Get of your knees’ zegt mijn coach altijd. Ofwel, ga van je knieën af!
Onlangs gingen een paar discussies op Facebook over businesscoaches en dat die zoveel geld verdienen en dat het bij hen vaak ook alleen maar over geld ging. En ik merkte dat dat me diep in mijn hart raakte. En ik weet het, dat zegt van alles over mij dat ik me liet raken, blijk ik toch ook maar gewoon een mens te zijn…… ???? Het is namelijk zo dat mijn hart nog groter is dan mijn bankrekening. Ik ben goed in wat ik doe, daarom heb ik veel klanten en krijg ik ook veel ‘bedankbriefjes’. Ik heb daarnaast een enorme drive om zoveel mogelijk coaches en therapeuten succesvol te maken. En ik wil ook heel graag steeds mijn eigen grenzen opzoeken, mezelf laten groeien en ontwikkelen. En dat alles valt samen in het opbouwen van mijn praktijk. Daarom geniet ik er zo ongelooflijk van. Daarom moet ik mezelf vaak in mijn armen knijpen omdat ik dankbaar en gelukkig ben. Die dingen kunnen allemaal samen gaan. En niet never nooit ten koste van mijn klanten, juist vóór mijn klanten. En dat kan voor jou ook allemaal. En weet je wanneer dat kan? Als je het belang van je klant altijd boven je bankrekening stelt. ALTIJD!
“Ik wil alleen werken met mijn ideale klanten”
Toen ik dat voor het eerst tegen iemand zei zag ik een schokreactie bij de ander. Die ging van verbijstering (we moeten toch iedereen helpen?) tot afkeuring (jij bent echt arrogant!). Ik begrijp die reactie volkomen omdat ik zelf ook heel lang heb gevochten voor het kiezen van een ideale klant. Van alle dingen in mijn praktijk vond ik dat uiteindelijk het aller moeilijkste, kiezen. Tot iemand mij de juiste inzichten gaf. En me vertelde dat het met het kiezen van je ideale klant eigenlijk hetzelfde is als met vriendschappen; alleen met de mensen die je écht leuk vindt bouw je de beste en dierbaarste vriendschappen op. Die kun je het allerbeste van jezelf geven vanuit een goed gevoel. Dan kom je tot de mooiste dingen. En toen voelde ik dat ik dat ook met mijn klanten wilde. Vóór mijn klanten wilde. Werken met de mensen die het beste in mij naar boven halen zodat ik het allerbeste voor hen kan betekenen. En toen wist ik ineens dat een keuze helemaal niet arrogant is, zelfs bijna een must. Met mensen samenwerken zoals wij coaches en therapeuten doen terwijl er eigenlijk geen verbinding is, dan gaat het pas over geld verdienen. Dat is zoals ik het zie.
Ik wees één van mijn allergaafste klanten af
Een aantal maanden geleden kwam Mirella* in mijn praktijk. Wat mij betreft was het direct liefde op het eerste gezicht en dat bleek wederzijds. Na het volgen van mijn ondernemersopleiding wilde zij graag de volgende stappen in het opbouwen van haar praktijk met mij zetten. En toen zei ik ‘nee’. Terwijl ze in alles mijn ideale klant is. Ik voelde echter dat er bij haar nog een paar persoonlijke blokkades waren. Dat ze een geweldige onderneemster zou kunnen zijn, zeer waardevol voor haar klanten, dat was mij allemaal duidelijk. Er waren alleen wat persoonlijke hobbels te nemen. Het is nu eenmaal zo dat je bedrijf nooit verder kan groeien dan jij als mens gegroeid bent. En daarin kon ik haar, met pijn in mijn hart, voor nu niet verder helpen. Ik ben een ondernemerscoach, ik hou me bezig met strategieën en systemen, ik doe niet in blokkades. Ik heb het al moeilijk genoeg met die van mezelf ???? (ik zei toch dat ik ook maar een mens ben……) Dus dan zou ik voor gemak kunnen gaan. Voor geld verdienen. En weet je, ik weet zeker dat ze ook nog tevreden zou zijn geweest met mijn coaching, echt. Alleen wil ik dat ze écht gaat schitteren. Echt gaat groeien. Echt gaat stralen zoals het voor haar bedoeld is. En daarvoor heeft ze op dit moment geen businesscoach nodig maar iemand die met haar persoonlijk aan de slag gaat. En oef, wat doet dat zeer. Want het leek wel afwijzen. Alsof ik niet met haar wilde werken en niets is minder waar. Ga die boodschap maar eens brengen. En toen vroeg ze het nog een keer. En moest ik weer ‘nee’ zeggen, dat werd er ook niet makkelijker op. Ze vond echter een andere coach die haar nu ongelooflijk goed helpt. En nu ze dit ervaart is ze me dankbaar. En zo moet het als coach voor je cliënten zijn. Zij staan altijd voorop. En zo heb ik er de afgelopen weken wel 10 gehad. Een paar waarvan ik voelde dat ze mijn tempo niet aan zouden kunnen, een paar die zeiden er ‘echt voor te willen gaan’ maar waarvan ik voelde dat dat in de praktijk wel eens anders zou kunnen uitvallen. Eentje die eigenlijk niet duidelijk genoeg wist wat ze nu eigenlijk wilde en een prachtige klant die vroeg ‘moeten wij nu verder gaan Niek, ik zou het wel fijn vinden’. Waarop ik zei ‘ik ook maar je kunt het nu echt alleen’. En liet ik haar in vertrouwen los…..
‘Jij hebt makkelijk praten’
En ik weet wat er nu gedacht wordt, dat ik me dat met mijn omzet makkelijk kan veroorloven. Alsof ik het geld niet nodig zou hebben. En weet je? Als je zo denkt ben je dus ethisch pas echt fout bezig. Want ik denk dit niet alleen nu zo, ik ben zo groot geworden omdat ik dat altijd zo gedaan heb. Ik wil geen omzet, ik wil tevreden klanten. Ik liep met de ‘nee’s’ van afgelopen maand bewust meer dan Euro 25.000 omzet mis en ik heb ook gewoon een hypotheek te betalen. Maar ik woon nog liever in een doos dan dat ik zo met mensen om ga. Dan dat ik zo met klanten om ga. Dat voelt voor mij als mijn ziel aan de duivel verkopen en daarvoor ben ik deze praktijk niet gestart. Ook in de tijden dat ik de klant heel hard kon gebruiken (en deze omzet is ook nu bij mij zeer welkom!) stelde ik mijn hart boven mijn bankrekening. En dat heeft tot dit succes geleid.
Ga van je knieën af!
Op het moment dat je je afhankelijk van klanten opstelt als het gaat om inkomen, dan verlies je je objectiviteit. Dan raak je je expertstatus kwijt en in mijn ogen ook je eigenwaarde. We kijken vies naar autoverkopers maar voor mij ben je dan van hetzelfde soort. Wat belangrijk is is dat je je, onafhankelijk van je bankrekening, als de expert opstelt. In één van mijn vorige blogs gaf ik al aan dat ik wat kom brengen, niet kom halen. Mijn klant heeft een keuze maar die heb ik ook. Ja, zij hebben geld dat ik goed zou kunnen gebruiken, maar ik heb iets wat minstens net zo waardevol is; mijn kennis. Daarnaast wil ik vanwege bovenstaande redenen ook niet met iedereen werken én weet ik dat ik voor sommige coaches en therapeuten niet de beste oplossing ben op dit moment. Om al die redenen moet je eerlijk zijn. Voor jezelf en voor je klant. En weet je wat zo gaaf is? Omdat ik altijd eerlijk ben gebeurt het dat als ik een nieuwe training lanceer en oude klanten daarvoor aanschrijf, dat ze me vertrouwen. Niet zelden hoor ik dan ‘als jij denkt dat ik daar bij moet zijn, dan ben ik er’. Vragen ze niet eens naar de prijs………….
Hoe werkt dat in de praktijk?
Vorige week heb ik met een klant gewerkt aan het definiëren van haar nieuwe ideale klant. Vandaag kwam ze binnen en vertelde ze me dat ze eerlijk moest bekennen dat ze zich nu pas realiseerde dat ze tot nu toe vooral gewerkt had met mensen die ze eigenlijk niet leuk vond. Die problemen hadden waar ze geen expert in was. Waarin ze dus ook nooit het beste van zichzelf kon geven. De afgelopen week had ze dat wel gedaan en je zag dat er een andere coach binnen kwam lopen vanmorgen. Eentje die vertrouwen uitstraalde, die 10 keer meer plezier in haar werk had dan 2 weken geleden. Dus zeg ik, omdat ik vandaag op vakantie ga, toch één keer; ‘hoe wordt het nog beter dan dit’. Omdat het stiekem wel van toepassing is al krijg ik stiekem jeuk van die uitspraak ????
Ben heel benieuwd of je een ‘aha-moment’ hebt gehad bij het lezen van dit blog. Zou je het dan hier met me willen delen
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Mooi streven Veronique en ik ken je goed genoeg om te weten dat je daar zuiver in bent. Ik probeer het ook zoveel mogelijk, daar hebben mijn klant en ik het meest aan. Soms is iemand doorverwijzen de beste optie.
Wat een geweldig verhaal Veronique. Het kom recht uit je hart, het confronteert me om eerlijk naar mijn aanpak te kijken en – soms pijnlijke – keuzes te maken. Erg bedankt!
Ja Jurjen, het is niet altijd makkelijk maar achteraf voelt het zo goed. En het kan eigenlijk dan ook niet anders. Succes!
Hoi Veronique,
Wat fijn om te lezen, mooi mens! Herkenbaar, naar mijn klanten toe, maar ook naar mij als potentiële klant van jou.
Ik blijf je volgen en vertrouw er op dat we elkaar in de toekomst weer tegenkomen, wanneer ik er aan toe ben stappen te zetten die nu nog te groot blijken.
Liefs..
Woah Veronique, wat een krachtige blog! Precies daarom deed ik de online training 90dagen bij jou en volg ik jou. Kracht roept kracht op.
Fijne vakantie!
Duidelijke tekst. Ik merk, dat ik heel perfectionistisch in mijzelf erop reageer. Ik ben in ieder geval geen goede klant, want ik heb nog veel werk te doen met blokkades. Maar het perfectionisme zit er voor mij in, dat ik me nu af vraag of ik mijn klant goed genoeg ken. Of ik ook van tevoren zo duidelijk kan inschatten of iemand bij mij past en ik diegene dus heel goed kan helpen. Dat kan er voor mij toe leiden, dat ik weer uit de actie ga. En dat probeer ik nu in ieder geval niet te doen, want ik wil juist kicken.