Knipkaart (niet volgens jou)… Doe dus nog 1op1 met een korting op meerdere sessies. (heb daarvoor de 1malige sessie iets verhoogd ;-))
Top!
Jouw blog kwam op het moment dat ik mij realiseerde dat ik het mijzelf soms heel moeilijk maak, om alles perfect neer te willen zetten. En gewoon er teveel over nadenk en soms even niet weet wat nu wel en niet in een traject te doen. Goed voor mij dat een workshop die ik gevraagd ben te geven, naar voren is gehaald, waardoor ik nu wel een harde deadline heb mijn eerste online training af te hebben. Want ja, die wil ik wel gaan aanbieden als ik daar ben. Dus nu actie in de taxi, mijn perfectionisme in de wacht zetten en wat er nu is, vorm geven op een simpele manier. Met een beetje extra hulp voor de technische kant en dan moet het kunnen.
En daarna verder met het grote traject zodat ik mijn business anders kan inrichten. Geen keiharde deadline, maar je blog maakt mij wel duidelijk dat ik gewoon kan starten en later bijschaven.
Hele fijne verjaardag, veel plezier in Parijs!
Super Debby! En dank je wel voor de felicitatie! Parijs is geweldig!