Maandag, alhoewel het eigenlijk zondag is want het is Tweede Pinksterdag, 13:55 en ik check op Nu.nl de weersvoorspellingen voor deze week. Niet alleen in de hoop dat het weer die dag nog beter wordt maar ook om te kijken hoe het zich ontwikkelt op donderdag en vrijdag.
Dan geef ik namelijk een tweedaagse training waar ik 2 prachtige ‘kleedjes’ voor gekocht heb, maar die waren wel afgestemd op (oh jeetje, is mijn kleding nu ook al afgestemd 😊) juni. Lees: lekker weer, zon, blauwe lucht en een dusdanige temperatuur dat ik in ‘mijn blote armen’ kan.
Nou, die blote armen kunnen in een coltrui als ik de plaatjes mag geloven, het wordt niet licht en warm maar donker en koud. Ik zie mezelf al de hele dag met kippenvel staan en daar word ik toch chagrijnig van. Dat is niet echt het juiste uitgangspunt als je voor een groep staat.
Ik bedoel, ik ga soms al best wel ‘los’ en dan ben ik nog in een goede bui zeg maar. Kan ik die mensen gewoon niet aandoen. Dus er zit maar 1 ding op: wat nieuws kopen. Nu is dat wel vaker de oplossing op mijn ‘problemen’ 😊 maar in dit geval is er sprake van pure noodzaak. Ik stap in de auto en rijd naar Den Haag.
Rijd ik ook eerst nog verkeerd, hoe is het mogelijk? Ik ben hier al 1000 keer geweest! Maar uiteindelijk draai ik dan toch de parkeergarage Stadhuis in. Met de creditcard in de aanslag ben ik verworden tot een ‘chick on a mission’.
Vol goede moed en koopkracht loop ik de Bijenkorf in. De geur van parfum komt me tegemoet en mijn beste vriendin wordt er misselijk van maar ik vind het altijd zo lekker ruiken. Daarnaast is het er gezellig druk, de afdeling ziet er prachtig uit en er zitten ook allemaal ‘mooie’ mensen zoals ik ze noem. Maar goed, ik moet door, er moet iets warms komen voor op het podium.
Ik ga naar de roltrap, ik sta op de één of andere manier altijd aan de verkeerde kant, loop om en kom alsnog uit op de eerste etage. Rekken vol met kleding: dit gaat hem worden. Ik lach vriendelijk naar alle verkoopsters die me steeds vragen of ze me kunnen helpen, beloof plechtig hun hulp in te roepen als dat nodig blijkt te zijn en baan me een weg door al die rekken. Wat een overvloed!
Een dik uur later ben ik iets minder enthousiast. Want alhoewel ik wel met een aantal stukken richting de kleedkamer ben getogen, ben ik er met nog niet eentje ook daadwerkelijk ‘buiten het hokje gegaan’. Je snapt wat ik bedoel hè, dat is dan een jurk waarvan je met 1 blik al ziet: gaat hem niet worden. Buiten je pashokje ga je alleen met potentiële kanshebbers en die zaten er echt niet bij.
Ik loop nog één keer een rondje. Probeer het zelfs nog even op de kinderafdeling, soms past een grote 176 me ook nog. Maar in een soort van roze tutu maak ik me waarschijnlijk ook weinig geloofwaardig, dan kan ik nog beter met kippenvel in mijn zomerjurk staan.
Ik heb het hartstikke zitten manifesteren maar ik verlaat zonder aankoop (oké, 2 panty’s) het pand. Wat nu? Ik heb ook niet veel tijd meer, de andere winkels sluiten al over een uur en bedenk me dat ik dan online nog maar iets moet zoeken, tot mijn oog valt op het mega megapand van Hudson Bay.
Mijn optimisme is weer helemaal terug, how did I get so lucky. Want Hudson Bay is geen grotere versie van de Cool Cat (waar ik het vaak toch net niet kan vinden 😊) maar toch een soort van tweelingzusje van de Bijenkorf. Ik heb een nieuwe kans.
Ik krijg weer energie, voel mijn creditcard in mijn zak en stap de Hudson Bay binnen. Ik doe mijn ogen al een beetje dicht, mijn kin iets omhoog en snuif de lucht alvast in want door de deuren zie ik dat ze ook hier (ik zei toch dat het een soort van kopie was) met de parfumafdeling beginnen. Mijn reukorgaan is er alweer klaar voor.
Ik haal adem, draai de glazen deur door en ruik…………… niets. Ik zie er trouwens ook niets. Zijn ze al gesloten? Waarom is het hier zo stil? Ik sta midden in een hele hoge en vooral lege zaal waarin een overvloed aan TL balken niet echt bijdragen aan een gevoel van luxe, sfeer, klasse. Het gevoel van de Bijenkorf zeg maar. Hè, hoe kan dat nou?
Nou ben ik niet voor 1 gat te vangen, boven is het vast beter. Ik stap op de roltrap, dit keer wel in 1 keer goed en laat me naar boven vervoeren. En daar zie ik iets wat erop lijkt alsof de ‘huishoudbeursbrigade’ hier al huisgehouden heeft met “80% korting op de gehele collectie”.
Er hangt bijna niets en dat wat er nog hangt gaan ze straks ook niet voor 20% van de prijs verkopen. Ik begin zacht tegen mezelf te fluisteren want het is er zo stil dat ik mezelf hoor fluisteren. Ik vraag het Urker mannenkoor een toontje lager te zingen, het valt hier zo op.
Aan de andere kant had ik ze eigenlijk best voluit kunnen laten gaan want ook hier is niemand. Ik vind op een gegeven moment een T-shirt dat ik overweeg om te kopen maar nadat ik 4 bordjes ‘kassa’ aan het plafond ben gevolgd, heb ik weliswaar inderdaad 4 kassa’s gezien maar nog niemand die het shirt af kan rekenen. Ik hang het maar terug, is toch ook te koud.
Deze Hudson Bay is gevestigd in het oude pand van V&D en die failliete geest hangt er nog precies en is ook voelbaar. Er hebben vast enorm veel duur betaalde marketingbrigades over dit concept nagedacht maar als dit zou werken dan zou V&D nooit failliet gegaan zijn. Ik krijg kippenvel op mijn armen alleen niet van de kou die er pas vrijdag zou zijn, en verlaat gedesillusioneerd het pand. Wat zonde!
Mogelijk heb je zelf ook wel eens een vestiging van dit warenhuis bezocht sinds dat ze zich in Nederland hebben gevestigd. En had je hetzelfde onbestemde gevoel ‘wat zijn ze nu precies?’, ‘waar staan ze nu voor?’, ‘voor wie zijn ze er nu?’ En weet je, grote kans dat jouw klant op jouw website precies hetzelfde heeft.
Ik weet zeker dat ze bij de Canadese tweelingzus van de Bijenkorf denken dat het heel duidelijk is wat ze doen, ze openen echt niet ‘op de gok’ een aantal grote vestigingen op AAA locaties. Maar mij, en naar mij later deze week bleek velen met mij, is het echt niet duidelijk of ik daar nu wel of niet welkom ben. Of zij een antwoord op mijn pijnen hebben, wie nu hun ideale klant is.
Ik lees op de website het volgende:
……. Met een geheel eigen karakter en belevenis is het concept toegespitst op de Nederlandse markt. De warenhuizen van Hudson Bay bieden een breed assortiment van fashion, beauty, lifestyle en home. Vormgegeven door populaire merken en exclusieve ontwerpers. Van basic tot bijzonder, voor elk budget. Van je favoriete T-shirt tot dat zijdezachte dekbedovertrek. Hudson Bay staat voor kwaliteit en stijl, maar ook voor service.
Interessant. Voor mij is dit een ‘duizend-dingen-doekje’ zoals ik het ook bij zoveel coaches en therapeuten zie. ‘Het maakt niet uit wat je mankeert, bij mij kun je terecht’. Zoals HB dat ook doet. Luxe en betaalbare basics zijn niet te combineren. Dat is ander publiek die andere dingen vragen van hun warenhuis. De kracht van de Lidl is dat ze niet soms duur proberen te doen, ze houden het bij basic. Maar dit, dit is een allegaartje en dus komt er niemand.
Net als bij die honderden coaches en therapeuten die ik dagelijks voorbij zie komen. Ik help je met de opvoeding van je kinderen én je kunt ook bij mij afvallen. Ik ben er voor werkgevers en ik werk ook met werknemers. Ik help je als je vermoeid bent maar ook als je niet weet welke kleuren je het beste zou kunnen dragen. Eerder deze week kwam ik iemand tegen die maar liefst voor 42 klachten een oplossing biedt op haar website. Ze vraagt aan mij hoe ze aan klanten komt……
Zo’n aanbod snappen mensen niet. Daardoor blijft je zaak leeg. Wees concreet, maak een duidelijke keuze en dan zullen ze voor jou kiezen. Ik heb 3 producten en 1 ideale klant. En daar verdien ik mijn boterham mee waar ook nog lekker beleg op zit.
Het is prachtig en nobel dat je er voor iedereen wilt zijn, het is alleen marketingtechnisch geen geweldige move. Want dinsdag las ik dat Hudson Bay zijn Duitse vestigingen sluit en in Nederland zal gaan inkrimpen.
Dus wees nog eens heel kritisch naar jezelf, kijk nog eens op wie jij je richt, hoeveel producten jij aanbiedt. Als jij niet ook (nog verder) in wilt krimpen………
Had je een ‘aha’ moment? Zou je dat hieronder met me willen delen?
Nog nieuwsgierig hoe het nu met het shoppen afgelopen is? Coltrui bleek niet nodig, het is vandaag perfect weer voor die zomerjurk 😊
Heb ik je wakker geschud?
Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!
Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.
Wat een herkenbaar verhaal, het gevoel dat je beschrijft over HB, Veronique. Ik ga mijn ideale klant onder de loep nemen en mijn aanbod kritisch bekijken. En website aanpassen 😊
Super Estelle, ennuh met dank aan HB 😉
Wat een prachtig verhaal weer! Ik ben helemaal jouw doelgroep niet (ik redigeer Engelstalige boeken) maar ik lees jouw mails altijd met veel plezier en haal er vaak ook nog wat nuttigs uit.
Wat je zegt over HB herken ik helemaal. Ik was de laatst overgebleven V&D-fan – nog steeds in de rouw – en HB is geen vervanging, helaas, hoewel ze het net zo slecht doen als V&D. Knap, eigenlijk.
Judith wat leuk dat je mijn blogs met zoveel plezier leest! met jouw concrete aanbod zit het wel goed! Vertaal je nog een specifiek type boek?
Een mooie reminder voor iets waar ik komende dagen mee aan de slag ga! De HB in Rotterdam lijkt iets minder dood, maar het is toch erg herkenbaar. Thanks Veronique!
Graag gedaan Tess, en succes met het aanpassen van je aanbod!
Geweldige vergelijking. Ik heb trouwens exact hetzelfde gevoel bij de HB die ik ook ooit eens, net als jij, bezocht maar dan in Rotterdam. Ook hier zitten ze in ‘de oude geest’ van de V&D en dat hebben ze niet kunnen doorbreken met hun concept. Gaat ’em niet worden inderdaad.
Sylvia, ik ben er niet geslaagd qua kleding maar kreeg er wel inspiratie voor deze blog ha ha ha.
Nu herkenbaar, maar vroeger dacht ik hetzelfde: zo veel mogelijk bieden zodat je zo veel mogelijk mensen kunt helpen. Tot iemand de vergelijking tussen een huisarts en een hartspecialist gaf: de huisarts weet van veel dingen een beetje, de hartspecialist weet van slechts één ding heel veel. En als ik kijk naar de salarissen van beiden, snap ik opeens dat ik specialist moet worden. Niet dat dat salaris mijn hoogste doel is, maar het is wel een meetbaar resultaat van het succes. Aan de slag dus voor het bepalen van een ideale klant en van daaruit mijn business herbouwen!
Spot on vergelijking Johan! Die mooie business 2.0 komt er. Zeker weten!