Als ik startende coaches spreek dan is er vaak een interne strijd bij hen gaande; schrijf ik me eerst in bij de KvK of bouw ik eerst een website? Voor mij is dat antwoord heel makkelijk; NOOIT gelijk je website gaan bouwen. En dat weet ik zo goed omdat ik het zelf wel heb gedaan. En dat bleek een duur leermoment…
Al zolang liep ik met het idee in mijn hoofd hoe Je zaak voor Elkaar er uit moest gaan zien, welke producten ik zou gaan voeren en hoe ik mijn website ‘mooi’ kon maken. Dus toen het zover was, was de gang naar mijn websitebouwer de eerste stap die ik zette. Het resultaat (naast een prima leerschool); een website die niet voor conversie zorgde, mijn ideale klant voelde zich allesbehalve begrepen in de brei van woorden en het productaanbod was niet echt een match met hun pijn. Over het design gaan we het niet eens hebbben. Daarmee was het lange tijd de ‘slechtste website van het land’, iemand moet die hebben niet waar? Het was allesbehalve het online visitekaartje dat ik had gedacht het wereldwijde web op te schieten. Als die site er eenmaal was zou alles goed komen… Not! Ik kwam er al snel achter dat wat er in mijn hoofd zat ook niet helemaal overeenkwam met wat er in de praktijk gebeurde en dat maakte dat mijn op theorie gebaseerde website al na 2 maanden weer de ‘kast in kon’. Ik realiseerde me ook dat ik met dezelfde kennis geen betere website kon bouwen en ben daar dus eerst aan gaan werken. Om deze redenen kan ik jou nu heel goed adviseren op dit gebied; door schade en leerscholen wijs geworden… Dus voordat je een website gaat bouwen, is het noodzakelijk dat je eerst goed weet: – wie je ideale klant is – wat zijn of haar kernproblemen zijn – welke pleisters bied jij voor op deze wonden, stem je productaanbod daar één op één op af – wat zijn je doelstellingen Wacht met het live brengen van je online visitekaartje totdat je deze punten op een rijtje hebt.
Juist vanwege social media kun je toch prima starten zonder dat je op het www met je eigen naam vertegenwoordigd ben. Zet een FB pagina op, maak een bedrijf aan op LinkedIn (en koppel dat aan je persoonlijke profiel!). Ervaar hoe jouw ideeën in de praktijk werken en ontvangen worden en ga dan pas een website bouwen. Zoek contact met iemand die niet alleen weet hoe een website technisch perfect in elkaar zit, zoek iemand die ook verstand heeft van het gedrag van websitebezoekers en die weet hoe je het beste tot conversie kunt komen. Zodat je daar in de inrichting ook rekening mee kunt houden en je een website krijgt die werkt, niet eentje die er alleen maar mooi uit ziet. Een website is nooit ‘af’, ook niet als je eerst een goed doordacht plan hebt volgens bovenstaande punten. Altijd zal er ruimte voor verbetering zijn; je aanbod wordt scherper gesteld, je ontwikkelt nieuwe producten en je zult op je site in moeten spelen op veranderingen in de markt. Begin alleen wel met een goede basis op grond van dit lijstje, dan zijn het alleen maar wijzigingen op inhoud en hoef je niet je duurbetaalde website, zoals in mijn geval, al kort na je investering te bestempelen als ‘jammer maar helaas’. Zorg dat alles op het lijf van jouw klant geschreven is, dáármee creëer je een klantmagneet! Dan kom je pas écht tot een online-visitekaartje. Want nu noemen velen het wel zo, de praktijk blijkt echter iets anders te bewijzen…
En jij? Hoe staat jouw online etalage erbij? Werkt hij écht voor je of weet je het eigenlijk niet zo goed? Moet er voor je gevoel wel iets veranderen, weet je alleen niet wat? Samen eens kijken? Laat het me weten, twee zien meer dan één; info@jezaakvoorelkaar.nl
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Herkenbaar 🙂
Oh Nanja, dat is altijd zo lastig bij mijn klanten. Ze vertellen dat dat waar ze maanden hun ziel en zaligheid in hebben gestoken qua teksten en een hoop creativiteit, nou net niet is wat als een klantmagneet op hun doelgroep werkt. Dus blij dat jij het herkent 🙂